LED Backlight Samsung 48 inch 121 cm, 4 jaar oud, donkere vlek

Er is een donkere vlek in het beeld. Er is dus één led stuk, denk ik?
Bij den Ali hebben ze zo'n dingen die los verkrijgbaar zijn maar meestal allmaal voor LG, of voor 32 inch enz... Waar zou je zo losse leds kunnen bestellen voor Samsung UE 48H6670 smart tv? Of passen die van de 32 inch tv's hier ook in? Heel het scherm is al eens vervangen in de garantie periode.

maartenbakker

Golden Member

Losse LED's vervangen kan, maar of het bedrijfszeker is? Als je het paneel opent is het beter om alles ineens te vervangen, gezien de risico-afweging en tijd en kosten.

Als je geluk hebt zijn de passende strips BN96-30453A + BN96-30454A met 6 LED's per strip. Ik weet niet hoeveel van welk type strips erin zitten, en het is denk ik sowieso handig om het panel eerst open te maken om de types van de strips en het aantal defecte LED's vast te stellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Per stuk kan best wel, maar alle leds wel nalopen!!! Vaak zij er al leds met bruine vlek op achterzijde print, deze ook meevervangen!

maartenbakker

Golden Member

Ik weet niet of ik het hier op het forum al eens genoemd had, maar ik had laatst een 32" Samsung met in totaal 18 LED's. Eentje was onderbroken geraakt dus ik dacht toch eens te meten wat er met de rest was. De precieze aantallen ben ik even kwijt, maar een kwart van de LED's gaf op de meter nog iets van licht (geen helderheid vergeleken). 1 LED was onderbroken. De rest van de LED's was kortgesloten. Vandaar dat ik toch het idee heb dat alles vervangen betrouwbaarder is.

Nou stonden bij mijn toestel alle LED's in serie dus hadden allemaal een klap gehad. In het toestel van de TS staan ze misschien niet allemaal in serie en als er echt maar 1 stuk is, dan heeft de rest geen grote klap gehad. Dan loop je hooguit het risico dat de nieuwe LED meer licht geeft dan de rest, maar door de backlight niet te hoog in te stellen zal dat verschil misschien ook maar klein zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

IDD Testman, indien het gros van de LEDs defect zijn, heeft het geen zin meer. Maar dan is toestel ook wel total loss, want een setje strips met LEDs er op voor een 32" is niet meer haalbaar gezien je een toestel al koopt voor een bedrag lager dan 150 Euro. Als je bij Bijv LG de LEDs vervangt en de stroom verlaagt op voedingsbord, dan gaat spulletje aanzienlijk langer mee.

maartenbakker

Golden Member

Toevallig net LED-strips voor die 32" uit China binnengekregen, geen Samsung BN96-xxxxxx maar Xsmsung LM41-00001R :9 Ik betaalde 18 euro inclusief verzenden. Aangegeven waarde voor de douane 15 dollar. Dus zeg maar inclusief verzenden minder dan de halve prijs van de originele strips. Wel even 2 weken wachten, maar als het niet voor een klant is of als de klant geduld heeft, is dat geen probleem.

Nou steun ik als ik kan kiezen liever zo min mogelijk de Chinese economie, maar ik heb wel respect voor Jack Ma als zakenman en bovendien blijft er meer geld in onze economie hangen doordat ik dit toestel rendabel kan repareren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."