Kabel 2 x 2,5

Beste mensen,
Mag je voor een aparte wasmachine aansluiting de ymvk ( grond ) kabel 2 x 2,5mm gebruiken en de afscherming als aarde aansluiten?
( je hoeft niet perse de 3x 2,5 kabel toe te passen )

( ik ben nog bezig mijn Elektro kennis op te halen,zie mijn andere topics )

max23

mel

Golden Member

Ymv k as kabel mag je er voor gebruiken.
Alleen is het aansluiten van de Aardelitze een beetje lastig in een wcd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 november 2018 11:04:41 schreef mel:
Ymv k as kabel mag je er voor gebruiken.
Alleen is het aansluiten van de Aardelitze een beetje lastig in een wcd.

Daar kun je toch gewoon een adereindhuls op persen?

Op 20 november 2018 12:19:33 schreef buzzy:
[...]Daar kun je toch gewoon een adereindhuls op persen?

[bijlage]

Dan moet je wel een daarvoor geschikte adereindhulstang hebben, anders krijg je geen betrouwbare verbinding. Zonder goede tang is een stevige kroonsteen om naar een stukje massief 2,5 kwadraat te gaan nog beter.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Eens met @buzzy, zoals wel vaker. Alleen: zijn we wel zeker dat die afscherming minstens evenveel mm2 biedt dan de stroomgeleiders?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
vergeten

Golden Member

@max23
Het is niet zozeer de metalen, verzinkte afscherming die je aansluit maar de aparte litze draad van vertind-koper die eronder zit en de werkelijke aarddraad is.

Op 20 november 2018 12:34:40 schreef big_fat_mama:
Alleen: zijn we wel zeker dat die afscherming minstens evenveel mm2 biedt dan de stroomgeleiders?

Deze heeft dezelfde "doorsnede" als de overige draden, dus 2,5 mm2
Omdat ik er ook aan twijfelde heb ik zelfs een keer één draadje van die litze opgemeten en vermenigvuldigd met het aantal draadjes, en dat klopte!

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 20 november 2018 13:04:33 (14%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

. mislukt

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 20 november 2018 13:01:40 (98%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

Op 20 november 2018 12:50:31 schreef vergeten:
@max23
Het is niet zozeer de metalen, verzinkte afscherming die je aansluit maar de aparte litze draad van vertind-koper die eronder zit en de werkelijke aarddraad is.
[...]Deze heeft dezelfde "doorsnede" als de overige draden, dus 2,5 mm2
Omdat ik er ook aan twijfelde heb ik zelfs een keer één draadje van die litze opgemeten en vermenigvuldigd met het aantal draadjes, en dat klopte!

Bij echt dikke kabels is een gedeelte van de mantel geen ijzer , maar koper, DIT is dan de aarde..
Maar bij een normale kas kabel is de litsze evengroot als de aderdoorsnede.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Het kan wel, maar eigenlijk is die aard-litze daar niet voor bedoeld natuurlijk. Het is een bescherming voor het doorsteken van de kabel, zodat je altijd eerst de aarde te pakken hebt. Stel dat je de buiten mantel beschadigt, dan heb je dus geen aarde meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 november 2018 13:46:57 schreef Lambiek:
Het kan wel, maar eigenlijk is die aard-litze daar niet voor bedoeld natuurlijk.

Dan vraag ik me af waar die wel voor bedoeld is. Stel dat je een aardader nodig hebt, en je zou de litze daar niet voor mogen gebruiken, dan moet er dus ook nog een geel/groene draad in die kabel zitten. Zulke kabels bestaan niet.

Op 20 november 2018 12:31:47 schreef Roetzen:
[...]

Dan moet je wel een daarvoor geschikte adereindhulstang hebben, anders krijg je geen betrouwbare verbinding. Zonder goede tang is een stevige kroonsteen om naar een stukje massief 2,5 kwadraat te gaan nog beter.

Volgens mij is het zelfs voorgeschreven, dat dergelijke soepele aders, dus ook van vinylsnoeren, rubberkabels etc, de kern tot een geheel verenigd moet worden, tenzij de klem daarvoor is ingericht. Niet alle kroonstenen voldoen aan die eis. In het verleden werden zulke aderuiteinden wel vertind, maar dat is op termijn geen betrouwbare verbinding omdat het soldeer wegvloeit onder druk.

@buzzy, je bedoeld deze?
https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/21204_kroonsteen_1.jpg

Deze klemmen de kabel vast.

Op 20 november 2018 14:53:25 schreef BernardV:
@buzzy, je bedoeld deze?
[afbeelding]

Deze klemmen de kabel vast.

Ja, maar niet iedereen ziet het verschil en ze zijn ook niet overal zo te koop.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 november 2018 12:19:33 schreef buzzy:
[...]Daar kun je toch gewoon een adereindhuls op persen?

[bijlage]

De enige goede methode. Al de rest is minder deugdelijk.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 20 november 2018 15:07:26 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

De enige goede methode. Al de rest is minder deugdelijk.

Wago klem met oranje handeltje om naar een stukje massief 2,5 kwadraat te gaan is net zo goed. En beter dan een adereindhuls aanknijpen met de verkeerde tang.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRu6GYd1fm3ht-L6Hte19edXgXgmoFJuCMl1K7x5toxl3o6gG0j72LHr-I87EGSi1zPK7sso67EcQ&usqp=CAc

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
GJ_

Moderator

Of gewoon de nieuwe Wago's. Compact, goedkoop en een uitstekende oplossing:

Deze bij voorkeur zonder hulsje gebruiken.

vergeten

Golden Member

Op 20 november 2018 13:46:57 schreef Lambiek:
Het kan wel, maar eigenlijk is die aard-litze daar niet voor bedoeld natuurlijk. Het is een bescherming voor het doorsteken van de kabel, zodat je altijd eerst de aarde te pakken hebt. Stel dat je de buiten mantel beschadigt, dan heb je dus geen aarde meer.

Het metalen verzinkte vlechtscherm is bedoeld tegen doorsteken van de kabel, de daaronder liggende aardlitze is de vertind-koperen aard ader.
Doordat het metalen vlechtscherm over de gehele kabellengte over de litze aardader zit geklemd, ligt dat vlechtscherm aan aarde.
Je kan ook een paar draden van het vlechtscherm "strengen" aan aarde hangen tesamen met de aardlitze.
Wordt in de praktijk veel gedaan.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 20 november 2018 17:32:55 (22%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

de aardlitze in een 6mm2 kroonsteen steken, en zowel de koppel vd geelgroen als de litze erdoor steken zodat de boel met 2 schroeven vastzit is de beste verbinding.

als je als wcd een niko hydro neemt, kan daar een m20 wartel in met rechte schacht, daar past 2x2,5 ymvk-as zo in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 november 2018 17:20:31 schreef roadrunner84:
Of deze
[afbeelding]

Verende contacten en ook de veel gebruikte moderne insteek lasdoppen zijn sowieso onbetrouwbaar. Ook al hebben ze de nodige keuringen, ze fikken regelmatig uit. Dat heb ik met de oude vertrouwde schroeflasdoppen nooit meegemaakt.
Weet je wel: "De oorzaak van de brand is niet bekend, de elektra was pas vernieuwd".........

Op 20 november 2018 18:53:29 schreef buzzy:
[...]Verende contacten en ook de veel gebruikte moderne insteek lasdoppen zijn sowieso onbetrouwbaar. Ook al hebben ze de nodige keuringen, ze fikken regelmatig uit. Dat heb ik met de oude vertrouwde schroeflasdoppen nooit meegemaakt.
Weet je wel: "De oorzaak van de brand is niet bekend, de elektra was pas vernieuwd".........

Flauwekul! Een slecht gemonteerde schroeflasdop fikt net zo hard als een slecht gemonteerde steeklasdop.

De fout ligt hier bij de monteur niet bij de installatie of het materiaal.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wago en consoorten zijn allemaal extra verbindingen. Die helemaal niet nodig zijn als de correcte eindhuls wordt gebruikt, geknepen met de juiste tang. Dat laatste zou een evidentie moeten zijn. Een Pz1 schroef je ook niet vast met een Pz3.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
High met Henk

Special Member

Ik zou de litze buiten de kabel ook isoleren, om de reden dat losse draadjes ook weer in contact met fase (trip fuse) of nul (trip aardlek als je die hebt)

Daarbij kun je groen gele krimpkous gebruiken..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik moet het wcd nog tegenkomen waar je 2,5 soepel in de klemverbinding krijgt. vandaar dat je overgaat naar 2,5 VD zodat het wel in de klemverbinding van het wcd past.

steeklassen die uitfikken valt wel mee, de huidige fikken amper nog weg en de steeklassen die uitfikken zijn doorgaans oud of verkeerd gemaakt.

bij railklemmen kwam ik er wel achter dat de tand des tijds ook niet helpt, phoenix klemmen voor 16mm2 van 15 jaar oud kreeg je niet meer van de rail af, breekt helemaal in stukken, ook met de draad loshalen, de druk om de klem te openen met een schroevendraaier is zat om het ding in 2en te splijten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 november 2018 20:33:28 schreef buckfast_beekeeper:
Wago en consoorten zijn allemaal extra verbindingen. Die helemaal niet nodig zijn als de correcte eindhuls wordt gebruikt, geknepen met de juiste tang.

Och, een eindhuls geeft ook een extra verbinding, van de litze naar de huls en van de huls naar de klem.