whirlpool aparte groep?

amador

Honourable Member

We willen het bad vervangen door een whirlpool. Het totale vermogen van pomp en verwarming is 2800 Watt. Moet dit op een aparte groep? Ik kan alleen op Wikipedia vinden dat het vanaf 2000 watt moet, maar weet niet of dat een goede bron is. Met enige inspanning kan ik wel een kabel door een 5/8"" pijp naar de groepenkast krijgen waar die in de toekomst aangesloten kan worden op een nieuwe groepenkast, nu zitten er maar 3 antieke smeltzekeringen, wel zijn er in een apart kastje er langs 2 aardleks.
Groet, Jan.

2800W zou ik wel op een aparte groep zetten ja, vaak zit in oude huizen de 1e verdieping en zolder op 1 groep, samen met een deel van beneden. zo'n grote last op een algemene groep kan slechte lassen die er al jaren in lasdozen zitten doen uitvallen.

kast up to date maken mag dan ook wel, 30ma aardlek op elke groep en hoofdschakelaar erin zetten..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 22 november 2018 21:45:08 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat moet allen bij een nieuwe installatie, en daar is bij jou geen sprake van.
2800 Watt is behoorlijk wat watt, op een normale zekering van 16 Ampere kun je iets van 3600 Watt aansluiten zonder dat de zekering eruit gaat. Het is dus wel zaak als je je badkuip aan hebt staan dat je op dezelfde groep niet te veel stroom trekt.
Belangrijk wel voor je eigen veiligheid is dat de groep voor je badkuip een aardlekschakelaar van max 30 mA heeft.
Daar moet je zeker naar kijken, da is van levensbelang.
Dus hoe dit bij jou zit moet je wel eerst uitzoeken voor je gebruik. aakt van het bad.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

- Check, zoals gezegd, of de aardlek wel 30mA is (En uberhaupt werkt)
Bij zo'n antieke kast kan het ook goed zijn dat er een aardlek in zit van 500mA

- Check als je m niet op een eigen groep zit goed alle lassen/lasdoppen. Zeker als er langere tijd bijna 3kW doorheen gaat wil je niet dat een brakke lasdop smelt.

Los daarvan: Als het een antieke kast is met smeltzekeringen, heeft die ook van die 'ronde' zwarte groepsschakelaars? Ik heb meermalen gezien dat die dingen ook wegsmelten als je langere tijd hoge vermogens gebruikt.

Mooiste oplossing is imho eigen aparte kabel op een alamat.

(Persoonlijk zou ik zelfs overwegen zo'n kast in zn geheel te renoveren, zeker als het een koopwoning is. Kost niet zoveel en je bent wel weer klaar voor de toekomst)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 23 november 2018 09:06:56 (12%)

amador

Honourable Member

OK, wordt nieuwe groepenkast, maar dat ga ik uit besteden. Er zit nu ook een aardlek van 0.500 tussen. En aparte groep voor de wasmachine nu ik toch naar de meterkast moet vechten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Goed plan.
Die aardlek van 0, 500 is al wel heel oud.
Neem bij voorkeur voor elke groep een aardlekautomaat, daar zul je profijt van hebben.
Laat ook je aarding doormeten, als de installatuer toch aan de gang gaat is dat een klein beetje extra moeite

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

0,5A aardlek voor t hele huis mag allang niet meer, keuken en badkamer dient al 30 jaar op een 30ma aardlek te zitten, pas later werd het standaard om alle groepen achter aardlek te zetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer