Oldtimer radio ombouwen naar DAB+, bluetooth etc.

Er bestaan wel potmeters in kastjes met wat RCA pluggen er aan, die zou je kunnen nemen. Moet je nog wel de uitgang splitsen met een RCA splitter.
Bijvoorbeeld:
https://www.mbcaraudio.nl/bass-controls/10041-acv-amplifier-level-cont…

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ik zou die inderdaad kunnen bestellen, zoiets is ook al vaker aangegeven als oplossing maar ook wordt gezegd dat aarding een probleem gaat opleveren, brommen etc. en bij de elektronica zaak wordt gezegd dat dit niet gaat werken dat er een schema met meer componenten tussen moet worden gezet, maar daar houd het dan weer op!?!?

Dat je met een eenvoudige stereo potmeter problemen krijgt zo kunnen, maar proberen wil je kennelijk ook niet? Voor die 2 euro zou ik het een kans geven.

Mooier is een opamp ervoor, dan je potmeter en een opamp erachter als linedriver. Dan belast je de potmeter en je bronnen niet en heb je een mooiere regeling. Kant en klaar bestaat zoiets niet, dus zal je dat zelf moeten klussen. Of zelf goed zoeken op Ali of Ebay.
Meestal plopt dit ook nogal bij in en uitschakelen, zonder dat de uitgangen gemute worden bij uit/inschakelen heb je dat altijd.

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op vrijdag 30 november 2018 22:49:06 (13%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Natuurlijk heb ik al wat geprobeerd! Eerst een potmeter van 10k erin gezet, werkte op zich wel maar kreeg het volume niet laag genoeg en er zat een klein kraakje in. Vervolgens een potmeter van een ander versterkertje geprobeerd, werkte helemaal niet. Bij elektronica zaak nagevraagd en vertelde mij dat potmeter niet zou gaan werken i.v.m. aarding en nog wat dingen maar hadden zo niets liggen en verwezen mij naar circuits online, hier zitten echte technische knobbels die mij wel met een schemaatje zou kunnen voorzien zeiden ze, vandaar dat ik nu hier beland ben.

Shiptronic

Overleden

Niet laag genoeg?? Dan heb je de boel niet goed aangesloten, de pot meter regelt tussen signaal en 0V , bij 0V is er geen signaal meer. Had je wel een massa op de potmeter> (zie mijn aangepaste tekening tekening)

[edit] gewijzigd zie : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2037903#2037903

Post anders een schema hoe het wel zat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Precies hoe jij het tekent heb ik de potmeter aangesloten gehad!

Shiptronic

Overleden

Dan moet je naar "0" kunnen regelen ! of je hebt een heel exotische potmeter gebruikt.

Maar je zegt dat het met een ander potmeter ook niet werkt?

Gebruik je logaritmische type's ? Om hard/zacht gevoelsmatig goed te zetten zitten "in" en GND gewisseld, zoals nu getekend is met klok mee draaien zachter, waar je normaal 0 of heel stil zou verwachten is nu volgas.

Kleine hikup van mij

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De eerste die ik gebruikt heb kwam uit de elektronica zaak, gevraagd om een stereo potmeter 10k (geen exoot) die werkte redelijk maar het volume bleef bij volledig links draaien toch nog te veel geluid geven.
De potmeter uit de versterker was de SANNI A203 die werkte helemaal niet (wel volume naar links en rechts maar niet zacht naar hard).

Shiptronic

Overleden

even beter mijn best gedaan, potmeter is getekend met de as naar je toe gericht !

Post anders eens een foto van je potmeter

Als het idd een LOG potmeter is kan verkeerd om aan sluiten leiden tot:

Regelen tussen luid tot zeer luid en met een krakje naar stil.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 1 december 2018 19:19:50 (33%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb de aarddraad links en rechts gehad, ene keer werkte hij wel maar met kraakje en volume bleef bij laagste stand nog redelijk hard aan, andere kant werkt het helemaal niet.

Shiptronic

Overleden

Goede potmeter nemen, en dan moet dit gewoon werken, niets meer niets minder, als dit niet lukt lukt er meer niet :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

10k log. Welke versterker bleef te hard staan, de Focal sub of de Pioneer?
Je belast de potmeter met 2 versterkers, daardoor is de regeling niet lekker. Maar enige regeling moet wel kunnen, als het te hard blijft gaan kan je bijvoorbeeld nog de ingangslevels op de beide versterkers instellen.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

De pioneer bleef te hard staan en die kan ik niet regelen, de sub wel.
Ik wil best geld uitgeven (zit al op de 2de versterker) maar wil wel dat het
nu gaat werken! Denk je dat er bij deze https://www.mbcaraudio.nl/bass-controls/10041-acv-amplifier-level-cont… nog intelligentie in zit of zou dit ook gewoon een kale potmeter zijn?

KGE

Golden Member

Op 4 december 2018 18:25:13 schreef EugeneW:Denk je dat er bij deze https://www.mbcaraudio.nl/bass-controls/10041-acv-amplifier-level-cont… nog intelligentie in zit of zou dit ook gewoon een kale potmeter zijn?

Aangezien er geen voeding is, moet het wel een passieve regeling zijn dus een gewone potmeter. Maar een potmeter als spanningsdeler geschakeld (dus onderkant aan de 'nul' of massa, ingangssignaal op de bovenkant en uitgangssignaal van de loper) moet van min tot max kunnen regelen.

High met Henk

Special Member

Juist en om je balans tussen sub en andere goed te krijgen kun je dus ook een balans potmeter tussen zetten.

Nog een 100k kopen en dan de vaste weerstand tussen de ingangs signalen zetten en op de loper je signaal aanbieden.

Ik twijfel wel ff aan de 100k omdat dit sterk afhankelijk is van de input impedantie van je versterkers.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Op 4 december 2018 18:25:13 schreef EugeneW:
De pioneer bleef te hard staan en die kan ik niet regelen, de sub wel.
Ik wil best geld uitgeven (zit al op de 2de versterker) maar wil wel dat het
nu gaat werken! Denk je dat er bij deze https://www.mbcaraudio.nl/bass-controls/10041-acv-amplifier-level-cont… nog intelligentie in zit of zou dit ook gewoon een kale potmeter zijn?

dan moet je de SUB juist harder zetten!!!, tot de 2 matchen, het complete volume regel je dan met de getekende potmeter.

die regeling die je toont is hetzelfde , alleen dan in een leuke behuizing en praktische tulpconnectors.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Volgens de handleiding is de Pioneer ingangsgevoeligheid 1V bij 22kohm vast. Dat betekent dat er maximaal 1V nodig is om het maximale uitgangsvermogen van de Pioneer te halen en is helaas niet instelbaar...:
https://www.pioneerelectronics.com/StaticFiles/Manuals/Car/GM-D1004_Ow…

Manual Focal:
https://www.focal.com/sites/www.focal.fr/files/shared/catalog/document…
En daarvan is de ingangsimpedantie helaas niet gespecificeerd, ingangsgevoeligheid regelbaar 0,2 - 5V.

De kunst is het zó af regelen dat je onder elke volumestand (je master volume regelaar) de beide versterkers net zo hard spelen, dus dat je systeem lineair uitstuurt.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Shiptronic

Overleden

Eerst alles laten spelen zonder SUB, of die helemaal naar 0 draaien, dan zorgen dat je normaal geluid uit de Pioneer krijgt, dan langzaam de SUB erbij regelen tot het gewenste niveau.

Moet niet zo heel moeilijk zijn.

Heb je het laatste schema gezien ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Iedereen heel, heel erg bedankt voor het meedenken....vooral Shiptronic. Vandaag de potmeter gekocht en volgens het schema van Shiptronic aangesloten. In eerste instantie ging hij van hard naar zacht dus andersom aangesloten en werkt helemaal perfect, geen enkele brom, en uit is ook echt uit, top. Ik ben er echt blij mee, geen kant en klare oplossing maar met proberen en hulp van jullie ben ik er toch gekomen, THANKS.

Vandaag de spullen in de auto proberen te bouwen en dat was niet niet zo makkelijk, op het wegwerken van de kabels na is het gelukt. Alles werkt prima echter op de achtergrond hoor ik een hoge pieptoon met wat ruis (geen bromtoon maar een pieptoon). Ook als ik hem op een externe voeding zet blijft de pieptoon aanwezig. Hoe meer volume hoe meer pieptoon zeker als ik de muziek uitzet, wat zou dat kunnen zijn?

bprosman

Golden Member

Verandert die piep met het toerental (dynamo) ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nee de motor staat niet eens aan...