Kortsluiting laptopadapter / wcd

Hallo,

Ik zou graag eens even horen hoe andere mensen hierover denken:
Vandaag wilde ik mijn laptop opladen, alleen dat liep verkeerd af. Bij het insteken van de lader in het wcd ontstond er een vonk. Dit gebeurt wel vaker en is redelijk normaal, alleen was hij dit keer wat groter naar mijn idee. Ik stak de lader er daarom opnieuw in en dit resulteerde in een enorme vonk en het uitvallen van de automaat, aardlek en hoofdstop :(.
Ik vraag me nu af, wat is hier gebeurd? Die aardlek doet me denken aan een volle aardsluiting, echter heeft de adapter geen randaarde. De weerstand tussen de pootjes van de adapter is ong 2 Mohm, en hij lijkt het gewoon weer te doen.
In het wcd is duidelijk te zien dat de aardpen deels is gesmolten. Aan de achterkant van het plaatje is te zien dat dit blijkbaar ook eens bij het onderste gat is gebeurd wellicht komt het door het wcd zelf, al zou ik niet weten hoe.
Voor mijn gemoedsrust zou ik graag willen weten wat de oorzaak is. Ik vertrouw die oplader niet meer, maar een garantieclaim geeft mij 3 weken geen laptop (belachelijk!) En ik kan m eigenlijk niet missen.

Iemand een idee?

Spanning staat en stroom gaat!

Als je twijfelt, koop een (extra) adapter. Dat kost je een keertje 30 euro ofzo maar dan kun je wel verder.

3 weken voor een garantieafhandeling is overigens niet heel langzaam. Misschien kun je bij de verkoper regelen of ze de adapter willen omwisselen?
Nee heb je....

Overigens, als je de laptop niet kan missen dan heb je de verkeerde gekocht. Elke laptop kan defect en juist voor dat soort gevallen zijn er service/carepacks en uitgebreidere garantie. Dan heb je de volgende dag (of zelfde dag) gewoon een vervangende adapter in huis.

Op een consumentendingetje is het idd best-effort en dan is 3 weken nog vlot, maar die keuze heb je zelf gemaakt bij aanschaf.

Inschakelstromen zijn bij geschakelde voedingen vaak vrij groot (condensator die opgeladen wordt) wat idd een aardige vonk kan geven. Maar het type wcd maakt ook wel uit. Als je een oudere wcd hebt kan het contact al slechter geworden zijn door de leeftijd/inschakelstromen. Dat versterkt die vonk alleen maar.

En als je op een wat drukkere groep zit kan die inschakelstroom voldoende zijn om een groep te laten triggeren. In het ergste geval (wat jij dus had) neemt ie ook de hoofdzekering mee. De hoofdzekerig is onderhevig aan vrij veel thermische verschillen dus zal op termijn ook wel een keertje gaan. Zeker als ie bv maar 25A is.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zondag 18 november 2018 16:00:45 (32%)

fatbeard

Honourable Member

De symmetrie van de brandvlekken suggereert eerder dat dit een 180° draaiing van de dekplaat is geweest tussen twee voorvallen in: de twee wcd gaten hebben de fase aan dezelfde kant zitten...

Mogelijke oorzaak (buiten wat DJS al stelde) is een illegaal draadje of ander geleidend voorwerp wat mogelijk met een stekker in de wcd is terechtgekomen en bij de laatste vonk verdampt is.

Een andere mogelijke oorzaak is een euro-stekker waarvan de pennen teveel naar elkaar toe wijzen, die zou sluiting hebben kunnen maken tussen de fase en de aardpen bij het insteken of uittrekken. Dat zou niet moeten kunnen, maar mogelijk is de dekplaat beschadigd geraakt waardoor de noodzakelijke pengeleiding/isolatie ontbreekt...

Ik zou de wcd vervangen door een van een gerenommeerd merk (niet een uit de bouwmarkt).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
RAAF12

Golden Member

Zo te zien is er ook smeltschade aan de rechterkant van de aardpin van de WCD. Idd, nieuwe WCD plaatsen van goede kwaliteit en een nieuwe adapter. Meestal 19V 4A maar de plug kan per merk verschillen. Overigens is de Mediamarkt op Zondag open dus als je hard rent heb je hem vandaag nog in huis.

High met Henk

Special Member

Dit verschijnsel hebben ook mij lenovo, hp en dell adapters.

Als de vonk te groot wordt slaat hij naar de aard electrode en krijg je dit effect.

Probleem wordt minder met goede verbindingen, maar ook mijn Gira wcd's en duurdere tafelcontactdozen hoor en zie je de vonken vliegen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het is een Jung wcd, dat lijkt mij geen b-merk. Volgens mij heeft het wcd ooit andersom gezeten. Het binnenwerk heeft ook brandmerken.
Het enige wat ik eraan kan ontdekken is dat de draden een beetje lang gestript waren, die heb ik voor nu even ingekort.
De laptop is een lenovo trouwens. Ik heb maar een vervangende voeding besteld. Eentje die niet in de stekker zelf zit, dat plugt makkelijker, want wie dat onding bedacht heeft....

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Ik sluit me aan bij HmH. Een uit de hand gelopen vlamboog. Adapter is waarschijnlijk nog goed en stopcontact moet je liever vervangen. Als de adapter het niet meer blijkt te doen, dan lever je gewoon alleen je adapter in voor garantie. Als ze je geen vervanger meegeven dan koop je ergens anders een vervanger voor een paar tientjes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

60W gloeilamp mee in serie zetten, gaat die voluit branden is de voeding toch gaar.

overigens niet zeldzaam dat bij sluiting de hele boel eruit klapt, dat gebeurt vaker. pas nog met een rookmelder gezien die verkeerd werd aangesloten, knal en de 25A hoofdautomaat lag eruit.

als je een kleine laptop adapter van zeg 40W insteekt heb je vrijwel altijd die vonk, de grotere hebben wel inschakel begrenzers aan boord. de kleine niet, en als je niet goed insteekt nekt de inschakelstroom van het vonken de elektronica, de schakelfet klapt eruit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is dan ook een goede gewoonte om bij het insteken van een adapter in de muur niet te aarzelen maar in één keer door te duwen. Dat voorkomt het vonken.

Ik heb net getest met 50w aan gloeilamp in serie (2 25w hallogeen parallel).
Zodra ik geen belasting aan de adapter hang gaat het goed. De uitgangsspanning is correct en volgens mijn duspol staat er max 6v tussen de uitgang en aarde. Wanneer ik de laptop aansluitop de adapter gaan de lampen fel pulsen. Echter doet mijn oude laptop dit ook met een goede lader. De gloeilampwn zijn een te grote weerstand om de oplader te laten starten denk ik. Ik heb echter helaas geen grotere vermogens liggen

Spanning staat en stroom gaat!
RAAF12

Golden Member

Kan ook met een broodrooster, tosti-ijzer of föhn in serie....

Hensz

Golden Member

Volgens mij is je adapter dan goed en kun je de hele boel zonder lampen aansluiten.

Don't Panic!
mel

Golden Member

Lampen kan je toch niet meer kopen .. :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 18 november 2018 18:35:41 schreef testman:de grotere hebben wel inschakel begrenzers aan boord. de kleine niet

Die memo hebben ze bij HP dan gemist.

Mijn vorige laptop had een 120w adapter, die knalde al goed bij het insteken. De huidige met een 150w adapter is helemaal feest.

Hensz

Golden Member

Op 19 november 2018 02:57:24 schreef mel:
Lampen kan je toch niet meer kopen .. :S

Zolang TS (of wie dan ook) ze heeft, hoeft hij ze niet te kopen.

Don't Panic!

Op 19 november 2018 02:57:24 schreef mel:
Lampen kan je toch niet meer kopen .. :S

Ik heb nog wel een stuk of 8 nieuwe 100watters liggen als je interesse hebt :-)

maartenbakker

Golden Member

Die ene verkoper met die Philips normaalbakken op zijn kraam bij de beurs in Driebergen heeft de laatste beurzen ook altijd 2 of 3 bakken met nieuwe-oude-stok gloeilampen mee voor de verkoop. Heb ik van goed geïnformeerde bronnen *kuch kuch*.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik denk dat de aarddraad te lang aangestript is geweest en sluiting met de fase heeft gemaakt via de adapterpoot.
Uitstekende draad is wellicht weggebrand door de vlamboog...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb inmiddels het WCD vervangen en een nieuwe adapter gekocht. De oude was waarschijnlijk niet defect maar ik wil iets wat aan de 230V hangt kunnen vertrouwen.

Spanning staat en stroom gaat!