onderdeel ringkerntrafo kapot

Hallo,

Een onderdeel van m’n ringkerntrafo is kapotgegaan – zie bijgevoegd foto’s.
Helaas lukt het me niet een vervangende onderdele via de leverancier te krijgen.

Kan iemand mij helpen het met de identificatie en specificaties van het betreffende onderdeel?

Alvast m’n dank voor jullie advies.
Cerion

Dat lijkt me een inrush NTC.

Het is een flinke trafo, 500VA 300VA. Welke NTC je daarvoor het beste kan pakken durf ik niet ze zeggen, misschien dat iemand anders daarmee kan helpen.

-
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

daar zal oa een 4ohm ntc ingaan, een groter model als er nu inzit. de ringkern is een 300VA model, maar start wel op met 6x 50W aan halogeen erop vermoed ik zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Stop gelijk de aanvoerende draad wat netter in het kroonsteentje. Die steekt wel erg ver uit zo.

vertinde draad in een kroonsteen, ook niet goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank aan allen voor de snelle responses!

Een inrush NTC makes sense...

@Testman: Klopt, er hangen idd 6 halogeen lampen aan. Kun je me uitleggen hoe je komt op een 4ohm NTC?

@Arco, op basis waarvan jouw advies voor een NTC van 0.7ohms/12A?

@Manus, mee eens, zal ik doen!

Groeten,
Cerion

de trafo heeft een grote inschakelpiek, die hoeft alleen wat gedempt te worden, zonder de ntc kan ook wel, maar de lichtschakelaar zal sneller overlijden dan. die waarde komt niet heel spits, als de waarde maar niet te laag is zodat deze bij te vlug in uit in schakelen een steekvlam geeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Had nog niet goed naar de VA waarde gekeken, zo te zien 300VA? Dan kan 'ie inderdaad wel wat kleiner.
Bijv: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Ametherm/SL12-25003?qs=sGAEpiMZZMu…
Qua diameter beste dezelfde nemen als nu, dus even opmeten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com