12V gloeilamp looplicht

Zooo...

Heb de onderdeeltjes binnen...en tot nu toe 1 vraag...ik heb de 500k P1 vervangen door een trimmer (pt 15 lv 500k)

Deze heeft 3 pinnetjes...2 naast elkaar en 1 aan de andere zijde van de trimmer.

Nu kan ik nergens vinden welk pootje waarheen moet...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het eenzame pinnetje aan de overkant is de loper.

Maar, beter dan te geloven wat je hier leest, of elders op het internet - waar raadgevingen zoveel waard zijn als je ervoor betaalde! - kun je het zelf uitvlooien: zet de trimmer in de middenstand en meet de weerstand van pinnetje tot pinnetje. Doe het eventueel nog eens over met een andere instelling.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Natuurlijk wil ik alles zelf begrijpen..

Daarom heb ik nu ook alles besteld....nagemeten heb ik het ook enkel kwam ik er geen wijs uit waar de loper heen moet...zelf zou ik gokken naar r4 4.7k...

Daarom hier de vraag...zo hoop ik aldoende ook steeds meer en meer de symbolen en stroomrichtingen te begrijpen;)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, niet gemakkelijk jou te begrijpen ... ik meende je eerdere bericht te lezen als "ik zie niet welk pinnetje van de trimpot welke functie heeft" maar nu lijk je aan te geven dat het eerder is "ik kan in het schema niet lezen welk pinnetje van de trimmer de loper is" ... In dat geval: de uiteinden zijn de uiteinden, en wat dan overblijft is de loper.

Je lijkt overigens te verwachten dat je alles gaat begrijpen nu je alles besteld hebt - daar gaat toch wel iets meer inspanning aan te pas komen, lijkt me...ergens tussen je beide oren, of daaromtrent...

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 16 november 2018 17:46:30 (23%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

>KLIK<

Ik heb de instelptmeter in het schema getekend.

Thnx thevel!

Big_fat_mama....ik verwacht dat ik het beter ga begrijpen door nu het besteld is gaandeweg alles te solderen..en waar ik niet uit kom raadpleeg ik datasheets..wikipedia etc...en als dat nog niet helpt vraag ik het hier...

Sommige mensen zijn zo te zien wel bereid een duidelijk hulpvol antwoordt te geven....

Ik heb wel enig kennis met electronica...echter niet op zulk gedetailleerd niveau zials die pinnetjes van de trimmer....

Hierbij alternatief wat ook werkt
Werkt ook bij wig wag schakeling op auto

45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.

Als je toch met een 4093 gaat werken, dan kan je de 3 transistoren, basis- en collectorweerstanden ook weglaten.
Het hele stelsel laat je op 12V werken.
Één poort gebruik je voor de klokoscillator.
De drie overige poorten gebruik je als invertor tussen Q0, Q1, Q2 van de 4017 en gates van de fets Q1, Q2 en Q3.

Ik ga mee met ohm pi alleen zou ik de ic's op 5V aansluiten, in mijn schakelingen met mosfets werkt dit stabieler.

45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.

Als de mosfets goed open gaan bij 5V is dat geen probleem.

De schakeling opnieuw getest maar nu met 8V en het werkt prima.
Zie schema, eenvoudiger kan haast niet.

45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.
Thevel

Golden Member

De uitgangen van de 4093 zijn of 0V of 8V, de mosfet krijg je dus nooit goed "dicht".
Ingang 1, 5 en 8 hangen aan de +12V, dus hoger dan de 8V voedingsspanning van de 4093 en dat mag niet, het ic kan stuk gaan.

@Thevel, de mosfets gaan gewoon keurig dicht.
Via de ESD-beschermingsdiodes van de 4093 werkt de gehele schakeling op 12V. Ook de 8V delen.

Goed gezien!

Zo zie je maar: twee bugs kunnen mekaar ongedaan maken!

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 11 december 2018 18:37:23 (71%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 december 2018 18:36:53 schreef rew:
Goed gezien!

Zo zie je maar: twee bugs kunnen mekaar ongedaan maken!

Maar of dat dan ook wenselijk is?

Spanning staat en stroom gaat!
Thevel

Golden Member

Op 11 december 2018 18:12:24 schreef ohm pi:
@Thevel, de mosfets gaan gewoon keurig dicht.

De gate-source spanning wordt toch bij 12V voeding toch nooit lager dan 4V?

jawel. de CMOS chip wordt volgens ohm pi ook op wat 12V signalen aangesloten. Dan gaat ie de voedingsrails via de protectie diodes naar 11.4 tillen en is het probleem van de "beetje spanning op de gate ineens 6x kleiner.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 december 2018 19:29:53 schreef meander:
Maar of dat dan ook wenselijk is?

Nee, natuurlijk niet.
Gewoon het hele stelsel op 12v laten werken. Bespaart ook een 7808. Wil je persé de CMOS-Ic's op 8V laten werken, dan moet je de CMOS via een 7908 voeden. De 7908 wordt in de negatieve voedingslijn opgenomen. De Vss wordt dan gestabiliseerd op -8V tov Vdd.

Thevel

Golden Member

Op 11 december 2018 20:25:41 schreef rew:
jawel. de CMOS chip wordt volgens ohm pi ook op wat 12V signalen aangesloten. Dan gaat ie de voedingsrails via de protectie diodes naar 11.4 tillen en is het probleem van de "beetje spanning op de gate ineens 6x kleiner.

Als de protectie diode het overleeft dan word de 4093 voeding idd 11,4V. De 7808 is dan ook nutteloos....
Ik weet dat die protectie diode's maar heel weinig stroom kunnen hebben, hoeveel stroom heb ik nooit in een datasheet kunnen vinden.
Ik ga maar eens een 4093 opofferen en meten bij hoeveel stroom zo'n diode eruit knalt. ;)

Ik heb wel eens 10mA in een datasheet gevonden. Welke weet ik natuurlijk niet meer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Zojuist een paar 4093 ic's opgeofferd, de diodes van een 4093 (RCA) gingen na een paar mA al stuk, een 4093 (Philips) was bij 100mA nog steeds niet stuk!
Je kan er dus weinig over zeggen, het verschilt per merk...
Ik doe verder geen testen meer, straks heb ik geen ic meer over :) ;)

Schema klopt niet met praktijk, de ingangen zitten aan 8V.

45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.
45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.
Lambiek

Special Member

De 4017 en de 4093 mogen gewoon 12VDC hebben, "max 15VDC" laat het geheel gewoon op 12VDC draaien. Scheelt je ook een spanningsregelaar.

Zoals al eerder opgemerkt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 12 december 2018 11:15:55 schreef ehl:
Alsnog het schema aangepast.

En nu krijg je de mosfet niet goed "dicht".

Regelaar gewoon weglaten zoals Lambiek al zegt.
Het is afhankelijk welk merk maar een 4017 en 4093 gaan tot 18V, sommige zelfs tot 20V.