Meterkast uitbereid met een fornhuisgroep 2x16A

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik de oude stoppenkast uitgebreid met een extra kast. Hierin zit een aardlekschakelaar plus een fornhuisgroep van 2x16A. Dit is allemaal gelukt.

Mijn vraag gaat over het aansluiten van de nieuwe kast op het net. Tussen de bestaande stoppenkast en de nieuwe kast met fornhuisgroep heb ik de aarde, nul en fase van 4mm2 getrokken. Nu zocht ik een punt in de bestaande kast om deze kabel op aan te sluiten. Mijn eerste idee was om dit te doen samen onder de bestaande aansluiting (zie de bruin gestripte ader in de bijgevoegde foto van de situatie). Dit leek me uiteindelijk niet verstandig om de volgende redenen:

1. De bestaande bekabeling was 6mm2, dus de ader klemde niet goed onder de brug.
2. De totale stroom van de bestaande 3 groepen plus de fornhuisgroep loopt door deze enkele fasedraad van 6mm2. Is dit een probleem?

Wie kan me helpen met een oplossing?

Ik heb uiteraard de kabel weer terug getrokken uit de kast en hem veilig dicht gemaakt.

Ik hoor graag van jullie!

Tidak Ada

Golden Member

Moeten die aansluitingen niet direct aan de hoofdschakelaar worden gelegd?
Zeker niet achter de zekeringen in de groepenkast zoals het lijkt op de foto.
Je hebt die rail boven de zekeringen aan de linker kant aan de N gehangen en aan de rechterkant aan de fase. Dat kost op zijn minst een hoofdzekering!

Advies:
Haal er een echte installateur bij!!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat de totale stroom door die doorlussing van 6mm2 loopt lijkt me geen probleem. Die moet daar tegen kunnen, mits alle verbindingen goed vast zitten.
Het probleem is dat je een 6mm2 en een 4mm2 onder een klembruggetje wil zetten. Dan komt de dunste niet goed vast te zitten.
Ik zou voor de bruine draad naar de nieuwe kast een stukje 6mm2 gebruiken. dan voorkom je dat probleem.

Op 26 november 2018 13:39:40 schreef Tidak Ada:
Moeten die aansluitingen niet direct aan de hoofdschakelaar worden gelegd?
Zeker niet achter de zekeringen in de groepenkast zoals het lijkt op de foto.
Je hebt die rail boven de zekeringen aan de linker kant aan de N gehangen en aan de rechterkant aan de fase. Dat kost op zijn minst een hoofdzekering!

Advies:
Haal er een echte installateur bij!!!

Ik denk inderdaad dat het het best is om het direct op de hoofdschakelaar aan te sluiten. Het gaat hier om een 3-fase hoofdschakelaar. Wanneer ik een twee draden van dezelfde diameter onder 1 klem schroef, mag dit naar mijn weten gewoon.

Het verhaal met de rail snap ik niet goed. Dit was al bestaand en is niets aan veranderd. Het betreft hier gewoon een nul rail.

Op 26 november 2018 13:49:52 schreef jeroen2525:
[...]

Ik denk inderdaad dat het het best is om het direct op de hoofdschakelaar aan te sluiten. Het gaat hier om een 3-fase hoofdschakelaar. Wanneer ik een twee draden van dezelfde diameter onder 1 klem schroef, mag dit naar mijn weten gewoon.

Het verhaal met de rail snap ik niet goed. Dit was al bestaand en is niets aan veranderd. Het betreft hier gewoon een nul rail.

Twee draden onder 1 klem plaatsen mag dus niet volgens de NEN1010

Zo te zien op de foto is er ook geen boutje vrij om de nuldraad te bevestigen.
Persoonlijk zou ik de huidige groepenkast vernieuwen met installatieautomaten en minstens twee aardlekschakelaars.

Ik mis aardlekschakelaars.

Wat betreft die rail: Die lijkt gewoon een nul-rail te zijn. maar als je niet helemaal goed kijkt dan lijkt die rode draad rechts ook erg op bruin op de foto :)

Maar dat kastje is antiek. Ipv een kast ernaast met een fornuisgroep zou ik m vervangen door een fatsoenlijke met automaten. Kun je ook meteen een aardlek plaatsen. Komt de veiligheid zeker ten gunste.

brr, zo'n 60's kast die niet meer voldoet, aardlek is er geen te zien.. beste had je een moderne kast gehangen, dan kun je op de plek waar nu dat ding hangt alles kwijt, een B16 groep is 18mm breed..

ik zou het een beetje verdelen, 3 groepen zitten al op L3, wat zit er op L1 en L2 al aan groepen? niet het extra kastje bijzetten op de fase waar al de meeste groepen opzitten natuurlijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Strikte antwoorden op je vraag:
1: De klem is niet geschikt om aders van verschillende dikten goed aan te sluiten. Dit mag daarom dan ook niet. Daar zul je wat voor moeten bedenken.
Wellicht dat je met een stukje 6qmm naar de naastliggende kast kunt gaan. 2 draden van dezelfde dikte onder deze aansluitschroef kan en mag.

Kijk alle bedrading nog na, ik kan niet zien wat er links en rechts zit, maar in je middelste kast heb je al 3 groepen op dezelfde fase zitten, probeer het vermogen zoveel mogelijk te verdelen.

2: Dat is afhankelijk van je hoofdzekering.
4qmm mag je met 35A belasten (in de meterkast) 6qmm zelfs met 50 A

3: ga met de rest mee, het mag allemaal wel een keer vervangen worden.
Het ziet er nog redelijk uit, maar denk hierbij vooral aan toepassing van aardlekschakelaars, of liever (beter) aardlekautomaten.

4: Je blauwe Nuldraad mag NIET met dezelfde schroef als groep 2 op de rail, dat moet met een afzonderlijke schroef (M5)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

helemaal rechts is nog 1 nulschroef vrij, maar je kunt ook 1 zon blank draadje verwijderen, blauwe lang afstrippen, rond de schroef draaien en dan het einde weer in de groepenschakelaar steken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Na overleg met de eigenaar, toch besloten om de kast te gaan vervangen. Bedankt voor het mee denken allemaal!