Vestel 17pw80 parallele diodes kapot, door welke best vervangen?

Ik heb een salora 24led2615cdw tv gevonden. En aangezien daar heel vaak vestel in zit heb ik hem maar meegenomen. (Meestal blijf ik weg van stickerplakker merken) Die hebben vaak last vast van het bekende diode parallel syndroom ? (hoe krijgen ze het toch bedacht)
En inderdaad, ik had gelukt. Het was de betere "meuk" vestel en geen bijeen geraapte Chinese "kwaliteits meuk" ?
Het betreft een 17pw80 V2 voeding.
Er staan al diverse reparatie topics hier maar ik zit nog met een vraag. Maartenbakker geeft in de topics diverse oplossingen maar de oplossing van de 3 diodes te vervangen door 1 van 9a ipv 3x 3a parallel staat me wel aan. Maar ik zou niet weten welke diode ik daarvoor zou kunnen gebruiken.
De originele zijn uf5402. Die heb ik echter niet op voorraad liggen. Ik heb hier 5x sf34 diodes liggen. (Ooit besteld bij farnel) Lees ik de data-sheet goed en kan ik die als vervanger gebruiken? Ik lees ook ergens dat in het schema uf5402 staat maar dat het maar een advies is voor de inkoper en geen moet perse die diode zijn. Dus vermoedelijk moet sf34 ook kunnen. Ik heb er maar 5 dus kan ze niet echt matchen naar vf. Mijn gedacht is om eigenlijk meteen goed aan te pakken en meteen goede diode met koelblokje te plaatsen als ik toch zou moeten bestellen.
Wat raden jullie aan? En welke 9a diode zou ik kunnen gebruiken?

een uf5402 is een gewone snelle silucium diode, een 9A to220 diode uit een pc voeding zal wel werken hier..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Een UFxxxx is geen gewone diode, maar een ultrafast versie... (50nS)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

50-75ns om specifiek te zijn..

een fes8dt kan 8A hebben, wrs al goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie nu pas dat het autocorrect duiveltje heeft toegeslagen. Sorry, niet goed opgelet. Zou de mod verder kunnen aanpassen in vestel?
Zou 8a oké zijn?
Ik moet dus bij vervanger ook kijken naar de snelheid?
Wel goede tip van pc voeding. Ik heb er nog diverse liggen met defecte condensators (wel van enigsinds degelijke merken, geen heel goedkope Chinese meuk)
Ik kan niet bestellen bij farnel of iets dergelijks tenzij ik meebestel met iemand. En dan is recupereren (hergebruiken voor de Nederlanders) wel handig

maartenbakker

Golden Member

De UF5402 kan 3A hebben, geen 9. Anders hadden ze zichzelf bij Vestel niet zo voor parall*l hoeven te zetten.

Ik heb de laatste keer vervangers van 4A gebruikt voor een iets grotere overdimensionering, type MUR420. Een hele stapel besteld en een aantal met dezelfde spanningsval geselecteerd en goed knus tegenelkaar aan gebogen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

In iedere oude schakelende voeding zit wel een duo-diode in TO247 behuizing die je mooi kunt gebruiken.
Kun je parallel schakelen (buitenste pootjes doorverbinden).
Omdat ze op 1 die zitten (of in ieder geval uit dezelfde productierun komen), zijn ze bijna identiek.
https://megaeleco.com/wp-content/uploads/2017/12/ultrafast-rectifier-600v-30a-fep30jp.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Sommige Vestelprinten hebben zelfs een voorziening voor een dergelijke diode in TO-220 huisje. Daar moet wel een aluminiumplaatje op. En controleer even of hij snel genoeg is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gek genoeg is stroomopname in circuit geen 9 Ampere, maar wel eens diode uit nood weggehaald en blijft gewoon werken...

maartenbakker

Golden Member

Zal wel iets met piekstromen zijn... In elk geval zou ik zeggen dat het een met de Turkse slag ontworpen voeding is. De Franse slag bestaat niet meer en de Koraanse slag waarbij de elco's eerder gingen dan de diodes is ook alweer 10 jaar geleden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 november 2018 17:31:05 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik denk dat men voor 3 diodes heeft gekozen om de warmte beter af te voeren.
Maar dat werkt alleen als je ze selecteert op Vf en dat hebben ze blijkbaar niet gedaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Some zijn het er ook wel 5 en op sommige printenis geloof ik plaats voor nog meer. Tamelijk belachelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Weer druk gehad (en ben de laatste tijd ook erg vermoeid) vandaar dat ik nu pas reageer.
Kennen jullie dat? Als iets nodig hebt kun je het niet meer vinden. Ik meen dat ik een stapel defecte pc voedingen had liggen voor wat onderdelen uit te halen maar nu kan ik ze niet meer vinden, typisch ;-)
Op dit moment wil ik hem snel repareren met de 5x uf5402 diodes. Ik heb geen andere diodes liggen en de mama wil graag een licht tvtje voor op haar kamer.
Ik was vergeten te zeggen dat er effectief 5x! parallel uf5402 diodes zaten. Maar het setje van 3 is kapot (waarschijnlijk maar eentje maar dat zien we wel bij uit solderen wan dan kan ik ze pas goed testen)
Aangezien ze allemaal wel op hun donder hebben gehad ga ik ze uit voorzorg allemaal vervangen, zoveel kostte ze toch niet.
Ik zal ze zeker tegen elkaar buigen ivm warmte, handige tip.
Ik wil later eventueel de diodes vervangen door betere of modificeren met duo diodes en koelplaatjes. Zover ik kan zien heeft mijn voeding geen optie voor TO-220 behuizing maar ik heb wel eens een vestel voeding gezien die het wel had. Maar ik kom daar wel uit met een beetje creativiteit.
Hoe groot zou het koelblokje moeten zijn? Ik heb er nog ergens liggen uit een oude modem. Verder ben ik binnenkort weer een aantal dagen in nederland en in dat dorp maken ze flightcases. Ik zag dat ze daar ook veel kleine afvalstukjes van de aluminium profielen hadden toen ik daar voor informatie langsging. Ik denk dat als ik ze het vraag daar ook gerust een paar kleine stukjes van mag hebben voor als koelblokje.
Kan ik om even te testen ook de defecte diode er uit laten?
wel een beetje offtopic maar er zit geen afstandsbediening bij.
Ik zou graag een vervangende (niet een universele) bestellen op ebay maar heb geen idee welke.
Kan er iemand toevallig een lijst geven met in welke type en merken tv's je deze voeding kan aantreffen?
Ik zie regelmatig hier staan, ik heb het even voor je in euras opgezocht en...
Ik geraak daar niet in. Ik weet ook niet of je zo kan zoeken op merk voeding maar mocht iemand wat meer info kunnen geven, graag.
Update. Ik had vandaag een afstandsbediening uit een recyclebak gevist. Benieuwd naar welk merk want er stond niets op. je raad het nooit, een vestel afstandsbediening ;-)
sticker vermeld volgende:
VESTEL RC1900/30065008
FH05204078/1-GP
FH20628001465
Zal zodra tv weer werkt eens testen of hij werkt op de tv. (ik kan natuurlijk van te voren al testen of hij werkt)

maartenbakker

Golden Member

Grote kans dat hij werkt. Vestel gebruikt vaak gewoon RC5 maar niet helemaal dezelfde codes als Philips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor voorlopig is 1 van setje 3 stuks defect. soldeer defecte er uit en speelt voorlopig totdat je juiste diodes heb.

1 van de 5 is waarschijnlijk kapot. Het is puur om te testen, niet om verder te gebruiken. Goed om te weten maar ik heb wel 5 juiste vervangende diodes. Maar zou uit eindelijk liever een goede modificatie uitvoeren IPV van Turkse slag ?

Een goede modificatie is er niet want alle diodes sneuvelen wel een keer in deze TV,dit komt min of meer door door scherpe pulsen welke uit de voeding komen..