Relais maak en verbreek contacten , 2 lichten aan en uit doen

Eerst even de situatie schetsen. Het gaat om 2 lichtpunten aan beide kanten van het bed. En ik wil een wisselschakeling maken dus als het licht aangaat aan de ene kant , dat je de dan kan uitzetten aan de andere kant en omgekeerd.

Nu wou ik dat doen met een Relai en de vraag is kan dit ook met een Relai waar je een maak en verbreek contact in hebt zitten , omdat aan de ene kant het Relai aan te trekken (maak contact) en dan de andere zijde weer uit zetten(verbreek contact) maar kan dit dan wel in de twee richtingen heen en terug. Zoals bij een gewone wisselschakeling ?

Daar zit ik aan te denken en weet niet zeker of dit wel werkt of juist niet. En of ik al dan niet misschien in de war ben , of moet ik een andere type Relai gebruiken ? suggesties zijn welkom.

mel

Golden Member

Dan heb je er 2 nodig.
En hoe bedien je die relais dan weer? Met een schakelaar...
Ik zou gewoon lekker simpel 2 wisselschakelaars nemen, en verder niet moeilijk doen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je kan natuurlijk ook een onnodige halve opstelling maken. Aan de ene kant bedient de schakelaar een relais, en aan de andere kant gebruik je een wisselschakelaar.

Onzinnige oplossing, maar het kan wel.

Maar gewoon twee wisselschakelaars is het simpelste.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Of een set/reset constructie met een relais, met aan beide kanten een paar momentcontacten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Als je het met relais wil doen, neem dan twee puls relais met een wissel contact. Die kun je dan weer bedienen met twee puls drukkers.

Maaaaaaar, zoals al gezegd is. Neem gewoon twee wisselschakelaars, is veel simpeler. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit lijkt me ook een mooi werkje voor een Klik-aan-klik-uit setje. 2 ontvangers voor de lampjes, 2 zenders (opplak wipschakelaars of verborgen mini zenders achter de bestaande schakelaars).

Je blijft dan ook zeer flexibel, je kan één kant apart bedienen met een apart zender die je in de la legt, het licht een soort wekkerfunctie geven of automatisch het licht uit doen als je vaak tv kijkend of lezend in slaap valt :)

Op 19 november 2018 09:14:30 schreef Lambiek:
Als je het met relais wil doen, neem dan twee puls relais met een wissel contact. Die kun je dan weer bedienen met twee puls drukkers.

Maaaaaaar, zoals al gezegd is. Neem gewoon twee wisselschakelaars, is veel simpeler. :)

Ja nadat ik men bericht had gepost , viel men Euro vroeger was dat een frank haha) dat ik een wissel moest zijn. Daar ben ik ook naar gaan zoeken op het web. En ik ga druk knopjes gebruiken. Want er zijn al twee van die knipschakelaars die elk apart een lichtpunt bedienen boven het bed zelf. Het is zo omdat er geen lamp aan het plafond hangt er er aan elke kant van het bed een schakelaar zit. Dan doen je het ene licht aan en dan het andere licht. Maar dan moet je ofwel weer terug lopen omdat eerste licht weer uit te doen of je moet over bed kruipen en dan uit doen een heel gedoe dus. En omdat er toch aan elke kant 2 paar lampen zitten waarvan er maar 1 in gebruik is , wil ik dan de andere voor dat doel gaan gebruiken. En zo krijg je twee aparte licht punten elk aan elke kant.

Sorry als ik het een beetje ingewikkeld uit gelegd heb.

Op 19 november 2018 11:07:36 schreef K7Jz:
Dit lijkt me ook een mooi werkje voor een Klik-aan-klik-uit setje. 2 ontvangers voor de lampjes, 2 zenders (opplak wipschakelaars of verborgen mini zenders achter de bestaande schakelaars).

Je blijft dan ook zeer flexibel, je kan één kant apart bedienen met een apart zender die je in de la legt, het licht een soort wekkerfunctie geven of automatisch het licht uit doen als je vaak tv kijkend of lezend in slaap valt :)

Een slaapkamer dient om te slapen en daar is voor mij een tv echt verboden , en als ik tv wil kijken doe ik dat wel in de woonkamer. Wat ik wel heb op de slaapkamer is een radio.

Ik doe al genoeg beweging want heb géén auto haha

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op maandag 19 november 2018 22:09:49 (28%)

Het is me nog steeds niet duidelijk waarom je niet een dubbele wisselschakeling wilt gebruiken.

code:


   links              rechts
        ______________
 L ___/ ______________ \__
                          |
                         (X)
 N _______________________|

        ______________
   ___/ ______________ \__ L
  |
 (X)
  |_______________________ N

Meep! Meep!

Op 20 november 2018 10:40:04 schreef roadrunner84:
Het is me nog steeds niet duidelijk waarom je niet een dubbele wisselschakeling wilt gebruiken.

code:


   links              rechts
        ______________
 L ___/ ______________ \__
                          |
                         (X)
 N _______________________|

        ______________
   ___/ ______________ \__ L
  |
 (X)
  |_______________________ N

Aan de ene kant aan en aan de andere kant uit, of aan da kant waar je het uit deed ook weer aan doen en andersom. In men woonkamer zitten er twee deuren en twee schakelaars. De ene deur is naar de hall en de andere deur is naar de keuken.

Als je langs de hall de woonkamer in komt dan kan je het licht aan doen en als je de keuken ingaan dan kan je dat zelfde licht ook weer uit doen.

Nou zo wil ik die schakeling in de slaapkamer dus ook. Misschien dat dit nu iets duidelijker is. De woonkamer is dan wel al voorbeeld maar daar zit wel een dubbele wisselschakelaar. Waarom niet bv aan een bed in een slaapkamer ? Ik zie het probleem niet jij wel dan ?

mel

Golden Member

Dat zeggen we toch? Gewoon een wisselschakeling, niks moeilijks doen met relais of weet ik veel :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

In de voorgestelde schakeling kan je zowel "links" als "rechts" de ene of de andere lamp uit of aan doen, je hebt dus alle vrijheden om beide lampen van beide zijden te besturen.
Waar wij over vallen is waarom je met drukkertjes en relais or Sonoffs aan de gang gaat terwijl daar in het geheel geen reden voor is.

Meep! Meep!

Als je toch bezig bent maak dan voor minstens één lamp een kruisschakeling als dit mogelijk is, dan kun je bij de deur het licht ook aan en uit doen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?