Krell KSA-100 kloonversterker constante stroombron driverstage

Semtexx

Golden Member

Ik heb via ome Ali een setje Krell KSA100 kloon versterkerborden gekocht.
De google vertaling van het chinees is alleen dramatisch.

Wat is de functie van de +HVCC en -HVCC, en waar moeten deze op aangesloten worden?
Voor zover ik het snap uit het schema, is dit om een constante stroombron voor de driverstage te maken (Via H1 en H2, E-562 diodes).

Alleen het bord heeft een aparte aansluiting voor +HVCC en -HVCC. De documentatie is bagger (lees: amper aanwezig) - moet dit apart gevoed worden, zo ja met wat? Wie kan me wat duidelijkheid over de zin of onzin hiervan verschaffen?

Op +HVCC en -HVCC komen de voedingen voor de stuurtrap. Die zijn meestal een aantal volts hoger dan de voeding van de eindtrap.
Dus bijvoorbeeld de eindtrap op +/- 35V, stuurtrap op +/- 40V.
Het idee is dat door de stuurtrap op een hogere spanning te laten draaien je het verlies in de eindtrap kunt beperken.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Semtexx

Golden Member

Bedankt! Met dat antwoord maakt de brakke vertaling gelijk een stuk meer zin.

Aangezien ik waarschijnlijk geen hogere spanning op de trafo heb dan alleen de spanning voor de eindtrap , is dit met een handigheid te realiseren? Het stroomverbruik zal ten opzichte van de eindtrap relatief gering zijn?

Als ik krakkemikkige vertaling juist interpreteer, zou het ook zonder aparte stuurspanning moeten werken?

blackdog

Golden Member

Hi Semtexx,

Je kan een +5V en een -5V volt voeding maken en die op de hoofdvoeding stapelen.

Mooier is nog een aparte gestabilisserde voeding voor het stuurgedeelte die dus zoals de andere al aangaven
een paar Volt hoeger is dan de voeding voor de eindtransistoren.

Ook het verbinden van de voedingen van het stuurgedeelte aan de hoefdvoeding werkt vaak.
Dit heeft twee nadelen, je krijgt wat minder vermogen uit de versterker doordat de stuurstrap niet vergenoeg kan uitsturen om de eindtransistoren tegen de verzadiging aan te krijgen.

Verder heb je dan ook meer terugwerking vanuit de varierende eindtransistoren voeding naar de stuurstrap.
Dat levert meestal een slechtere stoorverhouding op en ook de vervorming kan dan hoger zijn.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Semtexx

Golden Member

Hi Blackdog, bedankt voor de tips!

Een aparte gestabiliseerde voeding moet wel lukken. Aangezien het een symmetrische voeding betreft, kan ik beide middentappen (0 volt) zonder problemen met elkaar verbinden?
Hoeveel stroom moet deze extra voeding kunnen leveren? Mij dunkt, heel weinig?

En hoe "stapel" ik eventueel een +5V en -5V op de hoofdvoeding? Met "stapelen" neem ik aan dat hiermee de spanning ten opzichte van de eindtraprails bedoeld zijn? Hiermee zou ik twee afzonderlijke, gestabiliseerde 5V voedingen zonder gemeenschappelijk punt met de rest van de schakeling moeten maken, en enige gemeenschappelijke punt de rails moeten geven?

De KSA-100 werkt in klasse-A. Als je de geluidskwaliteit van de originele wil benaderen moet je ook veel aandacht schenken aan goede, goed gestabiliseerde voedingsspanningen.

Semtexx

Golden Member

Ha zonnepaneeltje, gezien de kosten van het origineel ten opzichte van een kloon met chinees materiaal maak ik me natuurlijk niet teveel illusies.

De 800W trafo's van de monoblokken uit een van mijn andere topics wil ik graag gebruiken, evenals de behuizing(en).

Voor de voeding zit mijn idee momenteel nog bij de capacitance multiplier a la JLH 1969 - maar dan wat uitgebreider. Mijn laatste klasse-A versterker is daarmee echt goed gelukt. Het viel me op met meten dat het stroomverbruik van een klasse-A versterker weliswaar hoog is, maar daarvoor relatief erg constant. Dat maakt het stabiliseren van de spanning weer een stuk makkelijker.

Afhankelijk van de ingestelde bias loopt dit ontwerp ook in klasse AB. In de eerste instantie wil ik het liefst een goed werkende versterker, voor ik verder ga experimenteren - eventueel met een wisselende bias. Voor mij is het nog veel leren, en met name de schakeling(-stechniek) leren begrijpen.

RAAF12

Golden Member

Er zijn gepaarde JFETS te koop op het web, maar zelf uitzoeken kan natuurlijk ook. Of zoiets dergelijks https://nl.mouser.com/new/interfet/interfet-irf1322-jfet/

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 27 november 2018 22:13:16 (43%)