3 fasen aansluiting

Beste mensen,
Ik moet binnenkort ergens een 3 fasen aansluiting ( oven ) testen, hoe kun je dit het beste en veilig doen.
( vermoedelijk een storing in oven want de aardlek automaat gaat soms eruit )
(welke spanningzoeker is hier geschikt voor)

wie heeft een goede tip.

alvast bedankt.

max23

Als de aardlekschakelaar er soms uit gaat heb je meer aan een isolatieweerstandsmeter.

Een storing zoeken met een spanningzoeker is niet aan te raden.

mvdk

Golden Member

Zoals ik al in dit topic aangeraden heb: https://www.circuitsonline.net/forum/view/142988 en waarvoor ik afgebrand ben: schaf een isolatietester aan. Forumlid Edwass zegt 't ook al.
Als je regelmatig, (en regelmaat begint zo bij twee keer een zelfde probleem) met zulke storinkjes te maken hebt, kun je niet zonder zo'n ding.
Of is het nog steeds dezelfde moeilijkheid?

een isolatietester bij een oven? 99% is een element gaar, meten welke al laag meet, aanzetten en wachten tot de aardlek uitvalt, dan meteen meten welk element een slechte waarde tov aarde heeft, wrs hetzelfde element.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 november 2018 21:18:33 schreef testman:
een isolatietester bij een oven? 99% is een element gaar, meten welke al laag meet, aanzetten en wachten tot de aardlek uitvalt, dan meteen meten welk element een slechte waarde tov aarde heeft, wrs hetzelfde element.

Mijn idee, gelijk alle elementen vervangen, om te voorkomen dat de volgende een week later problemen geeft.

mvdk

Golden Member

Uit dat topic waar ik in m'n vorige post naar gelinkt heb:

Op 14 november 2018 12:49:46 schreef grotedikken:
Doe maar éérst even met je universele meter, je oogjes, gezond verstand en een schroevendraaier.
Pas als dat niet lukt kun je dat voorstel overwegen.

Ik heb zo ergens het gevoel dat het om hetzelfde probleem gaat, en dat TS nu bij de oven is uitgekomen. En ja, als je weet in welk installatiedeel of in welk toestel het zit, dan heb je geen isolatietester meer nodig.

Edit: sorry, andere topikkie nog even doorgelezen, zat in de buitenlamp...

EricP

mét CE

Alhoewel ik het in basis met je eens ben dat een megger het aangewezen toestel is voor dat soort dingen... Doe ik het meestal toch met de multimeter. De overweging is simpel. Met een megger moet ik toch ff nadenken bij wat ik doe (al is dat bij een oven wat overzichtelijker dan bij een installatie) en als de ALS tript, is de 'sluiting' doorgaans toch al zo nadrukkelijk aanwezig dat de multimeter het ook wel vindt. Daarnaast is een multimeter vaak standaarduitrusting (en dus 'mee op klus') terwijl de megger meer 'on request' is. Als je nou speciaal voor die over komt... soit. Maar je weet vast wel hoe het werkt: oh, nou je er toch bent, kun je ook nog even... <vrij in te vullen k*t klus>

in een installatie is zo'n megger ook niet helemaal nuttig, op de kast meet ik 0,00 met de megger op een slechte groep, aardlek blijft dan nog in. als ik ga zoeken dan gaat dat vlugger met de dmm op ohms, onbekende kabels die weg gaan, ah 15 kohm, die kabel los en nog 1 los van 18 kohm en hup ik heb al 0,42 op de megger wat afdoende is, later blijken die kabels onder een hoop zand te eindigen, bij regen gaat ie om..

zowel ohms op de DMM is er niks van te zeggen als de waarde op de megger bij 250V of 500V wanneer het teveel is voor de aardlek. ik ben 0,09 tegen gekomen wat teveel was. ook 0,04 wat teveel was, maar ook 0,00 wat nog ging op de aardlek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 26 november 2018 22:27:16 schreef testman:
in een installatie is zo'n megger ook niet helemaal nuttig, op de kast meet ik 0,00 met de megger op een slechte groep, aardlek blijft dan nog in. als ik ga zoeken dan gaat dat vlugger met de dmm op ohms, onbekende kabels die weg gaan, ah 15 kohm, die kabel los en nog 1 los van 18 kohm en hup ik heb al 0,42 op de megger wat afdoende is, later blijken die kabels onder een hoop zand te eindigen, bij regen gaat ie om..

zowel ohms op de DMM is er niks van te zeggen als de waarde op de megger bij 250V of 500V wanneer het teveel is voor de aardlek. ik ben 0,09 tegen gekomen wat teveel was. ook 0,04 wat teveel was, maar ook 0,00 wat nog ging op de aardlek.

Je isolatieweerstandsmeter meet onnauwkeurig, dat doen ze allemaal en dat is helemaal niet erg, maar als je 0,00 MOhm meet en de aardlek gaat er (nog) niet uit dan zou ik je isolatieweerstandsmeter maar in de vuilnisbak mikken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Beste mensen,
Ik moet binnenkort ergens een 3 fasen aansluiting ( oven ) testen, hoe kun je dit het beste en veilig doen.

Veilig en goed:
gebruik een isolatieweerstandsmeter, in de volksmond een Megger genoemd.
Daar mee kun je betrouwbaar EN veilig je storing mee zoeken en vinden.
En standaard universeelmeter op de ohm-stand meet met een zeer lage spanning, daarmee is het vaak (niet altijd dus) isolatiefouten te vinden. Daar mee meten en zoeken is in elk geval onbetrouwbaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Aan TS: als je zulke vragen stelt, kan je beter een vakman inhuren..
DAT MEEN IK!. De meeste mensen denken:o , elektriciteit, dat doe ik wel even...Terwijl het een gecompliceerd vak is...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Omdat ik dit soort storingen vaker ga tegenkomen, wil ik een isolatie tester / megger aanschaffen, welke zijn aan te bevelen?

( aliexpress ? )

GJ_

Moderator

Op 27 november 2018 09:25:32 schreef max23:
( aliexpress ? )

Natuurlijk niet. Je hebt niks aan een el cheapo prutsmegger. Dan kun je net zo goed niks kopen :-(

De goedkoopste en goede meggers zijn die van Hioki en Nieaf-Smitt. Waarbij opgemerkt moet worden dat die Nieaf's van APPA afkomen. Voordeel is dat je voor weinig geld gelijk een multimeter hebt.

pamwikkeling

Special Member

Waar je vooral op moet letten is dat je Megger voldoende "vermogen" kan leveren om de kring te kunnen testen.

Als je met 500V wil testen en de minimale isolatie weerstand moet 1 Mohm zijn, (P = U2/R) dan moet je minimaal 0.25 Watt aan vermogen kunnen leveren.

Ik heb ooit (+/- 20 jaar geleden) een BM15 (AVO) isolatie meter gehad waarbij de testspanning niet gehaald werd als de isolatie weerstand laag was....

Dan kan je uiteraard geen correcte meting doen.