Onderverdelen 3 fase

Hallo

Heb effe een vraag over een onderverdeler

In de groepen kast komt 3 fase binnen en ga dan met een een kabel 5 x 6 verver naar een onderverdelen die is afgezekerd met 20a. Deze kabel is 100 meter en zit midden in een groeve in de mergel. Nu is de vraag moet ik in de mergel een aardpinslaan van 2 meter. Naar mijn inzicht heeft het geen nut en het fijt dat je in in de mergel kan slaan. In de 5x6 zit namelijk ook een aarde van af de hoofdkast waar wel een aarde zit.

Alvast bedankt

mel

Golden Member

Nu vind ik 100 meter wel een aardige afstand voor 5 maal 6mm.
Ik zou eerder naar 5 maal 16 willen gaan, I.v.m. spanningsverlies.
En als je aarde via de kabel meekomt, is het goed.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 november 2018 09:30:28 schreef mel:
Nu vind ik 100 meter wel een aardige afstand voor 5 maal 6mm.
Ik zou eerder naar 5 maal 16 willen gaan, I.v.m. spanningsverlies.
En als je aarde via de kabel meekomt, is het goed.

Ze zeggen nu tegen ons dat we volgens de nen 1010 een pin moeten slaan

mel

Golden Member

Wie zegt dat? Hebben ze de aardverspreidingsweerstand gemeten dan?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 november 2018 09:39:16 schreef mel:
Wie zegt dat? Hebben ze de aardverspreidingsweerstand gemeten dan?

Nee ze hebben niks gemeten maar volg een bedrijf die de keuringen komen doen. We hebben 2 subverdelers die midden in de groeve zitten in de mergel.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat mergel een tamelijk slechte geleider is. Als je dan een aardpen slaat zal 2 meter niet genoeg zijn.

EricP

mét CE

De eerste vraag is... wat zegt dat je je aan de NEN1010 moet houden? Wordt er ergens (wettelijk) afgedwongen dat die norm van toepassing is?

Als je weet welke EISEN van toepassing zijn, dat zou die eis het gewoon keihard kunnen stellen (meer dan zoveel meter etc.) en anders kun je gewoon rekenen: wat is de max. stroom die er gaat lopen, hoe ver wordt de aarde dan opgetild (aardverspreidingsweerstand bestaande aardpin, weerstand kabel), waar eindig ik dan met m'n aarde?) en daar zal de van toepassing zijnde eis ook wel een mening over hebben.
Dat bepaalt of je een extra aarde nodig hebt en welke aardverspreidingsweerstand die dan moet (mag) hebben.

Op 22 november 2018 10:36:44 schreef KlaasZ:
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat mergel een tamelijk slechte geleider is. Als je dan een aardpen slaat zal 2 meter niet genoeg zijn.

Daarom en heb ook geen idee hoe het zou moeten wand er in drillen werk niet

En zou graag weten of het in nen 1010 staat

Laat dat keuringsbedrijf dan eerst maar eens hard maken dat het moet. Zoals Eric al zei, NEN1010 is een norm, geen wet. Tenzij er voor jouw situatie een wettelijke of contractuele verplichting is om aan NEN1010 te voldoen. Daarna mogen ze aanwijzen waar dat staat in NEN1010. Tenslotte zou je ze kunnen vragen om voor te rekenen dat een pen van 2 meter in mergel een nuttig effect heeft.

dat zal de st pietersberg zijn dan, daar zat tot juni dit jaar een mergelgroeve maar is nu openbaar wandelgebied geworden..

gezien de lengte zal het vermogen niet bijster hoog zijn op die kabel, dus de aarde uit de kabel gebruiken zou ik ook doen. anders moet je gaan boren in de mergel, dat gaat niet diep zat. of de pen van een scherpe punt voorzien, maar dan nog zal het niet ver komen. aardlitze en stalen mantel voor de aarde gebruiken, dan heb je een lagere aardweerstand als de andere geleiders in die kabel. en niet te zwaar voorzekeren natuurlijk, een B automaat ervoor of snelle zekeringen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Normaal heb je bij je hoofdverdeler een aardpin met een voldoende lage overgangsweerstand (TT stelsel), of je krijgt een aarde van je netbeheerder volgens het TN stelsel.
Verder in een installatie aardes slaan heeft weinig nut en staat ook nergens in de NEN1010, al helemaal niet een diepte.
De kabel met de daarbijbehorende maximale lengte eb toegepaste beveiliging kun je achterin de NEN1010 vinden.
Zo uit het hoofd tabellen 52. Ik heb de NEN nu niet onder handberijk, dat zul je zelf maar even uit moeten zoeken.

Als iets of iemand of een bedrijf je instalatie afkeurt,om wat voor een redenen dan moet je maar vragen waar dat staat, welke NEN en welk artikel.

Kan natuurlijk ook. ig zijn dat je onder het mijnwezen valt, daar kan ik je helaas niet verder mee helpen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Is de nen1010 van toepassing in mergelgroeves?

Gr.

Erik

mvdk

Golden Member

Hoe lang duurt 't voor het beveiligingsmiddel afschakelt bij een sluiting naar aarde? Bedenk wel dat al die tijd de geaarde boel onder spanning staat, t.o.v. de vloer waar je op staat. Je moet eerst beginnen te kijken hoe goed de bestaande aardvoorziening is.
Raar dat niemand iets vraagt over aardlekschakelaars.

mel

Golden Member

Een distributiegroep behoeft geen Aardlek..
Eindgroepen wel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Op 22 november 2018 18:38:58 schreef mel:
Een distributiegroep behoeft geen Aardlek..

Ook in een vaste installatie kunnen defecten ontstaan. Anders zou het niet nodig zijn om aan het begin van die 100 meter die 20A (smeltpatroon? automaat?) te plaatsen. Als je je in de nabijheid van je aardvoorziening bevind en je pakt iets beet wat onder spanning staat, (vanwege een slechte aarding, het beveiligingsmiddel is nog aan het nadenken om af te schakelen), dan zal de beleving wel meevallen. Als je aan het eind van die tunnel staat, is de situatie heel anders.
Ik vind 't maar griezelig.

Op 22 november 2018 18:38:58 schreef mel:
Een distributiegroep behoeft geen Aardlek..
Eindgroepen wel.

Dit kun je niet zomaar beweren zonder de situatie te kennen.

De aardverspreidingsweerstand en/of type stelsel lijkt me wel handig om te weten, voordat je een dergelijke uitspraak doet.

Fryslân
mvdk

Golden Member

Op 22 november 2018 18:57:37 schreef Arend Brouwer:
[...]
Dit kun je niet zomaar beweren zonder de situatie te kennen.

Dank u voor deze bijdrage...

in stoffige ruimten en dergelijke bedrijfsmatige omgevingen die een hoger risico bevatten, moet elke eindgroep tot 32A een aardlek bevatten van 30mA, boven de 32A eindgroep een aardlek van max 100mA. met uitzondering van distributiegroepen, die hoeven dat niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Een distributie groep heeft geen aanraakbare metalen delen, als alles goed gemonteerd is..
En zekeringen zijn om de kabel te beveiligen.Een aardlek heeft alleen nut, als er ergens een sluiting met aarde mogelijk is.
Eindgroepen en zo...Daar sluit je verbruikers op aan.
Testman was weer eerder :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..