Meerdere cell lipo laden met 5volt

Beste Forum gasten,

Ben opzoek naar een oplossing om een meerdere cells (3.7v per cell) op te laden met 5 volt.

Nu ben ik zelf al lekker fanatiek bezig geweest om hiervoor al een oplossing te zoeken, maar wellicht bestaat er al een chippie die dit allemaal al voor mij doet.

Mijn idee is dus om de 5 volt voeding (plus en min) te gaan schakelen tussen de cells, waardoor ik dus 1 voor 1 de cels kan gaan laden. Weet iemand of dit al bestaat? of heeft iemand voor mij wat handvaten om dit te kunnen aanvliegen?

Groetjes

Zijn de cellen allemaal gelijk gebruikt, en dus even ver ontladen? Zijn het identieke cellen met identieke historie om mee te beginnen? Heb je een handvol losse cellen, of staan ze al in serie op het moment dat je ze gebruikt?

Als ze in serie staan, kun je ze laden met een boost converter, die kan de 5V waar je mee begint omhoog brengen tot de spanning over de cellen, om ze te laden. Je zult dan nog wel de individuele celspanningen moeten monitoren om overladen te voorkomen.

Als het losse cellen zijn die allemaal verschillend geladen zijn, wordt het wat lastiger.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Gaat dit om cellen die in serie staan?

Dan kan ik iig 3 opties bedenken.

- een rijtje schakelaars die de laadspanning van cel naar cel schakelen
- een geisoleerde voeding per cel die gevoed worden uit dezelfde voeding
- een boost converter die de 5v ophoogt naar de totale accuspanning en zo alles tegelijk oplaadt.

Die laatste lijkt me het meest voor de hand liggend, uitgaande van een accu met meerdere cellen in serie.

Op 30 november 2018 14:42:33 schreef SparkyGSX:
Zijn de cellen allemaal gelijk gebruikt, en dus even ver ontladen? Zijn het identieke cellen met identieke historie om mee te beginnen? Heb je een handvol losse cellen, of staan ze al in serie op het moment dat je ze gebruikt?

Als ze in serie staan, kun je ze laden met een boost converter, die kan de 5V waar je mee begint omhoog brengen tot de spanning over de cellen, om ze te laden. Je zult dan nog wel de individuele celspanningen moeten monitoren om overladen te voorkomen.

Als het losse cellen zijn die allemaal verschillend geladen zijn, wordt het wat lastiger.

Een boost converter is voor mijn applicatie niet haalbaar omdat ik als powerbron een zonnecel wil gaan toepassen.

Alle cellen zijn in serie geschakeld, en het zou best kunnen dat niet alle cellen allemaal goed gebalanceerd zijn. Mijn idee was daarom ook om de cellen ook te gaan monitoren met een STM32, en daarna elke cel individueel te gaan laden.

Dus elke cell van de accu om de beurt laden met de zonnepaneel :P

Op 30 november 2018 14:43:48 schreef timberleek:
Gaat dit om cellen die in serie staan?

Dan kan ik iig 3 opties bedenken.

- een rijtje schakelaars die de laadspanning van cel naar cel schakelen
- een geisoleerde voeding per cel die gevoed worden uit dezelfde voeding
- een boost converter die de 5v ophoogt naar de totale accuspanning en zo alles tegelijk oplaadt.

Die laatste lijkt me het meest voor de hand liggend, uitgaande van een accu met meerdere cellen in serie.

Hey Timberleek,

Bedankt voor je reactie :P! Ik gebruik een zonnepaneel dus denk dat optie 1 dan overblijft, denk je ook niet?!

Economisch een zeer slechte zaak, lader, microcontroller, vermogenstappenschakelaar enz.. en praktisch niet te doen.

Koop u 10 stuks van deze laders en alle ingangen parallel aan uw zonnepaneel.

edit: als alle cellen in serie geschakeld zijn (had dat overlezen) en het zonnepaneel geen stepup voeding aankan, vergeet het dan maar.

LDmicro user.

Op 30 november 2018 15:18:59 schreef MGP:
Economisch een zeer slechte zaak, lader, microcontroller, vermogenstappenschakelaar enz.. en praktisch niet te doen.

Koop u 10 stuks van deze laders en alle ingangen parallel aan uw zonnepaneel.

edit: als alle cellen in serie geschakeld zijn (had dat overlezen) en het zonnepaneel geen stepup voeding aankan, vergeet het dan maar.

Dit gaat niet werken, hiermee sluit je de cell kort.

Arco

Special Member

@MGP: Die printjes hebben 4.5 tot 5.5v nodig; ik denk niet dat een zonnepaneeltje zich daaraan gaat houden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat heb ik niet uitgevonden maar de TS, staat in zijn startpost ;)

En een TP4056 mag max 8V hebben.

Maar hij zou beter een paar zonnepanelen bijkopen die wel een stepup kunnen voeden.

edit

Op 30 november 2018 15:33:06 schreef JoostNL:
[...]

Dit gaat niet werken, hiermee sluit je de cell kort.

idd had in eerste instantie niet gelezen dat ze in serie staan.

Je zult een andere oplossing moeten zoeken, een zonnecel van 5V alle batterijen in serie geschakeld opladen gaat niet.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Als het paneeltje te zwak is om een boost converter te voeden, dan is de zaak toch al kansloos (om in redelijke tijd wat energie in de batterijen te krijgen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ben bezig om een test applicatie te maken om mijn idee te proberen. Loop wel tegen iets aan wellicht weten jullie dit?

Weet iemand hoe je kan voorkomen dat een P of N mosfet via zijn SOURCE pin er geen voltage/stroom terug kan lopen naar de DRAIN? (Moet een echte schakeling hebben als een traditionele mechanische schakelaar)

In een mosfet zit die vervelende diode die dit volgens mij veroorzaakt..... Heeft een transistor ook een body diode? Wellicht zou ik een transistor moeten gebruiken i.p.v. een mosfet?

Je kan twee mosfets in anti-serie plaatsen om ook stroom de andere kant op tegen te kunnen houden.

Een boostconverter en een BMS blijft het beste plan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/