[Domotica] X-10 op wisselschakelaar

Sinds twee dagen heb ik een Homey voor het aansturen van de domotica in huis (alles is nu nog X-10 van Marmitek, voornamelijk voor de buitenverlichting). Ik wilde natuurlijk meteen meer schakelaars automatiseren. Ik kwam in de voorraad nog drie Marmitek AW12 micro (inbouw) schakelaars tegen. Deze wilde ik gebruiken voor de woonkamer. De situatie is als volgt:

Twee schakelpunten. Hotelschakeling onderling. Nul aanwezig. De 1 wisselschakelaar-combi bedient 11 geschakelde wandcontactdozen. De andere combi doet er 2 boven een boekenkast. De dimmer bedient enkel een plafonddoos.
Schakelpunt 1: wisselschakelaar, wisselschakelaar, dimmer.
Schakelpunt 2: wisselschakelaar, wisselschakelaar (zie foto).

Met goede moed een poging gewaagd de AW12 aan te sluiten op schakelpunt 2, zonder succes. Ik kom er niet uit.

Mijn vraag: Hoe sluit ik deze (of een willekeurige domotica) schakelaar aan op een wisselschakeling? Ik heb (zoals gebruikelijk?) aan de ene kant een schakelaar met nul, fase + 2x zwart en aan de andere kant een schakeldraad van de lamp + 2x zwart. De AW12 wil zowel nul en fase (voor eigen voeding) als de schakeldraad naar de lamp. Maar die liggen in twee verschillende dozen, 6m uit elkaar.

Schakelpunt 2

IMG_7658.HEIC

Schema AW12

mel

Golden Member

Je zou per domotica-schakelaar een relais kunnen aansturen, en die relais bedraden als een wisselschakelaar.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dan heb ik nog steeds fase en nul nodig aan beide kanten toch? Ook in de schakeldozen waar ik alleen 3x zwart heb.

mel

Golden Member

Of je moet eeen wisselschakeling toepassen met omloopleiding, dan heb je aan beide zijden een fase en nul.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..