TV in brand ?

wat maus zegt gaat over een externe speaker langs de tv. een tv speaker geeft geen vlekken in beeld, er zit een stalen kap over de magneet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Idd, blijkbaar wordt er weer eens niet gelezen:

Wij hebben nog een BB (jvc ding) en die ene keer in de 3 maanden dat hij eens aan staat, storen we ons nog aan de groene vlek rechts omdat er een speaker in de buurt staat..

Als toevoeging kan ik nog vermelden dat het aardmagnetisch veld niet overal hetzelfde is, oude beeldbuis KTV's moesten in Azie anders worden afgeregeld dan in Europa. Overigens de de minimale stroom door de PTC in normaal bedrijf te laag om kleurfouten te induceren in het schaduwmasker.

De degauss doet het... :D Net even speciaal geprobeerd, BWWWUM, hij is kort maar zo hevig dat de kast even meerammelt.

Aangezien de audio bij mij veel belangrijker is dan de TV, moeten we er maar mee leren leven. Speakers staan op plaats 1, daarna komt de rest van het interieur.

RAAF12

Golden Member

Haha, zo heb ik het ook opgesteld fatsoenlijk stereo op de luister en kijkplek.
ot
Bij Hifi importeur TransTec deden ze daar niet moeilijk over, een grote ruimte, de luisterbank 2 meter van de muur, links op kniehoogte de Thorens TD125 platenspeler en op 2 meter afstand de twee ESL luidsprekers, recht voor je snufferd. Niet een ideale plaats voor bij de mensen thuis...

Op 22 november 2018 19:31:19 schreef grotedikken:

Ik heb wel eens zo'n beeldbuis vervangen door een 2ehands, maar dat is a hell of a job. En het kostte nadien veel tijd om de convergentie goed af te regelen. De vele instellingen beinvloedden elkaar en zonder de juiste volgorde van afregelen lukte het nooit goed.

zo moeilijk was dat niet, maar de volgorde is belangrijk, of je blijft bezig..

eerst de kleurzuiverheid. (die ben je vergeten in je lijstje)
dan statische convergentie R/G. daarna statische laterale convergentie.

en dan nog eens hetzelfde voor de dynamische convergentie.. resterende fouten (die zijn er altijd) opschuiven naar de linkerbovenhoek, omdat die de minst belangrijke is..

Op 24 november 2018 12:39:10 schreef RAAF12:
Idd, blijkbaar wordt er weer eens niet gelezen:

[...]

Als toevoeging kan ik nog vermelden dat het aardmagnetisch veld niet overal hetzelfde is, oude beeldbuis KTV's moesten in Azie anders worden afgeregeld dan in Europa.

Als je zo'n TV hebt moet je hem eens op zijn kop zetten. In Australië staat alles immers ondersteboven. Dat geeft een leuk effect op de kleuren. Komt door het aardmagnetisch veld.

Ik ken zo'n verhaal ja, mijn vader lag vroeger lange tijd ziek thuis en ze vonden het wel een goed idee om de (toen nog) vierkante Philips TV op zijn kant te zetten, zodat hij makkelijk liggend kon kijken. Werd hem niet...

maartenbakker

Golden Member

Toch zouden de afwijkingen na degaussen niet erg groot moeten zijn van een toestel op zijn kant. Zelfs op z'n kop valt het wel mee (maar bij inline wellicht beter dan bij delta).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Was een oud beestje een variant met één speaker rechts van het beeld.

Je zou in de tv aan de zijde waar de luidspreker staat een metalen plaat kunnen bevestigen en die plaat middels een draad aan massa kunnen verbinden.

Op 25 november 2018 07:56:45 schreef ronny530:
Je zou in de tv aan de zijde waar de luidspreker staat een metalen plaat kunnen bevestigen en die plaat middels een draad aan massa kunnen verbinden.

Dat helpt dus echt NIETS tegen een statisch magnetisch veld. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Het gaat er ook niet om het statisch magnetisch veld van de tv uit te sluiten maar de invloed van de magneet in de luidspreker die naast de tv is geplaatst te beperken. Bij veel beeldbuis tv's met een luidspreker aan de zijkant werd over de magneet al een metalen omhulsel geplaatst om kleurvlekken te voorkomen.

denk dat MNM op dat massadraadje doelt. dat helpt niet bij het afleiden van het magnetisch veld. toch heeft het zijn nut. Het belet dat de plaat geladen raakt door elektrostatische influentie van de HS.

maw je krijgt er geen tik van als je ze aanraakt.

Op 25 november 2018 09:34:17 schreef ronny530:
Bij veel beeldbuis tv's met een luidspreker aan de zijkant werd over de magneet al een metalen omhulsel geplaatst om kleurvlekken te voorkomen.

En precies door de locatie en vorm van die metalen kap doet het wat je wilt bereiken, maar dan door afbuiging van het magnetische veld. Het gaat dus om de afbuiging, niet om de afscherming. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Het maakt niet uit of je het afscherming of afbuiging noemt want het doel blijft hetzelfde namelijk magnetisme van buitenaf voorkomen. Het is niet de bedoeling om de plaat die ik als mogelijkheid opperde ook magnetisch te laten worden want dan heeft het plaatsen geen enkele zin. De plaat aan massa leggen voorkomt het magnetisch worden van die plaat en heeft in mijn optiek wel degelijk zin. Edoch als de groene vlek al jaren aanwezig is dan helpt intern of extern demagnetiseren ook niet meer.

maartenbakker

Golden Member

De plaat aan massa leggen voorkomt uitsluitend electrische oplading, voor het magnetisch veld doet het helemaal niets.

Ik denk dat je met 'al jaren aanwezig' doelt op een mechanische vervorming van het schaduwmasker? Dat kan in een seconde gebeuren, maar als je tien jaar niet gedemagnetiseerd hebt kan een schaduwmasker nog steeds prima demagnetiseerbaar zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 25 november 2018 13:22:01 (51%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

edit

helpt extern demagnetiseren ook niet meer.

Ik begrijp (maar laat me graag corrigeren) dat die groene kleurvlek niet weggaat, dwz dat het schaduwmasker zo sterk gemagnetiseerd is dat het verplaatsen van de luidspreker en intern demagnetiseren geen oplossing is.
Wat dan wel helpt is een externe, sterke demagnetisatiespoel voor de beeldbuis te houden. Het scherm zit op ong. 2 cm afstand van de voorzijde. Dan zal de vlek zeker verdwijnen. In de begindagen van de KTV had zowat elke werkplaats zo'n grote demagnetisatiespoel. Er zal nu wel moeilijk aan te komen zijn. Interne luidsprekers zijn met een kapje magnetisch afgeschermd en de fabrikant zorgde er voor dat die geen zichtbare invloed heeft op de kleurzuiverheid.
Evt. is zo'n spoel ook zelf te maken... maar dat zal iets voor de die-hards zijn :-)

maartenbakker

Golden Member

Ik ben er vrij zeker van dat je het magnetisme uit een niet mechanisch beschadigd schaduwmasker met de ingebouwde spoel van de TV kunt weghalen door herhaaldelijk de ingebouwde spoel te gebruiken.

Natuurlijk is de kans ook aanwezig dat bij klachten de PTC stuk is, de kleurzuiverheid niet goed staat ingesteld, enz.

Oh trouwens, het gaat bij demagnetiseren niet persé om het niet magnetisch maken, maar om een veld te creeeren dat het aardmagnetisch veld compenseert. Vandaar dat je een TV na verplaatsen, kantelen, op z'n kop zetten, altijd opnieuw moet demagnetiseren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Volgens mij geen van beiden.
Het is duidelijk dat een permanent magnetisch veld niet beivloedt wordt door een elektrische verbinding.

Maar elektrostatisch?
Een beeldbuis is bedekt aan de binnenkant van de hals tot aan het scherm met een speciale geleidende grafietlaag, aquadag genoemd en verbonden met de naversnellingsanode.
De reden is dat de elektronenstraal die de 28kV naversnelingsanode gepasseerd is geen hinder zou ondervinden van elektrische velden in dat stuk doordat de ganse omgeving op hetzelfde potentiaal staat.

Aan de buitenzijde is een tweede laag aangebracht die op chassispotentieel staat. Deze beide geleidende lagen met glas tussen vormen de afvlakcondensator voor de EHT.
En tegelijk staat de binnenzijde van de tv kast niet bloot aan een statisch elektrisch veld veroorzaakt door het grote oppervlak dat op 28 kV staat. 2 vliegen in één klap.
Maar daardoor is het bijna onmogelijk dat een losse metalen plaat statisch zou opgeladen worden. Het is wel een goede praktijk om alle grote metalen onderdelen te verbinden, want zer zit in een tv nog wel meer spul dat vuiligheid produceert dan de EHT.

maartenbakker

Golden Member

Het frontglas van de beeldbuis is niet geleidend. Van niet-geaarde luidsprekerroosters e.d. kun je een flink vonk trekken.

Nou zal het met een plaat naast de TV inderdaad wel loslopen, maar een paar electronen kun je er vast wel op meten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Ja, het front van de BB was vaak statisch geladen, en als je het aanraakte kon je dat ook voelen. Maar zou een los metalen voorwerp of plaat dat in de buurt van dat scherm gehouden wordt een merkbaar potentiaalverschil krijgen? Nooit over nagedacht. Wie nog een BBtv heeft, kan het makkelijk eens proberen door een stukje zelfklevend alufstrip tegen het scherm of de zijkant te kleven.

RAAF12

Golden Member

Toch vernielde de statische lading, opgebouwd aan de buitenkant van de beeldbuis menig IC wat daar in de buurt zat. Een bekend voorbeeld is het TMP IC in Philips toestellen met 'rechthoekige' beeldbuizen zoals het G90 chassis.
Als serviceonderdeel werd dit IC door Philips geleverd met een los plaatsbaar metalen afschermkapje wat via een aangesoldeerd draadje op chassispotentiaal gehouden werd.
De buitenste aquadaglaag ligt meestal via een weerstand of condensator aan de chassisaarde. De spanningval hierover wordt dan gebruikt om de momentele straalstroom te meten.

edit de binnenkant van het front heeft een doorzichtige aluminium coating. In de oude dagen (Z/W <1957) zat die er niet en werd er een ionenval magneet geplaatst.

Op 25 november 2018 12:50:49 schreef ronny530: De plaat aan massa leggen voorkomt het magnetisch worden van die plaat en heeft in mijn optiek wel degelijk zin.

Hoe werkt dat mechanisme? Ik kan me er niets bij voorstellen.

Op 25 november 2018 14:58:20 schreef grotedikken:
Ja, het front van de BB was vaak statisch geladen, en als je het aanraakte kon je dat ook voelen. Maar zou een los metalen voorwerp of plaat dat in de buurt van dat scherm gehouden wordt een merkbaar potentiaalverschil krijgen? Nooit over nagedacht..

Dat kan zeker, en je kan er een stevige tik van krijgen (voor de rest zonder erg tenzij je een kop koffie in de hand had ). Daarom worden alle geleidende delen, bvb luidsprekerroosters via een hoogomige weerstand aan het chassis geaard.

Met de stelling dat het ook helpt magnetisme af te leiden ben ik het uiteraard oneens.

Met de metalen plaat in de tv bevestigen bedoelde ik het afschermen van de magneten in de luidsprekers van de luidsprekerbox die naast de tv staat. Die plaat aan massa leggen kwam bij me op omdat de luidsprekers in beeldbuis tv's meestal ook aan massa gelegd worden.