TV in brand ?

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Meerdere toestellen met brandschade onderhanden gehad, ook verschillende merken, o.a. Nordmende B&O (1x), Sony ,ook 1 x , en de nodige Loewe's.
Heb er nog ergens foto's van, ook van de brandschade in een verzorging flat.Er is door een Loewe toestel een dode gevallen in Oostenrijk, omgeving Feldkirch.Deze man was invalide, en kon niet vluchten,heeft heel veel rookgassen binnen gekregen, is hiervoor behandeld(met spoed ,met Heli naar München overgebracht, voor een decompressie kamer)en paar dagen later overleden. Heb hier melding gemaakt bij Loewe Antwerpen, en... een terug roep actie!

vergeten

Golden Member

Op 21 november 2018 14:18:33 schreef grotedikken:
Moet de auto verboden worden omdat er af en toe ongevallen gebeuren?
Enfin, de tv verkopers zullen dat zeker niet tegengesproken hebben.

Dat is een manke onmogelijke vergelijking a la komkommers met een gehaktbal! :)

  • Een auto wordt bestuurd door mensen welke de (stuur)fouten maken.
  • Een TV, daar wordt alleen naar gekeken.
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Het valt op dat er massa's krantenartikels te vinden zijn over imploderende beeldbuizen alsof het dagelijkse kost was.
Terwijl personen die beroepsmatig met tv te maken hadden het blijkbaar zelf nog nooit hadden meegemaakt. Ikzelf heb het één keer gezien.
Het moet toch een vrij zeldzaam gebeuren geweest zijn.

Anoniem

Op 21 november 2018 19:19:50 schreef vergeten:
[...]Dat is een manke onmogelijke vergelijking a la komkommers met een gehaktbal! :)

  • Een auto wordt bestuurd door mensen welke de (stuur)fouten maken.
  • Een TV, daar wordt alleen naar gekeken.

Ik vergelijk jou helemaal nergens mee. :-)
Je vergeet dat er toch wel verkeerde behandeling kan gebeuren.
t zou de eerste keer niet zijn dat een 50 kg zware tv op een wankel kastje of roltafeltje staat en omvalt. Of dat de koelopeningen afgedekt worden met kleedjes . Of dat de tv in een krappe kast gezet wordt waar de warmte niet wegkan. Of dat een over zijn toeren zijnde voetbalfannaat er een asbak naar gooit. Vraag maar aan Zoef :-)

De brandweer gaat opzoek naar de oorzaak nadat de brand is geblust maar de hitte van het vuur is zo groot geweest dat zelfs een dik glas van een beeldbuis gaat barsten en in het ergste geval kan imploderen. De aanname dat de tv de oorzaak is geweest wordt als waarheid beschouwd terwijl de brand ook door andere oorzaken ontstaan zou kunnen zijn.

die TV speelt daat al 23jaar, k denk wel dat die veilig is.

de vraag is alleen, wil je nog zo een 50hz flikkerend troebel lomp groot ding om naar te kijken als je in bed ligt?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik denk dat het doorslaan van de hoogspanning in die oude bakken meer een gevaar was, vuil en nicotine in zo'n bak hielpen wel. toen die toestellen de losse cascade nog hadden en die lekke hsp dop op de bb waren er vaker brandproblemen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

[ZWAAR OFF TOPIC]

Ik heb 1x een geïmplodeerde buis meegemaakt, maar dat was geen tv.

Was een scoopbuis en was na afloop van Rosmalen een overblijfsel van de stand. Is echt 1 van de eerste beurzen met CO eigen stand en ding rolde van een karretje.

Sprong bekant een meter in de lucht van de schrik en knal

[/ZWAAR OFF TOPIC]

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op 21 november 2018 19:40:44 schreef ronny530:
De brandweer gaat opzoek naar de oorzaak nadat de brand is geblust maar de hitte van het vuur is zo groot geweest dat zelfs een dik glas van een beeldbuis gaat barsten en in het ergste geval kan imploderen. De aanname dat de tv de oorzaak is geweest wordt als waarheid beschouwd terwijl de brand ook door andere oorzaken ontstaan zou kunnen zijn.

De technische recherche kan meestal wel aangeven hoe en waar een brand begonnen is. Wat ik me uit oude krantenartikelen herinner is dat branden vaak ontstonden door roken in bed en in slaap vallen, wasdrogen in buurt van open vuur, ongelukken met afbranden van verf. Zwart gebrande gaten in de print van een KTV ben ik weleens tegengekomen. Mensen klaagden dan dat er rook uit het toestel kwam :-) en dat de TV ermee stopte.

maartenbakker

Golden Member

Zo'n brand zet inderdaad alleen echt door als er goed brandbaar materiaal in de buurt is. Bij de K40 en de modernere Loewes, was het plastic niet brandvertragend en werd aangestoken en brandde zelfstandig door. Bij de K40 ging het holle chassis zelfs als schoorsteen dienen. Bij de beruchte ITT-condensator dienden waarschijnlijk het impregneermiddel en de behuizing van de condensator als brandstof. Bij de netschakelaars, RIFA-condensatoren en hoogspanningstrafo's zou de brand uit moeten gaan zodra de stroom eraf is, maar je moet natuurlijk geen grote stofnesten in het toestel hebben.

Het advies van Philips was na 1993 ook om eens in de zoveel jaar of bij een servicebeurt ook alle modernere televisies even stofvrij te maken en bepaalde punten na te solderen of te controleren. Ik denk dat dat afdoende is om vrijwel alle oorzaken van televisiebranden weg te nemen.

@High met Henk: scopebuizen hadden geen spanband, dus als die imploderen gaat het inderdaad flink mis! Televisiebeeldbuizen kregen in de loop van de jaren '60 (na uitvinding zo ongeveer wereldwijd van de ene dag op de andere) standaard een spanband over de verbinding tussen scherm en conus, deze diende behalve voor de montage ook om het glas gecontroleerd te laten breken in geval van implosie. Het tot dan toe gebruikelijke losse veiligheidsglas kon weggelaten worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het advies van Philips was na 1993 ook om eens in de zoveel jaar of bij een servicebeurt ook alle modernere televisies even stofvrij te maken en bepaalde punten na te solderen of te controleren. Ik denk dat dat afdoende is om vrijwel alle oorzaken van televisiebranden weg te nemen.

Dat deed ik altijd standaard, als het heel erg was nam ik het apparaat mee naar buiten, eerst flink met de compressor er tegenaan, dan koffie drinken en als het op was was ook net buiten de mist opgetrokken. Er zijn vele soorten stof, heel fijne stof zat doorgaans in een TV waar wollen vloerbedekking lag en een deken lag meestal in de TV uit de slaapkamer. Bij laminaat plavuizen of linoleum leken de toestellen vaak nog als nieuw en zat er geen stofje in. Mijn toestel was meer getectyleerd tegen het roesten, maar dat heb ik afgeleerd!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
pamwikkeling

Special Member

Ik heb net even gecontroleerd.
Het toestel is een Philips 21PT2665/01

met productie nummer HJ00 0108 415591.

Dus rustig verder blijven gebruiken tot hij de geest geeft.

vergeten

Golden Member

Op 21 november 2018 19:32:09 schreef grotedikken:[...]
Ik vergelijk jou helemaal nergens mee. :-)
Je vergeet dat er toch wel verkeerde behandeling kan gebeuren.
t zou de eerste keer niet zijn dat een 50 kg zware tv op een wankel kastje of roltafeltje staat en omvalt. Of dat de koelopeningen afgedekt worden met kleedjes . Of dat de tv in een krappe kast gezet wordt waar de warmte niet wegkan. Of dat een over zijn toeren zijnde voetbalfannaat er een asbak naar gooit. Vraag maar aan Zoef :-)

Alles samenvattend:
Ik heb nog nooit een TV gezien die zich verplaats met 10 tot 130+ km/u :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Ik wel, achterin de auto :P

Op 21 november 2018 21:07:59 schreef pamwikkeling:
Ik heb net even gecontroleerd.
Het toestel is een Philips 21PT2665/01

met productie nummer HJ00 0108 415591.

Dus rustig verder blijven gebruiken tot hij de geest geeft.

Uit het hoofd gezegd is dat wel een veilig model. Geen gammele onderdelen en bij overslagen en dergelijke zal hij in beveiliging gaan. Bouwjaar 2001, en ik vermoed een L9.2E chassis. Toch kan het nooit kwaad om hem even uit te stofzuigen. Slechte solderingen merk je wel tijdig op als je hem niet onbeheerd laat spelen.

Opzich heeft een dergelijk toestel wel bijna het eeuwige leven als je hem een uurtje per dag hooguit aanzet.

Op 21 november 2018 19:47:17 schreef testman:
ik denk dat het doorslaan van de hoogspanning in die oude bakken meer een gevaar was, vuil en nicotine in zo'n bak hielpen wel. toen die toestellen de losse cascade nog hadden en die lekke hsp dop op de bb waren er vaker brandproblemen..

Grundig had een heel effectieve beveiliging tegen een defecte kaskedee (en dat was nodig ook, want die dingen gingen in de jaren '80 massaal stuk). Daar vloog gewoon het stuur-IC van de lijntrap eruit vanwege de vonkoverslag. Overigens heb ik nog nooit brand of een begin daarvan gezien bij een cascade.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
guidob

Overleden

Op 21 november 2018 16:52:59 schreef maartenbakker:
Dat betrof niet de netschakelaars (dat was later en daar is geen terugroepactie voor geweest), maar brandbare schoorsteenvormige chassis die naast slechte solderingen zaten. De actie was in 1993 en betrof K40 toestellen. De brand begon dan achterin, zodat de buis pas ontplofte als de omgeving van het toestel al de nodige schade had opgelopen.

Op 21 november 2018 18:52:16 schreef ronny530:
Het K40 chassis stond er wel om bekend omdat in de hoogspanningsprint cruciale componenten uit de soldeerverbindingen loskwamen....

Kan me nog herinneren dat via philips iemand langs is geweest om de zaak te verbeteren. Er werd wat plastic weggeknipt en misschien nog wat gesoldeerd ergens. Was meen ik een K40.

Mijn pa heeft wel eens een TV een zetje gegeven op de zolder. Viel zo de vlizo zoldertrap af en daarna de vaste trap. Landing beneden in de hal. Beeldbuis was meen ik niet geïmplodeerd.. Wel een hoop lawaai en een gat in de badkamer deur :p

ik denk dat de printen die doorsloegen onder de hoogspanning door rotte solderingen, en de condensator die los in de soldeer zat bij de lijntrap ook wel de nodige problemen gaven. heb wel printen gezien waar een gat van 2cm onder die condensator in de print zat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 21 november 2018 19:49:14 schreef High met Henk:
[ZWAAR OFF TOPIC]

Ik heb 1x een geïmplodeerde buis meegemaakt, maar dat was geen tv.

Was een scoopbuis en was na afloop van Rosmalen een overblijfsel van de stand. Is echt 1 van de eerste beurzen met CO eigen stand en ding rolde van een karretje.

Hoe kleiner de hoeveelheid lucht die zich verplaatst hoe kleiner de knal. Een EL84 zegt gewoon pof.

Sprong bekant een meter in de lucht van de schrik en knal

[/ZWAAR OFF TOPIC]

Ah, vandaar je nickname. Ik dacht altijd aan iets anders ;-)

Anoniem

Op 21 november 2018 22:09:40 schreef guidob:
[...]
[...]

Kan me nog herinneren dat via philips iemand langs is geweest om de zaak te verbeteren. Er werd wat plastic weggeknipt en misschien nog wat gesoldeerd ergens. Was meen ik een K40.

Ik herinner me daar ook vaag iets over.
Maar was dat niet omdat dat plastiek in de weg zat om iets te vervangen?

guidob

Overleden

Zou heel goed kunnen. Te lang geleden :)

maartenbakker

Golden Member

Nee. Nouja, technisch was het wel correct dat het stukje plastic in de weg zat bij het solderen, maar het was wel een plek waar het chassis vlam kon vatten - juist omdat er een slechte soldering onder zat.

De KT4 had dat stukje plastic niet en viel ook niet onder de terugroepactie. Dat vond ik opzich vreemd, want het schoorsteendeel en de slechte solderingen zaten er wel gewoon in. Wel waren de vermogens lager en je hebt al met al kans dat die toestellen op een haar na geen vlam vatten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 21 november 2018 19:49:14 schreef High met Henk:
[ZWAAR OFF TOPIC]

Ik heb 1x een geïmplodeerde buis meegemaakt, maar dat was geen tv.

Was een scoopbuis en was na afloop van Rosmalen een overblijfsel van de stand. Is echt 1 van de eerste beurzen met CO eigen stand en ding rolde van een karretje.

Sprong bekant een meter in de lucht van de schrik en knal

[/ZWAAR OFF TOPIC]

Nietus! Die sprong spontaan achter uit de aanhanger.

Niet dat ik daar iets van weet verder O-)

Ik heb 1X een implosie van een TV meegemaakt. Verder was ook de complete voorkamer uitgebrand. Dat was in Voorburg, op 1e paasdag had deze mevrouw naar de toespraak van de Paus gekeken. Daarna naar haar zoon gegaan om daar Pasen te vieren. Het toestel was een K8 en stond in een meubel. Nu was het vroeger zo dat als er geen uitzending was het beeld even op zwart ging voordat het testbeeld verscheen. In die korte zwart periode was er ook geen geluid, dus dacht zij dat de TV uitgezet was en deed de deurtjes dicht en is weggegaan.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ooit het karkas van een LOEWE gezien, buis was wel geïmplodeerd logisch ook want er was echt niets van het toestel over.
LOEWE kon dus heel goed branden, ja nog veel beter dan K40.
Wat reinigen betreft, tja er werd toen gerookt en soms zag je in het donker in die teerlaag bij de EHT aansluiting paarse kruipstroompje,s welke ook hoorbaar waren .
Ik noemde dat chemisch reinigen, nam een bus foam booster en daarna WL en een nieuwe kabel uiteraard. Lijntrafo reinigde ik ook.
Nog steeds zie je dat TV,s defect gaan bij rokende mensen, teer gaat op de led lensje,s zitten waardoor den spreiding niet meer goed is waarna wat ik noem het pinp pong ballen effect, witte rondje,s in het scherm.
Zie je ook bij loszittende lensje,s
Brand in nieuwere platte toestellen?
Nee nog niet meegemaakt , wel fikkende invertors maar geen uitgebrande toestellen

Anoniem

Niet enkel rokers.
Een zonderling uit de buurt die een beetje gemeden werd doordat hij wel 30 katten in huis had vroeg op een dag om zijn ktv na zien. (Hij had hem al meegebracht voor ik kon weigeren ;-) )
Het was rap opgelost. Op de achterkant beeldbuis lagen plekken kleverige stinkend goedje op de aquadaglaag waardoor de EHT oversloeg. Een van zijn katers had er blijkbaar niet beter op gevonden om doorheen de luchtroostertjes te sproeien. Na een intenseive reiniging speelde de tv weer prima. Heb wel de rest van de middag de ramen moeten openzetten.