Schema's combineren

Hallo,
Ik wil 2 schema's combineren voor een ELM624 chip. De Tx van de chip loopt via een transistor schakeling naar de Rx (Pin) van een Arduino. De Tx (Pin) van de Arduino moet via en inverting transistor schakeling met de Rx (inverted input) worden verbonden.

Ik heb beide schakelingen apart, maar deze moeten worden gecombineerd.

Ik weet niet waar ik de diode (1N4148) en de weerstand (100 ohm) naar aarde moet plaatsen en of ik de weerstand (47Kohm) in serie moet handhaven.

zou iemand mij kunnen helpen.

dank
Henk

Lambiek

Special Member

Dat is toch gewoon het schema uit de datasheet ven de ELM62, en wat bedoel je met dat je het samen moet voegen, het is toch één schema.

Dat aarde teken is gewoon de GND van de schakeling.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Een quick-and-dirty schema... (RS232 met maar 5v... ;) )
Transistor komt zoals getekend aan de Rx van die ELM chip. (ik denk dat die 2N3906 dan moet vervallen)

Die ELM624 is zo te zien een PIC12F629 o.i.d.
Waarom niet meteen alles in die arduino gedaan? (zie: https://www.hackster.io/L-Rosen/serial-to-lanc-control-l-70f735 )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

In het bovenste deel van het schema is de DATA out van de ELM chip via een transistor geïnverteerd.

De data-in is normaal. Als je nu ook de Data-in wil inverteren dan moet je het onderste deel van het schema gebruiken.
In het bovenste schema vervalt dan alles tussen ELM RX en TxD en daar komt dan het onderste schema tussen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Aha, dat bedoeld de TS met combineren. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Benleentje,
Dank voor je antwoord. Vervalt ook de 1N4148 diode ?

Henk

Ja, hij kan weg, en het elco'tje ook.

Die diode en c zijn een trucje om de negatieve spanning voor de Tx, noodzakelijk voor een inmiddels zeldzame echte RS232 verbinding, te maken uit de Rx. Idle is deze lijn hoog, dus negatief.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet een heel klein beetje van electronica, vandaar de vragen.

Nog even voor de zekerheid: In de Arduino sketch wil ik gewoon de LANC codes naar de ELM624 kunnen schrijven en lezen, zonder dat ik de codes in de sketch hoef te inverteren.

Dat kan met dit schema op deze manier ?

Henk

Arco

Special Member

Als die chip doet wat 'ie belooft: ja...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com