TV in brand ?

Ik heb van 1987 tot 1990 in een klein stadje in Gelderland gewerkt waar veel Philips tv's werden verkocht en toen was roken in de huiskamer nog heel normaal. De K12, K35 en de K40 van Philips stonden in vele huiskamers want met die houten kasten gingen ze op in het interieur. Een mooi laag kastje met daarop een zo'n ouderwets kleed om dat kastje maar niet te beschadigen en daar werd de tv op gezet. Bovenop de tv weer zo'n kleedje want de houten kast van de tv mag niet beschadigen. Over de foto's heb ik het al gehad. Philips hanteerde toen nog het module principe en het chassis werd niet onder maar achter de beeldbuis geplaatst zodat er voldoende ventilatie kon plaats vinden maar door al die kleedjes werd de lucht circulatie verstoord en kon de warmte niet weg. In die periode heb ik de meest rare dingen meegemaakt zoals een plant die op de tv stond water geven en uiteraard een deel van dat water in de tv gieten tot aan een klacht over onscherp beeld en kleurvervaging en niemand snapte waarom de tv het niet meer deed. Dat water verhaal is nog wel uit te leggen maar dat onscherpe beeld met kleur vervaging dat weer niet want het schoonmaken van een beeldbuis werd met een droge doek gedaan want water en beeldbuizen konden niet met elkaar overweg. Eén keer zo'n tv op de bank gehad en na een twee uur poetsen de beeldbuis van de rookaanslag ontdaan en dat als service van de zaak aangeboden maar toch een klacht mogen ontvangen want het tv beeld was niet meer zoals ze het gewend waren en konden er niet aan wennen.

LOl, dat was inderdaad een van de meest gebruikte gereedschappen, een fles spiritus om de beeldbuis weer schoon te krijgen bij overslag.
Maar je kan zeggen wat je wil, de K9 was bij mij toch erg geliefd voor zijn uithoudings vermogen, zelfs na 10+ jaar hadden ze soms een plaatje dat een modernere tv het schaamrood deed verschijnen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
eSe

Honourable Member

In mijn jonge, dolle jaren heb ik wat zitten spelen met TV's. Ik had in een jongeren clubhuis een tv gezien die mooie lissajous figuren maakte op het scherm, synchroon met de muziek. Daarvoor werden de originele afbuigspoelen van de hals gehaald, opzij in de kast gemonteerd en een ander stel afbuigspoelen via een versterker aangestuurd.

Ik moest dat ook hebben :-)

Na wat spelen met verschillende spoelen zag ik dat de elektronenbundel stil stond als er geen muziek was. Kontrast en scherpte waren hoog ingesteld, aan de binnenkant van de buis zag ik wat gloeien. Direct tv uitgeschakeld. Ik had in het midden van de buis een brandvlek en daarrond leken er kleine barstjes in het glas. Oops.

Ben daar mee gestopt, ik had van horen zeggen dat beeldbuizen kunnen ploffen.

Zou de elektronenstraal krachtig genoeg kunnen zijn om het glas zo op te warmen dat je een scheur(tje) krijgt?

Indien ja, wat dan als de afbuiging het begeeft, kans op implosie?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
RAAF12

Golden Member

Nee, de drie beams zijn niet krachtig genoeg om het glas te doen smelten. De drie pigmenten aka 'fosforlaag' zijn op die plaats weggebrand. Er gaat ook nog veel energie verloren in het schaduwmasker. Maar dat terzijde. Of had je een Z/W TV? Dat heeft maar een kanon.

maartenbakker

Golden Member

Het schijnt echter wel dat er bij sommige toestellen bij een specifieke afbuigfout (gelijkspanning op de verticale spoel denk ik) een gat in de conus onder de afbuigspoel slaat. Dan is de bundel natuurlijk minder energie kwijt. Ik verwacht dat de schade aan het glas dan ontstaat door sterk gebundelde verhitting.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 22 november 2018 17:47:19 schreef walkura:
LOl, dat was inderdaad een van de meest gebruikte gereedschappen, een fles spiritus om de beeldbuis weer schoon te krijgen bij overslag.
Maar je kan zeggen wat je wil, de K9 was bij mij toch erg geliefd voor zijn uithoudings vermogen, zelfs na 10+ jaar hadden ze soms een plaatje dat een modernere tv het schaamrood deed verschijnen.

Ik denk dat K9 en later de K11 de beste tv's waren die ooit gemaakt zijn.
Ze hadden één relatief veel voorkomende fout.
In het THT circuit zat een condensator van 4n7/1600V die soms een deel van zijn capaciteit verloor. Daardoor slingerde de HS op tot soms wel 40 kV..
Het vervelende was dat het beeld helderder en scherper dan ooit was, alleen een beetje kleiner, met een donkere rand eromheen. Dat komt omdat door de hogere versnelling, de elektronenstraal minder goed afbuigt. De mensen bleven dus kijken in afwachting van de komst van een technieker. Als je sjans had ging na korte tijd de lijntransistor 2SD350A erdoor. Met wat pech sloeg de tripler door of de tht. Bij wie voor het ongeluk geboren was sloeg de beeldbuis door van het blauwe kanon (dat iets dichter bij het glas zat) naar de convergentiespoelen die op de hals van de bb zaten.
Je zag dan onder de spoelen een klein sterretje in het glas en de BB was verloren.
Ik heb wel eens zo'n beeldbuis vervangen door een 2ehands, maar dat is a hell of a job. En het kostte nadien veel tijd om de convergentie goed af te regelen. De vele instellingen beinvloedden elkaar en zonder de juiste volgorde van afregelen lukte het nooit goed.

Ik weet er ook nog wel een, in Voorburg. Daar had ik een klant met een CTXE van Philips. Steevast kon ik daar ieder jaar in de zomer langs om de HS kabel te vervangen en het toestel te reinigen. In huis werd niet gerookt, buiten wel! Precies voor de deur was een bushalte. In de zomer ging dikwijls een raam open en je wil niet weten hoeveel roet uit de uitlaat van een bus kan komen, ook al zie je dat niet!

Het schijnt echter wel dat er bij sommige toestellen bij een specifieke afbuigfout (gelijkspanning op de verticale spoel denk ik) een gat in de conus onder de afbuigspoel slaat. Dan is de bundel natuurlijk minder energie kwijt. Ik verwacht dat de schade aan het glas dan ontstaat door sterk gebundelde verhitting.

Dat gebeurde vaak bij de eerste Grundig breedbeeld toestellen. Bij een verkeerde instelling van de beeldhoogte gebeurde het dan dat de electronenstraal langs de knik in het glas ging. Daardoor werd de buis plaatselijk verhit en viel de hals er gewoon af. Later kon dat niet meer, want toen heeft men iets in de rasterblanking toegepast waardoor de straal geen energie meer had op dat punt.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op donderdag 22 november 2018 20:57:33 (46%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

In de tijd van de beeldbuisTV reden er nog bussen rond (de bekende Daf MB200's) die nog aan geen enkele milieu-eis moesten voldoen.
Ze braakten bij stevig accelereren grote zwarte wolken uit. Stinkt goed. Ze schenen wel iets zuiniger te zijn dan de moderne bussen.

Ironisch genoeg is er een kans dat de moderne bussen met efficiente motoren gevaarlijker zijn voor de mens, doordat de fijnstof/roetdeeltjes veel kleiner zijn en zich dieper in de longen nestelen... Of het waar is? Ik durf het niet te zeggen maar het klinkt aannemelijk.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
eSe

Honourable Member

@RAAF12 Het was een zw/w tv, een ouwe lampenbak :-), gekregen van vrienden van de familie die een nieuwe ktv hadden aangeschaft.

Ik heb spijt dat ik niet meer tijd in tv techniek heb gestoken in mijn jonge jaren, ik vond en vind het een stuk pracht techniek.

Maar mijn liefde gaat nog steeds uit naar radio, de moeder aller electronica :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
RAAF12

Golden Member

Op 22 november 2018 20:48:17 schreef Ledlover:
Ironisch genoeg is er een kans dat de moderne bussen met efficiente motoren gevaarlijker zijn voor de mens, doordat de fijnstof/roetdeeltjes veel kleiner zijn en zich dieper in de longen nestelen... Of het waar is? Ik durf het niet te zeggen maar het klinkt aannemelijk.

PM10 deeltjes (fijnstof) gaan dieper de longen in
Op de kaart kan je de index op PM10 zetten en dan 'toon'
https://www.luchtmeetnet.nl/kaart

Wij hebben nog een BB (jvc ding) en die ene keer in de 3 maanden dat hij eens aan staat, storen we ons nog aan de groene vlek rechts omdat er een speaker in de buurt staat..

Zoals altijd ontstaat brand vooral door slechte contacten en oververhitting en bijna nooit door kortsluiting.

Hier nog een voorbeeldje van een tv met losse contacten:

https://www.youtube.com/watch?v=wbfTczE04ps

Overigens worden er op dit youtubekanaal regelmatig apparaten gerepareerd. Persoonlijk vind ik dat altijd leuk om te zien.

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Ah, een Thomson (van de RCA of GE variant schat ik, maar die printplaat is overduidelijk inclusief MILF weerstanden en de karakteristieke positienummering). Die stonden jarenlang bekend om slechte solderingen al moet ik zeggen dat ik die nog nooit met brandsporen heb gezien.

Overigens is dit dan weer wel een late 80's of zelfs 90's toestel, geen early 80's zoals in de omschrijving wordt gesuggereerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 23 november 2018 02:31:23 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 november 2018 00:44:32 schreef meander:
Zoals altijd ontstaat brand vooral door slechte contacten en oververhitting en bijna nooit door kortsluiting.

Yep. Het komende onheil kondigt zich dan ook altjd aan door instabiel beeld. Nog al wat eigenaars keken rustig verder en af en toe een tik op de TV... terwijl een je een toestel met problemen gewoon iet verder moet gebruiken.

In BE zijn BB al een jaar of tien verboden in rusthuizen, na enkele dramatische branden. Niet dat je schrik moet hebben van een BB tv, gewoon zien dat hij in orde is en bij het minste slecht contact ingrijpen.

Anoniem

Op 23 november 2018 00:43:07 schreef maus0611:
Wij hebben nog een BB (jvc ding) en die ene keer in de 3 maanden dat hij eens aan staat, storen we ons nog aan de groene vlek rechts omdat er een speaker in de buurt staat..

Dan moet je de tijd die je anders verspilt met je te ergeren eens gebruiken om de degaussing na te zien :-)
Ijzeren onderdelen zoals de spanband rond de BB, schaduwmasker, worden door het aardmagnetisch veld en permanente magneten zoals van ingebouwde luidprekers gemagnetiseerd. Dit beinvloedt de elektronenstraal en veroorzaakt beeldfouten.
Rond de BB is een demagnetiseringsspoel aangebracht die op een heel simpel principe werkt.
De spoel staat gewoon op het 230V net, in serie met een PTC. Bij het opstarten vloeit een sterke stroom door de spoel, kan wel 1.5A zijn.Binnen enkele seconden zakt die stroom geleidelijk naar enkele mA. Tijdens het bedrijf wordt de stroom door de spoel laag gehouden door een tweede PTC die de eerste opwarmt.
Waarxhijnlijk is daar iets mis mee. Je moet dus zoeken naar een dubbel schijfje met 3 aansluitingen en zo'n cm in doorsnede. Meestal zit die op de voedingsprint vlakbij de 230V aansluiting.

Maar misschien is het veld wel gewoon te sterk geworden om in 1 startsessie te demagnetiseren en kan het helpen met gewoon wat meer tv te kijken :-)
Snel na elkaar uit en aan doen helpt niet omdat de PTC nog warm is en dus te weinig stroom door de degausing stuurt om effectief te zijn.
Veel tv's die in stand-by blijven staan degaussen niet bij het aanzetten. Soms helpt het de tv een tijdje volledig uit te zetten met de schakelaar en weer aan te zetten.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De spoel staat gewoon op het 230V net, in serie met een PTC. Bij het opstarten vloeit een sterke stroom door de spoel, kan wel 1.5A zijn.

Meestal is (was) dit ook duidelijk te horen bij het inschakelen:
BOMMmmmm... .

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Professionele monitors, van b.v. een radar, hebben een degaussknop.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 23 november 2018 00:43:07 schreef maus0611:
Wij hebben nog een BB (jvc ding) en die ene keer in de 3 maanden dat hij eens aan staat, storen we ons nog aan de groene vlek rechts omdat er een speaker in de buurt staat..

Ja daar kan geen demagnetisatie spoel tegenop. Als het storend is kan je de vlek afplakken :-)

maartenbakker

Golden Member

Op 23 november 2018 13:36:13 schreef mel:
Professionele monitors, van b.v. een radar, hebben een degaussknop.

Sommige degaussen ook met een hogere frequentie. Ken ik alleen van monitoren van F.I.M.I. maar kan me voorstellen dat het elders ook wel gedaan werd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het youtube filmpje laat op een omslachtige manier zien hoe wij in die tijd als een soort van tovenaars tv's weer tot leven brachten. Eigenlijk waren tv's met dit soort klachten de grootste winstpakkers maar maakte ook mogelijk dat je een tv met een complexe klacht betaalbaar kon repareren. In het filmpje zie je het al gebeuren want met een paar klappen op de tv dan doet die het weer en dat is precies wat mensen toen ter tijd deden om hoge kosten te besparen.

Leuke verhalen hier... Ik doe er ook eentje bij.

In de zaak waar mijn pa vroeger ging bijklussen stond ooit ook eens een K40. Ik moet zelf 4 à 5 jaar oud geweest zijn, dus de K40 zal ook zo'n jaar of 4 geteld hebben.

Er stond nog een beeldbuis recht en verder hoopjes as waar met veel verbeelding nog een stuk kast en een voeding in te zien waren.
Het gekke: de beeldbuis zelf had niets.
Het klassieke verhaal: men moest vaak enkele tikjes geven om de boel werkend te houden. De tv in kwestie werd gewoon iedere morgen bij ontwaken aangezet en 's avonds weer uit. Of er nu iemand thuis was of niet.
Bij thuiskomst stond de boel in lichterlaaie...
Sinds dan heb ik nooit meer in spontaan imploderen van een beeldbuis geloofd.

Op 23 november 2018 11:09:18 schreef grotedikken:
[...]

Dan moet je de tijd die je anders verspilt met je te ergeren eens gebruiken om de degaussing na te zien :-)
Ijzeren onderdelen zoals de spanband rond de BB, schaduwmasker, worden door het aardmagnetisch veld en permanente magneten zoals van ingebouwde luidprekers gemagnetiseerd. Dit beinvloedt de elektronenstraal en veroorzaakt beeldfouten.
Rond de BB is een demagnetiseringsspoel aangebracht die op een heel simpel principe werkt.
De spoel staat gewoon op het 230V net, in serie met een PTC. Bij het opstarten vloeit een sterke stroom door de spoel, kan wel 1.5A zijn.Binnen enkele seconden zakt die stroom geleidelijk naar enkele mA. Tijdens het bedrijf wordt de stroom door de spoel laag gehouden door een tweede PTC die de eerste opwarmt.
Waarxhijnlijk is daar iets mis mee. Je moet dus zoeken naar een dubbel schijfje met 3 aansluitingen en zo'n cm in doorsnede. Meestal zit die op de voedingsprint vlakbij de 230V aansluiting.

Maar misschien is het veld wel gewoon te sterk geworden om in 1 startsessie te demagnetiseren en kan het helpen met gewoon wat meer tv te kijken :-)
Snel na elkaar uit en aan doen helpt niet omdat de PTC nog warm is en dus te weinig stroom door de degausing stuurt om effectief te zijn.
Veel tv's die in stand-by blijven staan degaussen niet bij het aanzetten. Soms helpt het de tv een tijdje volledig uit te zetten met de schakelaar en weer aan te zetten.

Dank voor je tips, ik zal hem een aantal keer herstarten. Hij gaat wel altijd helemaal uit, maar staat zo'n 5 avonden per jaar aan, meestal rond de kerst want dan is m'n schoonmoeder er en die wil kijken. Zelf volgen we het nieuws wel via de PC..

De speaker staat er nog steeds naast maar ik weet niet of deze speaker ook oorzaak is. Het beeld was er met de vorige speakers ook al.

Op 23 november 2018 20:39:08 schreef Beeldbuisje:
Leuke verhalen hier... Ik doe er ook eentje bij.

Bij thuiskomst stond de boel in lichterlaaie...
Sinds dan heb ik nooit meer in spontaan imploderen van een beeldbuis geloofd.

Een zwaluw maakt de lente niet. BB kan, als de tv in de fik gaat, wel degelijk tot implosie overgaan, en dan kunnen de splinters héél ver vliegen (en zo slachtoffers maken + de brand verspreiden).

Maar het gebeurd niet "zomaar" .

Die groene vlek gaat niet weg door het toestel regelmatig aan en uit te zetten maar wel door de speaker te verplaatsen. De demagnetisatie cyclus hoeft niet hoorbaar te zijn maar is wel te meten aan de hand van de inschakelstroom die even op kan lopen tot wel 3,5 ampère bij koud inschakelen. Sony's lieten luid en duidelijk horen dat de demagnetisatie werkte want bij inschakelen was een luide boing te horen. Knap irritant maar het hoorde er bij.

Anoniem

Als het door de externe box komt zal dit natuurlijk helpen, maar als het door de interne luidpreker komt, kan het best zijn dat een stukje van de PTC is afgebroken door het voortdurend opwarmen en afkoelen.
Dan zal de degaussing minder efficient werken.Een volledig onderbroken demagnetisering zal het ganse beeld beinvloeden door het aardmagnetisch veld, niet enkel 1 plaats.

Belangrijk is dat men beseft dat bij veel oudere tv's die voortdurend op stand-by staan, de demagnetisering niet geactiveerd wordt bij het aanzetten met de AB.
Die staat dan eigenlijk altijd aan, waardoor de PTC's constant warm staan en de demagnetisatie dus niet werkt. Met de netschakelaar uitzetten helpt vaak.
Ik hoef niet uit te leggen dat die tv's op stand-by ook naar huidige normen heel wat sluipverbruik geven. Die degaussing voegt daar een paar Watt aan toe.
Of jouw tv zo uitgevoerd is kun je makkelijk vaststellen omdat je bij het aanzetten de degaussing duidelijk kunt horen zoals FET al de klanknabootsing gedemonstreerd heeft. Ook als die helemaal niet werkt kun je duidelijk horen dat de korte bromtoon bij het aanzetten met de schakelaar ontbreekt.