Stekkerdoos met C14 ingang?

Een paar jaar geleden waren ze in allerlei uitvoeringen bij de bouwmarkt: stekkerdozen zonder kabel, maar met een C14 ingang. Erg prettig als je op reis gaat, neem een PC-netsnoer van het land waar je naar toe gaat, en je hebt je eigen "eiland" zonder voor ieder apparaat apart een adapter nodig te hebben.

Weet iemand waarom ze verdwenen zijn? Regelgeving?

Ik ga het nu oplossen met een kniptang en een C14 stekker, maar de C14 was veel mooier en het is raar dat ze helemaal verdwenen zijn..
Weet iemand meer?

Reisstekker en een normale verdeeldoos doet hetzelfde toch?

heb deze zelf ook gemaakt, op precies dezelfde wijze.

deze is wel mooi, de rest die ik vind zijn lomp zwaar:
https://www.reichelt.nl/stekkerdoos-voor-usv-4-voudig-geaard-equip-333…?

GMT+1

t zal er mee te maken hebben dat de dozen 10-16A mogen hebben, maar de c14 maar 6A doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 25 november 2018 22:20:10 schreef DK:
Reisstekker en een normale verdeeldoos doet hetzelfde toch?

Reisstekers zijn notoir gammel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@progger:
Da's wat anders dan TS bedoelt. Die wil een stekerdoos net C14 entree, zonder snoer hebben.

@TESTMAN:

Ge-edit!!
Dat was ook mijn gedachte, maar er zijn er ook met 10A (C15) en zelfs 16A (C19 en C21), maar die hebben en andere nok dan aan zo'n computersnoer zit en in het geval van de 16A uitvoering een hittebestendig deel (C21). C15 past in een C14 entree, maar C19 en C21 niet

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

de C13 en C14 in hitte bestendige uitvoering zijn idd 16A vaak, oa delta heeft die stekkers in hun voedingen, die klemmen dan ook goed. de gewone 4 of 6A uitvoeringen uit china zijn vaak gammel. de netsnoeren van oudere computers ed passen wel goed, doorgaans de aangegoten stekkers die rammelen, omdat de contacten vrij kunnen bewegen, de goedkope kunnen dat niet en klemmen daarom ook niet goed.

ook wafelijzers, waterkokers ed hebben die stekkers..

je kunt ook een stekkerblok met schakelaar halen, schakelaar eruit en C14 chassisdeel in dat gat zetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 november 2018 22:24:12 schreef maartenbakker:
[...]Reisstekers zijn notoir gammel.

en véél te duur. Ik reis nogal veel en vroeger kocht ik wel eens reisstekkers om hier exotische apparaten te kunnen aansluiten. 20 jaar geleden betaalde je minder dan € 1 voor een overgang. Met de jaren zag ik de prijzen voor die dingen de hoogte ingaan en tegenwoordig ben je minstens € 15 kwijt aan een stuk rommelplastic.

Ik weet het, Dat heeft niets met de stekkerdoos met C14 ingang te maken. Dat was op een bepaald moment een hype en die is nu voorbij...

ik neem al jaren een stekkerblok mee met twee afgeplatte bananenstekkers aan. Krijg je overal ingeplugd.(soms moet je met een extra handeling de toegang openen, bvb in de UK)

Op 26 november 2018 00:03:35 schreef kris van damme:
[...]

ik neem al jaren een stekkerblok mee met twee afgeplatte bananenstekkers aan. Krijg je overal ingeplugd.(soms moet je met een extra handeling de toegang openen, bvb in de UK)

En de aarde dan?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nee, dat is een ups verdeelblok, die C20 stekkers kunnen 16-25A hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Nee die IEC 60320 (C20, C22 en C24) contactdozen kunnen maximaal 16A aan; er zijn geen contacten met 25A in de reeks.

Bovendien zoekt TS een stekerblok met 'normale' schuko contactdozen, maar wel met een C14 entree

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik herinner ze mij met ronde uiteinden en een kabelsleuf rondom. Ik vermoed dat het rotzooi was, soortgelijk de grote blauwe modulaire verdeelblokken van een paar jaar terug die wel heel goedkoop en praktisch waren, maar niet in orde, zo waren diverse aansluitingen slordig gesoldeerd.

Arco

Special Member

Zijn er wel, maar niet goedkoop: https://www.hifisound.de/de/Hifi-Zubehoer/Netzversorgung/Netzleisten-6…

https://www.kabeltje.com/media/catalog/product/m/d/md06-eu_mk2_400_4.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 26 november 2018 12:23:44 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Tja, maar dat is dan ook voor AUDIO!
Stel je voor dat er een verontreiniging in zit: Dat hoor je direct! >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Volgens mij vond ik laatst zo een ding voor 19" rackmontage ergens in mijn huis (omgebouwd kantoorpand, vandaar). Ik zal eens kijken of er een merkje op staat, misschien is er nog aan te komen.

Het is eigenlijk wel gek, want deze vraag lijkt me best een voor de hand liggende, ik was begonnen met googlen in volle overtuiging dat ik wel een paar geschikte producten zou vinden, maar dat viel tegen... Dat ding van Progger is een goed begin en slechts €7.

Op 26 november 2018 11:50:07 schreef Arco:
Zijn er wel, maar niet goedkoop: https://www.hifisound.de/de/Hifi-Zubehoer/Netzversorgung/Netzleisten-6…

[afbeelding]

Dayum! €200 voor een stekerblok? :o Da's wel een beetje overdreven...

Arco

Special Member

Da's nog de goedkoopste. Ze hebben ze tot 3400 euro... :)

Martin Kaiser maakt heel veel modellen, maar met een IEC inlet twijfel ik aan.
(weinig vraag naar vermoed ik, omdat je dan de aanvoer te gemakkelijk los kunt trekken)
Dit is een heel bekend model van ze:
https://cdn2.rexel.nl/medias/sys_Rexelnl/images/images/h24/h2b/8808001241118/2700195506-jpg-300Wx300H.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 26 november 2018 00:03:35 schreef kris van damme:
[...]
ik neem al jaren een stekkerblok mee met twee afgeplatte bananenstekkers aan.

Ik heb zoiets bij me als de reis die kant opgaat. Zit een 5A zekering ingebouwd. Voor het andere uiteinde heb ik een verloopje gemaakt. Daar is de laptop en GSM lader ect. op aangesloten.

Arco

Special Member

Al die links zijn met een snoer eraan, da's niet de bedoeling. (er moet een IEC inlet op het blok zitten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Verhip, inderdaad. Hier ligt er één, helaas zonder merkje (in de verzonken delen staat "CANNY WELL"/"CWF-670", wat me absoluut niets zegt, maar alleen het merk/typenummer van het losse segment lijkt te zijn):

https://farm5.staticflickr.com/4908/32193101878_2504c6f691_m.jpghttps://farm5.staticflickr.com/4837/45340177114_d0496a583c_m.jpg

Duidelijk zijn deze bedoeld geweest voor in een serverrack, maar in principe zou je ook zijplaatjes zonder bevestigingsbeugels kunnen plaatsen (en de C13 aan de zij- in plaats van onderkant). Helaas geen idee waar je deze dingen nu zal kunnen krijgen, misschien zijn ze in opdracht gemaakt. Deze dingen zal je zelf moeten bouwen vrees ik...

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is een doos het een GST aansluiting geen optie?

mel

Golden Member

Ik zie het probleem niet.
Je kan toch een "gewone"stekkerdoos nemen , en eventueel een andere kabel aanzetten?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..