Ir sensor board werkt deels

Hallo.

Ik heb hier een medion tv met een IR defect.

De tv gaat wel aan met de AB.
Verder is er geen enkele bediening met de AB.
Ook uitschakelen met de AB is niet mogelijk.

De tv is wel te bedienen met de tiptoetsen op de voorkand van de TV.
Echter de tv is van kemand met een handycap en is de AB noodzaak.

Iemand enig idee waar het probleem in kan zitten?

De IR sensor is schijnbaar al eens hergesoldeerd gezien de krassen op de print.

Of zou het probleem in de print kunnen liggen waar het IR board op is aangesloten?

Zie bijlagen voor details van de print

Arco

Special Member

Eén topic is wel genoeg, hoor... (van 3 wordt 't niet beter... ;) )
Type TV ontbreekt. Is het de originele AB of een universele?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kunt die sensor uittesten maar ik vermoed dat de oorzaak in de afstandsbediening zit, misschien eerst deze goed controleren.

LDmicro user.

Haha, sorry.

Kreeg telkens de melding kan bericht niet uploaden.
Dus weer nieuwe gemaakt.

Ja de AB is orgineel.
Ook een orginele replece AB dito euvel.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, maar werkt die AB wel goed? heel zelden is het de ontvanger.

LDmicro user.

Op 2 december 2018 12:35:25 schreef MGP:
Ja, maar werkt die AB wel goed? heel zelden is het de ontvanger.

Beide AB gelijk resultaat.

Met zulke antwoorden kunnen we niet verder, tenzij dat je onderdelen vervangt tot het werkt.

Meten is weten, de rest is gissen.

LDmicro user.

Sorry zitniet vdel op forums.

Type TV is MD 30486
De 2 gelijke afstandsbedieningen geven het zelfde resultaat.
Alleen aan maar geen verdere actie.

Arco

Special Member

Aan AB's kan het niet liggen; de toets voor aan en uit is dezelfde... ;)
Wellicht een defecte/uitgedroogde/bolle elco ergens...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je een camera? dan kun je zien of de AB werkt door de AB naar de lens te richten.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Foto (duidelijke) van het binnenwerk kan helpen. Waarschijnlijk zoals gezegd defecte elco.
Die zorgt voor rimpel op de voeding van de IR receiver, waardoor het signaal niet meer herkend wordt.

Als de tv uit staat (weinig stroom) is de rimpel klein, waardoor aanschakelen nog wel gaat.
Na aanschakelen wordt de stroom (en rimpel) veel groter, en 'ziet' de IR receiver niets meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco, ben recent veel met die IR ontvangers bezig en die kunnen heel veel verdragen en gezien de keramische C's op de print staan is het weinig waarschijnlijk dat de voeding (rimpel) de oorzaak zou zijn.
Vooral dat het niet meer werkt is verdacht.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Komt toch vaker voor.
Bijv. bij sommige apparaten uit de 900 audioreeks van Philips was het een bekend verschijnsel dat de IR er soms mee stopte daardoor.
Die keramische c'tjes gaan weinig uithalen tegen de rimpel bij defecte elco's... (da's wat teveel gevraagd van ze... ;) )

Fout in AB is in dit geval niet te verklaren, omdat aan wel gaat en uit niet. (zelfde toets)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 2 december 2018 13:33:46 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Type TV is MD 30486

Op 2 december 2018 13:03:31 schreef Arco:
Foto (duidelijke) van het binnenwerk kan helpen. Waarschijnlijk zoals gezegd defecte elco.
Die zorgt voor rimpel op de voeding van de IR receiver, waardoor het signaal niet meer herkend wordt.

Als de tv uit staat (weinig stroom) is de rimpel klein, waardoor aanschakelen nog wel gaat.
Na aanschakelen wordt de stroom (en rimpel) veel groter, en 'ziet' de IR receiver niets meer...

Ik zal de tv straks ff open draaien en een foto maken van de print.

De AB heb ik getest met mn mobiel, bij alle knoppen geeft ie een flikkering.

Klinkt pa.usibel van de rimpel arco.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 december 2018 13:03:31 schreef Arco:
Foto (duidelijke) van het binnenwerk kan helpen. Waarschijnlijk zoals gezegd defecte elco.
Die zorgt voor rimpel op de voeding van de IR receiver, waardoor het signaal niet meer herkend wordt.

Als de tv uit staat (weinig stroom) is de rimpel klein, waardoor aanschakelen nog wel gaat.
Na aanschakelen wordt de stroom (en rimpel) veel groter, en 'ziet' de IR receiver niets meer...

Arco

Special Member

Je kunt de elco's doormeten, maar daar moet je dan wel spullen voor hebben...

In ieder geval kun je de elco's controleren op zichtbare defecten. (staat bol, plastic jasje gescheurd, prut uitgelopen...)
De zwarte pasta onder de elco's is alleen maar lijm waar ze mee vastgekit zitten.
Met 'prut' bedoel ik inhoud, die vaak langs de pootjes naar buiten komt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

-overbodige prut gewist-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 3 december 2018 00:56:51 (93%)

Deze sensoren zaten ook in Grundig. De meest voorkomende fout was de voeding door een zieke elco. Ook heb ik mij weleens 2 slagen in de rondte lopen zoeken naar een sensor die niet wilde werken en dat kwam door een spaarlamp welke licht op de sensor gooide en daardoor geen signalen meer kon ontvangen. Ook de sensor zelf ging weleens stuk.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Arco

Special Member

Veel oudere SMPS'sen werken op ongeveer de frequentie van de IR ontvanger, da's bij rimpel vragen om moeilijkheden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Had ik even gemist, die PCB met MD1, het oog. @TS Heb je een scope?