Schemerschakelaar aansluiten

Ik heb een Finder 11.31 schemerschakelaar in de groepenkast gebouwd.
Ik dacht dat ik snapte hoe ik zo'n relais aan moet sluiten, maar helaas: alles gaat telkens op zwart.

Het aansluitschema staat hier:
http://prntscr.com/lpf45u

Ik heb aangesloten:
A1: Fase
A2: N
B1 en B2: meegeleverde foto-cel
11: Fase
14: Zwarte schakeldraad en die zit weer op de lamp.

Ik vermoed dat ik 14 en 11 niet goed heb aangesloten.

Wie kan mij op weg helpen?

Groet,
Els

Ik ken het systeem niet en de tekening maakt het mij ook niet duidelijk, maar kan het zo zijn dat 11 de "N" van de lamp moet zijn? Als jij daar een fase opzet en hij schakelt, schakel je de Fase naar A2 en dan gaat hij er inderdaad uit.

//EDIT: Haal anders de lamp eens los en meet tussen 14 en 11 wat de spanning is met een multimeter als hij ingeschakeld is. Staat daar 230V schakelt het dus zowel de Fase, A1->14 en A2->11

[Bericht gewijzigd door BernardV op zaterdag 1 december 2018 19:26:12 (29%)

De andere kant van de lamp zit toch wel aan de nul?
Het schema komt zo te zien rechtstreeks uit de datasheet van Finder, daar kan je weinig fout aan doen.

maar kan het zo zijn dat 11 de "N" van de lamp moet zijn?

Ik heb idd de fase op 11 staan.
Zal ik N erop zetten?
Wat zet ik dan op 14? N naar de lamp?

Op 1 december 2018 19:23:38 schreef BernardV:
Ik ken het systeem niet en de tekening maakt het mij ook niet duidelijk, maar kan het zo zijn dat 11 de "N" van de lamp moet zijn? Als jij daar een fase opzet en hij schakelt, schakel je de Fase naar A2 en dan gaat hij er inderdaad uit.

//EDIT: Haal anders de lamp eens los en meet tussen 14 en 11 wat de spanning is met een multimeter als hij ingeschakeld is. Staat daar 230V schakelt het dus zowel de Fase, A1->14 en A2->11

Dit is niet juist.

Contact 11/14 is een normally open contact en heeft geen interne verbinding met A1 of A2

Als contact 11/14 gemaakt is zal je over dit contact niks meten.

De andere kant van de lamp zit toch wel aan de nul?

Ja: de lamp is met blauw en zwart aangesloten.

Feitelijk is die 11/14 gewoon een schakelaar. Als je de zaak nou even logisch bekijkt moet de kring gesloten zijn (en de lamp aan) als 11 en 14 verbonden zijn. Zo niet dan moet de kring niet gesloten zijn.
(en inderdaad moet dan de N nog aan de lamp zitten, staat niet in de tekening).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Haal anders de lamp eens los en meet tussen 14 en 11 wat de spanning is

Als de schakelaar aan is, meet ik op beide (14 en 11) 230 V.

Op 1 december 2018 19:37:03 schreef Els den Iep:
[...]
Als de schakelaar aan is, meet ik op beide (14 en 11) 230 V.

Dan schakelt het dus A1->14 en A2->11 zoals ik het zie, maar ik laat me graag corrigeren als het niet goed is.

//EDIT: Probeer het anders gewoon, want als je de lamp tussen 14 en 11 zet, dus de fase van de lamp en de nul van de lamp.
Het kan niet mis gaan, want als het niet zo werkt is er geen kring die stroom gaat leveren.

[Bericht gewijzigd door BernardV op zaterdag 1 december 2018 19:44:34 (28%)

Op 1 december 2018 19:41:50 schreef BernardV:
[...]
Dan schakelt het dus A1->14 en A2->11 zoals ik het zie, maar ik laat me graag corrigeren als het niet goed is.

//EDIT: Probeer het anders gewoon, want als je de lamp tussen 14 en 11 zet, dus de fase van de lamp en de nul van de lamp.
Het kan niet mis gaan, want als het niet zo werkt is er geen kring die stroom gaat leveren.

Zou het niet doen!!

Shiptronic

Overleden

uit de finder DS : https://www.finder-relais.net/en/finder-relays-series-11.pdf

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 1 december 2018 19:48:38 (42%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Waarom niet dan? Als ik een lamp aansluit op een schakelaar waarbij de N van de lamp en de F van de lamp beiden aan de schakelaar zitten is er niets aan de hand.. dan heb je "niets".

//EDIT: Precies @Shiptronic en aangezien daar het logo ~- staat denk ik dat er F/N staat tussen 14/11

[Bericht gewijzigd door BernardV op zaterdag 1 december 2018 19:50:05 (22%)

Dat zie je niet goed. Tussen 11 en 14 zit een contact dat potentiaalvrij is van de rest.

Dus als Els daar 230V meet betekent dat dat het contact open staat.

Op 1 december 2018 19:48:52 schreef KlaasZ:
Dat zie je niet goed. Tussen 11 en 14 zit een contact dat potentiaalvrij is van de rest.

Dus als Els daar 230V meet betekent dat dat het contact open staat.

Dat meet ze als de lamp los is neem ik aan @Els?
Dat was ook mijn vraag "haal de lamp los en meet"

Sine

Moderator

11/14 is een open relais contact, dat is ook de normale nummering ervoor, en er staat in de datasheet dat het een open relais contact is.

Dus je sluit het ding zo aan:

11/14 mag je uiteraard verwisselen.

De -~ in de datasheet geeft aan dat het een externe voeding kan zijn van een andere spanningssoort (ofwel, je kunt er ook 12V mee schakelen bijvoorbeeld)

Shiptronic

Overleden

Werk van Finder maar even af gemaakt, is ook wel het meest waardeloze schema wat erin staat, de rest staat tenminste nog een symbool bij

ik ben te laat Sine was sneller, en even gedit 1e poging stond hier de verkeerde foto.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dan is het wel gek dat Els 230V meet tussen beide contacten als de lamp niet is aangesloten.

Shiptronic

Overleden

Waarmee gemeten , hoogohmig ding kan van alles aangeven.

Maar er word normaal gesproken gewoon een potentiaal vrij NO contact geschakeld, zo ben je vrij om AC DC of wat je maar wil te schakelen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Of zo, als de lamp op een externe voeding zit.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

@GerardMonique, dat is precies wat @Els gedaan heeft maak ik op uit het eerste bericht.
Alleen dan klapt alles er uit zodra ze dus een fase op 11 zet.

//EDIT: Waarom zou er anders een ~/- afbeelding staan bij 11/14 als het potentiaal vrij is, in mijn ogen is ~ altijd nog wisselspanning.

//EDIT2: Als alles er uit klapt zou het zo moeten zijn dat alles er ook uit klapt als je de lamp gewoon aansluit, zonder deze schemerschakelaar. Als het een potentiaalvrij contact is. Dan zal er een sluiting zitten in de lamp.

[Bericht gewijzigd door BernardV op zaterdag 1 december 2018 20:16:23 (11%)

Klopt: zo heb ik het aangesloten.
Ik zal een fot0 van de groepenkast maken. Misschien kunnen jullie daar iets over zeggen.

Shiptronic

Overleden

om aan te geven dat beide gebruikt mogen worden, niet elke ~ schakelaar mag ook DC schakelen !! (iets met vlambogen enzo )

Kan er alleen uitklappen als:

de Nul direckt op 14 zit zonder belasting ertussen

de Nul word van een ander groep geleend, en de aardlek vliegt eruit!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 1 december 2018 20:16:22 (39%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Valt nog niet mee om een duidelijke foto te maken:
http://prntscr.com/lpg6ll
http://prntscr.com/lpg6z1

Geelgroene zijn de draden naar de fotocel. Als testopstelling natuurlijk.
Deze hebben geen polariteit toch?

[Bericht gewijzigd door Els den Iep op zaterdag 1 december 2018 20:25:41 (35%)

Sine

Moderator

Bernard, doe jezelf een plezier en lees de eerder gelinkte datasheet eens.

@Ship, Nul van een andere groep, dat zou zomaar verklaren waarom 'alles' donker wordt.

@Els
Yes, foto's zijn altijd nuttig.
-edit-
Foto's waarop je wat ziet that is ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 1 december 2018 20:28:25 (10%)