kabel van zonnepanelen naar teller

ik ben van plan om de voorzijde van mijn huis van isolatie en bepleistering te laten voorzien.
Omdat er een grote kans bestaat dat ik vroeg of laat zonnepanelen zet vroeg ik mij af of ik nu niet netjes de kabel die van de zonnepanelen naar de teller loopt reeds kan voorzien, dan is die later ook weggestopt.

Ik vraag mij al lang af hoe ze dat oplossen want meestal staat de teller en de zonnepanelen meestal niet ideaal om die kabel daar te krijgen.

Ik zou gewoon een buis inmetselen, kun je dan nog mee doen wat je wilt en kabels zijn dan makkelijker te vervangen.
Uiteraard via de kortst mogelijke weg. Ik zou minimaal een 3/4" buis nemen.

Ik heb voor audio/video/netwerk een 22mm (mantel)buis genomen naar de zolder, werkt prettig.
https://static.gamma.nl/dam/132656/123

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Meestal liggen de panelen op het dak, de omvormer op zolder en dan '230V' draad naar de meterkast. Deze kunnen dan vaak door een koof waar ook wateraan-, afvoer en andere leidingen lopen, via kruipruimte weer naar meterkast.

Al zal er ook vast vaak gewoon op een willekeurige elektragroep worden aangesloten die al op zolder aanwezig is.

kan dat zo maar ? 2,5mm² lijkt daar daar toch snel te dun voor als je 6.000 w panelen hebt of meer

Met 6000w heb je ook geen normale installatie natuurlijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

particulier gaat in BE toch tot 10.000 w? Ik moet een mazout ketel vervangen dus dacht aan warmtepomp met zonnepanelen.

Meesten die ik ken hebben max 3000w ofzo...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

bovendien heb ik een teller 3 x 220 v 40 A

een stel loze leidingen leggen naar t dak nu je toch bezig bent, voor voeding en evt netwerk of dergelijke.

je hebt nog een oud krachtnet, 220V tussen de fasen, let daar op als je gaat zoeken voor panelen, meeste inverters zijn voor 400V kracht gemaakt. of je moet 3x 2000W op 230V nemen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 november 2018 19:07:58 schreef kombucha:
bovendien heb ik een teller 3 x 220 v 40 A

Is ondertussen 230V :)

Verschillende fabrikanten leveren 3F PV omvormers die instelbaar zijn op een lijnspanning van 230V ipv 400V, zo uitzonderlijk is dat nu ook weer niet. 4mm2 lijkt mij beter hier, 10kVA. Wat reserve kan nooit kwaad

Bij mijn oplevering van de zonnepanelen moest ik van mijn groepenkast een separate zekeringautomaat C16A plaatsen.

En dan kabel eerst naar beneden door betonnen vloer, naar de kruipkelder, naar de andere zijde aanleggen, en dan weer door de vloer omhoog langs de standbuis, naar de eerste etage, om dan daar langs het plafond in een draad/kabelkoker naar de converter via een werkschakelaar, totaal zo'n 20 á 25 meter 2 X 2,5 + aardscherm.
Zie de schematische opstelling, alleen is de groepen kast met meerdere automaten en aardlekschakelaars.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Plaats een zo ruim mogelijke buis met zo flauw mogelijke bochten.
Voor 6000 Wp is aansluiten op 3fasen verstandig.
En wat "normaal" is, is heel verschillend, verstandig is het om meteen het heel dak vol te leggen, i.v.m. het veranderen van de panelen.
Meestal is een type paneel al na een jaar niet meer te koop.
Zeker als je naar verwarmen via warmtepomp wil, is hele dak vol leggen en verstandig. Plaats meteen ook een buisje voor data = internet naar de meest voor de hand liggende plek voor de omvormer naar de router / switch.

zit sinds 2009 in de PV.

Hier heb ik met veel pijn en moeite vier draden (2 keer 9 panelen) door een 22mm buis gepropt voor een 5kW installatie. Bij mij hangt de inverter beneden bij gebrek aan een zolder....

Op 1 december 2018 09:31:40 schreef aR-Gee:
Hier heb ik met veel pijn en moeite vier draden (2 keer 9 panelen) door een 22mm buis gepropt voor een 5kW installatie. Bij mij hangt de inverter beneden bij gebrek aan een zolder....

Ik heb hier 2x 19mm buis voor gebruikt, 22mm^2 was beter geweest maar hebben ze in de gemiddelde DHZ zaak niet. Ik heb 3 aders per buis gelegd (meer lukte echt niet, 2x6mm^2 en 1x4mm^2, extra set achter de hand, door de buis getrokken voordat ik de buizen gelegd heb). En nog een derde 19mm buis voor twee extra sets (zodat ik losse panelen op de schaduwplekken kon leggen met kleine aparte invertertjes, 4mm^2 kabels).

Ik heb overigens mijn schoorsteen weggehaald (buren niet en hebben altijd wel schaduw en geen optimisers of zo...) en daar de bekabeling doorheen gelegd, dus geen open haard meer voor mij. Maar ook geen elektrabuizen aan de voorgevel...

Iedere bouwmarkt heeft wel 22mm flexibele buis, je moet alleen op de sanitairafdeling zijn daarvoor... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Als je daar toch bent, kun je ook een dikkere inmetselen. Laten we zeggen 70 of 80. Als het echt extreem moet 125..

zijn die lelijke regenpijpen ook meteen weggewerkt

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Het is tegenwoordig beter om bij grote installaties de dc bekabeling gescheiden te leggen ~ 5 cm. Reden hiervan is dat een sluiting een vlsmboog kan veroorzaken die zichzelf voortplant over je dc draden.

Ook een brandwerende afdichting van de dakdoorvoer is aanbevolen.

Deze meneer doet het even voor op een setje van 4 panelen ~ 140 volt.

links vergeten
https://www.youtube.com/watch?v=To2-_0sf5rg

brand lekker door
https://www.youtube.com/watch?v=d0DFeaYuskg

https://www.youtube.com/watch?v=y2uPfn44ksg

[Bericht gewijzigd door Peter112 op 1 december 2018 18:55:58 (20%)]

en een werkschakelaar op de DC kabels vlakbij de inverter. en niet deze constructies..

een fijn scherp gootdeksel strak in de DC kabels van de panelen, daar zet je een beschermband overheen, en zet de rand om..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Idd, en een beetje netter bundelen.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je een buis naar je dak trekt, zorg dan dat deze niet kan inwateren. Anders komt het bij harde regen in je meterkast eruit gedruppeld.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 1 december 2018 17:18:39 schreef meander:
Als je een buis naar je dak trekt, zorg dan dat deze niet kan inwateren. Anders komt het bij harde regen in je meterkast eruit gedruppeld.

Maar denk ook om eventuele condensvorming met temperatuur verschillen, met de luchtstroom.
Desnoods boven dichtpurren, en beneden de uitloop vrijhangend laten, en de aders U vormig aanbrengen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

al bedankt voor alle tips, niet zo eenvoudig als men op het eerste zicht zou denken hè