Aarde verplaatsen in meterkast

In mijn meterkast loopt de aarde zo'n 20 cm langs de groepenkast naar beneden, naar buiten toe (zie rode pijl op de foto).

Ik zou de meterkast iets smaller willen maken zodat de buitendeur beter open kan. Helaas...de aarde zit me in de weg :-)

Mag ik de aarde verplaatsen en strak langs de groepenkast laten lopen? (zie groene pijl op de foto)

pietplof

Golden Member

Naar mijn mening zeker.
Maar de aarddraad komt ergens beneden de kast binnen en als dat dus ( vgls de foto) helemaal reachts is , kun je de draad wel naar links brengen maar dan heb je op de bodem een leuke uitdaging.
Bij een houten vloer is de verplaatsing relatief simpel maar bij een betonvloer waar de mantelbuis met aardraad uit de vloer tevoorschijn komt is de handeling veel lastiger ( hak- en breekwerk).

festina lente

Geachte Max

Volgens bouwbesluit moeten meterkasten aan een minimale eis voldoen.
Info gemeente, of energie beheerder.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja dat mag.
Maaarrrrrrrr voor je aan de gang gaat eerst alle elektra uitschakelen, Hoofdschakelaar uit! Pas als de aarde weer goedvast zit mag de stroom er weer op.
Je kast is wel heel erg oud, denk eens aan vervanging. Ik vermoed zo dat je aardlekschakelaar zelfs een 500mA (0,5A) type is! Niet meer van deze tijd.
Wat komt er voor een witte zooi tussen je plafond vandaan?

@ACDCV! dit is een oudje, toen was de standaard er nog niet, Ook geen gasmeter in deze kast.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dat is een 30ma aardlek, de eerste waren nog niet met groene sticker..

kastje is al eens vervangen, de HAK is zeker 50 jaar oud..

aarde verzetten en kastje verkleinen kan, kWh meter is toch al vervangen, dat zou t enige moment zijn dat men er moeilijk over gaat doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 november 2018 14:27:27 schreef pietplof:
Maar de aarddraad komt ergens beneden de kast binnen en als dat dus ( vgls de foto) helemaal reachts is , kun je de draad wel naar links brengen maar dan heb je op de bodem een leuke uitdaging.

Hij loopt via de plint langs de voordeur naar buiten dus dat is geen probleem.

Bedankt voor alle feedback!
Het is een oud huis van 1850 oid met 2 meterkasten, 2 watermeters, 1 gasmeter. Volgend jaar gaan we het upgraden. Nu leefbaar maken, vandaar dat ik de voordeur open wil kunnen doen ;-)

Op 26 november 2018 14:57:06 schreef Toeternietoe:
Wat komt er voor een witte zooi tussen je plafond vandaan?

Geen idee, we wonen er net. Misschien zat er een coke lab op de eerste verdieping?

Anoniem

Een meterkast moet aan minimale eisen voldoen. Als de gasmeter ook in deze kast zit zou ik contact opnemen met de netbeheerder Liander. Als ik de foto zo bekijk voldoet de meterkast nu al niet vanwege de breedte van de kast en het gebruik van spaanplaat in plaats van multiplex.

Henry S.

Moderator

Dus maakt het ook niets meer uit, toch? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Dit is een typische installatie in een Nederlandse oude woning die absoluut niet meer tegemoet komt aan de hedendaagse behoeften.
Omdat je toch op korte termijn grote veranderingen plant, moet je natuurlijk geen zotte kosten doen.
Maar hoe zit het met de aarding?
Je komt binnen en vertrekt vanaf dat klemmenblokje met een veel te dunne draad tot aan het metalen chassis van het zekeringkastje.
Zit in de kast een aardingsrail die minstens de stopcontacten van keuken en badkamer met de aarde verbindt? Als dat niet zo is, kun je dat niet 123 aanpassen, maar tis belangrijk voor je veiligheid dat je het weet.

Wat ik wel zie is dat het klemmenblokje kompleet geoxideerd is. Ik zou in elk geval het vanuit de grond komende dikke draaduiteinde proper maken met wat fijn schuurpapier, een nieuw klemmenblokje monteren en de dunne draad vervangen door één met reglementaire doorsnede.
Een metertje elektriciteitsdraad kost niet veel.

EricP

mét CE

@GD; dat met een wat dunner draadje verder, is heel gebruikelijk. Hier in huis zit dat ook (nog) zo. Aangelegd door een 'erkend' bedrijf toen aarden op de waterleiding echt niet meer kon. Erkend bedrijf, DUS het is goed...

@ts: de tendens is 'steeds meer electrisch'. Je zou kunnen verwachten dat je de zekeringkast een keer gaat vervangen. Het ligt voor de hand om er vanuit te gaan dat je dan meer groepen gaat krijgen. Aangezien dat ook meer ALSen en een hoofdschakeling mee brengt, heb je ruimte nodig. De kast kleiner maken... zou dan wel eens niet handig kunnen zijn.

Als je toch besluit die kast kleiner te maken: spanning eraf, aarde los, verleggen, spanning erop.

Spanning eraf is op z'n minst verstandig (je hebt geen aarde meer als je het draadje los haalt) en waarschijnlijk zelfs min of meer noodzakelijk (als je 1 net filter hebt op iets op een geaarde WCD, staat anders je aardaansluiting op de zekeringkast onder spanning... waar jij dat draadje straks weer op gaat klussen... redelijke garantie voor een tik...

Op 27 november 2018 15:50:18 schreef grotedikken:
….vertrekt vanaf dat klemmenblokje met een veel te dunne draad ….

Kan jij op de foto zien dat die draad te dun is? Volgens mij is het een 6 kwadraat en dat is volgens de regels.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heel normaal en geheel volgens de NEN1010
Vanaf je meterkast met 6qmm ( mag onbeschermd) vertind blank koperdraad naar je centrale aardpunt, en vanaf het centale punt met 25qmm naar je aardelektrode.
Wat ontbreekt is de potentiaalvereffening vanaf het centrale aardpunt naar de waterleiding en de gasleiding.
Deze moeten ook met 6 qmm onbeschermd blank vertind koper.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 26 november 2018 23:49:34 schreef HenkR:
breedte van de kast en het gebruik van spaanplaat in plaats van multiplex.

welke spaanplaat? de kast hangt op de stenen wand, dat mag al zeker 50 jaar niet meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 27 november 2018 16:55:56 schreef testman:
[...]

welke spaanplaat? de kast hangt op de stenen wand, dat mag al zeker 50 jaar niet meer.

En waarom mag dat niet, waar staat dat?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Op 27 november 2018 16:19:30 schreef EricP:
@GD; dat met een wat dunner draadje verder, is heel gebruikelijk. Hier in huis zit dat ook (nog) zo. Aangelegd door een 'erkend' bedrijf toen aarden op de waterleiding echt niet meer kon. Erkend bedrijf, DUS het is goed...

Klopt, maar je kan toch zo zien dat die klem niet meer in goede staat verkeert. En dan kun je net zo goed die te dunne draad vervangen door een dikkere. Voor de kosten hoef je het niet te laten,ook al is het maar tijdelijk.

@Toeternietoe, Er valt vast héél wat niet meer conform in zo'n oude installatie, maar oplossen gaat niet zo maar, en gezien de installatie toch op korte termijn vernieuwd wordt is het enkel een bestaande situatie wat langer laten duren. Wat is enkele maanden op 40 jaar? Dat wil niet zeggen dat zaken die echt onveilig zijn niet direct moeten aangepakt worden, en die klem is het eerste wat in het oog springt.

in de 50's hing de kast al op een planken ondergrond, in de 70's en 80's was het spaanplaat en tegenwoordig is het multiplex. het is een isolatielaag, bij keuringen begint men erover, echter in oude situaties als deze zie je het wel vaker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Op 27 november 2018 17:44:26 schreef grotedikken:
[...]
Klopt, maar je kan toch zo zien dat die klem niet meer in goede staat verkeert. En dan kun je net zo goed die te dunne draad vervangen door een dikkere. Voor de kosten hoef je het niet te laten,ook al is het maar tijdelijk.

Met wel doel? Op deze manier wordt het gemaakt door bedrijven met mensen die ervoor 'opgeleid' zijn (wat dan ook moge betekenen) en 'erkend' en vast ook wel 'gecertificeerd'. Wie ben jij om zonder erkenning of certificering in deze te zeggen dat het draadje te dun is??

Over die klem... mwah... beetje aangeslagen. Kun je vervangen. Ga je de boel schuren, dan ga je door de tin laag heen. De oorzaak (het is wat vochtig daar, blijkbaar) neem je niet weg. Dus een 'nieuwe' met een 'geschuurd' draadje ziet er over een jaar weer zo uit. Je zou er eens aan moeten meten, maar in de huidige staat zal de overgangsweerstand nog verrassend laag zijn (waarschijnlijk lager dan de weerstand van het stukkie 6mm2 wat erachter zit). Nou, voorruit, het moet toch ff los. :+

Op 27 november 2018 17:44:26 schreef grotedikken:
En dan kun je net zo goed die te dunne draad vervangen door een dikkere.

Hou daar nou eens over op. Die draad is conform de norm, niet te dun.
Wat die klem betreft ben ik het wel met je eens. Daar zou ik ook een nieuwe voor pakken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 27 november 2018 20:53:07 schreef KlaasZ:
[...]Hou daar nou eens over op. Die draad is conform de norm, niet te dun.
Wat die klem betreft ben ik het wel met je eens. Daar zou ik ook een nieuwe voor pakken.

Dan moet je ook niet zeuren over die klem.
Die is nog uitstekend, misschien een beetje vul, maar voeldoet nog prima.
Als je de klem loshaalt dan is de enigste beperking, werken de schroeven nog goed. Als dat zo is, is er niets mis met deze oude klem, en kan gerust nog 50 jaar mee.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Op 27 november 2018 16:55:56 schreef testman:
[...]

welke spaanplaat? de kast hangt op de stenen wand, dat mag al zeker 50 jaar niet meer.

volgens mij zie ik drie verschillende platen waarvan 2 wit geschilderd. :-)
Hoe gaat het eigenlijk, het verplaatsen van de aarde valt toch onder werkzaamheden aan de groepenkast. Moet je dan ook niet zorgen dat de groepenkast aan de eisen van de NEN 1010 voldoet? Ik wil niet zeurderig overkomen maar als er iets gebeurt met de meterkast in de tijd tussen het verplaatsen van de aarde en het vervangen van de groepenkast? Nogmaals ik bedoel het goed maar ben al vrij lang uit het elektrowerk en weet het niet 100 % zeker.

de zijwanden maken niet uit, de achterwand is van steen, kijk maar naar de gaten rechtsonder en half onder de bovenkast. de losse plankjes zitten vast met staalnagels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 27 november 2018 23:22:16 schreef HenkR:
[...]

volgens mij zie ik drie verschillende platen waarvan 2 wit geschilderd. :-)
Hoe gaat het eigenlijk, het verplaatsen van de aarde valt toch onder werkzaamheden aan de groepenkast. Moet je dan ook niet zorgen dat de groepenkast aan de eisen van de NEN 1010 voldoet? Ik wil niet zeurderig overkomen maar als er iets gebeurt met de meterkast in de tijd tussen het verplaatsen van de aarde en het vervangen van de groepenkast? Nogmaals ik bedoel het goed maar ben al vrij lang uit het elektrowerk en weet het niet 100 % zeker.

Het ziet er nog allamaal gedateerd uit en voldoet niet meer aan de nieuwe voorschriften, MAAAAAR
een El installatie moet voldoen aan de normen (eisen) die golden op het moment van aanleg of renovatie.
En ik denk zeker dat de installatie daar aan voldoet, zo beroerd is het nog niet, ik heb wel erger gezien.

Waar men zich hier zorgen maakt is een rommelig achterwandje, overgang van 6qmm. naar 25 qmm en een oude schroef, terwijl het allerbelangrijkste is (wat ik al eerder aanhaalde) dat bij verplaatsing van de aarde men absoluut alle spanning afschakelt, en pas weer inschakelt als alles klaar is. Hoofdschakelaar uit!!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Blue Sky

Cableguy

Er zit geen hoofdschakelaar in, alleen groep schakelaars. Dit is nog redelijk modern, ik denk eind jaren 60, begin jaren 70, kunststof hak en dito kabel. Ik kom regelmatig meterkasten tegen met een stalen hak met GPLK kabel en 2 groepjes zonder aardlek.

Waar rook is, is stroom