Binnenwerk grondspot vervangen

Hoi,
Ik ben al een tijd niet langs geweest en weet niet 100% zeker of mijn vraag in de juiste groep staat. Ik ben al een tijdje op internet aan het zoeken maar heb nog geen alternatief/oplossing kunnen vinden helaas. Het probleem:

Ik heb rond het huis een aantal grondspots van BEGA. Nu heb ik 1 ervan niet goed afgesloten waardoor er water in is gekomen en het binnenwerk kapot is gegaan.

Wat zat erin?
Een Harvard engineering nidd20-240b als VSA
Een GU6.5 aansluiting
En een osram hci-tf 20w wdl lamp.

Het liefst zou ik de lamp en VSA vervangen en het geheel weer terug plaatsen in de grond maar zo ver ik kan vinden is de VSA niet meer te koop.

Daarom ben ik gaan zoeken naar een alternatief met dezelfde afmetingen (69mm x 61mm x 32mm) maar ook deze kan ik niet te vinden. Als er toch een vervanging voor is die ik over het hoofd heb gezien hoor ik het heel graag.

Nu is mijn laatste optie om het gehele binnenwerk te vervangen voor andere technologie. Dus een andere lamp en andere VSA. Bijvoorbeeld:
https://www.lampdirect.nl/philips-hid-pv-c-35-s-cdm-220-240v
https://www.lampdirect.nl/philips-mastercolour-cdm-tm-elite-mini-gu6-5

Bij deze combinatie is de VSA alleen net iets te groot..

Weet iemand een oplossing om een werkende lamp te krijgen en toch de behuizing te behouden?

ik zou zeggen even met bega mailen of bellen, wel met het type armatuur van bega erbij vermeld. er zit een rvs plaat in doorgaans, die kan eruit en dan kun je de losse onderdelen vervangen. ik zou ook de lampvoet niet vergeten, die lijken goed maar geven juist later problemen. vergeet ook de rubber dichting niet, als die op de gietnaad is gescheurd, nieuwe bestellen en in de vaseline zetten voor monteren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou www.elpro.nl even bellen. Grote kans dat zij een Tridonic VSA voor je hebben die past. Ik vond na snel zoeken de Tridonic CDM/HCI VSA 1x20W met art. nr. 212804.

Een andere optie is om Bega Nederland te bellen en te vragen naar reserve onderdelen voor jouw grondspot. Best een aannemelijke kans dat zij nog gewoon een (vervangende) VSA kunnen leveren, zeker dit merk.

Wil je helemaal om naar wat anders dan zou ik persoonlijk gelijk naar een power LED oplossing kijken. Kleinere materie, minder vermogen en langere levensduur. Desnoods een nieuwe fitting naar wens waarop jouw zoekwensen met LED beter aansluiten. Bijvoorbeeld een felle 230V AR111 LED spot met GU10 fitting.

En wat testman adviseerd, aan het einde van de rit de rubberen afdichting controleren of beter vervangen en een lik vaseline er langs voor je het armatuur sluit. Loop zonodig ook de stalen wartel nog even na, die kan ook minder zijn geworden en water doorlaten. Propje Wijmaplast in de wartel drukken is de snelste oplossing.

een aanpassing naar led ar111 betekent ook de lens eruit en een zwarte ring erin waar de lamp dan in komt te hangen. dergelijke aanpassingen zou ik niet meer doen, beter meteen een nieuw armatuur nemen dan.

cdm70W gaat best even mee, dus dat is nog prima. het nadeel is veel hitte, wat na afkoelen weer voor vocht kan zorgen als de lucht aangezogen wordt uit de kabel, vermits de rubber van t glas goed afdicht.

als je ooit aardstoringen krijgt met die armaturen, gooi de rode aansluit kroonstenen eruit, die krengen gaan geleiden door de hitte van jaren.

overigens ben ik in buitentoepassingen niet kapot van EVSA, daar gebruik je beter een VSA met ignitor. de grote temperatuur wisselingen zorgen voor een korte levensduur van de evsa doorgaans

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 22 november 2018 13:00:17 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties. Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan. Hier alvast een update:

Het gaat om de BEGA 8613 met productie code 11.11.

Ik heb contact opgenomen met BEGA en zij vroegen mij te mailen. Ik wacht nu op reactie.

Ik heb de Tridonic CDM/HCI VSA 1x20W proberen te zoeken op de elpro website maar ik krijg hem niet gevonden. Gebruik ik het zoekveld verkeerd?

De rode kroonsteen is al vervangen voor een andere. Daar zullen we geen last meer van hebben.

Een ander armatuur zou heel duur (of lelijk) worden aangezien er 8 rond het huis dan moeten worden vervangen.

Helemaal uit of the box denkende: Zou ik een extra waterdicht bakje onder de huidige armatuur kunnen maken met een andere (grotere VSA) erin? Zodat enkel de lamp met kabel de BEGA in gaat?

een 20 watt hci, dat zijn die lampen met die dunne steekpennetjes. daar kan ook laagspanning led in, 12V 20W trafo en klaar.

de evsa die erin zat was zeldzaam klein, mee van de reden dat die dingen vaak zat stuk gaan, ook zonder water in t armatuur. er zijn van multiline ook armaturen met een driver groot als 2x een 6mm2 kroonsteen, die dingen zijn meuk..

driver in een lasdoos zetten met kabel naar de bega kan idd ook, een goede lasdoos is afdoende, een met 4 of 6 schroeven in de deksel, geen model zoals de ak1 van attema, die sluiten maar op 2 plaatsen. met wurgwartels, die sluiten goed af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Persoonlijk zou ik ook voor ombouwen naar LED gaan, dit geeft de meeste garantie op werken en is met gangbare techiek aan te passen.
Als je via Google zoekt op GU8.5 LED dan vind je voldoende opties. Er zijn zelfs spot modellen die mooi recht omhoog kunnen schijnen.
Anders zou ik een zgn. Corn model LED lamp nemen om zoveel mogelijk lichtbopbengst als HCI te krijgen.

Enige tijd geleden bij een klant ook een serie Bega grondspots op deze manier hersteld. Hier ging het om de grote ronde modellen met PL-C 18W 2P lichtbron.
Veel VSA's slecht omdat de klant niet naar zijn grondspots omkeek, enkele zelfs onder de gras/grond laag waren verdwenen en stonden te oxideren.
Grondspots opgelapt, Philips LED PL-C 2P direct op 230V gezet en alle grondspots werken weer top. Klant zag ineens licht waar hij het nooit gezien dacht te hebben.