Onkyo tx nr 535 valt in beveiliging?

Beste mensen,

ik heb een Onkyo Tx NR 535 die (volgens mij) in zijn beveiliging schiet.

Hij gaat normaal aan maar bij elke volumeverandering hoor je (per trap) een luide plok in de frontspeakers. Boven de 40+ valt hij dan uit met een luide knal. (plok, plok, plok, plok, plok, BOEM) Ook storen de frontspeakers behoorlijk (bas)
Ik kan hem dan wel gelijk weer aanzetten.

Als ik hem een nacht laat staan met wat stekkers los van de printplaten dan doet hij het weer even. Maar meestal is het na een dag weer terug.

Ook wordt hij dan behoorlijk warm.

Ben wel een techneut maar echter nog niet zo met elektronica, maar vindt het toch irritant om hem zomaar aan de kant te schuiven voor een andere....bovendien wil ik gewoon weten wat het is :)

Graag jullie suggesties en alvast bedankt.

M.vr.gr,

Dimitri

dijkmane

Golden Member

begin met het schema / de manual
https://elektrotanya.com/onkyo_servicemanual_tx-nr535.pdf/download.htm…
er staan testpunten, procedures en de voedingsspanningen in.
als je een multimeter hebt, daarmee beginnen

In no Sense, Nonsense

Ha super! Daar ga ik mee aan de slag.

Als er als eindversterkers gewone eindtransistoren of hybrides in zitten , die ook nog op een koelblok zitten, is het zinvol om de soldeerpunten daarvan te controleren en eventueel door te solderen. Door temperatuur wisselingen kunnen de pootjes loskrimpen in het soldeer. Met een loep is dat meestal wel zichtbaar.

Dit geldt eigenlijk voor alle onderdelen die op een koelplaat zitten.
Sommige merken zoals bijv. Sony zijn er berucht mee geworden.

Dijkmane: Ben al wat verder, hij geeft aan dat een voltage protection hem uitschakelt. Het gebeurt ook zonder box-aansluitingen. volume opdraaien en na ca. 45-50 knalt ie eruit.

Buzzy: je bedoelt zwarte 10 stuks Sa1941 blokjes met 3 pootjes toch?

Op 28 november 2018 14:40:22 schreef Dunie:
Dijkmane: Ben al wat verder, hij geeft aan dat een voltage protection hem uitschakelt. Het gebeurt ook zonder box-aansluitingen. volume opdraaien en na ca. 45-50 knalt ie eruit.

Buzzy: je bedoelt zwarte 10 stuks Sa1941 blokjes met 3 pootjes toch?

Dan moet ik het schema raadplegen. De versterker heeft een beveiliging aan boord om te verhinderen dat een eventuele (foutieve) gelijkspanning uit de versterker, de luidsprekers zou vernielen. DC out, zoals dat in het kort heet, kan allerlei oorzaken hebben. Ook de door mij genoemde klacht kan er de oorzaak van zijn. Zolang het uitgangsrelais niet op komt is er kennelijk een DC fout. In die toestand kun je met succes de fout opsporen met een DC voltmeter, zonder wat los te maken, helaas moet je dan wel thuis zijn in de werking van DC gekoppelde audioversterkers. De tegen pool van de 2SA1941 is vaak de 2sc5198.
Een moderne eindtrap bevat doorgaans een NPN en een PNP transistor of meerdere paren.
Als ik het schema bekijk is het een redelijk complex apparaat.
Je zal eerst moeten uitzoeken wel deel verantwoordelijk is voor de fout. Als je niet erg bedreven bent in het repareren van dergelijke toestellen, begin er dan niet aan. Een meetfoutje of een sluiting in de eindtrappen en de ellende is voor een hobbyist niet te overzien.

Ik tel 7 eindtrappen, links, rechts, center, sub links, sub rechts en twee surround speakers (Als ik de afkortingen goed begrepen heb). Er zitten dan 7x 2SA1941 in en ook 7 x 2SC5198. Een of meerdere eindtrappen veroorzaken kennelijk DC out. Dat kan bijv ook gebeuren als een van de railspanningen weg valt.

Mmmmm,ok. Complex verhaal dus met mogelijk meerdere oorzaken.

Ik doe er even een foto bij voor de duidelijkheid.
Ik kan hem wel even uit elkaar halen om naar de solderingen te kijken in ieder geval.
Misschien levert dat nog wat op.

In ieder geval bedankt zover.

Nog even een toevoeging:
hij maakt de "plok-geluiden" alleen bij de 2 front speakers.

Als ik speakers aansluit op de surround of center dan knalt hij er wel uit, maar je hoort de plok-geluiden niet. (als de front losgekoppeld zijn)
Wellicht iets meer richting hierdoor?

Op 28 november 2018 16:00:11 schreef Dunie:
Nog even een toevoeging:
hij maakt de "plok-geluiden" alleen bij de 2 front speakers.

Als ik speakers aansluit op de surround of center dan knalt hij er wel uit, maar je hoort de plok-geluiden niet. (als de front losgekoppeld zijn)
Wellicht iets meer richting hierdoor?

Het kan zomaar zijn dat de beveiliging alle zeven versterkereindtrappen test op DC. Daarom is het belangrijk dat je uitzoekt welke eindtrap in de fout gaat, (als dat al zo is), voor dat je verder ook maar enig onderzoek doet. Een fout localiseren in een apparaat is een belangrijk onderdeel in het reparatieproces.

Ok, ik snap het. Dat gaat mijn kennis te boven. ik heb daar ook geen gereedschappen voor. Het enige wat ik zou kunnen doen is de eindtrappen vervangen, dan zijn ze gelijk opnieuw gesoldeerd. Zag dat deze ca. 2 euro per stuk zijn. Als dat niets oplevert is het voor mij dan game-over met deze versterker denk ik.

Op 28 november 2018 16:55:19 schreef Dunie:
Ok, ik snap het. Dat gaat mijn kennis te boven. ik heb daar ook geen gereedschappen voor. Het enige wat ik zou kunnen doen is de eindtrappen vervangen, dan zijn ze gelijk opnieuw gesoldeerd. Zag dat deze ca. 2 euro per stuk zijn. Als dat niets oplevert is het voor mij dan game-over met deze versterker denk ik.

Met de eindtrappen bedoel je waarschijnlijk de genoemde transistoren. Dat vormt een klein deel van de eindversterkers. Vergelijk het maar met het vervangen van een fietslampje. Vervang het alvast maar, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt. In de docu staan mooie stuklijsten, daar kun je precies zien wat je allemaal kunt bestellen om te vervangen. Ik wil je niet desilussioneren, maar met je acties krijg je geen goed werkend apparaat. Die kans is minder dan één promille.

Haha, ok. Minder dan 1 promille.... je hebt me overgehaald. Denk dat ik een andere ga zoeken.

Bedankt voor de info.

Zet hem op MP, even erbij vermelden wat het probleem is.
Ook dat je er zelf niks aan gedaan hebt.

Wellicht ontvang je er nog tussen de 25 tot 40 euro voor (geen idee of dit tegenwoordig nog reëel is.

Als hij verder normaal werkt klinkt het eerder als een probleem in de volumeregeling dan in de eindtrap. Die doet het wel of doet het niet.. Dat hij pas boven bepaalde volumes in de fout gaat heb ik nog nooit gezien, dat klinkt bijna als een kapotte potmeter maar die zit er niet in denk ik, lijkt wel digitale regeling.

Heb je hetzelfde probleem via de afstandsbediening? En heb je al eens geprobeerd het ding te resetten? (handleiding)

Probleem is met de afstandsbediening precies hetzelfde.
Reset helpt ook niet. Het probleem is overigens nadat er 2 relais zijn ingeschakeld. Als je hem aanzet hoor je eerst gelijk 1 relais klikken en na ca. 10 sec. een 2de relais. Daarvoor kan je draaien wat je wil aan de volumeregeling maar blijft die aan. Zodra het 2de relais inschakelt en je hebt dan de volumeknop ook boven de 60 al staan gaat ie er ook meteen uit.

Er is een zogenaamd "pre-amp" board (foto) wat warm word. Terwijl hier totaal geen koelblokken op zitten. De rest van het apparaat blijft koud. Ook de koelblokken.

DC op een uitgang heb ik weleens gehad bij deze reeks..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 november 2018 15:00:34 schreef buzzy:
*knip*

Ik tel 7 eindtrappen, links, rechts, center, sub links, sub rechts en twee surround speakers (Als ik de afkortingen goed begrepen heb).
*knip*

Sub links en sub rechts is denk ik eerder surround back links en rechts (afkortingen zullen SB-L en SB-R zijn gok ik?)