Tuinverlichting bedienen op afstand

Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben sinds deze zomer tuinverlichting welke vanuit de schuur bediend wordt. Nu de verlichting ook leuk blijkt zijn in de winter, zouden ze deze graag van binnenshuis willen kunnen bedienen.
Aangezien er geen mogelijkheid is voor het plaatsen van schakelaars binnen (geen zin in breekwerk) lijkt me een setje van klik-aan-klik-uit handig. Ik vroeg me echter af of dit betrouwbaar is en goed werkt.

Er zitten 2 reeksen tuinverlichting aangesloten op 2 schakelaars in de schuur. Vanuit de schuur vertrekken 2 grondkabels met daarop geschakelde WCD's samen met ongeschakelde WCD's. Ik zat daarom te denken aan 2 stuks van deze schakelaars:

https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/ontvangers/inbouw/acm-1000-…

Deze schakelaars hebben echter ook een uitgaande nulaansluiting. Is dit nodig, of is deze intern gewoon doorgelust? Ik kan de nul namelijk niet schakelen aangezien er ook ongeschakelde wcd's op de kabel zitten.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Spanning staat en stroom gaat!
Sine

Moderator

De nul is gewoon doorgelust inderdaad.

Als je de plek hebt zou ik deze nemen:
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/ontvangers/acm-3500-3-ingeb…

Twee van die enkele ongvangers naast elkaar kan ze redelijk 'doof' maken, en hiermee heb je voor de zelfde prijs nog een kanaal extra.

Dat de nul daar ook loopt (en inderdaad doorgelust zoals Sine zegt) is omdat die ontvangers ook stroom nodig hebben, zonder nul is er geen mogelijkheid.
Ik heb zelf ook klik-aan-klik-uit met een ICS2000 en dat werkt prima. Ook zelfs die led-lampen die zelf een ontvanger hebben werken op 40m (vanaf meterkast door woning naar buiten) prima.

t lijkt me als je insteek ontvangers gebruikt, je niet ook nog eens door de schuurmuren heen hoeft met je zender. hoe ver is de afstand tot de stekkers van de verlichting en de afstand tot de schakelaars in de schuur, gerekend vanuit de plek waar de zender gaat komen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hemelsbreed minder dan 10 meter. De schuur/garage zit direct tegen het huis aan. Voor wat betreft de afstand denk ik dat dit wel moet lukken. Ik heb alleen niet zoveel vertrouwen in insteek ontvangers her en der in de tuin.

[Bericht gewijzigd door meander op zondag 25 november 2018 21:25:26 (23%)

Spanning staat en stroom gaat!

10 meter met hoeveel muren/ramen als je in een directe lijn kijkt naar binnenzijde schuur?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

1 raam en dan 1 enkelsteens muur als het in 1 lijn naar de ontvanger gaat. Of anders via 1 dubbele muur.

[Bericht gewijzigd door meander op zondag 25 november 2018 21:48:53 (52%)

Spanning staat en stroom gaat!
Sine

Moderator

Niet dat je daar zo wat van kan zeggen, maar over 10 meter zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Tenzij testman daar een tabel voor heeft ;)

nou, 10 meter icm moderne spouwmuur met isolatie met alu achterzijde, en 1x HR glas zijn een heel ander verhaal als jaren 60 huis, dubbel glas van 30 jaar terug en houten schuurwand.

met 433Mhz kom je nog een eind, maar soms scheelt het als je 1 ontvanger 40cm verschuift. als de buren ook al spul hebben op die band is het minder, dan kan het bereik snel terug lopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik zou gewoon een setje kopen bij de Gammel, en dan proberen. Zo duur is dat niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Prima ervaring mee. Een batterijgestuurde zender gaat hier prima door HR++ / schuin via geisoleerde spouwmuur en dan weer een gebouw in (geisoleerde garage). Ongeveer 12 meter.

Neem meteen de schemersensor erbij: De batterijgestuurde zender kan je eventueel nog op een betere plek zetten. Of zelfs buiten hangen.
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/abst-604-draadloze-schemersensor.html…

Verder heb ik op buitenlicht die vanuit het huis werd geschakeld deze ontvangers:
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/ontvangers/awmr-300-mini-in…

Je verstopt hem achter de wipschakelaar, je kan altijd nog met de wipschakelaar bedienen maar in principe lopen die lampen bij mij op de schemersensor.

Ik ben zelf uiteindelijk gegaan voor deze: https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/ontvangers/inbouw/acm-3000h…

Hiermee kan ik de bestaande schakelaars in de schuur laten werken en in een extra lasdoos de kaku monteren (alles is opbouw).

Als zender gebruik ik de standaard afstandbediening. Een schemerschakelaar heb ik niet nodig.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 25 november 2018 21:24:42 schreef meander:
Hemelsbreed minder dan 10 meter. De schuur/garage zit direct tegen het huis aan. Voor wat betreft de afstand denk ik dat dit wel moet lukken. Ik heb alleen niet zoveel vertrouwen in insteek ontvangers her en der in de tuin.

En zelfs dit was teveel voor mijn setje insteekdozen van Elro (zonder ook maar iets van een obstakel ertussen). Wellicht een maandagochtend produkt, maar zorg dat jij ze wel meteen na aankoop goed en uitgebreid test. (Nu gebruik ik hem om een computermonitor vanuit mijn bed aan te zetten met een Chromecast eraan. Die 3m red hij wel).

van de week nog een set stuk gehad van klikaanuit. ab ledje lichte op, maar toch werkte de dimactor niet, ook een nieuwe niet.. bleek toch de batterij niet goed, onder last zakte deze te ver in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb het setje inmiddels geïnstalleerd en het werkt prima. Het bereik is vooralsnog geen probleem, zelfs vanaf de andere kant van het huis kan ik de boel bedienen. Het fijne is dat de bestaande schakelaars nog werken, dus bij een lege batterij van de AB blijft de verlichting bedienbaar.

Spanning staat en stroom gaat!