[NL] Voorbereiding 3p aansluiting keuken

Tidak Ada

Golden Member

Aangezien ik momenteel met wat verbouwingen bezig ben, wil ik gelijk de keuken voorbereiden op 3p. Ik verwacht een 5 pits stevige inductie kookplaat (géén 'sudderpitjes') en een 5 kW inductie wokbrander. De oven van 3,2kW (enkelfasig) staat er al op een eigen groep.

Wat is een geschikte draaddikte voor de 3p-groep?
Kan dat los bedraad worden in een goot (platte buis) of moet dat met YMVK? De aansluiting voor de oven loopt al in zo'n kabelgoot, waar nu nog 2 kanalen over zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Standaard disclaimer: bij regelgeving m.b.t. huisinstallaties altijd het land vernoemen

Ik zou zelf bij een goot altijd voor kabel gaan boven draden. Bij 16A groepen is 2.5mm2 voldoende. Als je denkt dat je je 5 pitten + 5kW wok niet op 3fase 16A kunt draaien kan je ofwel overwegen om een aparte "wokgroep" aan te leggen, ofwel om naar 20A afzekering te gaan. Bij dergelijke zware groepen moet je ook je leveringscontract opschroeven. Voor 20A zou ik voor minstens 4mm2 gaan.
Wil je de wokgroep en de kookplaat door hetzelfde kanaal leggen dan moet je twee driefase automaten koppelen, ik weet niet of dat kan.

Meep! Meep!
Tidak Ada

Golden Member

Dat moet t.z.t. allemaal nog gebeuren.
Het gaat nu allen om de 3p kanalen naar de keuken te leggen en eventueel het draad daar in. Nu kan ik nog haken en breken, maar dat gaat niet meer als het karwei waar ik nu aan werk klaar is.

Trouwens, de minste aansluiting is 3×25A en pas vanaf 3×40A gaat het vastrecht omhoog. Dat zien we dus later wel weer als het gas is verdwenen.... Ik denk(hoop) dat tegen die tijd het vastrecht ook ruimer wordt.

Sorry, ik zit in NL

@Mods, Pas s.v.p. de header even aan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 november 2018 15:46:14 schreef Tidak Ada:
Nu kan ik nog haken en breken, maar dat gaat niet meer als het karwei waar ik nu aan werk klaar is.

Ah, dat maakt het eenvoudiger:
leg een paar 19mm PVC buizen, om het met wat ruimte te nemen zou ik gaan voor:

  • Kookplaat
  • Wok
  • Oven
  • Magnetron, afzuiging, qooker, lampjes
  • stopcontacten links
  • stopcontacten rechts

Ofwel een stuk of 6 buizen leggen, eventueel kan je er een paar 16mm van maken, maar voor het verschil in prijs lijkt het weinig de moeite.

Meep! Meep!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Eerst ga je het vermmogen bepalen.
Van alle apparatuur, wat je denkt dat maximaal gelijktijdig in gebruik zal (of moet) zijn.
Dan bepaal je de voorbeveiliging, dus hoe zwaar je afzekert.
Dan kies je hoe, draad in buis, kabel, welk kabeltype en bepaal je hoe je aanlegt.
Aan de hand van de tabbellen achterin de NEN1010 kun je dan zien hoe dik je bekabeling of draad moet zijn.
Ik neem aan dat he niet zon erg lang stuk is, anders rekening houden met max lengte bij kortsluiting, bij aardsluiting en je spanningsverlies.
Afhankelijk van je aanleg nog rekening houden met reductiefactoren.
Staat allemaal in de NEN1010, tabbellen 52 (dacht ik)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik zou ook zeggen, nu je erbij kunt beter een pijp teveel leggen als later 1 te weinig. als het veel bochten zijn kun je ook flex 19mm nemen en voorbedraad aanleggen. dan hoeft die later maar op de groepenkast gezet te worden en perilex erop klaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ja, dat is wat ik wil.
De rest van de keuken is allang bedraad. het gaat dus alleen om de voorbereiding voor wanneer het gas wordt afgesloten. Tegen die tijd kan ik het zelf waarschijnlijk niet meer doen.
Daar hoort een upgrade naar 3p bij. Voorbereiden voor 3×40A, maar voorlopig laat ik het bij 3×25A (of zelfs mijn huidige 1p meter), als de voedingskabel van de straat naar de hoofdzekering die 3×40A maar aan kan.

Ik zit nu met onderhoud aan het huis en dan pak ik zoveel mogelijk aan, opdat ik later minder kans op een strop heb.
Magnetron staat in de schuur bij de vriezer (andere groep). Die gebruiken we alleen om te ontdooien. De wokbrander zal veel gebruikt worden. Een echte gebruikt 7-15kW (gas), maar die laat ik voor de Chinees liggen....

Hoeveel draden moet ik trekken? 3+N+A = 5 ?

De kabelgoot, die ik gebruik heeft 3 compartimenten, waarvan één in gebruik is voor de oven De twee andere wil ik indelen als 3×P resp. A en N.

@Toeternietoe:

Op 26 november 2018 17:25:52 schreef Toeternietoe:
[....]Afhankelijk van je aanleg nog rekening houden met reductiefactoren.
Staat allemaal in de NEN1010, tabbellen 52 (dacht ik)

Daar kan ik niet bij :(

Hoe dik is een YMVK-as voor 3×40A

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hoe dik is een YMVK-as voor 3×40A

Eerst mijn opmerkingen lezen, dan mijn opmerkingen beantwoorden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

als men 3x 40A gaat binnen brengen dan zorg maar voor een getrokken bocht uit 1 stuk die ruim dik genoeg is. dat wil men tegenwoordig als er nutsvoorzieningen worden aangelegd.

4x 10mm2 ymvk-as is een 21-25mm dik. maar je legt dan beter een 50mm of 70mm dikke mantelbuis aan, om zo'n kabel fijn naar binnen te krijgen moet die buis ruim zijn.

afhankelijk van hoe ver je van de dikke wijkkabel zit zal het een 4x10 of 4x16mm2 grondkabel worden.

t fornuis heeft 5x 2,5mm2 nodig, daar kun je 11kW aan fornuis op aansluiten, ofwel een 3x 16A krachtgroep. als je slecht bij de plek van het wcd kunt, miss nu al de perilex monteren en draad erin, zodat later alleen de kast nog vervangen dient te worden met overstap op 3F.

ik weet nog een plek waar men een dikke ymvk door een 75mm buis kan gaan trekken, dat zal zeer zeker niet makkelijk gaan worden, buis binnendiameter is net 71mm en de kabel is 62mm, elke mof kan dan einde verhaal zijn, of de buis is vervormd door het gewicht van het beton, lengte is 40 meter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Sorry, ik was misschien niet duidelijk.
Het is en aparte vraag: Het gaat hier om de kabel van de straat naar de meterkast.... Daar moet een mantelpijp voor worden geplaatst.
Ik houd daarbij rekening met verbruik in de toekomst, dus alle elektrische keukenapparaten plus airco en eventuele elektrische verwarming/warmtepomp.
Vandaar dat ik die kabel voorbereid wil hebben voor 3×40A.
Dat staat los van de huidige werkzaamheden, maar is bedoeld voor de aanleg in de komende maanden.

Ons huis kan niet verder geïsoleerd worden (ouder dan 1910) en voor zonnepanelen is er te weinig ruimte om het efficiënt te doen zijn.

  • Lengte van de bedrading tussen meterkast en keuken is 6m
  • Lengte grondkabel tussen straat en hoofdzekeringkast is 10 m

Allebei dus redelijk kort.
Voor de kookapparatuur reken ik maximaal ongeveer 12kW (worst-kaas).

@Testman:
Perilex (of compatibele Buccaneer) zal aan de andere kant van de muur komen via en gat dat groot genoeg is on de steker door te halen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Een WCD moet ALTIJD bereikbaar zijn...(dus niet via een gat in de muur),
En ik zou gewoon een 5G2.5 kabel in de goot trekken.
Eindgroepen in NL mogen toch nooit meer dan 16 A zijn, dus 2.5 is genoeg.
En voor de mantelpijp voor de nutsvoorziening zou ik 50 mm afvoerpijp nemen, met 45 graden bochten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

testman zegt dat 3Px16A 11kW vermogen levert, als jij 12kW budgeteert betekent dat dus 16A driefase + nog een extra groep voor "iets". Ik zou dus voor 2 19mm pijpjes gaan.
Als je gootje zo krap is dat niet alle vijf de draden van een driefase groep door één kanaal passen dan zou ik er niet aan beginnen, maar met pijpjes gaan werken.
Je kabelgoot zou je eventueel kunnen gebruiken voor twee losse groepen, al zou ik ook dan voor kabel i.p.v. draden gaan.

Trouwens, je mag in Nederland best groepen groter dan 16A hebben, maar ze moeten selectief blijven. Als je een groep op 20A afzekerd met een 25A hoofdzekering dan kan je hoofdzekering eruit klappen bij overbelasting. Dáárom is de fuistregel dat groepen niet boven de 16a mogen komen. Op een 40A hoofdzekering kan je prima 20A of nog hoger. Echter moet je dan wel met dikkere draden dan de standaard 2.5mm2 aan de gang, bovendien zijn er maar bar weinig stopcontacten die op hogere vermogens gemaakt zijn. De standaard randaarde stopcontacten, de reguliere perilex en de meest gangbare IEC stopcontacten zijn allemaal ontworpen op 16A.

Meep! Meep!
mel

Golden Member

Er bestaan perilex wcd, voor 32 A.
Maar dan moet er idd dikker draad gebruikt worden.
Ik heb het over "standaard" materiaal.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Perilex bestaat in 16A en 25A:https://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex Het verschil is te zien aan de stand van de aardpen.

Tidak Ada

Golden Member

Toch maar even een fotootje van de betreffende kabel goot. Die is indertijd aangelegd voor de oven. Hij komt van Legrand (Belgisch equivalent van Attema). Er zijn nog twee compartimenten over. Ik wil er één gebruiken voor de 3 fase draden en de middelste voor N en aarde. Dat gaat er makkelijk in.

Onder het trapplateau ga ik over op ¾" naar een verdeelkastje, waar ik scheiding maak tussen kookplaat en eventuele wokbrander.
Normaal gesproken zou ik alles via het plafond hebben laten lopen, maar dat is (en was) niet meer mogelijk zonder de keuken deels af te breken.
Die goot loopt direct van het trapplateau naar de meterkast.

Waarom wil ik rekening houden met een toekomstige 3×40A aansluiting?
Als wij t.z.t. van het gas af moeten zal ook de geiser vervagen moeten worden door een boiler en zelfs de hele verwarmingsinstallatie elektrisch worden (warmte pomp plus boiler).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 november 2018 13:35:16 schreef Tidak Ada:
Er zijn nog twee compartimenten over. Ik wil er één gebruiken voor de 3 fase draden en de middelste voor N en aarde. Dat gaat er makkelijk in.

Waarom wil je dat scheiden? Ik zou alle draden die bij een kring horen samen in 1 compartiment leggen. Ruimte zat zo te zien. Dan hou je nog een compartiment over voor iets anders.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Klaas,

Buisje er achter is maar ?" en als ik 4mm² of misschienzelfs 6mm² moet leggen is dat veel te nauw, vandaar.

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Aha, ik ging nog uit van 2,5 mm2. Maar jij wilt zwaarder.
Loop je niet erg voor de muziek uit? Naar mijn idee gaat het nog wel even duren voor we van het gas af zijn. De regering heeft dat wel beloofd, maar volgens mij hebben ze geen idee van de omvang van alle aanpassingen die daarvoor nodig zijn. En van de kosten die zo hoog zijn dat we die met zijn allen niet kunnen opbrengen.

Tidak Ada

Golden Member

Ben ik met je eens, maar aangezien ik toch een eigen aansluiting wil en niet via een gaatje in de tussenmuur mijn energie via de buren krijgen.
Het is dus de bedoeling dat de aansluiting van de straat naar de meterkast voorbereid wordt op 3×40A.
Ik wil wel eerder overgaan op 3×25A. 3×40 kost nu € 600,-/jaar extra vastrecht (3×25A niet), maar ik heb dat nog niet nodig, zeker samen met die extra kosten.
Het scheelt zo in ieder geval een extra wijziging van de aansluiting, zowel in geld als (erger nog) alle rompslomp.

Op dit moment geldt voornamelijk die verbinding met de keuken, omdat ik daar tot na het wekend nog makkelijk bij kan.
We verbouwen namelijk de kelderkast onder de trap en daar komen de aansluitingen voor de kook apparatuur doorheen.
Geschatte verbruik van toekomstige kookapparatuur is 13kW (worst kaas).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kun je geen kabels leggen via de kruipruimte en of via de kelder? dan kun je op de juiste plaats boven de vloer komen. Dit geld ook voor de waterleiding en afvoeren als de keuken ook vervangen word.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 27 november 2018 09:17:46 schreef mel:
En voor de mantelpijp voor de nutsvoorziening zou ik 50 mm afvoerpijp nemen, met 45 graden bochten.

vergeet dit maar, een getrokken bocht dient dat te zijn, een 50mm buis met 2x 45 graden bochten is een ramp om kabels door te trekken..

als je overigens naar 3x 25A gaat, zal later de kabel niet opnieuw worden aangepast als je naar 3x 40A gaat, men neemt die kabel tegenwoordig wat dikker.

als je in de kelderkast direct achter het fornuis zit, kun je ook het perilex wcd in de kelder zetten, gat van 16mm voor de kabel en stekker in de kelder insteken. als ie dan beter bereikbaar is. moet het ding eruit kan de stekker er ook gewoon weer afgedraaid worden..

11kW is continu vermogen, een inductiefornuis stookt niet lang op vol vermogen, alles brand aan. ook voor 13kW kun je dus een 16A groep aanhouden, evt een C16 nemen dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 28 november 2018 11:46:14 schreef KlaasZ:
Perilex bestaat in 16A en 25A:https://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex Het verschil is te zien aan de stand van de aardpen.

Ja dat bedoel ik ook... was een foutje :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Ha TESTMAN,
Dat is ook mijn idee! Ik heb nu een 25mm pvc buis door die muur “geslagen” :)

Die aansluitingskabel sterkte, die je noemt geeft hoop. Als die dunner is dan 26mm ben ik helemaal blij. Dat scheelt een hoop afbraak.

Ja, ik weer dat je het totale vermogen meestal niet gelijktijdig gebruikt, maar ik houdt toch graag rekening met ’worst-kaas’......

@hunnebedbouwer:
Kruipruimte? Ha ha ha, in een boerenarbeiders huisje uit 1906. Niet meer dan 25 cm onder de balklaag en in de keuken en de gang ligt het beton direct op de klei, net als tot een meter voor de voordeur. ‘t Is (gelukkig) geen vinexhuis :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dan vergeet een warmtepomp verwarming maar, daar heb je goede gebouwisolatie voor nodig. men heeft vandaag al een oude gasleiding ingezet voor waterstof transport, in zeeland, dus dicht bij jou in de buurt :) https://nos.nl/artikel/2261104-zeeuwse-gasleiding-wordt-waterstofleidi…

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Is te mooi om waar te zijn. Ik denk dat de Belgen uit het Pajottenland er eerder garen bij zullen spinnen, want de Schelde loopt er, voor mij en de meeste anderen, tussen.

Overigens is het al 'ingepikt' door Yara om er kunstmest mee te maken....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †