Even voorstellen en Sony TC-K22 cassettedeck

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum maar waar ik me kan voorstellen heb ik niet kunnen achterhalen, dus doe ik het hier maar even.
Ik ben Mario, 45 jaar, woonachtig en Groningen en ben erg gecharmeerd van vintage stereo apparatuur. Ik ben zelf in het bezit van een Luxman L30, Luxman T33, Denon DP-33 en een set Nivico GB-1E speakers.

Om meteen maar met de deur in huis te vallen, ik ben tijdelijk in het bezit van een
Sony TC-K22 cassettedeck waarvan de snaartjes moesten worden vervangen omdat het deck vals speelde. Dat vervangen van de snaartjes is me overigens prima gelukt. Verder heb ik het deck ontdaan van stof en de nodige onderdeeltjes gesmeerd. Echter bij het uittesten speelde het deck nog steeds vals. Een vriend van me die een blik wierp in het deck zei dat er elco’s bol staan. Nu heb ik gelezen dat dat erg van invloed kan zijn op de werking van het deck en hij daardoor ook vals kan spelen. Mijn kennis reikt helaas nie verder dan wat snaren vervangen en een nieuw lampje insolderen.
Is er iemand in de buurt van de stad Groningen die dit deck eventueel voor me kan repareren? Ik hoor het graag.

Groet,

Mario.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Welkom alhier, Mario! en gefeliciteerd met je verzorgde taal en duidelijke vraagstelling. [ latere toevoeging:] Alleen is het niet zo duidelijk wat je bedoelt met "vals" spelen, maar het is soms moeilijk om een geluidseffect in woorden te omschrijven. Komen termen als "wow" of "flutter" in de buurt? Beide beduiden dat een toon die constant zou moeten zijn, de hele tijd op en neer gaat kwa toonhoogte; waarbij "wow" trager varieert dan "flutter". Een verbogen toonas kan een oorzaak zijn.

Als je iemand zoekt om iets voor je te doen dan is onze rubriek "Vraag en Aanbod" eerder aangewezen. Sukses ermee!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 24 november 2018 13:15:42 (49%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Je kunt allereerst beginnen met het reinigen van de koppen. Met een wattenstaafje alcohol voorzichtig boenen tot ze weer glimmen. Daarna zul je moeten vaststellen wat er precies vals klinkt, is het bandje wellicht al slecht, of opgenomen op een andere recorder die misschien niet klopt.

Hoe klinkt met een goede (TDK SA of Maxell XLII ofzo) cassette zijn eigen opname?

Bedankt voor jullie leuke berichten en advies. Excuses dat de beschrijving van mij misschien niet duidelijk was. Ik bedacht me ineens dat dit vast heel Gronings is om het als vals spelen te omschrijven.
De koppen en aandrukrol zijn gereinigd, de toonas is ook niet krom. Ik heb echt een stuk of tien bandjes van verschillende merken geprobeerd en allemaal geven ze hetzelfde resultaat. Dat wil zeggen: de eerste 3 seconden klinkt de muziek normaal zoals het zou moeten zijn en daarna hoor je overduidelijk dat de snelheid behoorlijk afneemt en dat de muziek niet meer zuiver klinkt, wat je wellicht zou kunnen omschrijven als wow and flutter maar dan is het toch net wat erger.
Als ik bijvoorbeeld een cassette die aan het begin staat snel vooruit spoel dan hoor je ook na een paar seconden al dat de snelheid al afneemt terwijl het deck dit naar mijn idee pas zou moeten doen als de cassette bijna helemaal doorgespoeld is. Ik heb ook al iets gelezen of een elco in het servo gedeelte die stuk is of slecht zou kunnen zijn.
Al menige uurtjes ben ik met dit deck bezig geweest en hoopte dat het puur een kwestie van schoonmaken en snaren vervangen zou zijn.
Ow ja toen ik deck kreeg deed de pauze knop het niet. Deze zat vast. De ejectknop zat vast wilde het deck niet vooruit spoelen omdat er een veertje niet goed zat. Die moest namelijk achter een plastic dingetje zitten ipv ervoor.
Ik hoop dat de omschrijving zo wat duidelijker is.

Vaak zitten de asjes e.d gelagerd in een bronzen bus, het vet wat er gebruikt wordt wil nog wel eens verzepen met de jaren waardoor eea wat zwaar gaat lopen. Siliconenspray wil dan nog wel eens afdoende zijn.

Het klinkt inderdaad als een te zwaar lopende toonas lager. Als de frictie te groot is vertraagd de snelheid eens de drukrol er tegen gedrukt wordt. Siliconespray is in dat geval niet de beste oplossing, het smeer maar slecht metalen delen. Naaimachine olie blijft het beste. Nog beter is het zaakje eens uit elkaar halen, reinigen, olie eraan en weer in elkaar.

En als het aan een bolle elco ligt, wat ook kan uiteraard, gewoon de voeding even meten op rimpel en "inzakken". bij cassettedecks hebben de elco's een "rustig leven". Rotte elco's zijn daar dus geen klassieker.

Klinkt eerder als de tape die wegloopt tussen de aandrukrol en capstan as. Dit kun je bekijken als je het dekseltje weghaalt, vaak kun je dat gewoon omhoog eraf schuiven. Daarna bandje spelen.

RAAF12

Golden Member

Toonhoogte zwenkingen kunnen ook ontstaan, door de slipkoppeling op rewind as. Normaliter zitten daar een viltje op geplakt, en de rubberrol moet enigsins ruw zijn. Ik ken het deck verder niet. Het zijn geen 'moeilijke' apparaten. Evt. download je de service manual daar staan alle instellingen in.

snip

Tri-Duty DC Servo Motor. As the motor turns, a voltage generator reports any speed variations to servo control electronics, which provides instantaneous correction.

For smooth transition to fast forward and rewind modes, the Tri-Duty motor works in conjunction with a magnetic clutch assembly. Using the K22, you may go from play or fast forward directly into rewind, and from rewind directly to fast forward, without damage to the deck or the tape.

/snip

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 24 november 2018 17:56:45 (44%)

Ik lees idd dat er heel wat mogelijkheden zijn waaraan het zou kunnen liggen. Ik had de toonaslager al gesmeerd met naaimachineolie. Als het daaraan zou liggen lijkt mij het zeer onwaarschijnlijk dat hij de eerste 3 seconden normaal afspeelt en dan pas helemaal inzakt.
De suggestie om het een en ander door te meten gaat mij al boven mijn pet want ik heb ansoluut geen verstand van het electrische gedeelte en van dingen doormeten. Bedankt tot zover voor alle leuke berichten en reacties. Ik ga het in ieder bij vraag en aanbod posten of er iemand is die het deck voor me kan repareren.

Niet zo snel opgeven..

Gaat het ding daadwerkelijk langzamer lopen, of gaat het bandje onregelmatig lopen en klinkt het heel dof? Zoja dan loopt de band tussen de aandrukrol uit, 100% zeker.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het is echt wel moeilijk om in woorden te omschrijven wat men hoort, en nog meer wat men mishoort. Zoals ik de T/S lees klinkt het enkele seconden goed - wat nog erg variabel kan zijn, van persoon tot persoon - en gaat het dan slechter klinken. Dat lijkt er dan toch wel op dat de voedingsspanning van de DC-motor(en) het eventjes volhoudt en dan ten onder gaat - rotte elco's zijn dan toch wel eerste verdachte, zou ik denken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik ben er vele uren mee bezig geweest om de andere problemen op te lossen. Ik kan inmiddels het deck en loopwerk met mn ogen dicht uit elkaar halen. Van opgeven was dus geen sprake maar ben er onderhand behoorlijk flauw van.
Het deck begint daadwerkelijk langzamer te lopen. Het geluid klinkt niet dof maar zeer onregelmatig na 3 seconden normaal afgespeeld te hebben. Als ik de band stop en opnieuw start dan is het weer een paar tellen goed en dan zakt alles weer in en is de muziek vals en onrregelmatig qua snelheid zoals ik eerder heb beschreven.

RAAF12

Golden Member

Als ik bijvoorbeeld een cassette die aan het begin staat snel vooruit spoel dan hoor je ook na een paar seconden al dat de snelheid al afneemt terwijl het deck dit naar mijn idee pas zou moeten doen als de cassette bijna helemaal doorgespoeld

Dat lijkt er op dat de rechter opwindas niet voldoende kracht heeft. Dat zou een gladde slipkoppeling kunnen zijn. Zoals vermeld zitten er soms plakviltjes die door wrijving de band opspoelen. Losse plakviltjes zijn nog wel te koop. Maar uitbesteden in de buurt van Groningen is wellicht een betere optie. Je kan hiervoor de rubriek Vraag & Aanbod in het Navigatie veld gebruiken.

Het schema staat op sites zoals hifiengine en elektrotanya, incl. de mechanische opbouw.

Ik denk zelf ook dat het rotte elco’s zijn of in ieder geval iets electronisch omdat ik me door al het overige werk wat ik eraan gedaan heb niet meer kan voorstellen dat het iets mechanisch is. Sommige elco’s in het apparaat staan echt bol maar lekken zo te zien niet. Nou las ik al eerder dat bolstaande elco’s al niet meer doen wat ze horen te doen. Daarom zoek ik ook iemand die het een en ander voor me zou willen nameten en desgewenst kan repareren.

Kijk nou eerst eens of die tape goed onder de aandrukrol doorloopt.. 'ervanuitgaan dat' omdat je er al veel aan gedaan hebt, helpt niet.

Beste Maus0611,

Jij vroeg me of het bandje onregelmatig klinkt en of het geluid dof werd en zo ja dat de band dan tussen de aandrukrol uitloopt. Ik heb je gezegd dat dit niet het geval is. fk ga nergens van uit maar ging af op wat jij stelde hoor. Ik heb net gekeken maar ik zie er niks vreemds aan. Zeker geen band die er tussen uitloopt.

Ok, kwam misschien rot eruit, bedoelde er niks kwaads mee :)

Ik vind het alleen zo vreemd dat er iets met elco's zou zijn, ik heb honderden cassettedecks gehad en al dit soort problemen waren telkens mechanisch.

Is het zoiets?

https://www.youtube.com/watch?v=MA96TOvmW4A