DVB-T verdwijnt op 1december in Belgie

EricP

mét CE

Tsja... je moet digitaal hebben tegenwoordig he. Zoveel mooier enzo. Dat heet vooruitgang ofzo. En dan heb je digitaal, en dan kun je weer door naar de volgende decoder, settopbox of insteek ding. Want de norm verandert elke 10-15 jaar. Overgangstijd is 'kort', dus allemaal de (2 jaar)oude in de container en naar de winkel een nieuwe halen... Terwijl de laatste ZW TV die hier uit nostalgische overwegingen nog steeds staat nog minimaal zou oud is als ik zelf en nog steeds prima beeld van de analoge kabel kan weergeven.

En wat een topzender is? Geen idee. Alles wat 'sport' heet mag -in elk geval wat mij betreft- gewoon weg. Films enzo... Ook niet echt iets om voor te gaan zitten.
Als er nog wat is wat de moeite waard is, dan is het meestal iets Duits. FTA. Regionaal lees ik zo nu en dan wel in het lokale suffertje.

Op 22 november 2018 13:31:54 schreef EricP:

@maarten: Bij de zuiderburen wordt het ook uitbesteed aan M7, je weet wel, de ratten van (C)anaal digitaal. Dat het op de sat niet gratis beschikbaar is, dat snap ik nog wel. Maar op DVB-T... de rechten zouden in elk geval het probleem niet mogen zijn.

Ik moest lachen http://i.fok.nl/s/emo.gif

God waar blijft de tijd zeg, jaren geleden had ik nog een kabel en TV-tuner in mijn computer zitten zodat ik TV kon kijken in m'n slaapkamer.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
Hubie

Special Member

Yep,ik had zo'n Pinnacle TV tuner PCI Card in de desktop zitten.Toch alweer 12 jaar geleden,de tijd vliegt. ;-)

zo'n pci tv kaart op analoog beeld, meer beeldruis als op een normale tv was dat toen. nooit iets gevonden die dingen. je had ze al eerder, heb eens een tulip universa computer gehad, ding uit eind 90's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 november 2018 20:29:15 schreef buckfast_beekeeper:
Scheepvaart zit voor 99% op (zelf richtende) schotel...

Dan hebben ze toch gelijk van die 1% kijkers via DVB-T ;)

Edit: moet je daarvoor iets in stand houden?

LDmicro user.

en wat met al die campings aan de kust en in de ardennen, waar geen kabelsignaal aanwezig is (begin maar met 100den kabel splitters om aan elke caravan een aftakking te maken, met zand en zoute zeelucht).

daar is antenne kijken het enige dat je kan doen om toch nog iets of wat van het nieuws te weten. nu ga je zelf geen weerbericht meer kunnen zien en die mensen gaan dan ook nooit weten als er een storm aan komt.

en ik kan u al verzekeren, op vele campings blijven gepensioneerden 10maand per jaar en gaan ze slechts 2maand naar huis(of bij de kinderen) in de winter.
ik heb ook 5jaar lang enkel DVB-T gehad, ik heb geeneens kabel die binnenkomt in mijn huis (en ik weiger telenet ooit binnen te halen). ik had een yagi antenne onder mijn dak zitten en had 32kanalen DVB-T.
ik heb nu digitaal tv via proximus (telefoonlijn) voor de vrouw/dochter.
maar gegarandeerd dat er ook wel wat vrijgezellen zijn die enkel VRT kijken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Op 23 november 2018 08:27:55 schreef fcapri:..maar gegarandeerd dat er ook wel wat vrijgezellen zijn die enkel VRT kijken

Natuurlijk niet. Die hebben allemaal kabel met een uitgebreid pakket. :-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, deze vrijgezel kijkt helemaal niks (kwa TV) ... Ook hier zal Telenet nog niet te rap binnenkomen, overigens.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 23 november 2018 09:53:46 (37%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
eSe

Honourable Member

Deze vrijgezel heeft een Proximus abo. Vaste lijn, mobiel, internet en tv, alles over 2 draadjes (behalve mobiel :-) ), knap toch?

Digitale tv, ik weet niet hoeveel kanalen ik heb, 't zijn er veel, maar 90% van mijn tv tijd gaat naar Canvas. (VRT, openbare omroep) De rest is kabelvulling.

Heb er al aan gedacht om het tv gedeelte uit mijn abo te laten schrappen, maar ik weet niet of het de moeite is voor het prijsverschil. De decoder, ja, die moet ik dan niet meer huren. En misschien wat tv 'rechten'.

Hoe ouder ik word hoe minder interesse in tv programma's, behalve de 'goede' BBC documentaires.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

waarschijnlijk betaal je zelf meer dan.
ik had het ook.
ik had internet alleen vroeger (40-45€/maand), daarna getrouwd en kwam er digitaal TV bij (75€ dacht ik), tot ik op een dag een probleem had en in de belgacom winkel stond.
zegt die kerel: als u een vaste lijn bijneemt, betaal je minder.
ik geloofde er niks van maar effectief, het pack met de 3 samen kost 69€. dus hup, vaste lijn erbij.

1jaar later klaagt mij ma eens: ik heb jullie de voorbije maand al een paar keer gebelt en er neemt nooit iemand op.
(ik bekeek mijn gsm). zegt ze: neenee, uw vaste lijne thuis.

ik zei dan: k heb geen vaste telefoon thuis. en ik had niet gelogen, telefoon hadden we niet, maar wel een vaste lijn ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Thevel

Golden Member

Op 23 november 2018 12:40:49 schreef fcapri:
ik had internet alleen vroeger (40-45€/maand)

Ik betaalde ooit voor mijn ADSL 99 gulden (nu ongeveer 60€) in de maand.
Wel supersnel maar liefst 512kb down en 64kb up.
Dat waren nog eens tijden.... :)

toen ik begon met internet was het nog via de coax, met 150kbit in het starter abo. al vrij snel naar het opvolgende abo gegaan, meen 350kbit. de datalimiet werd ook nog opgeheven in de tussentijd, daar zat je best vlug aan. jaar later kwam glasvezel..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 23 november 2018 21:03:20 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 22 november 2018 21:28:19 schreef EricP:
En wat een topzender is? Geen idee. Alles wat 'sport' heet mag -in elk geval wat mij betreft- gewoon weg. Films enzo... Ook niet echt iets om voor te gaan zitten.
Als er nog wat is wat de moeite waard is, dan is het meestal iets Duits. FTA. Regionaal lees ik zo nu en dan wel in het lokale suffertje.

Ja de Duitsers hebben er altijd aan gehouden hun uitzendingen fta aan te bieden, ook op satelliet. Terwijl andere landen zogenaamd om de kosten van de auteursrechten te beperken angstvallig hun uitzendingen beperkten tot hun eigen inwoners door smartkcards te verkopen die enkel gekocht konden worden op vertoon van domicilie.
Maar ik lees hier van meerdre Coers dat de Nationale zenders hen niks kunnen schelen en dat sport en voetbal ook niet interessant zijn, evenmin als films en feuilletons.
En erotiek lijkt tegenwoordig volledig gebannen te zijn tenzij je extra betaalt.
Wat blijft dan nog over? Een praatprogramma met iemand die zich pluimen heeft laten inplanten omdat hij al jarenlang gefrustreerd is omdat hij geen kanariepietje is. Of die walgelijke serie met die Texaanse 500kg+++ers?
Het valt ook op dat zoveel Nederlanders naar Duitse posten kijken.
Zijn die zoveel beter dan?

RAAF12

Golden Member

Ik kijk nieuws, documentaires en af en toe een quiz
https://www.npostart.nl/collectie/documentaires De laatste die ik zag ging over Bellingcat die oa. MH17 ramp heeft onderzocht.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 23 november 2018 19:45:01 (28%)

Hubie

Special Member

Er valt genoeg te zien op NPO.
Alleen vanavond al 3 detectives achter elkaar op NPO1 extra.
DL kijk ik nooit met dat rare nagesynchroniseerde gedoe.
Hieronder:Niet gratis maar zit standaard in het allergoedkoopste pakket.

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 23 november 2018 20:30:37 (20%)

Die extra NPO kanalen zitten nou juist niet gratis op DVB-T, of helemaal niet.

Op 23 november 2018 17:36:01 schreef Thevel:
[...]Ik betaalde ooit voor mijn ADSL 99 gulden (nu ongeveer 60€) in de maand.
Wel supersnel maar liefst 512kb down en 64kb up.
Dat waren nog eens tijden.... :)

Dat had ik ook toen ik op mezelf ging wonen, daarvoor bij mijn ouders ISDN. Via WXS destijds en dan kon je ook dubbel inbellen voor 128k snelheid. Mijn ouders hadden juist ISDn genomen om ook bereikbaar te kunnen zijn, maar goed ;) Dat duurde geen 2 maanden of we hadden kabel-internet (Rendo-De Kooi destijds in Drenthe) van 128k/64k.
Ik had het voor elkaar gekregen om een telefoonrekening van 1200,- te regelen door een verkeerd ingesteld modem. Bij WXS moest je destijds aanvragen om dubbel te kunnen inbellen (geloof ik) en dat was op een gegeven moment uitgeschakeld. Maar het modem probeerde het wel elke 30 sec en elke keer nam het modem bij WXS ook op, dus 10 cent omdat de verbinding er was en gelijk weer verbroken werd.
Een uurtje internet werd daardoor best duur :P

waar is de tijd zeg.... dat je moest kijken hoeveel minuten je online zat...
dat je begon te vloeken als één of andere idioot je een mail had gestuurd met een BMP file erin van 500kB
mijn eerste internet was met een 33.6K inbelmodem (1995-1997???) en dat was ook elke minuut bijhouden. moest je toen al de win95cdrom met internetexplorer te pakken krijgen, want de versie op diskettes had het niet.
daarna kwamen de gratis CD'roms van internetproviders met goedkope inbellijnen (45fr/uur of zoiets, iets van 1,1€). op die CD's stond dan vaak één of andere installer van IExplorer of netscape).
dan kwam op school ook het inbelinternet (heel beperkt) en konden we toch al eens een datasheet afhalen van het net (1996-1997). en dan maar zippen op verschillende diskettes om mee te nemen naar huis.
en toen kwamen de nieuwsartikelen over DSL en dat dit binnen een paar jaar voor iedereen realiteit werd. 24/24 online, downloadlimieten van 10GB !!!, tot 100kB/s downloadsnelheid (inbel haalde je misschien 4-5kB/s op goeie dagen). toen moest je ook telkens volume blokken bijkopen van 5GB (zat zo op 25-30GB/maand toen)
en nu 20jaar later heb je 24/24 4G internet op je telefoon, 5GB downloadlimiet die je met zo een toestel toch nooit op krijgt, quasi onbeperkt internet op je thuislijn (ik heb 750GB/maand geloof ik, wat je dus nooit op krijgt).
maar goedkoper dan ooit??? ik vond het 15jaar geleden goedkoper, wel meer limieten natuurlijk.
de duurste periode was een jaar of 8 terug. toen was het internet thuis toch nog best duur, maar ook 3G op de telefoon was heel duur (dacht 15€/10MB dat ik destijds betaalde). nuja, dat was enkel om de vertraging van de trein op te zoeken, die 10MB ging wel een maand mee op zo een niet-smartphone met klein scherm

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Op 23 november 2018 20:14:09 schreef Hubie:
Er valt genoeg te zien op NPO.
Alleen vanavond al 3 detectives achter elkaar op NPO1 extra.
DL kijk ik nooit met dat rare nagesynchroniseerde gedoe.
Hieronder:Niet gratis maar zit standaard in het allergoedkoopste pakket.

NPO extra dus... Tsja... En als je het over nagesynchroniseerd spul hebt... zijn het toch weer de films / series. Niet boeiend... Dus ook niet erg als ze ze nasynchroniseren :)

Voor wat betreft de rechten: het probleem zit - als ik het goed begrepen heb - met name in de ingekochte engelstalige films & series en dan alleen op SAT (want DVB-T kun je over de grens toch nauwelijks ontvangen). De NL-versie is alleen ondertiteld. En verder 'origineel'. De houder van de rechten verkoopt die voor NL en dus niet voor de rest van europa. Die wel mee zou kunnen kijken. De Duitser synchroniseert na. En daarmee is het voor de rst van europa niet interessant meer. Zoiets was het...
In hoeverre die vlieger nu nog op gaat weet ik niet. Heb me er eigenlijk nooit in verdiept of je op sat nog een 'language select' hebt. En als die er al is, dan zou het zomaar kunnen dat de Duitser de oorspronkelijke taal er gewoon uit haalt.

Op 23 november 2018 23:19:55 schreef BernardV:
[...]
Dat had ik ook toen ik op mezelf ging wonen, daarvoor bij mijn ouders ISDN. Via WXS destijds en dan kon je ook dubbel inbellen voor 128k snelheid. Mijn ouders hadden juist ISDn genomen om ook bereikbaar te kunnen zijn, maar goed ;) Dat duurde geen 2 maanden of we hadden kabel-internet (Rendo-De Kooi destijds in Drenthe) van 128k/64k.
Ik had het voor elkaar gekregen om een telefoonrekening van 1200,- te regelen door een verkeerd ingesteld modem. Bij WXS moest je destijds aanvragen om dubbel te kunnen inbellen (geloof ik) en dat was op een gegeven moment uitgeschakeld. Maar het modem probeerde het wel elke 30 sec en elke keer nam het modem bij WXS ook op, dus 10 cent omdat de verbinding er was en gelijk weer verbroken werd.
Een uurtje internet werd daardoor best duur :P

en je had toen van die mooie stukjes software die stiekem je internet via een betaal site liet lopen zonder dat je het in de gaten had .
volgens mij werd het inbel nummer vervangen door een 0900 nummer , helemaal exact weet ik het ook niet meet , is te lang geleden .
en daar kreeg je ook leuke rekeningen van .
ik werd gebeld door kpn dat mijn rekening bijzonder hoog was dat het hun opviel , dan weet je wel hoe laat het was .

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Ik kijk zo weinig tv dat het niet meer de moeite loonde nog langer kabel te betalen. Drie openbare zenders was voor mij ok. Tot heden keek ik met DVB-T en een printplaat antenne aan de binnenkant van het dakraam.

Omdat de VRT met DVB-T stopt plaatste ik een raspberry pi3 tussen het internet en de HDMI kabel. Op de rpi3 draait Lubuntu met de Chromium webbrowser en de Pepper mediaplayer. Om het kiezen wat eenvoudiger te maken zette ik op het werkblad opstartscripts die bij muisklik direct de browser naar de gekozen zender loodsen.

Het werkt redelijk goed. Soms heeft de raspberry pi3 niet genoeg rekenkracht. Het geluid en beeld stopt af een toe een seconde. De nieuwere rpi3 heeft hogere kloksnelheid en een andere processor. Wellicht kan die de stream zonder hakkelen slikken.

Heef iemand ervaring met de Google Chromecast? Die is voor circa 40€ bij Coolblue te koop. Zender kiezen en de stream verwerken gebeurt op pc of smartphone. Beeld gaat naar het tv scherm.

Ik testte de raspberry op een 86 cm flatscreen uit de lage prijsklasse. Voor de supergrote toestellen met extra hoge definitie zal een rpi niet volstaan.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Op 24 november 2018 09:45:01 schreef Eduard2:
Beste forumleden,

Heef iemand ervaring met de Google Chromecast? Die is voor circa 40€ bij Coolblue te koop. Zender kiezen en de stream verwerken gebeurt op pc of smartphone. Beeld gaat naar het tv scherm.

Eduard

Chromecast werkt als een tierelier. (de stream moet niet langs je PC of smartphone) Toch ga ik DVBT missen. En de VRT zit er dik naast met hun excuus dat er bijna geen gebruikers zijn.
Hoe zouden ze het overigens weten? De ontvangst is anoniem. En net dat zit hen dwars, denk ik..

Chromecast werkt inderdaad uitstekend als je nog geen smart TV hebt.

Ter zijde: Australië heeft z'n binnenlandse kortegolfzenders voor de grote, dunbevolkte outback uitgezet. Maar dunbevolkt is niet leeg dus zijn er mensen gaan klagen, want er is geen alternatief op veel plekken.
Er is een kans dat ze weer opgestart worden: https://www.abc.net.au/radio/programs/nt-country-hour/labor-commits-fu…

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ik meen wel dat je geen tv via de ziggo app kunt kijken op de chromecast, dat is wel een nadeel. via de aparte zenders vaak wel, of een smart tv, die kun je koppelen aan de smartphone, npo app erop zetten en "afspelen op" aanklikken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 24 november 2018 09:45:01 schreef Eduard2:
Voor de supergrote toestellen met extra hoge definitie zal een rpi niet volstaan.

SD kwaliteit versus HD is idd goed zichtbaar, meestal wordt er geadviseerd tot 32 inch, dan is beeld met SD nog redelijk te kijken. Wil je topbeeld dat zit je vast aan de 4k stream via glasvezel of satelliet.
Aan mij niet besteed en kijk op grootbeeld wel de 'glas' stream van NLEx, die dezelfde output levert als de KPN en Telfort. Dat is de 'nieuwe' propositie met de witte afstandsbediening.