Stekkerdoos met C14 ingang?

Kruimel

Golden Member

Klopt, en je kan je apparaten ook gewoon op batterijen runnen ipv netspanning, maar ja, dat was de vraag niet he? :)

Dat je zo een stekkerblok wil hebben kan ik me heel goed voorstellen, zeker als het eerder wel te krijgen was. Zo een C13 snoer kan je altijd wel vinden, maar ik zou betalen om er géén kapot te hoeven knippen en in een stekkerdoos te monteren bij de opbouw van een beurs in een ander land.

Het schijnt verboden te zijn om die dingen op de markt te brengen.
De IEC60320-C14 kan maar 10A voeren en de schucko stopcontacten kunnen tot 16A voeren.
Het is dan dus mogelijk een frituurpan of ander apparaat van 3kW te gaan voeden via een C14 netsnoer dat maar tot 10A geschikt is.

Ik heb hier eens een discussie over gehad bij DEKRA.
Als je er zo eentje wilt hebben zal er een zekering in moeten zitten die een breaking capacity van 1500A heeft.
Dat zijn zodanig dure dingen dat ze gewoon niet op de markt komen.

Voor het feit dat je een goedkope 3weg schuko of 4 weg schuko met aangegoten stekker in principe ook kunt overbelasten is het antwoord : de stekker waarmee het is aangesloten past ook maar op een schuko en die is afgezekerd op 16A. dus een frituurpan en een strijkijzer samen open een verdeeldoos doet de zekering in de zekeringkast springen, dus raakt het aansluitsnoer niet overbelast.

Dus als je zo'n ding wilt hebben : zelf maken

net wat ik ook al zei, ben die blokken nogal eens tegengekomen onder een berg kabels in een patchkast, gewoon een netsnoer erin gestoken. later kwamen er servers ed bij, nog 5 blokken werden erbij gestoken. dat tikt snel aan. iters hebben een handje van die witte 3weg stekkerblokken maar erbij frotten in patchkasten, en maar doorlussen. gewoon een degelijke blok in de kast zetten met 10 of meer aansluitingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Powercubes zijn er ook met C14 ingang:

https://www.powercubes.eu/wp-content/uploads/2018/02/PowerCube-Rewirable-DUO-USB.jpg

Kruimel

Golden Member

Op 28 november 2018 22:17:45 schreef MC6800:
Het schijnt verboden te zijn om die dingen op de markt te brengen.
De IEC60320-C14 kan maar 10A voeren en de schucko stopcontacten kunnen tot 16A voeren.
Het is dan dus mogelijk een frituurpan of ander apparaat van 3kW te gaan voeden via een C14 netsnoer dat maar tot 10A geschikt is.[...]

Ok da's op zich een goed punt, had ik niet eens aan gedacht. Enig idee waarom het dan wel toegestaan is om van die stekkerdozen te hebben met een vast 3x1mm2 snoer? Ik heb dat nooit helemaal begrepen, maar die vind je best veel. Soms lach ik om de erbarmelijke elektrische standaarden in het buitenland, maar hier is het ook niet altijd alles...

In elk geval zou je het probleem kunnen oplossen door er zo een porcelijnen schroefzekeringhouder in te monteren, die komen wel over de 1500A breekstroom (ik geloof dat ze zelfs tot 50kA kunnen breken), en zijn redelijk betaalbaar.

Op 29 november 2018 08:45:31 schreef testman:
net wat ik ook al zei

Ehm... Waar? :?

Op 29 november 2018 09:18:14 schreef Bratwurst:
Powercubes zijn er ook met C14 ingang

Die lijken me op zich wel handig moet ik zeggen, al zijn ze wat duur voor slechts een vierdeler zonder snoer, je hebt er zo 3 of 4 nodig op een beetje werkplek. Apart is ook dat je op afstand bestuurbare hebt, maar je blijkbaar de afstandsbediening apart moet kopen. Dat maakt dat zo een bedrijf wat in mijn achting daalt...

Dus als je zo'n ding wilt hebben : zelf maken

Dat doe ik nu ook, met de allergoedkoopste verdeeldoos die ze bij de bouwmarkt hadden, kort stukkie kabel, stekker afgeknipt. i-de-aal om alle Nederlandse apparaten aan te sluiten en een C13 "PC stekker" hebben ze overal.
Ik heb de goedkoopste genomen omdat deze ook de lichtste was en da's weer een reisafweging..

Dank ieder voor de achtergrondinfo!

Op 25 november 2018 22:24:03 schreef testman:
t zal er mee te maken hebben dat de dozen 10-16A mogen hebben, maar de c14 maar 6A doorgaans..

hier of zo :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer