TV in brand ?

pamwikkeling

Special Member

Tot voor een 10 tal jaar hoorde / las je regelmatig dat er een huis afbrandde omdat de tv “implodeerde” .
Met de opkomst van flat screens heeft dit probleem zich opgelost.

Op mijn slaapkamer staat echter nog een oud Philips TV (+/- 1995) die dagelijks gebruikt wordt om het late journaal te bekijken voor het slapen gaan. Het toestel op zich werkt nog prima, dus wegdoen is een beetje gek.

Wat zijn de risico’s om dit toestel in dienst te houden ?

TV brandjes waren een vrij zeldzaam gebeuren, wilde nog wel eens gebeuren in huishoudens waar het flink stoffig was en stevig werd gerookt. De mix teer + stof i.c.m. componenten die flink heet konden worden resulteerde nog wel eens in een brandje.

Kortom als uw geen stevige roker bent, u huis netjes houdt en niet beschikt over een exotisch model waar een terugroepactie of iets dergelijks van op toepassing was dan denk ik dat het wel los loopt met het risico.

This is the world we know best, the world of madness

Ik herinner me juist de branden van LCD tv's die gemaakt waren van plastic dat onvoldoende brandvertragend was.
Men monteerde ze aan de wand en zette op het dressoir er onder een kaarsje... Tsja...

Van beeldbuisTV's die imploderen is mij helemaal niets bekend. Een implosie zal ook geen brand veroorzaken.
Er waren wel een paar tv's met rokende schakelaars en stukjes plastic bij de hoogspanningstrafo. Maar die werden allemaal teruggeroepen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

BB tv's ontploffen zelden, maar als het gebeurt is het vaak spectaculair en de media springt er dan ook op en blaast het buiten proportie op. Tegenwoordig wordt alle nieuws dramatisch ingekleurd met veel overdrijvingen en theatergevoel. MSN-news lijkt wel een Tandy catalogus. ;-)
Als de nek van de beeldbuis lek raakt of beschadigt wordt zal de buis vollopen met lucht waarna de tv niet meer werkt.
Treden er echter spanningen op in de voorste rand kan de buis imploderen. het dikke glas van het scherm wordt gelast aan de hals van de buis. Dit is een zwakke plek.

Zo'n implosie is nogal spectaculair en kan door terugkaatsing het glas meters wegslingeren. Is dus ook nog gevaarlijk voor de kijker.
In de jaren 80 waren de Barco tv's type Cordoba daarvoor berucht.

De voeding zat voorin onder de beeldbuis gebouwd.
Daar zat ook een netfilter met een grote gele ontstoringscondensator van 1µF.
Een enkele keer sneuvelde die condensator en vloog daarbij in brand. De ontwikkelde warmte deed de beeldbuis kapot springen.
In die tijd hoorde je nooit over dit soort problemen bij Philips tv's.

Een tiental jaar geleden kwamen terug enkele voorvalletjes in het nieuws. Dat deed algauw de ronde, en verschillende rusthuizen besloten dan maar om op basis daarvan de beeldbuis op de kamer taboe te verklaren. Terecht? Moet de auto verboden worden omdat er af en toe ongevallen gebeuren?
Enfin, de tv verkopers zullen dat zeker niet tegengesproken hebben.

Evarist

Golden Member

Op 21 november 2018 14:08:25 schreef Ledlover:
Van beeldbuisTV's die imploderen is mij helemaal niets bekend. Een implosie zal ook geen brand veroorzaken.
Er waren wel een paar tv's met rokende schakelaars en stukjes plastic bij de hoogspanningstrafo. Maar die werden allemaal teruggeroepen.

45 jaar Tv's hersteld en nooit gezien of gehoord, tenzij dan in kranten.

Op 21 november 2018 14:18:33 schreef grotedikken:
BB tv's ontploffen zelden, maar als het gebeurt is het vaak spectaculair en de media springt er dan ook op en blaast het buiten proportie op.

Zo is het, GD.

[Bericht gewijzigd door Evarist op woensdag 21 november 2018 14:29:57 (24%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Als kwajongen wel met regelmaat straatklinkers door beeldbuizen gegooid die bij het vuil stonden, nog nooit glas zien wegspringen. Uiteraard was het ook interessant om te zien wat er binnen de beeldbuis zat :P

This is the world we know best, the world of madness
Anoniem

Ik heb het welgeteld één keer gezien in 1983, op een passagierschip.
In de tv lounge was het glas wel 2 m ver gespat. Hadden daar toen passagiers gezeten...
Het klopt ook wat Blackfin zegt, in de meeste gevallen zal zelfs een mechanische breuk niet meteen tot een implosie leiden.
Bij de eerste barst stroomt de lucht binnen, en is de (onder)druk van de ketel. Maar àls het gebeurt wil ik er niet voor zitten.
Ik heb toen ook af en toe zo'n Barco in handen gekregen waarbij de condensator uitgebrand was. De schade bleef dan meestal beperkt tot het inwendige van de tv en rook en stankoverlast voor de eigenaar.

@ledlover, het is niet de implosie die de brand veroorzaakt, maar net andersom. De hitte van het lokale brandje onder de beeldbuis doet deze barsten.

Om op de vraag van pamwikkeling te antwoorden, ik denk niet dat een BBtv een aanzienlijker risico op brand inhoudt dan om het even welk elektronisch apparaat. Zo heb ik ooit de matras van mijn buurvrouw moeten blussen. Haar elektrische deken was door het woelen niet meer mooi uitgespreid en was oververhit.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 21 november 2018 15:46:04 (17%)

Ik had een klant die speciaal voor een of ander voetbal toernooi een nieuwe TV had gekocht, Sanyo met A/B en teletekst en stereo wat in die tijd nog niet standaard was. Hij belde mij op of ik even naar de TV wilde komen kijken omdat de beeldbuis was gesprongen. Ik er heen en daar stond een lege kast zonder scherm met veel glas er in. Kon ik dat regelen met de verzekering, want dit was toch niet normaal. Ik zei hem dat ik dat niet kon verantwoorden, omdat dit nooit spontaan kon zijn gebeurd. Ik heb hem 25 gulden gegeven voor de onderdelen en heb alles in de originele doos mee genomen, toestel was een paar dagen oud. Later hoorde ik dat hij na een nederlaag uit pure frustratie een grote glazen asbak door het scherm had gegooid.

Is er iets mis met een bepaalde serie waardoor er brand kan ontstaan, dan is dat volgens Philips niet mogelijk en ben ik de enige die daar melding van maakt. Tot er ergens een brand op de TV kwam in het journaal waarbij de oorzaak, een televisie van Philips, vol in beeld kwam. Toen moesten ineens alle toestellen van dat type worden nagekeken door de handelaar, toen ik daar al eerder op had gewezen was het niet waar!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Anoniem

Op 21 november 2018 15:38:50 schreef Zoef de Haas.:
Ik had een klant die speciaal voor een of ander voetbal toernooi een nieuwe TV had gekocht, Sanyo met A/B en teletekst en stereo wat in die tijd nog niet standaard was. Hij belde mij op of ik even naar de TV wilde komen kijken omdat de beeldbuis was gesprongen. Ik er heen en daar stond een lege kast zonder scherm met veel glas er in. Kon ik dat regelen met de verzekering, want dit was toch niet normaal. Ik zei hem dat ik dat niet kon verantwoorden, omdat dit nooit spontaan kon zijn gebeurd.

Het is inderdaad zeer onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.Als verkoper had jij dat grundig grondig moeten onderzoeken. En of een verzekeringsexpert aanstellen. Het ging toch om een toestel ter waarde van toen twee maandweddes.
Gezien je de asbak, toch een behoorlijk groot voorwerp niet gevonden hebt is dit niet gebeurd.Ik vind dit een tamelijk zware beroepsfout, temeer omdat het een splinternieuw toestel betrof. De BB kon namelijk tijdens het transport en plaatsing beschadigd zijn. Bij mij ging je er niet zo makkelijk vanafkomen. En dan nog omgerekend 12Eu geven voor een nieuw tvchassis (zonder bb) waarvan je de onderdelen duur kon verkopen bij reparaties? Foei.
Ik heb tv verkopers gekend die 3m garantie gaven op hun occasies.
De klant dacht 3 maand, de verkoper bedoelde 3meter (tot ze de deur uitwaren) :-)

De typische ijdele arrogantie van grote merken. :(

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

toch klopt het verhaal deels wel , phillips had toen die tijd een terug roep actie voor bepaalde tv`s uit een bepaalde serie waar een ondeugdelijk onderdeel inzat wat brand kon veroorzaken .
je kon de tv uit die serie gratis laten repareren .

Yup, maar dat betrof hoofdschakelaars, geen imploderende beeldbuizen.

@GD: als de klant zelf een glazen asbak door de bb had gegooid, heeft deze de asbak ook weer uit het toestel kunnen graaien, alvorens een garantieclaim te doen. Een heel logisch scenario.

(Sommige klanten zijn echt schunnig, wat garantieclaims aangaat!)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op woensdag 21 november 2018 16:38:10 (65%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb een keer een TV (Nordmende) gerepareerd waarbij in de print bij de lijntransformator een groot gat gebrand was. Dat ding zal vast wel flink gerookt hebben.
Ongetwijfeld zullen er meerdere TV's gerookt hebben door loskomende soldeerverbindingen.

maartenbakker

Golden Member

Dat betrof niet de netschakelaars (dat was later en daar is geen terugroepactie voor geweest), maar brandbare schoorsteenvormige chassis die naast slechte solderingen zaten. De actie was in 1993 en betrof K40 toestellen. De brand begon dan achterin, zodat de buis pas ontplofte als de omgeving van het toestel al de nodige schade had opgelopen.

Dat is sowieso het verhaal achter ploffende buizen. Dat is een gevolg, nooit de oorzaak.

Verder zijn netschakelaars wel vaker een zorgenkindje geweest. Sony had er ook ooit last van in de jaren '80. Bij Philips speelde het eind jaren '90 (schakelaars van fabrikaat Stelvio).

Een ander probleem waren papiercondensatoren. Je had ronde van ITT voor radiale montage met 3 aansluitingen. Die waren berucht voor brandjes in Duitse toestellen. Verder hebben o.a. Sony en Philips de berucht RIFA's gemonteerd in sommige modellen. Die waren meer goed voor forse rook dan voor brand, maar ik sluit niet uit dat er daar ook wel wat van in de krant kwamen.

De laatste beeldbuistoestellen waarvan ik van een terugroepactie weet, waren van Loewe. Slechte solderingen op het chassis, konden de onderkant van de kast in brand zetten. Oplossing: nasolderen en een (plastic!) hitteschildje eronder monteren.

Ik sluit niet uit dat LCD-modellen ook nog wel eens brandbare kasten hebben, maar de slechte solderingen zitten daar meestal niet in de buurt van ontvlambaar plastic. Dan moet je het dus van de nabije kaars hebben, die vroeger misschien ook al wel eens toestellen in de fik zette.

De moraal van ht verhaal is om je beeldbuistelevisie zo nu en dan uit te stofzuigen en na te solderen waar nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En dan nog omgerekend 12Eu geven voor een nieuw tvchassis (zonder bb) waarvan je de onderdelen duur kon verkopen bij reparaties? Foei.

Ik voel mij niet echt aangesproken, voetbal maakt meer kapot dan je lief is!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
High met Henk

Special Member

Brand kan wel bij gescheurde hs delen. Ooit een Idek Liyama gehad, sprongen 7 cm lange vonken door het chassis

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op 21 november 2018 15:38:50 schreef Zoef de Haas.:
Sanyo met A/B en teletekst en stereo wat in die tijd nog niet standaard was.

OT
Hmm, een Sanyo KTV, dat chassis met een speciale Sanyo tor die de LOPT aanstuurde? Die was kapot en nergens te koop, behalve bij de importeur...

Een ander probleem waren papiercondensatoren. Je had ronde van ITT voor radiale montage met 3 aansluitingen. Die waren berucht voor brandjes in Duitse toestellen. Verder hebben o.a. Sony en Philips de berucht RIFA's gemonteerd in sommige modellen. Die waren meer goed voor forse rook dan voor brand, maar ik sluit niet uit dat er daar ook wel wat van in de krant kwamen.

Er was een simpele manier om de kostprijs te berekenen, lichaamslengte, maal leeftijd, gedeeld door de buitentemperatuur plus de hoogte van de rookwolk.

De laatste beeldbuistoestellen waarvan ik van een terugroepactie weet, waren van Loewe. Slechte solderingen op het chassis, konden de onderkant van de kast in brand zetten. Oplossing: nasolderen en een (plastic!) hitteschildje eronder monteren.

Klopt en de belangrijkste reden waarom het in de fik ging was het milieu!
De kunststof was eerder van een vlam dovend materiaal voorzien waardoor het materiaal niet ging branden, kon wel schroeien of smeulen, maar niet branden. Deze stof is door de Europese commissie verboden, dus mocht niet meer worden gebruikt en de gevolgen daarvan heb ik gezien. Ik had weleens een foto willen maken, maar dat mocht niet omdat het nadelig kon zijn voor het bedrijf.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Op 21 november 2018 15:54:16 schreef grotedikken:
[...]
Het is inderdaad zeer onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.Als verkoper had jij dat grundig grondig moeten onderzoeken. En of een verzekeringsexpert aanstellen. Het ging toch om een toestel ter waarde van toen twee maandweddes.
Gezien je de asbak, toch een behoorlijk groot voorwerp niet gevonden hebt is dit niet gebeurd.Ik vind dit een tamelijk zware beroepsfout, temeer omdat het een splinternieuw toestel betrof. De BB kon namelijk tijdens het transport en plaatsing beschadigd zijn. Bij mij ging je er niet zo makkelijk vanafkomen. En dan nog omgerekend 12Eu geven voor een nieuw tvchassis (zonder bb) waarvan je de onderdelen duur kon verkopen bij reparaties? Foei.
Ik heb tv verkopers gekend die 3m garantie gaven op hun occasies.
De klant dacht 3 maand, de verkoper bedoelde 3meter (tot ze de deur uitwaren) :-)

25 gulden was natuurlijk geen 12 euro, meestal meer maar dat hangt van het jaartal af. Als verkoper leer je je pappenheimers ook wel een beetje kennen, dus als het echt een spontane implosie was geweest, had Zoef dat vast wel begrepen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dus als het echt een spontane implosie was geweest, had Zoef dat vast wel begrepen.

Inderdaad, de peuken lagen tussen het glas!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 21 november 2018 15:38:50 schreef Zoef de Haas.:

Is er iets mis met een bepaalde serie waardoor er brand kan ontstaan, dan is dat volgens Philips niet mogelijk en ben ik de enige die daar melding van maakt.

Groetjes Hans.

dit staat in de top25 van standaard zinnen die service monteurs en storingsdiensten zeggen. maar o zo zelden is men eerlijk dat dit al de 6e deze week is..

evengoed, nu ik ook vaker aan de andere kant van zo'n verhaal zit, scheelt het nogal tijd als je er om liegt, want men stelt er nog 140 vragen door, en vraag zich af of het brand kan veroorzaken, moet het ding niet uitgezet worden dan, is dat door bezuiniging enz enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb in de jaren 90 enige jaren televisies gerepareerd, ze konden best rook gordijnen leggen.
Denk aan Rifa condensatoren etc. etc. brakke hoogspannings trafo's in de K11, maar wat ik nog nooit heb gezien na enige duizenden reparaties is een geimplodeerde buis.
Met een zwart wit televisie zou je in theorie kans maken, bij een kleuren buis heb je de kooi constructie binnen in de buis.
Zelfs al zou je hem kunnen breken en je zou een implosie krijgen dan zou het in de kooi eindigen.
Met zwart wit televisies had je geen kooi en kon het slecht aflopen, (een collega van mijn vader heeft ooit een zwart witje op de buis laten vallen en heeft het met een paar weken ziekenhuis moeten bekopen), maar dat was het enigste geval wat ik me kan herinneren.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Anoniem

Op 21 november 2018 16:32:18 schreef MNM(tm):
Yup, maar dat betrof hoofdschakelaars, geen imploderende beeldbuizen.

@GD: als de klant zelf een glazen asbak door de bb had gegooid, heeft deze de asbak ook weer uit het toestel kunnen graaien, alvorens een garantieclaim te doen. Een heel logisch scenario.

(Sommige klanten zijn echt schunnig, wat garantieclaims aangaat!)

Klopt, maar t verhaal van Zoef rammelt een beetje.
Eerst zegt hij dat hij nadien gehoord heeft dat een asbak naar de tv is gegooid en nu zegt hij de peuken in de tv gevonden te hebben. Dan had hij dat wel meteen doorgehad?

Inploderende beeldbuizen niet gezien, maar wel door defecte HV transformatoren of cascades genekte beeldbuizen gezien met van die prachtige zwarte gaten in beeldscherm oftewel fosfor was weggeblazen, verder niets gezien. Enigste echt beruchte TV van Philips waren de K40's die waren nogal brandgevoelig. Ook Blaupunkt kon er wat van met die FM100 chassis waarvan de rode HV trafo compleet wegfakkelde..

Het K40 chassis stond er wel om bekend omdat in de hoogspanningsprint cruciale componenten uit de soldeerverbindingen loskwamen. De tv was met de beroemde klap op de tv weer aan de gang te krijgen dus werd de reparatie uitgesteld en dan kon het gebeuren dat de print afbrandde en de kap ging smelten. Ik heb één K40 toestel op de bank gehad die er zo aan toe was en de klant gaf wel toe dat de tv het na een klap weer deed maar had de reparatie vanwege de kosten uitgesteld. Brand in tv's kam later wel vaker voor omdat vooral oudere mensen de bovenkant van de tv van een kleedje voorzagen omdat de foto's van de overleden dierbaren er op moesten staan maar hadden niet in de smiezen dat ze daarmee de ventilatie verstoorden met brand tot gevolg.