Effectief vermogen

Hier een motorplaatje van een (waarschijnlijk)cirkelzaag(je). Kan iemand me zeggen wat het werkelijk vermogen is van de motor en de waarde van de te gebruiken condensator.

GJ_

Moderator

Het "werkelijk vermogen" is geen vast gegeven. Dat is afhankelijk van wat je er mee doet.
Het nominale asvermogen is 1,2kW maar je mag ook 1,8kW van de as afnemen maar dan moet je hem maar kort gebruiken en tijd gunnen om af te koelen.

Dus eigenlijk is het een motor van 1,5 pk, er zit nu een condensator op van 30 mcro F (of die fabrieks is weet ik niet) maar voor een 1,5 pk motor heeft hij maar zeer weinig tegenstand nodig om Niet te starten. Is een zwaardere condensator een optie ?

Arco

Special Member

Bij benadering wordt meestal 50uF per pk gegeven als waarde...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 24 november 2018 11:09:02 schreef Tinus met de BSA:
Dus eigenlijk is het een motor van 1,5 pk...

PK? Dat heb ik vorige eeuw nog ergens gehoord ;-)

Arco

Special Member

Bij relais hebben ze 't er toch nog steeds over... (wel Engelse paardekrachten dan... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben dan ook van vorige eeuw :) toen ze me op school leerden dat 735 W één PK was of 75 kgm/sec. Soit, bedankt voor de uitleg 'k zal eens proberen met een >50 mcr F.

Volgens het motorplaatje is het wel een bedrijf's condensator van 30

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Op 24 november 2018 13:40:30 schreef Tinus met de BSA:
Ik ben dan ook van vorige eeuw :) toen ze me op school leerden dat 735 W één PK was of 75 kgm/sec. Soit, bedankt voor de uitleg 'k zal eens proberen met een >50 mcr F.

Energie word aangeduid met j (joule)
Elektrische energie in Watt :P (of j/s joule seconde)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 november 2018 05:10:31 schreef mel:
[...]Energie word aangeduid met j (joule)
Elektrische energie in Watt :P (of j/s joule seconde)

Je bedoelt elektrisch vermogen neem ik aan. Eenheid van energie blijft hetzelfe of dat nu elektrisch, thermisch of mechanisch is.

Als hij met 30µF geen aanzetkoppel heeft is er iets meer aan de hand.
Hulpwikkeling verbrand of centrifugaalschakelaar onderbroken als er 1 inzit, maar ik vermoed het eerste.

LDmicro user.

Hulpwikkeling heeft ie niet: het is een 3fase motor. Dat wil zeggen: ik dacht sterke hints in die richting gezien te hebben vanochtend, maar kan dat niet reproduceren. Misschien toch niet.

Mogelijk hier nog wat relevants.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/42997

Toch wat betreft de originele vraag: Het vermogen is 1.8kW mits je je aan de regels "S6 40%" houdt. Als je hem continue laat draaien mag ie 1.2kW doen.... Dat is wat het typeplaatje aangeeft.

Natuurlijk kan je boven die 1.8kW uitkomen, als je je aan strengere regels houdt dan wat "S6 40%" zegt. Eigenlijk doet iedereen dat als je hem "gewoon aanzet": Heel even in het begin trekt ie dan meer dan die 1.8kW.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 november 2018 10:08:37 schreef rew:
Hulpwikkeling heeft ie niet: het is een 3fase motor.

Waar staat dat? het typeplaatje zegt daar niks over, ook niet of die in ster of driehoek moet staan...

Als het een steinmetzschakeling betreft is het heel normaal dat hij geen aanzetkoppel heeft en is dan niet geschikt voor een zaag.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Op 25 november 2018 03:23:11 schreef Hunebedbouwer:
Volgens het motorplaatje is het wel een bedrijf's condensator van 30

Daar had ik dus volledig overheen gelezen. Waarschijnlijk omdat de vraag eerst was wat het "werkelijk vermogen" van de motor was. En dat bestaat niet. Net zo min als "het vermogen" om heel precies te zijn.

Er zit nu een 50 µ F condensator in en het beestje voldoet aan het hem gevraagde. Of het komt omdat de condensator zwaarder is of omdat de vorige 'versleten' was weet ik niet maar ik 'geschappeerd', gelijk we vorige eeuw zeiden. :)

Is het nu een enkelfasige of 3fasige motor?

LDmicro user.
Evarist

Golden Member

Op 24 november 2018 13:40:30 schreef Tinus met de BSA:
Ik ben dan ook van vorige eeuw :) toen ze me op school leerden dat 735 W één PK was of 75 kgm/sec. Soit, bedankt voor de uitleg 'k zal eens proberen met een >50 mcr F.

In België leerden we 736W = 1 pk.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
GJ_

Moderator

Op 25 november 2018 13:29:28 schreef MGP:
Is het nu een enkelfasige of 3fasige motor?

Het is een driefasenmotor, maar het typeplaatje is voor het geheel:de driefasenmotor gevoed met een enkele fase en een condensator.

Op 25 november 2018 14:30:37 schreef Evarist: In België leerden we 736W = 1 pk.

Die merkstreepjes staan ook nog op de loper van veel rekenlinealen. Nu hoor je vrijwel niemand meer over PK's.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 25 november 2018 14:34:26 (60%)

Lambiek

Special Member

Op 25 november 2018 14:31:17 schreef GJ_:
Het is een driefasenmotor, maar het typeplaatje is voor het geheel:de driefasenmotor gevoed met een enkele fase en een condensator.

Dus eigenlijk is het een steinmetz schakeling.

Nu hoor je vrijwel niemand meer over PK's.

Is ook een beetje onzin voor een elektromotor, dan is W of KW toch beter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor een brandstofmotor óók. Daarin zitten evenmin paarden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Op 25 november 2018 14:55:27 schreef Lambiek:
Is ook een beetje onzin voor een elektromotor, dan is W of KW toch beter.

Het gaat toch om het mechanisch vermogen, dus eigenlijk maakt het geen bal uit wat voor motor het is.

Lambiek

Special Member

Om een of andere reden vind ik W en KW meer bij een elektromotor passen, voor de rest maakt het niet uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Volgens het SI eenheden stelsel, bestaat pk niet eens :P
Evenmin als calorie....

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 25 november 2018 15:53:26 (18%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Nou is het natuurlijk niet verboden om niet-SI eenheden te gebruiken. Zeker niet als er geen volwaardige vervangers voor zijn, zoals voor de zeemijl.

Net zoals je pk's kan omrekenen in watts kun je zeemijlen omrekenen in kilometers.