Lage grondwaterstand en aarde

rob040

Golden Member

Recent heb ik mijn groepenkast vervangen en in de planning staat nog dat er een lokale elektricien komt om de boel te keuren en de verzegeling weer aan te brengen.

Bij die keuring wordt er waarschijnlijk ook gemeten of de aarding nog voldoet. Dat deed me denken aan de lage grondwaterstand van nu. We schijnen nog 200 dagen regen nodig te hebben voordat we weer een beetje 'op peil' zijn.
Wat zou de invloed van de lage grondwaterstand zijn op de werking van de aarde? Ik heb een pen in de grond zitten, TT-stelsel.

Het zou vervelend zijn als de installatie wordt afgekeurd omdat de aardpen niet diep genoeg zit...

dan slaat men er toch 1 of meer aardpennen bij? de aarding meet in nieuwstaat doorgaans toch beter als na tig jaar, de pen krijgt ook oxidatie ed, zit je meteen op gele grond is de aardweerstand ook moeilijk goed te krijgen doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

de pen krijgt ook oxidatie ed

,Toch niet bij het gedeelt van de pen die continu in het grondwater zit?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
rob040

Golden Member

Testman, ik snap wel dat het oplosbaar is, maar dan vind ik het beter een meting te laten doen onder 'normale' omstandigheden.
Mijn aanname is nu dat eigenlijk maar weinig aardes met een aardpen nog aan de eisen voldoen (gezien de lage grondwaterstand).
Je hoort er niks over, er zijn geen alarmbellen afgegaan, dus (volgende aanname) het zal wel meevallen met de onveiligheid...

Arco

Special Member

Als het alleen om zekerheid van wel/niet goedgekeurd gaat: even de tuinslag erop vlak voordat er getest gaat worden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Paar emmers water erover?

[edit]Arco was me voor :+

[Bericht gewijzigd door EricP op donderdag 29 november 2018 20:09:11 (37%)

Met de nieuwe groepenkast alles achter de aardlek en met de oude groepenkast niet alles achter de aardlek? In dat geval mag je aardverspreidingsweerstand een factor 100 hoger zijn dan de waarde waarvoor je pen is geslagen.

Gr.

Erik

Dit is de eerste droge periode uit de velen die nog volgen.
Je zit nu in een bijna ideale omstandigheid om de aarde goed op de toekomst voorbereid aan te leggen. De plantjes aardpen watergeven is jezelf besjoemelen. Veiligheid voorop.

Ik moest in het verleden de aarding verzorgen op bouwplaatsen; vaak met heel veel kiezel en stenen in de grond en gortdroog. Aardpen even een dag als pispaal resultaat picobello

rob040

Golden Member

Met de nieuwe groepenkast alles achter de aardlek en met de oude groepenkast niet alles achter de aardlek?

Oude situatie was alles achter twee 500mA aardleks en nieuwe situatie alles achter drie 30mA aardleks.

Dit is de eerste droge periode uit de velen die nog volgen.

Dat is ook een aanname, de kans is aanwezig.

Je zit nu in een bijna ideale omstandigheid om de aarde goed op de toekomst voorbereid aan te leggen. De plantjes aardpen watergeven is jezelf besjoemelen. Veiligheid voorop.

Ben ik wel met je eens, echter ik wil niet roomser zijn dan de paus. En wat zijn de risico's en vooral hoe klein of groot?

Op 29 november 2018 20:27:43 schreef rob040:
Oude situatie was alles achter twee 500mA aardleks en nieuwe situatie alles achter drie 30mA aardleks.

Dan zou het gewoon goed moeten gaan als ik afga op wat @erik1234 zegt.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Ik zou me er in eerste instantie niet te veel zorgen over maken, als je aarding goed was dan zal deze nu nog wel goed zijn.
Het is natuurlijk sterk afhankelijk van waar je woond (welke grondsoort je hebt).
Denk dat nu de grondwaterstand in de hoegere gebieden van NL gemiddeld 1 a 1,5 meter lager is dan normaal. Dat heeft op je aardverspreidingsweerstand weinig invloed.

Zou vervelend zijn als vele E installaties in een droge zomer gevaarlijk zijn.

Het kan natuurlijk nooit kwaad je aarding te meten, dat zou eigenlijk in elke installatie regelmatig moeten gebeuren.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 29 november 2018 20:47:11 (19%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

deze regio is moerassig, 1 pen slaan is doorgaans genoeg. echter met de komst van 30ma aardlekjes is je 1,5ohm aarde al ruim genoeg, je voldoet met alle groepen achter een 30ma aardlek al met een hulpaarding van 166ohm maximaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als de weerstand te hoog is zou ik er gewoon een pen bij slaan. Ook onder deze omstandigheden wil je een beveiliging hebben.

Spanning staat en stroom gaat!
Tidak Ada

Golden Member

Hoe diep moet je zo'n pen slaan? er loopt langs het bouwland bij ons voor de deur een afwateringsgreppel van zo'n 1,5 meter diep en die staat nu droog. In een normale herfst staat er zo'n 25 a 50 cm water in.

Ik wil namelijk in de waterleidingput een aardpen slaan (nu komt de aarde van de aansluitingskabel af). N en aarde zijn met elkaar verbonden in de hoofdzekeringskast.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat is een van de beste aardes die je kunt hebben, houden zo want ze proberen dat weg te halen zodat je zelf een aarde moet slaan, maar als je het hebt mogen ze het niet weghalen.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

De diepte van de pen (pin) is voornamelijk afhankelijk van je grondsoort en in mindere mate afhankelijk van de grondwaterstand.
Ik ken plaatsen die 2 km van elkaar afliggen, plaats 1 aarde van een meter of 35 en dan net 160 ohm, de andere 6 meter en dan 1,5 ohm.
Je zult dus eerst moeten weten hoe de waarde van je aardverspreidingsweerstand maximaal mag zijn, dan een aarde slaan en meten.

Krijg je en aarde van je netbeheerder dan heb je een TN stelsel, en hoef je je over de weerstand geen zorgen te maken, die valt onder de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Maar ook die een keer nameten en kontroleren kan geen kwaad. De netbeheerder kan ook fouten maken. Ooit een keer meegemaakt dat men vergeten was deze in de huisaansluitkast aan te sluiten.

Hoe de netbeheerder dit uitvoert (meestal de Nul en aarde aan elkaar in de huisaansluitkast) is niet aan jou. Dat mag hij zelf bepalen, en is regio afhankelijk.

Bij een TN stelsel kan je netbeheerder aanvullende eisen stellen aan een aarding, ook dat is weer regio afhankelijk. Sommige willen een hulpaarde van 3 meter, sommige verbieden een hulpaarde.

Bij een slechte aarde een pin bijslaan heeft weinig zin, dat moet je op een speciale manier doen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Tidak woont in Zeeland, en daar kennen we de z.g. collectieve aarding.
Het netwerkbedrijf levert de aarde mee en die wordt in de huisaansluitkast gekoppeld met de nul. Daarnaast moet iedere woning een eigen aardpen hebben die ook met de netaarde wordt verbonden. Hoe lang die aardpennen zijn weet ik niet zeker, maar ik dacht 3 meter. Dat is in Zeeland op de meeste plaatsen voldoende.

mel

Golden Member

Het is niet zozeer de netbeheerder die de aarde meeleverd,maar het zit anders.

De netbeheerder wil, zeker in een groot netwerk, de nul op een potentiaal dicht mogelijk bij de aardereferentie houden.
Daarom word de nul van de netbeheerder aan aarde van elke verbruiker gelegd.Dit voorkomt dat de nul eektrisch word "opgetild".Dus iedere huisinstallatie MOET WEL DEGELIJK geaard worden..
Uitzonderingen voorbehouden.
Als je vlak bij een wijktrafo woont, zou er nog iets voor te zeggen zijn, maar ja..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Is 500 meter voldoende 'vlakbij' ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..