Hoe een ESP-01-module van A tot Z voorzien van default firmware?

Heb vandaag 3 ESP-01-modules (ESP-01, 1MB, zwarte uitvoering, "IA cloud inside", "verbeterde versie") binnen gekregen waarvan 1 mechanisch beschadigd was en de andere 2 leken goed te zijn.

Heb bij beide ESP-modules met het programma "NodeMCU firmware programmer" het bestand "nodemcu_integer_0.9.6-dev_20150704.bin" geflashed en vanaf dat moment slaat de EPS-module op verschillende baudrate's alleen nog maar wartaal uit.

Heb de beschadigde ESP-module, welke ik nog niet geflashed had, aangesloten en met het programma Termite gekeken of deze reageerde op AT-commando's en dat deed deze module

Heb daarna nog met het programma LUA-loader een lijst met beschikbare draadloze netwerken opgeroepen dus deze module leek het te doen.

Daarna heb ik ook van deze module de software geflashed en ook deze module slaat nu wartaal uit.
Heb daarna nog aan de hand van verschillende websites verschillende soorten firmware geflashed maar zonder resultaat.

Kan iemand mij vertellen hoe ik deze ESP-module van A tot Z opnieuw kan voorzien van de juiste firmware (BIN-bestanden) zodat deze het weer doen en eventueel met NodeMCU?

Ik ben inmiddels al 8 uur bezig om de modules weer aan de praat te krijgen en ben er op dit moment even helemaal klaar mee.

De ESP-12 modules met NodeMCU hebben 4Mb flash tegen 1Mb van de ESP-01, ik gok dat het daardoor niet goed gaat.

Zelf gebruik ik de ESP-01 icm de Arduino IDE

https://www.hackster.io/rayburne/esp8266-01-using-arduino-ide-67a124

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

ESP01 kan je ook met 4Mb krijgen. Het exemplaar op de foto hier heeft maar 1Mb ( 08 megabit, 1 megabyte).

In theorie is het zo dat je een pin laag trekt, dan de module onder spanning zet en dan komt ie in de ingebouwde bootloader. Dan kan je met een ESP-programmeer-programma de boel programmeren met iedere firmware die je maar wilt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben inmiddels groot favoriet van de Tasmota firmware. https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota
Die heb ik op al mijn ESP01 modulen 4x EN op de Sonoff modules 8x.
Wordt middels Arduino IDE geflasht.
Soms is er een bitje omgevallen, maar dan volledig wissen met een 1M .bin bestand, dat dan via de terminal.
Gaat allemaal uitstekend op mijn linux mint PC.

Ik vermoed dat de software die ik geprogrammeerd heb niet op de goede plaatsen in de FLASH terecht is gekomen.

Zie hieronder de bestanden en op welk adres ik deze geflashed heb.

Zie hieronder dezelfde bestanden, alleen i.p.v. boot_v1.6.bin heb ik nodemcu_integer_0.9.6-dev_20150704.bin proberen te flashen.
Heb later instelling SPI mode op QIO gezet en FLASH size op 8Mbit.
Ook als ik boot_v1.6.bin flash dan werkt het ook niet.

Hieronder bestanden geflashed die ik normaal gesproken voor een ESP-01 0,5MB module gebruik en wat ook werkt.
Maar dat zal niet opgaan voor de 1MB module, heb het in ieder geval geprobeerd.

Is een veel toegepaste en verkochte ESP-module dus ik verwacht dat er toch wel iemand op dit forum moet zijn die mij precies kan vertellen welke bestanden ik op welke adressen moet flashen.

Met het programma ESPTOOL kan je oa de volledige inhoud van de Flashprom wissen, waardoor de ESP8266 weer in zijn default baudrate staat.
Zie : https://github.com/espressif/esptool

Ziet er naaruit dat dit vanuit een Linux-omgeving gedaan moet worden?

Heb overigens wel de ESP-module vanaf adres 0x00000 geflashed met een 1Mbyte groot leeg bestand.
Dan is de volledige inhoud van de FLASH toch ook gewist?

[Bericht gewijzigd door Joentje1978 op zondag 25 november 2018 11:41:44 (15%)

Arco

Special Member

Ziet er naaruit dat dit vanuit een Linux-omgeving gedaan moet worden?

"A Python-based, open source, platform independent, utility..."

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 november 2018 11:40:43 schreef Joentje1978:
Heb overigens wel de ESP-module vanaf adres 0x00000 geflashed met een 1Mbyte groot leeg bestand.
Dan is de volledige inhoud van de FLASH toch ook gewist?

Wat is leeg? FF of 00?

Bij een lege flash staan alle bits op '1'.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@Jeroentje1978

ESPTOOL is een Python programma en werkt ook onder Windows. Maar wel in een DOS window.
Ik heb die Lua file ook even geprobeerd in een ESP-01 met 512 Kb met de esp8266_flasher.exe volgens deze YouTube : https://www.instructables.com/id/Flashing-NodeMCU-on-Esp8266-V1/
En dat lijkt gewoon te werken met een baudrate van 9600.
Ik denk dat dat ook moet werken met een 1 Mb flashprom.

@flipflop => "Wat is leeg? FF of 00?":
In dat lege bestand staan allemaal FF.

@microdwl => "Ik heb die Lua file ook even geprobeerd in een ESP-01 met 512 Kb":
Heb de LUA-file ook geprogrammeerd in een 512kb ESP-01-module (de blauwe uitvoering) en deze werkt prima maar met de 1MB-module lijkt geen enkele file nog te werken.

Alleen de firmware die er oorspronkelijk in zat toonde een teken van leven.

[Bericht gewijzigd door Joentje1978 op zondag 25 november 2018 13:51:58 (11%)