Hoogomig naar laagomig?

Hallo,

Ik heb een hoofdtelefoonversterker met een uitgangsimpedantie van zo'n 30 Ohm. Nu heb ik een klein speakertje liggen van zo'n 5 Ohm.

Kan ik de speaker van 5 Ohm in serie met een weerstand zetten om zo toch het laagohmige speakertje toe te kunnen passen op de hoger ohmige uitgang??

Alvast bedankt voor de hulp.

Boskabouter22

RAAF12

Golden Member

Het kan, maar daarmee wordt de dempingsfactor verlaagd en daardoor kan de bassweergave wat 'zwabberig' gaan klinken. Gewoon uitproberen met die serie R, er gaat niets kapot, het geluid zal wel iets zwakker worden..

Dat kan, maar dan heb je 20 * log (1/6) is ruim 15 dB verzwakking, waar je allicht niet op zit te wachten.
Wat zou kunnen is een 1:5 of 10 audiotrafo, maar dat is geen standaard component meer.
Als je precies weet wat voor versterker en luidspreker het zijn zijn er allicht meer mogelijkheden, maar op basis van de nu verstrekte informatie zou de amp bij grotere uitsturing kapot of in de stroombegrenzing gaan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je WEL voldoende versterking hebt maar NIET genoeg basweergave krijgt, dan kun je de dempingsfactor verbeteren door, behalve een serieweerstand, ook een parallelweerstand toe te passen vlak over de hoofdtelefoonaansluiting. De waardes zijn experimenteel vast te stellen. Maar let wel, uit kleine luidsprekertjes krijg je sowieso niet gemakkelijk veel lage tonen. Daar doe je niks aan, met electronica, dat is puur fysica/akoestiek.

En eigenlijk ben ik wel stevig benieuwd naar die hoofdtelefoonversterker met 30 ohm uitgangsimpedantie. Eventjes mierenneuken: de uitgangsimpedantie zal heel wat lager zijn, vermoedelijk, eigenlijk had er moeten staan" "versterker voor hoofdtelefoons met impedantie 30 ohm, of groter". Maar vertel eens wat meer over die versterker: merk? type? schema? weblink?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 3 december 2018 18:59:41 (35%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hubie

Special Member

Dat zal wel 32 Ohm zijn,dat is een gangbare impedantie.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Foei, @Hubie, jij bent oud en wijs genoeg om te weten: "assumption is the mother of all fuckups". T/S schrijft netjes en verzorgd, die 30 kan natuurlijk een tikfout zijn maar ik stel me eerder voor dat het om een ietwat exotische versterker gaat. Vanwaar mijn benieuwdheid.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hubie

Special Member

:-) We gaan het zien (of niet natuurlijk)

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 3 december 2018 19:28:45 (86%)

een normale hoofdtelefoonuitgang geeft zo weinig vermogen dat de speaker niet veel kabaal zal maken. Tevens zijn die dingen (bijna) altijd kortsluitvast, je kan er de speaker dus ook zo eens aanhangen. Met extra serie en parallelweerstand gaat het heel stil worden :-)

Hallo ieder,

dank voor de reacties,

mijn hoofdtelefoonversterker betreft een zelfopgebouwde hoofdtelefoonversterker voor de basgitaar.

Inderdaad, een hoop fouten en zaken die missen in mijn verstrekte verklaring...

De nominale impedantie op de uitgang is 32 Ohm.
Dit betekent dat men een hoofdtelefoon met nom. 32 Ohm impedantie erop aan kan sluiten.
De impedantie op de uitgang lag tijdens mijn testfase tussen de 20 en 30 Ohm.

Ik heb geprobeerd het kleine speakertje aan te sluiten met een serie weerstand en daarna met een parallel weerstand, maar dit haalde niets uit, de ene keer kreeg ik geen geluid eruit, en de andere keer was het geluid zeer zacht met veel storing.

Nu heb ik de stereo hoofdtelefoonuitgang doorgelust naar mijn basgitaarversterker, en is het geluid snel overstuurd, maar wel hoorbaar.

Waarom eigenlijk een speaker willen toepassen als je een hoofdtelefoonversterker bouwt? : Ik zit nog in mijn testfase waarin ik de schakeling heb opgebouwd op een breadboard waar het handig is om een speaker te hebben ipv om telkens met een hoofdtelefoon op te moeten kijken of het geluid nog goed is.

Het schema heb ik hieronder ingevoegd:
https://www.theprojectasylum.com/electronicsprojects/musical-instrument-stereo-headphone-amp/musical-instrument-stereo-headphone-amp-schematic-diagram.gif

Ik heb het schema van een site genaamd the project asylum, en deze is waarschijnlijk al eerder voorbijgekomen in een van mijn berichten op dit forum.

Ik ben nu nog bezig met het breadboard en later ga ik het printplaatje maken.

Uiteindelijk ga ik in 1 post mijn foto's plaatsen van mijn project, ook met de resultaten in LTspice, om zo te voorkomen dat ik(zoals nu) meerdere berichten ga plaatsen over hetzelfde project...

Mvg,

Boskabouter22

blackdog

Golden Member

Hi Boskabouter22

De LM386 kan in principe een 4 Ohm luidspreker aansturen als je de voedingspanning niet te hoog maakt.

Ook hangt het af van wat voor muziek je gebruikt, als het plat gecomprimeerde herrie is, kan het IC te warm worden.
Waarom, omdat het menselijk gedrag is om het zo hard mogelijk te zetten :-) (en je hebt maar weinig vermogen tot je beschikking)

Bij het testen gebruik dan eerst alleen de MP3 ingang, want je wilt eerst zeker weten dat de LM386 IC's goed werken.

Meet je voedingspasnning zonder dat er een hoofdtelefoon en/of een luidspreker is aangesloten maar de LM386 moeten wel al aan staan.
Op pen-5 van de IC's moet ongeveer de helft van je vodingspanning staan.
Dus zeg dat je batterij nog 8V is als hij is aangelsoten, dan moet pen-5 tussen 3,5V en 4,5V zijn t.o.v. massa.

Dan nog dit, een eindversterker IC heeft een hele lage "uitgangs impedantie" vaak kleiner dan 0,1 Ohm.
Dat betekend niet dat het IC ook met die waarde belast mag worden!
Uiteindelijk gaat het om de stroom die het IC vervormingsarm kan leveren bij een bepaalde spanning en vervorming.
Bij goed ontworpen vermogens versterkers zoals Krell en vele anderen zien je steeds een verdubbeling van het vermogen
bij de helft van de belasting.
Als voorbeeld bij 8-Ohm 100-Watt, bij 4-Ohm 200-Watt, en bij 2-Ohm 400Watt.
Dit kan alleen als er bij het ontwerpen rekening is gehouden dat het ontwerp ook de stromen kan gaan leveren.
De RMS stroom is bij de 2-Ohm belasting bij maximaale uitsturing ruim 14-Ampere!

De simpel eindversterkers IC zoals de LM386 zijn nooit zo ontworpen, de LM386 is eigenlijk een model van voor de oorlog :-)
Met de daarbij behorende specificaties.

Als je in de datasheet kijkt zie je een belasting impedantie vermeld van 4 tot 32 Ohm, de 32 Ohm is eigenlijk onzin, als jij het IC met 1000 Ohm wilt belasten dan heeft het IC het aleen maar makkelijk.

Het IC is gespecificeert bij 4 Ohm maar alleen bij een voedingspanning van 5 a 6V.
Werkt het bij 9V, jazeker, alleen met meer vervorming en de kans dat het IC overlijd aan warmte als je hem continu uitstuurd.

Je kan een serie weerstand gebruiken bij 9V voeding zodat je totaal ongeveer 8 Ohm belasting impedantie krijgt.
Maar hou er rekening mee, dat het vermogen dat dit IC levert al niet groot is, zo rond de 0,3-Watt bij 3% vervorming.
Maak je trouwens niet te druk om de dempingsfactor bij de kleine luidsprekers, dit is daar bijna nooit van belang.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.