DVB-T verdwijnt op 1december in Belgie

Anoniem

DBV-T stopt ermee. Vanaf 1 december is het niet meer mogelijk gratis tv te bekijken in ons landje.

Er is wel een bedrijf dat nog VRT aanbiedt via antenne voor maar 9.95Eu/m. De Nederlandse posten moeten echter plaats maken voor enkele commerciële zenders.

Volgens VRT zijn de kosten voor het dringend vernieuwen van het netwerk niet verantwoord gezien het steeds kleiner wordende aantal gebruikers.Dat lijkt een valabele uitleg. maar toch enkele kanttekeningen.

Uiteraard zijn er alternatieven genoeg.
Maar er is een steeds groter wordende groep minder bedeelden zoals werklozen en sommige ouderen. Door de hoge huur en energieprijzen is het voor sommigen echt of eten of tv kijken. Voor de meeste 70+ is internet tv al geen optie.
En dan heb je nog de snel aanzwellende groep migranten. Velen onder hen moeten spartelen om te overleven.
Daardoor gaan ze uiteraard schotelkijken waar niet toevallig de religieuze zenders en staatszenders uit hun thuisland een footprint hebben op west-Europa en hun programma gratis ter beschikking stellen. Zo blijven ze invloed uitoefenen. Zenders zoals thuis is fijn voor de volwassenen die zo nog een band hebben met land. Helaas hebben de kinderen dan geen Nederlandstalige tv waardoor hun integratie en kennis van onze taal zwaar gehypothekeerd wordt.
Onze kennis van het Engels komt tenslotte ook voor een groot deel van de tv.

Persoonlijk vind ik dat minstens 1 Nationale en 1 regionale zender gratis zou moeten ter beschikking zijn voor iedereen.

maartenbakker

Golden Member

In Nederland heeft de overheid ervoor gekozen om het gratis basistelevisiepakket uit te besteden aan KPN, inclusief de exploitatie van de antennes e.d. Het voordeel daarvan is dat KPN het geld terugverdient aan het leveren van commerciële zenders op abonnement, het nadeel is dat het hele netwerk behoorlijk zuinigjes is uitgevoerd.

Ik dacht eigenlijk dat Nederland daarmee in een slechte positie verkeerde, maar kennelijk kan het nog erger als je het juist niet uitbesteed...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Je bedoelt... toen analoog eruit ging (want dat was achterhaald) en digitaal (de toekomst) in handen van een particulier kwam... toen zag niemand dit aankomen? Wat raar...

Ik weet niet hoe het straks in Nederland met DVB-T2 staat. In hoeverre je NL-zenders nog zonder smartcard kunt ontvangen...

Voor het NPO aanbod zou ik er weinig aan missen. Da's toch vooral niet de moeite waard zeg maar. En dan ook nog sterk politiek gekleurd.

Tsja, vooruitgang he...

@maarten: Bij de zuiderburen wordt het ook uitbesteed aan M7, je weet wel, de ratten van (C)anaal digitaal. Dat het op de sat niet gratis beschikbaar is, dat snap ik nog wel. Maar op DVB-T... de rechten zouden in elk geval het probleem niet mogen zijn.

[Bericht gewijzigd door EricP op donderdag 22 november 2018 13:33:55 (22%)

men had het er al over om de publieke zenders reclamevrij te maken, krijg je net als in de UK dat het per hoofd van de bevolking duur wordt, en ik kijk en luister er ook nooit naar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 22 november 2018 13:19:06 schreef grotedikken:
Persoonlijk vind ik dat minstens 1 Nationale en 1 regionale zender gratis zou moeten ter beschikking zijn voor iedereen.

Wellicht is het gratis FTA BVN kanaal (Beste van Nederland en België ) een mogelijkheid. Maar dat vereist wel een schotel. In NL is er voor de echt arme mensen de voedselbank en via de Gemeentelijke Sociale Dienst duurzame spullen zoals kachels, TV en wasmachine's te verkrijgen.

Op 22 november 2018 13:19:06 schreef grotedikken:
Persoonlijk vind ik dat minstens 1 Nationale en 1 regionale zender gratis zou moeten ter beschikking zijn voor iedereen.

Waar praten we hier over. Analoge kabel kost twee keer niks en daar zitten een paar onversleutelde DVB-C HD kanalen in. Sociaal zwakken krijgen dan ook nog eens een sociaal abonnement als ik me niet vergis. Je moet al bijna dakloos zijn om je dat niet te kunnen veroorloven. En als het echt moet is er ook BVN nog. Volledig gratis op de satelietschotel na. Op 2ehands.be gooien ze je daar mee dood, gewoon handige buurman vragen om even te installeren. Dat er ook nog Nederlanders op BVN zitten, nou daar valt wel mee te leven :).

EricP

mét CE

Eh.. analoge kabel... dat kun je hier niet meer bestellen. Er staat nog signaal op, maar formeel is dat er al niet meer. Kwestie van een aantal maanden voordat dat echt weg is.

maartenbakker

Golden Member

20 euro per maand (ik weet niet wat het in belgica kost) is voor iemand die op minimum leeft toch nog veel. Verder heb je het principe dat je allemaal meebetaalt aan publieke omroep, en dat je het dus ook allemaal moet kunnen zien.

En dan ga ik er voor het gemak van uit dat een DVB-C ontvanger bij het kabelabo inbegrepen is. Meestal wel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 22 november 2018 14:19:13 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zal weinig of geen protest zijn, jongeren kijken bijna geen tv meer en zeker naar de VRT niet en vreemdelingen kijken daar ook niet naar.
Eerlijk gezegd ik ken niemand die daar ooit naar gekeken heeft en als jij het niet had gemeld wist ik het zelfs niet en lees wel dagelijks de krant.
Nu, ze zullen wel alles goed bekeken hebben.

Een paar 10tallen miljoenen euros investeren voor misschien een paar duizend(?) kijkers is toch wel wat teveel volgens mij.
En wat de taalvoordelen betreft, daar heb ik een andere mening over want ik ga veel vrijwilligerswerk doen op school en vriend(inn)en zijn en blijven de grootste omscholers en thuis is het zoals papa en mama praten.

Voor 9.20 15E/maand heb je de kabel(TV met kaartje) en als je sociale voordelen hebt waarschijnlijk nog goedkoper.

Edit: ben wat gaan opzoeken nav dit bericht en er zullen toch meer mensen betrokken zijn dan ik dacht, zo'n 1% van de gezinnen.
Voor de scheepvaart ed. zullen ze andere mogelijkheden moeten zoeken, zoals een schotel. -> VRT bericht.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 22 november 2018 16:04:51 (17%)

LDmicro user.
EricP

mét CE

20 euro per maand (ik weet niet wat het in belgica kost) is voor iemand die op minimum leeft toch nog veel.

Afgezien van of het veel of weinig is: heb je het er voor over, gezien de kwaliteit van wat er aangeboden wordt?

Verder heb je het principe dat je allemaal meebetaalt aan publieke omroep, en dat je het dus ook allemaal moet kunnen zien.

Ja, nou... als je iets met bijstand doet, dan betaal je er dus juist niet aan mee zeg maar :+

20 euro is 1 week eten voor sommige mensen die ik ken...

Ik maak me er verder niet zoveel zorgen om. Internet is een grotere levensbehoefte dan TV. Als ze de bezuinigingen steken in sociale abonnementen voor zij die het nodig hebben vind ik het een prima idee.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 22 november 2018 16:43:27 (27%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 22 november 2018 14:43:31 schreef EricP:
[...]Afgezien van of het veel of weinig is: heb je het er voor over, gezien de kwaliteit van wat er aangeboden wordt?[...]Ja, nou... als je iets met bijstand doet, dan betaal je er dus juist niet aan mee zeg maar :+

Geld dat naar de publieke omroep vloeit komt niet in de pot voor bijstand terecht, al ben ik met je eens dat de bijstand waarschijnlijk niet omhoog zal gaan als de publieke omroep opgeheven wordt.

Maar inderdaad, wat ledlover al zegt, het is toch een hoop geld. En hoewel veel mensen eerder naar internet trekken denk ik toch dat je het marktaandeel van televisie niet helemaal moet uitvlakken. Ik vind het zelf toch wel een handig medium, en er zijn er meer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 november 2018 13:31:54 schreef EricP:
Je bedoelt... toen analoog eruit ging (want dat was achterhaald) en digitaal (de toekomst) in handen van een particulier kwam... toen zag niemand dit aankomen? Wat raar...

Ik weet niet hoe het straks in Nederland met DVB-T2 staat. In hoeverre je NL-zenders nog zonder smartcard kunt ontvangen...

Voor het NPO aanbod zou ik er weinig aan missen. Da's toch vooral niet de moeite waard zeg maar. En dan ook nog sterk politiek gekleurd.

Tsja, vooruitgang he...

@maarten: Bij de zuiderburen wordt het ook uitbesteed aan M7, je weet wel, de ratten van (C)anaal digitaal. Dat het op de sat niet gratis beschikbaar is, dat snap ik nog wel. Maar op DVB-T... de rechten zouden in elk geval het probleem niet mogen zijn.

Toevallig heb ik een klant die een oude DVB-T ontvanger had, alleen free to air. Hij had daardoor de Belgische en Nederlandse zenders en TV8/Omroep Brabant. Hij heeft nu een abonnement bij KPN met een nieuwe ontvanger. Dat werkt gewoon weer evenwel heb ik daar geen kaartsleuf in kunnen ontdekken.De klant vroeg zich ook af hoe het dan werkt. Hij ontvangt nu 32 TV zenders. Apart vind ik wel dat er geen Duitse zenders op te ontvangen zijn.

EricP

mét CE

20 euro is 1 week eten voor sommige mensen die ik ken...

Eigenlijk best stom... maar als het hier druk is (en er dus relatief veel verdiend wordt), dan haal ik dat ook.. De lunch wordt gewoon over geslagen. Paar boterhammen als ontbijt, halve magnetronhap als diner... Moet je geen maanden volhouden :)

Geld dat naar de publieke omroep vloeit komt niet in de pot voor bijstand terecht, al ben ik met je eens dat de bijstand waarschijnlijk niet omhoog zal gaan als de publieke omroep opgeheven wordt.

Wat ik meer bedoel is dat bijstandstrekkers per saldo geen financiële bijdrage leveren aan de 'algemene middelen' - en dus ook niet aan de omroep.
Ik ben het volkomen met je eens dat TV een handig medium is. Maar ik heb helemaal niks meer met 'staatsomroep Nederland'. Qua 'amusement' kan ik er niet enthousiast van worden. Qua opinie veel en veel te gekleurd. En op beiden nog wel eens een uitzondering uiteraard. Daarnaast nog veel en veel teveel reclame - bijna net zoveel als de commerciëlen heb ik wel eens het idee. 'Avondje voor de buis' is er dan ook niet meer (de buis trouwens ook niet :) ). Niet meer de moeite waard.

Op 22 november 2018 13:19:06 schreef grotedikken:
DBV-T stopt ermee. Vanaf 1 december is het niet meer mogelijk gratis tv te bekijken in ons landje.

Ai, dus dat gaat door, dat vind ik echt een hele slechte zaak !
antennekijker.be/

Wij komen in het repaircafe regelmatig mensen uit de bijstand tegen voor wij de fta kanalen van DVB-T de enige tv kanalen zijn die zij kunnen bekijken (gratis)

Blijft dat voor de Nederland ook zo of is zelfs voor npo1 2 en 3 een abb nodig?

Groetjes Anna

RAAF12

Golden Member

NL stapt over op nieuwe DVB-T2 HD uitzendnorm, het wordt gefaseerd ingevoerd en is actief in het noorden van het land.
https://www.totaaltv.nl/nieuws/digitale-ethertelevisie-in-dvbt2-via-np… In Vlaanderen zijn ze straks wel de pineut, ehh als er VRT wordt gekeken. Met een nieuw geschikt kassie blijft het kijken naar NPO123 in NL gratis. Onze zuiderburen kunnen wellicht aan de grens met een richtantenne nog meegenieten van die zenders.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 22 november 2018 17:33:04 (12%)

Op 22 november 2018 17:22:30 schreef RAAF12:
NL stapt over op nieuwe DVB-T2 HD uitzendnorm, het wordt gefaseerd ingevoerd en is actief in het noorden van het land.
https://www.totaaltv.nl/nieuws/digitale-ethertelevisie-in-dvbt2-via-np… In Vlaanderen zijn ze straks wel de pineut, ehh als er VRT wordt gekeken. Met een nieuw geschikt kassie blijft het kijken naar NPO123 in NL gratis.

Ik denk in Z-Nederland ook reeds in de lucht, zie mijn posting een eindje terug, waarbij de klant een nieuwe ontvanger van KPN heeft gekregen en hem meteen kon gebruiken..

@Anna1980 Hebben de meeste mensen wel internet thuis? Gelukkig ben ik er niet echt bekend mee in die situaties.
Mocht dat het geval zijn, zijn er genoeg opties wel tv te kijken via internet. NPO is ook dan gratis.

RAAF12

Golden Member

Op 22 november 2018 17:33:12 schreef buzzy:
[...]Ik denk in Z-Nederland ook reeds in de lucht, zie mijn posting een eindje terug, waarbij de klant een nieuwe ontvanger van KPN heeft gekregen en hem meteen kon gebruiken..

Hier staat dat Limburg pas in april DVB-T2 krijgt
https://mediamagazine.nl/uitrol-dvb-t2-bij-kpns-digitenne-loopt-vertra…

Op 22 november 2018 14:17:16 schreef EricP:
Eh.. analoge kabel... dat kun je hier niet meer bestellen. Er staat nog signaal op, maar formeel is dat er al niet meer. Kwestie van een aantal maanden voordat dat echt weg is.

In BE heeft dat een juridische grond. Je hebt hier een aantal die-hard kijkers die genoegen nemen aan "beeld" op hun TV. Die groep dreigt samen met Testaankoop met een rechtszaak als Telenet die analoge kanalen afschakelt en hen geen gratis Set-top of digitale TV ter vervanging geeft. Telenet plooit (alsnog) niet.

Net even nagezien, sociaal tarief voor kabel is 6,6€/maand. Niet elke dag een Aldi nagerecht voor de kinderen en dat moet lukken :)

maartenbakker

Golden Member

Op 22 november 2018 17:17:05 schreef Anna1980:
Wij komen in het repaircafe regelmatig mensen uit de bijstand tegen voor wij de fta kanalen van DVB-T de enige tv kanalen zijn die zij kunnen bekijken (gratis)

Blijft dat voor de Nederland ook zo of is zelfs voor npo1 2 en 3 een abb nodig?

Als het goed is blijft dat zo. Alleen de bestaande DVB-T ontvangers en toestellen met ingebouwde ontvanger, gaan dan wel op zart. Ik heb zelf preventief al een DVB-T2 H265 kastje gekocht bij Ali voor 25 euro om op de zaak nog ontvangst te hebben (thuis ligt nog analoge Ziggo, ben er nog niet uit wat ik daar ga doen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 22 november 2018 17:17:05 schreef Anna1980:
Wij komen in het repaircafe regelmatig mensen uit de bijstand tegen voor wij de fta kanalen van DVB-T de enige tv kanalen zijn die zij kunnen bekijken (gratis)

Blijft dat voor de Nederland ook zo of is zelfs voor npo1 2 en 3 een abb nodig?

Groetjes Anna

Als je maar te kiezen hebt, ga je natuurlijk voor de topzenders.
Nationale zenders zijn vaak wat minder, maar als je kan kiezen tussen dat of niks, is het een groot verschil.
Maar wat je zegt klopt, er zijn heel wat mensen die echt moeten uitkijken om het eind van de maand te halen.Eenmaal iemand door omstandigheden aan de grond zit en geen reserve heeft is het bijzonder moeilijk om uit die situatie te raken. En het zijn niet alleen luiaards wie het overkomt. Dan kan de overheid maar beter een basisaanbod TV gratis verstrekken in plaats van monsterlijke kunstwerken te financieren en aan te kopen van derderangskunstenaars die dan achteraf handenvol geld kosten aan onderhoud en conservering.

RAAF12

Golden Member

Op 22 november 2018 18:40:28 schreef New Beetle:
[...]In BE heeft dat een juridische grond. Je hebt hier een aantal die-hard kijkers die genoegen nemen aan "beeld" op hun TV.

Hier ook, maar er zijn ook ouderen die analoog blijven kijken en hun vertrouwde afstandsbediening niet willen missen.
Ziggo en Zeelandnet gaan analoog TV kijken opheffen, het blijft nog wel beschikbaar voor de ex-Lijbrandt klanten die nu bij de KPN of Telfort zitten.

@Anna1980 Rond de €40 zijn de nieuwe DVB-T2 tuners te koop https://tweakers.net/pricewatch/692131/konig-fta20.html
https://www.konigelectronic.com/nl/televisie/dvb-t-terrestisch/full-hd…

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 22 november 2018 14:30:16 schreef MGP:
Er zal weinig of geen protest zijn, jongeren kijken bijna geen tv meer en zeker naar de VRT niet en vreemdelingen kijken daar ook niet naar.
Eerlijk gezegd ik ken niemand die daar ooit naar gekeken heeft en als jij het niet had gemeld wist ik het zelfs niet en lees wel dagelijks de krant.
Nu, ze zullen wel alles goed bekeken hebben.

Een paar 10tallen miljoenen euros investeren voor misschien een paar duizend(?) kijkers is toch wel wat teveel volgens mij.
En wat de taalvoordelen betreft, daar heb ik een andere mening over want ik ga veel vrijwilligerswerk doen op school en vriend(inn)en zijn en blijven de grootste omscholers en thuis is het zoals papa en mama praten.

Voor 9.20 15E/maand heb je de kabel(TV met kaartje) en als je sociale voordelen hebt waarschijnlijk nog goedkoper.

Edit: ben wat gaan opzoeken nav dit bericht en er zullen toch meer mensen betrokken zijn dan ik dacht, zo'n 1% van de gezinnen.
Voor de scheepvaart ed. zullen ze andere mogelijkheden moeten zoeken, zoals een schotel. -> VRT bericht.

Scheepvaart zit voor 99% op (zelf richtende) schotel.

Ik keek regelmatig via een Hauppauge DVB-T USB stick op mijn laptop. Een plaats waar geen internet of schotel beschikbaar is. Dat werkte perfect. Een DVB-T2=> USB stick met CI+ smartcard heb ik nog niet gevonden. CI is geen probleem.

Bij zware regenval durft de sat ontvangst wel eens verstoord te worden. Een DVB-T kaart in de dreambox loste dat probleem op voor de nationale zenders. DVB-T antenne buiten op de sat mast en met een SAB multiswitch alles naar binnen toe. Een DVB-T2 kaart is er voor de dreambox niet verkrijgbaar. Ik betaal al aan TVV, waarom zou ik nog eens hetzelfde moeten doen om DVB-T2 te ontvangen?

@grotedikken, wat zijn top zenders? Ik denk dat dit voor iedereen anders ligt. Series en films zijn aan mij niet besteed. Netflix en dergelijke zal je hier NOOIT vinden. De Duitse FTA op sat des te meer.

@new beetle: telesletnet komt hier nooit binnen. Die kabel hebben wij al een keer betaald. Wie heeft die aangelegd?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.