Subwoofer die geen geluid meer geeft

Dit kan echter wel oorzaak zijn van een doorgebrande versterker! Dus niet zomaar de woofer vervangen zonder de oorzaak te achterhalen. Als de versterker unit DC (gelijkspanning) uitstuurt door een defect gaat je nieuwe woofer ook direct kapot.

Ik zou op marktplaats een andere zoeken. Gezien de staat van de print en de defecte unit, zou ik er niet teveel geld meer in stoppen..

Testje: Speakerdraden even tegen een AA penlite batterij aantikken. Niet lang vasthouden, even aanraken is voldoende om een kraakje te horen en zo te testen of deze nog werkt. Als je geen geluid hoort kun je voorzichtig proberen de woofer in te drukken, misschien zit hij wel vast..

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zaterdag 24 november 2018 13:06:40 (27%)

ik ga weer aan de test mensen.. Wordt vervolgd.
Allemaal alvast bedankt voor het meedenken!

Getest met batterij over magneet achterkant. Je hoort een lichte tik maar dat kan ook de magneet zijn...

RAAF12

Golden Member

Beweegt de conus? als dat zo is is de spreekspoel niet doorgebrand. Maar je had het ding al getest op een werkende, andere versterker.....

Batterij over magneet achterkant??? Je houdt de batterij toch wel met z'n polen tegen de 2 aansluitingen van de speaker he?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Of een 9v blok batterij even tegen de luidsprekerdraden tikken, moet ie ook wel iets doen. Litzes kunnen los van de spreekspoel gekomen zijn, of spreekspoel doorgebrand.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Inderdaad wel de draden tegen de batterij houden, niet tegen de speaker zelf.

Je hebt 2 elektrische draden die van de luidspreker komen.

Houd een uiteinde vast met je vinger aan de plus kant, met de andere draad schrap je een aantal keren over de min van je batterij.
De draden dus niet blijven vasthouden aan je batterij, 1 draad hou je over om over de min eens zeer kort aan te raken een aantal keren.

Blijf je beide draden vast houden aan je batterij, dan zal je batterij een zeer kort leven hebben.

Je moet duidelijk gerammel horen uit je speaker, en je conus zal ook bewegen. Kijk dus ook naar de speaker terwijl je dit aan het doen bent.

Veel duidelijker kan ik het niet zeggen.

Zie en je hoor je niks, dan is de speaker naar de vaantjes...

Als je nog twijfelt; hier een filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=xIMHGkxw72o&gl=BE

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 24 november 2018 18:22:00 schreef CrossFireX:
Veel duidelijker kan ik het niet zeggen.

Dat is wel het "understatement of the year" denk ik :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

als de litze is gebroken, ook de batterij eens tegen die litze draden vanuit de aansluitklem naar de conus houden. vaker dat ze net onder die aansluitklem breken, dat zie je lang niet altijd zo goed, de rechter lijkt wat geel te zijn, dat kan opwarming zijn door een slecht contact..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 november 2018 16:34:11 schreef RAAF12:
Maar je had het ding al getest op een werkende, andere versterker.....

Toen dat plan verscheen wilde ik nog een opmerking maken dat dit gevaarlijk zou kunnen zijn indien er sluiting in de spreekspoel zou zitten, maar had niet echt tijd dit op te gaan schrijven en hoopte dat een eventuele sluiting door de beveiliging van de versterker wel opgevangen zou worden.

Dit kan nog altijd het geval zijn geweest, maar de batterij-methode lijkt te bevestigen dat de spreekspoel nog wel in orde is.

Aan t/s: als je heel voorzichtig bent is een extra test nog het RECHT naar beneden drukken van de conus. Vaak kun je het voelen/horen als een spreekspoel te heet is geworden en is gaan aanlopen aan de binnenkant van de magneet. Dit *zou* met wat fantasie tot resultaat kunnen hebben dat je niets hoort op een andere versterker (gaat in protectie door te lage impedantie en te hoge stroom) maar heeft nog genoeg spreekspoel over die niet kortsluit op de magneet en nog iets van gekraak laat horen op een batterij.

Heel benieuwd of de luidspreker nu wel of niet in orde is, dan weten we ook of er nog veel hoop voor de versterker is.

RAAF12

Golden Member

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er sluiting in een spreekspoel zat. Bij een tweeter zag ik een rookwolkje verschijnen* toen de wikkeling en de spoelkoker verbrandde, maar geen sluiting. Bij woofers en squakers lijkt mij hetzelfde van toepassing.

pa3gws

Golden Member

Op 25 november 2018 16:50:45 schreef r-p:
[...]
maar de batterij-methode lijkt te bevestigen dat de spreekspoel nog wel in orde is.

Daar ben ik nog niet zo zeker van ik heb het gevoel dat die test niet goed is uitgevoerd. :-p
En sluiting in een spreekspoel bijna onmogelijk die fikken in de regel gewoon uit. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Kortsluiting lukt alleen als de isolatielaag van de spreekspoel verdwijnt. Ik denk dat dit bijna alleen maar kan door aanlopen tegen de magneet door mechanische overbelassting waardoor de spider hem niet meer netjes centreert (of losraken spreekspoel van de speekspoeldrager en daarna aanlopen tegen de magneet).

Of het losraken van de litze en kortsluiten op de andere aansluiting, maar da's wel héél vergezocht.

Meer ik ben het er mee eens dat een breuk in de spreekspoel veel waarschijnlijker is!

mensen ik zal waarschijnlijk aan een nieuwe woofer moeten. Laat ik nu bij het googlen daarop tegen twee fantastische speakers aanlopen die voor een vriendelijke prijs mijn eigendom zijn geworden. Toen ik ze testte zei mijn vrouw: hier komt veel meer laag uit dan de sub...
Kortom... de sub staat even in de reserve..
Dank voor het meedenken

Welke speakers heb je gevonden? Ben eens benieuwd. Heb je een foto?

Gr.
PaulAGM

Ik heb VIFA Carat speakers gevonden voor € 150,- de twee. Daar was ik snel uit... Mooi hoogglans wit gespoten..
http://www.audiocomponents.nl/vifa-classicline.html

Kijk eens aan. Mooi spul. Nog veel luisterplezier!!

Gr.
PaulAGM