Video versterker

Hoi .....

Is er een schema van een video versterker waar mee je  SCHERPTE EN HERDERHEID instelbaarbaar zijn . ( ik zoek iets waar ik van video beeld het contrast Licht/donker kan instellen )

Ik heb iets gevonden maar twijfel aan dit schema .

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…

De versterking mag / hoeft niet veel te zijn

Alvast voer de moeite

Hoi......

Het gaat om een ingang signaal van CVBS

CVBS (Composite Video Baseband Signal)
Een technologie om videosignalen via een kabel te vervoeren. Hierbij worden de signalen voor helderheid en kleur gecombineerd

Arco

Special Member

Contrast en helderheid kun je wel instellen, maar scherpte niet.
(je kunt met een versterker van een wazig beeld / beroerd signaal niet plotseling een uitstekend beeld maken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Er zijn wel schakelingen bekend uit de videotechniek die het beeld beter maken, dat heet crispening. Door de signaalsprongen in beeld te accentueren ontstaat er een 'scherpere' indruk. Maar zoals altijd (in de techniek) is niets voor niets. Oa. meer ruis dan in het oorspronkelijke beeld. Evt. wil ik wel wat scannen uit het Videohandboek van Ir. Ru van Wezel, daarin staat een crispening schema. 6 transistors 3 spoelen en nog wat klein grut.

Als je de hoge frequenties optrekt wordt het "scherper".
Maar als men nu nog serieus iets aan video wil bewerken zou ik dat op de computer doen.

het videobeeld wordt al een stuk helderder als je de 75ohm impedantie weet te verwijderen, dat is doorgaans een weerstand op de ingang of uitgang. meerdere monitoren op 1 video bron maken het beeld ook steeds donkerder als je met splitters werkt, de impedantie wordt steeds lager..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 1 december 2018 01:45:57 schreef transformer:
Hoi......

Het gaat om een ingang signaal van CVBS

CVBS (Composite Video Baseband Signal)
Een technologie om videosignalen via een kabel te vervoeren. Hierbij worden de signalen voor helderheid en kleur gecombineerd

Ik dacht dat CVBS betekende Color, Video , Blanking , Sync..
Zo zie je maar, nooit te oud om te leren...:+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een composiet signaal scherper maken is moeilijk, want je neemt de kleur mee.

er zijn wel schakelingen die dat goed doen, contourverbeteraars, maar die zijn nogal complex, omdat ze de scherpte ophalen zonder de ruis mee te nemen.
Het contrast verander je door met de gamma te spelen; (de transfertcurve) das ook al niet simpel.

Maar het schakelingetje uit je link kan je wel wat mee experimenteren. Als je over de 2k2 regelaar een 50pF condensator plaats ga je de hoge frequenties ophalen, maar wel incluis de ruis en de kleur.

Op 1 december 2018 08:56:23 schreef testman:
het videobeeld wordt al een stuk helderder als je de 75ohm impedantie weet te verwijderen, dat is doorgaans een weerstand op de ingang of uitgang. meerdere monitoren op 1 video bron maken het beeld ook steeds donkerder als je met splitters werkt, de impedantie wordt steeds lager..

Met het gevolg van reflecties op de kabel, wat weer dubbele beelden kan geven en dubbele randen etc. Alles gewoon 75 Ohm laten. Videosignalen moet je actief splitsen, of de monitoren doorlussen. Allemaal high Z maken en alleen bij de laatste monitor de afsluitweerstand inschakelen. Aftakkingen op de doorgaande lijn horen er niet te zijn. Dat het beeld helderder wordt als je de afsluiting weg haalt klopt wel. De amplitude van het videosignaal wordt tweemaal zo groot. De kontrastregeling regelt ook gewoon de amplitude, het weglaten van de 75 Ohm afsluiting is een heel slecht idee.

Een en ander is wel sterk afhankelijk van de toepassing.

Toevallig zag ik pas een zwart / wit video-opstelling met een GPS tijdcode inserter om sterbedekkingen waar te nemen. Daarbij is alles ondergeschikt aan de vraag of je de ster in kwestie waar kunt nemen. Ruis, ringing door agggresief ophalen etc. maakt allemaal niet uit.

Het is in het algemeen het handigste alles aan te sluiten zoals het bedoeld is. Men kan soms creatief zijn, maar een correcte installatie is een zinnig vertrekpunt.

Op 1 december 2018 10:42:24 schreef buzzy:
[...]Met het gevolg van reflecties op de kabel, wat weer dubbele beelden kan geven en dubbele randen etc.

als de niet correct afgesloten 75 ohm kabel de juiste lengte heeft wordt het beeld wel scherper. De basis van contourregelaas is er er een randje aan toevoegen "contour". Om dat te bekomen werd er veelvuldig gebruik gemaakt van vertraginslijnen. maar bij composiet filter je tevens de kleur, en dat komt niet goed.

de tijd van de analoge beeldverbeteraars ligt al lang ander ons. TS vertelt niet wat de bedoeling is, maar een mogelijkheid is het signaal te digitaliseren en op te slaan. Dan bewerken in een grading programma zoals Davinci resolve ( bestaat een gratis versie van). Daar maak je binnen een handomdraai van oud weer nieuw, of omgekeerd...

Ik zou eerlijk gezegd op marktplaats, bij een kringloopwinkel of Used Products (voor zover dat niet hetzelfde te noemen is) op zoek gaan naar een video-corrector van JVC of zo. Zijn door de opkomst van digitale video volledig uit de gratie geraakt en daardoor voor een hele zachte prijs te koop.

Ik heb vroegâh deze gehad en mijn ervaringen ermee waren erg goed:
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/videospelers-en-videorec…

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Een video versterker die Contrast en helderheid Kan regelen ben ik al erg tevreden mee

Op 1 december 2018 11:00:53 schreef kris van damme:
[...]

als de niet correct afgesloten 75 ohm kabel de juiste lengte heeft wordt het beeld wel scherper. De basis van contourregelaas is er er een randje aan toevoegen "contour". Om dat te bekomen werd er veelvuldig gebruik gemaakt van vertraginslijnen. maar bij composiet filter je tevens de kleur, en dat komt niet goed.

de tijd van de analoge beeldverbeteraars ligt al lang ander ons. TS vertelt niet wat de bedoeling is, maar een mogelijkheid is het signaal te digitaliseren en op te slaan. Dan bewerken in een grading programma zoals Davinci resolve ( bestaat een gratis versie van). Daar maak je binnen een handomdraai van oud weer nieuw, of omgekeerd...

bepaalde videoschermen voor bewaking hebben last van knipperend beeld, steeds licht/donker. dat komt voort uit het contact wat de impedantie van de ingang afschakelt als je doorlust op het scherm. niet fatsoenlijk oplosbaar omdat het in de aansluitingen zelf zit, maar met een bnc t-stuk op de ingang met 75ohm afsluitdop werkt het ding weer prima.

ik heb donker beeld vaker weer goed gekregen door de impedantie wat hoger te nemen, was een geval van chinese camera's die moeite hadden met de 75ohm coax en de monitor impedantie. niet veel werk of duur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 december 2018 14:04:06 schreef transformer:
Een video versterker die Contrast en helderheid Kan regelen ben ik al erg tevreden mee

dan ben je goed af met de schakeling uit je openingspost. P2 regelt contrast op een zodanige wijze dat de helderheid ook wat meegaat.

Hoi.....

zou dit een betere schakeling zijn waar ik Contrast en Helderheid mee kan beïnvloeden/regelen

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hamblad…

Of pas na wat kleine aanpassingen

Alvast bedankt voor de moeite

Sine

Moderator

Dat is letterlijk een laagdoorlaatfilter, niet wat je wilt volgens mij.

Waarbij je automatisch uitkomt bij de vraag ... wat wil je nou eigenlijk precies gaan doen?

Hoi

voornamelijk contrast regelen

Die hadden we al door hoor. Gevraagd wordt wat je wilt doen of bereiken.

Ben met oude bewakingscamera's aan het knoeien ofzo. Wil je video gaan monteren of ben je aan het atv-en. En waarom wil je dat contrast veranderen?

Misschien zijn er andere betere manieren om hetgeen jij wilt te realiseren?

fred101

Golden Member

Volgens mij zijn beide schakelingen daar niet voor te gebruiken. Maar ik heb hier geen ervaring mee. Volgens mij is dat meestal een regeling in de weergever, bv een monitor of TV maar ik weet niet of dat het inkomend signaal wordt geregeld of dat het pas na conversiet etc op het laatst net voor de CRT wordt gedaan. Ik denk het laatste.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

voornamelijk contrast regelen

Dit is een beetje kort door de bocht. Als jij zegt contrast regelen dan zeg ik bouw een regelbare versterker zoals die van rob Kalmeier. Die doet het heus wel.

Alle andere vragen kunnen we geen antwoord op geven.

Het is in beperkte mate mogelijk om in het signaal dingen aan te passen en te regelen. Het CVBS signaal is steng gedefinieerd. Spanningsniveaus en frequenties moeten aan zeer specifiek gedefinieerde waarden voldoen. Je beeld is niet goed als daar van wordt afgeweken. Wil je de helderheid omhoog hebben dan kun je de amplitude opdraaien. Dit gaat goed als je amplitude om te beginnen te laag is. Is dit niet het geval dan maak je amplitude te hoog en gaan er dingen fout in de omzetters in je ontvanger. Dat uit zich dan vaak in ruis en storing en het voortdurend lopen van het beeld.

Contrast is net zoiets. Het is is verschil tussen zwart en wit of te wel het minimum en maximum in je signalen. Ligt dat te ver uit elkaar dus buiten de gestelde norm dan heb je kans dat het weer fout gaat met de voorstoep en de grote sink. Of te wel een rollend beeld met verstoring in bepaalde kleuren en een hoop storing op de audio kanalen als die erbij zitten.

De manier om dit soort problemen goed te krijgen is met behulp van video montage software of uiteindelijk in de monitor zelf waar het cvbs signaal uiteengerafeld en elk signaal dus los beschikbaar is. Per signaal kun je dan de dingen bijregelen. Er heeft ook video montage apparatuur bestaan waar dit mee mogelijk is. Ook daar werd alles uit elkaar gepeuterd om ingesteld te worden. Dit soort spul was vroeger best duur door o.a. zijn complexiteit. Tegenwoordig voor weinig in kringlopen of Rosmalen te vinden In rosmalen heb ikzelf een hele mooi ding van hameg gescoord waar je exact dit soort ding mee kunt doen. Ik gebruik het voor mijn ATV hobby.