1 fase motor met condensator draairichting

Beste allen,

Even een snelle vraag die nogal buiten mijn normale topics valt. Ik heb hier een (oer)oude papierversnipperaar liggen. De huidige printplaat heeft om onbekende reden de geest gegeven. Wat componenten doormeten gaf geen vreemde resultaten. Dus besloot ik om de hele besturing (voor zover het zo mag heten) te vervangen. Lichtsluisje die een darlington aanstuurt en zo een relais schakelt.

Nou ben ik 3-fase motoren gewend. En als dat met relais gedaan wordt komt altijd een hulpverbreekcontact van het ene relais in de stuurstroom van de ander om zo te voorkomen dat beide relais opkomen en je dus knetterende kortsluiting hebt. Dus dat heb ik bij deze ook zo gedaan en dat werkt prima.... Alleen moet je, als het papier vast loopt en dus draairichting A actief is wel op de reverse knop kunnen drukken en even achteruit draaien om de zooi weer los te krijgen. En dat kan nu dus niet. Na wat gezoek op dit forum en internet heb ik wat schemaatjes gevonden hoe het precies in elkaar zit.
Voor zover ik kan zien is er niks op tegen om beide draairichingen tergelijk hoog te hebben. Er zit altijd een spoel tussen fase en nul. En de condensator krijgt op beide kanten de fase wat dus effectief 0V over de condensator oplevert. De hulpwinding zit in de zelfde fase en doet dus niks dus zal de motor niet gaan draaien.

Met bovenstaande uitleg kom ik tot de volgende conclusie:

Als het papier vast loopt zal draairichting a hoog blijven door het ondrbreken van de lichtsluis. Druk je dan op de reverseknop zal kortstonding beide richtingen hoog zijn maar zal draairichting A ondrbroken worden door het hulpcontact van draairichting B. Wat dus betekend dat de motor achteruit zal gaan draaien. Laat je dan de knop weer los (en de lichtsluis is nog bezet) zal Draairichting B afvallen waardoor het NC contact weer sluit en zal draairichting A weer hoog worden.

Tijdens het schakelen zal dus (heel kort) beide relais hoog zijn maar omdat dit geen 3-fase motor is waar beide relais hoog een kortsluiting veroorzaken maakt het in dit geval niet uit.

Hoewel ik vermoed dat dit klopt heb ik geen zin in vuurwerk op mijn bureau ;). Dus ik hoop dat iemand dit kan bevestigen. Mocht ik volkomen onzin uitkramen hoor ik dat uiteraard ook graag ;).

Alvast bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke groet,

Daan Steeman

Als de motor niet kan aanlopen zal hij een grote aanloopstroom blijven trekken, mij lijkt het beter om hem eerst uit te zetten en dan de retouknop even te bedienen, die moet dan niet uit zichzelf blijven doordraaien maar stoppen als je de knop loslaat, vervolgens kun je hem dan weer vooruit aan zetten.

Hoi Rwk,

Hm ja daar heb je gelijk in... Ik vraag me alleen af of sta voor die fractie van een seconde uit maakt. Het is namelijk alleen de tijd tussen het opkomen van het ene relais en daardoor het afvallen van het andere relais. Ik denk stiekem ook dat het zo tot nu toe werkte (moet wel zeggen dat ik niet de hele print doorgewerkt heb.

Enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat bij het indrukken van die knop het ene relais afvalt voor de andere op komt? Mijn eerste idee zou microcontroller zijn. Maar ik hoopte dit gewoon zonder te kunnen. Tis zo'n lachwekkend eenvoudige schakeling eigenlijk... Maar als ik dan een hele berg aan componenten extra nodig heb wordt het natuurlijk weer een ander verhaal...

Je zou een schakelaartje (of drukknopje) kunnen toepassen waar ook een verbreekcontact op zit, dat zet je dan in serie met het spoeltje van het vooruit relais.
Een driestanden schakelaartje is wel mooi dan zit er ook nog wat tijd tussen uit en inschakelen.
"Normaal" schakeld de motor uit door overbelasting wanneer hij vast loopt, dan hoef je hem al niet meer uit te zetten en kun je direct op de terug knop drukken.
Was de orginele print niet te repareren?

3 standenschakelaar heb ik ook aan gedacht ja. Als het een wisselcontact is zou het al een verbreek voor maak moeten zijn wilt dat effect hebben. Maar dan moet ik de behuizing aanpassen. Wat ik liever niet doe. Er zit nu een drukknop op met alleen een maakcontact.
Dat hij op overbelasting uitschakelde vraag ik me af eerlijk gezegd. Er zit zeker geen stroommeting oid op de oude print. Nul hangt altijd aan de motor. Fase op de ene draad van de motor en de condensator of de andere draad van de motor en de condensator (via twee relais met alleen een maakcontact) De fase ging verder alleen naar de printtrafo voor de DC stuurstroom.

Ik heb op de originele print de nodige componenten doorgemeten maar daar heb ik niks vreemds gevonden. Dus ik vermoed dat het een van de ic's is waar niks op stond en waar ik dus weinig aan kan meten... Intussen heb ik de spanningsindicatie en schakelaar uit de oude print gezaagd dus die is nu in elk geval definitief kaduuk ;). Zou er geen mogelijkheid zijn om het met RC combinaties te doen? Ik weet dat je zo signalen kan vertraging maar ik heb t nog nooit zo gedaan. Ik denk dat ik dan per definitie een comperator moet hebben om op dat (dan) analoge voltage in de C te kunnen schakelen. Ik heb normaal altijd een picje op de print zitten. Dus vertragingen bouw ik daar wel in xD. Ik zal morgen even kijken of ik iets ervan kan vinden. Zo niet, ik heb nog 8 pins picjes liggen. Desnoods zet ik die er tussen met 5 regels code :p.

3 standenschakelaar heb ik ook aan gedacht ja. Als het een wisselcontact is zou het al een verbreek voor maak moeten zijn wilt dat effect hebben.

Met een driestanden heb je eerst een middenstand dat beide contacten open zijn en als je dan naar de andere kant doorschakeld gaat het andere contact pas in.
Meet het gat op van de drukknop en zoek een schakelaartje dat daar in past en klaar ben je.
Het kan een draaischakelaar zijn maar ook een tuimelschakelaar en die zijn er ook met een vergrendeldcontact de ene kant op en een terugveercontact de andere kant op.

Gewoon een schakelaar zoals die ook voor rolluiken en zonneschermen worden gebruikt. Maar die zijn waarschijnlijk te groot voor de behuizing.

Ja het is een vrij prehistorisch ding. En niet de (toch redelijk standaard) gaten voor knoppen voor paneelmontage. Dus exact in dat formaat iets vinden kon wel eens ingewikkeld worden. Ik denk dat ik het gat maar gewoon moet dicht maken en dan inderdaad een 3 standen schakelaar er in moet bouwen (terugverend zou mooi zijn).

Maargoed, ik ga in elk geval niet er op gokken dat het wel moet kunnen om kortstondig de fase op beide kanten van de condensator te hebben. De aanloopstroom heb ik inderdaad niet aan gedacht.

Bedankt voor het meedenken!

Vriendelijke groet,

Daan Steeman

Als het gat te groot is voor een tuimelschakelaartje kun je dat opvullen met een paar grote sluitringen (plaatringen).