LPT62 psu reparatie tips

Ik moet ergens beginnen, heb hier 2x een defecte ASTEC LPT62 voeding, gelukkig vrij goed verkrijgbaar, maar ik wil eerst weten of het apparaat nog werkt voordat ik een nieuwe voeding van 65 euro ga kopen.

Ik zie niets geks, doorgebrand of stuk aan de voeding.

Zijn er simpele dingen die ik kan testen en controleren zonder dat ik met 230v ga "klungelen"?

Ik zit er aan te denken om een 200W atx psu (computer) aan te sluiten (12v, 5v en -12v benodigd) om in ieder geval te zien wat het apparaat doet. Maar weet niet of dit verstandig is :)

Even wat achtergrond info: Het gaat om een oude viergastester (automotive) en het apparaat is na een stroomstoring niet meer aan gegaan. Er is vervolgens een andere lpt62 voeding in gezet (tweedehands) en de machine maakt aanstalte om te starten, de spanning valt weg en komt weer terug. Vermoeden van 2e psu is dus wel een elco.

Ideeën zijn welkom, alvast bedankt!

Kijk hier eens.
Een berg server psu conversies:

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1292514-How-to-convert-…

Zelf gebruik ik die dingen al jaren als voeding voor mijn zendapparatuur tot ruim 350W input.
De beste en stilste zijn de HP Common Slot voedingen.
Koeling wordt intern bewaakt (auto-fan) en de fan is zeer stil, niet storend dus.

Vermogens:
https://dustinweb.azureedge.net/media/205759/common-slot-platinum-plus…
460W, 750W, 1200W en 1500W.
Meer kan ook, tot 5000W, parallel. In serie (zwevend maken) haal je 24 - 48V.

Efficientie tegenwoordig rond de 93% bij 60-75% belasting (platinum uitvoeringen).

Hier in de buurt (Delft) gingen ze voor €7,50 weg.

Succes, Frans

Ik heb nog 2x een server psu liggen, moet dus wel een 12v, 5v en -12v hebben.

Zal het artikel eens lezen :)

Heb de pinout van de originele voeding ook.

Net enkele elco's vervangen, want daar leek het wel erg op maar geen soelaas. Heb ook niet alle elco's liggen.

De lpt62 is goed beveiligd tegen piekspanningen, ik kan mij haast niet voorstellen dat de machine beschadigd is.

Frustrerend dat ik zelf niet weet hoe fouten op te sporen.

maartenbakker

Golden Member

Ik zou in beide gevallen ook aan elco's denken. Soms kun je de diagnose heel snel stellen door de voeding goed warm te blazen met een haardroger. Als hij dan start, respectievelijk stabieler blijft, kun je met een gerust hart alle elco's vervangen.

De voeding die niet meer opkwam na stroomstoring zou behalve slechte elco's, ook wel een onderbroken opstartweerstand kunnen hebben, indien van toepassing. Misschien kun je wat foto's plaatsen voor meer kans op betere tips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Helaas, de server psu die ik heb liggen geeft maar 300mA op de -12 lijn.

De lpt62 doet 700mA en dan is die dus wel erg onderbemeten.

Toch een atx voeding aangesloten, apparaat start nu gewoon op. 1 van de 2 voedingen is dus defect.

Ga enkele elco's bestellen en dan nogmaals proberen, anders een hele nieuwe lpt62 voeding er in.

EDIT: Ook na het vervangen van alle elco's op de PCB blijft het apparaat kort ingeschakelen om meteen weer uit te vallen en opnieuw te starten.

Als het een luttele seconde is per "reboot" is het veel.
Denk dus zodra er vermogen gevraagd wordt dat hij uit valt.

Omdat de ATX voeding het prima deed toch op zoek naar een andere voeding.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 24 november 2018 17:26:25 (47%)

Ondanks het gebrek aan antwoorden, toch even de oplossing.

De voeding blijkt perfect te werken, helaas kon ik niet zo simpel een load-test uitvoeren op de losse voeding, tijd voor een weerstandbankje?

Heel stom, nieuwe voeding besteld, zelfde probleem.
Verder zoeken dan ik al gedaan had.
Bij toeval een ventilator gevonden welke vastgelopen was, trok te veel stroom waardoor de voeding crashde. Ik had al selectief één voor één alle componenten los getrokken, maar zonder ventilator start het apparaat niet op.
Koeling is schijnbaar verplicht. Dus had de indruk dat het niet daar aan lag. Verwachting (en da's fout, weet ik) was dat de ventilator in zou schakelen bij een bepaalde temperatuur, aangezien er meerdere NTC's op zitten.

De ATX voeding levert veel meer stroom en kon het hoge verbruik prima aan, daarom startte het apparaat wel met een andere voeding, waaruit ik de conclusie trok dat de voeding defect was.

Fan vervangen en werkt weer.
Oude voeding reeds gedemonteerd voor onderdelen, gisteren weer in elkaar geprutst.
Vandaag afmaken en testen, indien goed bevonden dan heb ik voor niets nieuwe voeding van 85 euro gekocht.

Dus binnenkort als nieuw (letterlijk 5 seconden gebruikt) met garantie bij aangeboden :) een LPT62 voeding.

Leergeld noemen we het maar, hopelijk kan ik dat bedrag nog iets verminderen.

maartenbakker

Golden Member

Goed gevonden! Waarschijnlijk is het niet dat de voeding crasht omdat de vastgelopen ventilator teveel stroom trekt, maar dat er een beveiliging inzit die controleert of de fan nog draait (via de tacho of via de stroom).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zat geen signaaldraad (geel) op, dus denk puur op weerstand, had gelukkig ook nog een soortgelijk model (grootte en ampere) liggen.

maartenbakker

Golden Member

Apart, dan kijkt hij kennelijk toch naar de stroom. Zowel bij te lage als bij te hoge moet hij dan in beveiliging gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oude voeding weer in elkaar gefrutselt, werkt als een tierelier.

Nieuwe staat inmiddels bij aangeboden :)