buck converter 3000V naar 12 V

Die 12V kun je wel mooi opslaan in een accu die hij misschien nog heeft staan.

[Bericht gewijzigd door rwk op donderdag 29 november 2018 14:17:16 (56%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nu neem je de hoogspanning weg en je verdraait de condensator tot 0,1F. De spanning wordt 300V. De energieinhoud is nu 4,5kJ.

Je zei het (uiteraard) goed, maar vergist je nu even bij de notatie. De spanning daalt doordat de capaciteit groter wordt gemaakt, in jouw voorbeeld dus 300 V bij 10 F.
De energie wordt dan 450 000 J, dus 1/10 van wat het was.

Inderdaad zullen de platen vanzelf dicht willen draaien, en daarbij ook best arbeid willen verrichten. De platen trekken elkaar immers aan. In een draaicondensator ontstaat daardoor een koppel; je kunt met de as iets aandrijven.
Er heeft vast wel eens een elektrostatische motor bestaan. In elk geval zijn er elektrostatische voltmeters.

@TS is nog niet terug, maar dat kan komen doordat hij geen idee heeft van hoe snel hier de reacties gewoonlijk komen. Op andere fora is dat een kwestie van eerder dagen dan uren. Hij zal straks wel schrikken van het aantal posts (waaronder dan weer geen enkele met een compleet bouwvoorstel, helaas! ;)).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Fijn en net - zoals altijd! - maar er kan geen bouwvoorstel komen zolang T/S niet laat weten welk vermogen er dient geleverd te worden. En zolang we niet mogen weten waarom er langs 12V= zou worden rondgegaan.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Een bouwvoorstel is simpel: neem een 12V accu en een weerstand van, zeg, 3k en 3kW in serie naar de inkomende 3kV voeding, er gaat dan ongeveer 1A lopen. Er waren geen eisen gesteld aan het rendement, dat is met 0.4% wel een beetje droevig.

Een roterende omvormer (motor-generator combinatie) zou kunnen, maar dat werkt alleen omdat de 3kV motor een mechanische commutator heeft, die de 3kV schakelt. Je kunt ook alleen die commutator nemen, aangedreven door een klein motortje, als mechanische wisselrichter, en die gebruiken met een geschikte transformator; de rest van de motor en generator heb je niet nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Een bouwvoorstel is simpel: neem een 12V accu en een weerstand van

Op zich wel een leuk idee, maar neem dan 2 strengen van 230 12V accu's en zet er 1 in serie en de andere parallel. En wissel dat regelmatig om.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat kan in principe ook; dat is eigenlijk een switched-capacitor oplossing met hele grote "condensators" en een lage schakelfrequentie.

Echter, net als de andere "oplossingen" is het erg onpraktisch, en daarbij nog best gevaarlijk ook, aangezien je met accu's werkt die je niet spanningsvrij kunt maken, en in serie een gevaarlijk hoge spanning maken.

Een forward converter of zo zou niet heel ingewikkeld zijn, als er transistors te koop waren voor dergelijke spanningen, bij 1200V houdt het wel zo'n beetje op, ook met SiC en GaN transistors.

Thyristors gaan nog wel wat verder, maar het is zeker niet eenvoudig om daar een switchmode converter mee te bouwen, en ook die zijn voor 3kV+ dun gezaaid.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

1200V lukt al met traditioneel bipolair. Ik denk dat een IGBT met SiC toch wel wat hoger zou moeten kunnen. En als het met eentje niet lukt, bouw je een totempaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kan ze niet vinden boven de 1.2kV.

Een totem-pole is in mijn begrippen een push-pull driver, maar ik denk dat jij iets anders bedoelt, een constructie om transistors in serie te zetten of zo. Heb je een voorbeeld? Hoe bouw je zoiets waarbij geen van de transistors de volledige spanning te verwerken krijgt bij het schakelen? Kun je ze ook daadwerkelijk weer sperren, of alleen in geleiding sturen, waarbij een geforceerde commutatie constructie nodig is om ze weer te laten sperren?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja voor 1 MegaVolt zijn ze er al bij de onderzeese 1Megavolt verbinding bij de eemscentrale, kan de foto niet zo snel vinden, er is een draadje over geweest.

Voor zover ik weet is dat niet één enkele thyristor maar een complexe serieschakeling, met dus een systeem voor geforceerde commutatie. Het uit geleiding krijgen van dergelijke systemen is vrij complex, zeker vergeleken met IGBTs e.d.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

En als het met eentje niet lukt, bouw je een totempaal.

Nee lijkt me geen totempaal want dat is eigenlijk gewoon een halve brug. Heet zoiets niet een cascode?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 29 november 2018 14:17:31 schreef Frederick E. Terman:

Er heeft vast wel eens een elektrostatische motor bestaan. In elk geval zijn er elektrostatische voltmeters.
.

In de elektrostatische periode bestond er allerlei speelgoed (voor volwassenen) die gebruik maakte van de eigenschappen van de elektrostatica . Oa schommels en molentjes...

https://www.youtube.com/watch?v=5O5vELz5Ihw

Hieronder foto van een voltmeter. Let op het logootje rechts. En die is nog eens RMS ook :-)

maartenbakker

Golden Member

Op 29 november 2018 19:00:10 schreef SparkyGSX:
Ik kan ze niet vinden boven de 1.2kV.

Een totem-pole is in mijn begrippen een push-pull driver, maar ik denk dat jij iets anders bedoelt, een constructie om transistors in serie te zetten of zo. Heb je een voorbeeld? Hoe bouw je zoiets waarbij geen van de transistors de volledige spanning te verwerken krijgt bij het schakelen? Kun je ze ook daadwerkelijk weer sperren, of alleen in geleiding sturen, waarbij een geforceerde commutatie constructie nodig is om ze weer te laten sperren?

Er zijn in elk geval IGBT-modules voor 6kV, geen idee of die uit een enkele IGBT bestaan.

Een totempaal die lijkt op wat ik bedoel, kun je vinden in de hoogspanningsgenerator van diverse F.I.M.I. monitoren zoals de C2082DAS of de 201CS. Zie http://www.retrocomputing.net/parts/philips/C2082DAS/docs/20phil.gif

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 november 2018 15:20:04 schreef big_fat_mama:
Pour la petite histoire: het effect is een beetje speciaal als een Belgische trein naar NL rijdt, Essen-Roosendaal en Liège/Luik-Maastricht. Die trein is gemaakt voor 3000V= maar krijgt er dus plots maar 1500 meer... dus slechts beperkt vermogen beschikbaar.

Ik weet nog dat we vroeger in Roosendaal langer stilstonden omdat er daar een andere (3000V) loc geregeld werd. Op dat beperkte vermogen reed je het station uit en dan even spanningsloos en verder op 3kV.

De beneluxtreinen hebben Belgische locs. Die zijn "dual voltage", gewoon gemaakt voor 3kV/ 1.5kV. Ik neem aan dat met deze getallen ze twee 1500V motoren hebben die in serie of parallel kunnen voor resp 3kV/1.5kV.

Bij het opzetten van die lijn zijn de Belgen slim geweest. De afspraak was dat de NS de rijtuigen zou kopen en de Belgen de locs. Het bedrag was ongeveer gelijk, dus goed verdeeld. Toen tien jaar later de capaciteit van de bestaande treinen te weinig werd en met langere treinen gereden moest gaan worden, kwam de NS bij de belgen: "Zullen we samen een setje nieuwe rijtuigen gaan kopen?". We? Samen? Ben je nu helemaal betuuterd? Jullie doen de rijtuigen!!!!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 november 2018 08:03:36 schreef rew:
[...]Ik weet nog dat we vroeger in Roosendaal langer stilstonden omdat er daar een andere (3000V) loc geregeld werd. Op dat beperkte vermogen reed je het station uit en dan even spanningsloos en verder op 3kV.

tot voor kort reed er tussen Antwerpen en Roosendaal ook een oud, roestig Acec stelletje in rood-roeste kleur, bedekt door de nodige graffiti. Na navraag waarom op deze lijn dit antiek stelletje in dienst bleef bleek dit een van de enige types die de overstap 3000-1500 V kon nemen zonder hindernissen. Ik weet niet of het treintje nu nog bolt. Sinds de Beneluxtrein over het HS spoor gaat verkies ik die optie.

Op 30 november 2018 08:03:36 schreef rew:
De beneluxtreinen hebben Belgische locs. Die zijn "dual voltage", gewoon gemaakt voor 3kV/ 1.5kV. Ik neem aan dat met deze getallen ze twee 1500V motoren hebben die in serie of parallel kunnen voor resp 3kV/1.5kV.

Ze hebben 750V motoren die met 4 of met 2 in serie worden gezet.

Dat roestrode treinstel rijdt nog steeds. De laatste 3 kilometer tussen de spanningssluis en station Roosendaal op halve kracht.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 30 november 2018 09:35:49 (15%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 november 2018 23:58:38 schreef kris van damme:
Hieronder foto van een voltmeter. Let op het logootje rechts. En die is nog eens RMS ook :-)

Ha, inderdaad, mooi zeg. Tnx!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit heeft iets intrigerends; iemand meldt zich in juni 2009 hier aan, post daarna niets en komt ineens met een niet-alledaagse vraag en reageert daarna niet meer...

Lambiek

Special Member

Op 1 december 2018 14:46:18 schreef Gadjo Dilo:
..... komt ineens met een niet-alledaagse vraag ...

En hoe zou jij het oplossen?

Op 29 november 2018 22:22:17 schreef SparkyGSX:
Voor zover ik weet is dat niet één enkele thyristor maar een complexe serieschakeling, met dus een systeem voor geforceerde commutatie. Het uit geleiding krijgen van dergelijke systemen is vrij complex,....

Er zijn wel GTO's te koop van 1.5kV, daar zou je er een paar van in serie kunnen zetten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

https://energyevo.com/2015/01/18/updated-compilation-of-important-info…

Onderaan dit document staat patent 08/100.074. Wat ik wil is een praktische spanningsdeler maken om van die 3000v naar 12 V te gaan bvb 3000V R1=100 MOhm , R2 43KOhm output 12.845V , maar wat met de stroom over die HV weerstanden? Don Smith beweert dat als je het voltage en de frekwentie opdrijft naar heel hoge waarden en terug omlaagtransformeert je aan totale energie wint door de electronen uit de omgeving aan te slaan volgens j(joules)=0.5xC(farads)xV²(volts)xF²(frekwentie). De hoge spanning is niets, maar die bruikbaar omlaagtransformeren is mijn probleem.

patdet

Aha, gaan we op die toer? Dan haak ik af.

totale energie winnen..... dat wordt het dus niet. wat je ook doet, de omzetting zal warmte veroorzaken in componenten en warmte = verlies.

ik ging op een andere manier werken.
10gloeilampen van 230V AC (DC dus 320V) aansluiten in serie.
daarrond een aantal 12V zonnepanelen bouwen en die parallel zetten.
in praktijk betaalbaar en goed te doen. denk zelf dat er 3KV lampen bestaan ook

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 6 december 2018 11:52:43 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

't Is wel goed voor even flink lachen... :)
Weer zo'n windmolenfiguur die energie uit de lucht tovert. En niet zo'n beetje!
Hij tovert uit een schoenendoos met 5 onderdelen 12v 300mA om naar 120v 80A... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

tuurlijk. kan perfect.
net hetzelfde als zonnepanelen. een openklemspanning en een kortsluitstroom. maar nooit beide samen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Beste Patdet, ik weet uit ervaring dat je niet zal luisteren, want echte gelovigen zijn doorgaans niet voor rede vatbaar. ;-)

Een goede raad: vergeet het maar. En hou je verre van die zelfverklaarde profeten die enkel onzin rondstrooien omdat ze zelf gaten in hun kennis hebben als een Emmenthaler..
Of ze vinden het leuk naïeve beginners op het verkeerde been te zetten.

Er zijn twee fundamentele natuurwetten die tot op vandaag nooit in vraag gesteld zijn.

1)Het behoud van energie. Energie kan niet gemaakt of vernietigd worden. Je kunt energie enkel produceren door een andere vorm om te zetten in de gewenste vorm. Niet door om te zetten in hogere of lagere spanning of frequenties.

2) De wet op de toenemende entropie.Je kunt dus energie omzetten, maar steeds lekt er dan energie weg in de vorm van warmte. Dus telkens je energie omzet hou je minder van de gewenste vorm over dan de hoeveelheid waarmee je begon. Men noemt dat soms rendement.
Dat proces zal doorgaan tot het einde der tijden. Dan is alle energie in warmte omgezet, en is de temperatuur overal gelijk.
Het heelal bevindt zich dan in een statische toestand en de tijd zal stilstaan, want niets verandert nog.
Vermoedelijk zal dat heelal dan door de graviteit samentrekken tot een singulariteit en terug uitzetten en dan zijn we terug bij af.
Maar dat zal mij worst wezen, want ik zal het niet meer meemaken. :-)