[B] welke kabel in kruipkelder ?

Onder een bestaand gebouw wil ik twee kabels aanbrengen.
Een XVB 5G6 voor de voeding en een XVB 7G1.5 als signalisatie kabel.
De te overbruggen afstand is 35 meter.

De kabels liggen in de vochtige kruipkelder op de grond of worden eventueel vast gemaakt tegen de muur.

De kans dat de kabel beschadigd wordt is vrijwel uitgesloten omdat de kruipkelder slechts 1 meter hoog is.

vragen :
1) mogen deze kabels in het natte zand van de kruipkelder liggen ?

2) is het aangewezen / verplicht om de kabels in een buis te stoppen ?
2bis) XVB kabel in een flex buis is dit een alternatief ?

3) eventueel een alternatief voor de signalisatie kabel (liefst 10x0.75 of zo iets).

Hoeveel signalistaie draden gebruikt gaan worden staat nu nog niet vast.
Maar achteraf een nieuwe kabel bij trekken is moeilijk.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik kan je alleen maar vertellen hoe het in NL geregeld is. De AREI zal niet zoveel anders zijn dan de NEN1010.
1
Gewone kabels mag je niet onbeschermd in ofover de grond liggen. Een grondkabel mag je wel in of op de grond leggen.
Gewone kabel mag je wel gebruiken en dan aan de muur of plafond bevestigen.

2
Gewone kabel mag je in of op de grond leggen indien je deze in een buis legt. Deze buis moet dan wel slagvast zijn. Flex buis valt dus af, Regenwaterbuis valt ook af. PVC rioolbuis etc mag wel.
Denk aan de mechanische stevigheid.
Kabel in flex buis mag, maar een flex buis geeft geen bescherming tegen mechanische belastingen, de flexbuis moet tegen de muur of aan het plafond.

Als je een wat dikkere PVC buis (of PE) dan hoef je niet zoveel te beugelen en kunnen beide kabels door dezelfde buis. bv 40 mm buis

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

mag wel in flex, die heb je ook in het grijs en is dan ook slagvast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

3) eventueel een alternatief voor de signalisatie kabel (liefst 10x0.75 of zo iets).

Waarom zoek je een alternatief? Goedkoper of beter?
Beunhaasmethode: netwerkkabel. Dan heb je 8x0.25mm^2. Neem dan Ubiquiti ThoughCable. Ik weet niet wat je er mee gaat doen en wat voor eisen je hebt, dus waarschijnlijk is dit geen goed idee.

Hoeveel signalistaie draden gebruikt gaan worden staat nu nog niet vast.
Maar achteraf een nieuwe kabel bij trekken is moeilijk.

Als je een buis legt, dan zou je kunnen overwegen om extra ruimte over te laten en om een touw mee te trekken. Ik weet trouwens niet of bijtrekken goed lukt als er al dikke kabels in een buis zitten.

//edit
@Testman: die ThoughCable van Ubiquiti is ook zo'n soort UTP-grondkabel. Bij m'n ouders ligt er zo'n kabel, die ligt alsnog in een buis.

Shiptronic

Overleden

welke max. spanning voor signalisatie?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je zou ook eventueel grond-mantelbuis kunnen pakken die ze in licht ingraven. Maar om heel eerlijk te zijn zou ik gewoon goede boor halen op accu en met ingebouwde stofzuiger, en dan muziek op en lekker die slagvaste buis tegen de fundering/vloer maken.

Andere optie is om een draadgoot te monteren en hier de kabels aan te tiewrappen. Mocht er meer bij komen in de toekomst kan dit handig zijn.

Het zal een buis worden waarin de twee draden gaan liggen.

Ik neem aan dat er op/om de bochten toch geen stuk buis moet zitten.

je hebt ook zwarte grond utp cat5 en cat6, die kan tegen direct in de grond liggen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 november 2018 18:16:27 schreef pamwikkeling:
Ik neem aan dat er op/om de bochten toch geen stuk buis moet zitten.

Inderdaad, dat noemen ze bekabeling met open bochten.