Draadloos schakelen en Vlamboogdetectie

Hoe verzinnen ze het , een huis van draadloos schakelen voorzien om buis en draad te besparen .
als het ook met de WCD's zou kunnen oké , maar dat is lastig .

een eenmalige aansluiting door de netbeheerder kost ook niks , wel een baan van een monteur .

https://www.installatie.nl/nieuws/stekerbare-meterkast-in-prefab-trap/

lijkt mij onzin
De draadloze schakelaars voor verlichting, zonwering en andere elektrische apparatuur zijn compatibel met de meeste merken schakelmateriaal. De installateur hoeft hierdoor geen zakeinden met buizen, draden en inbouwdozen voor schakelaars aan te brengen, maar hij kan, volgens Eaton, schoon en snel werken met alle vrijheid om schakelaars op de gewenste plek aan te brengen of naderhand te verplaatsen.

buis voor WCD moest toch al (gecombineerd met schakelaar).

schakelaars verplaatsen ed kan altijd nog via AB of GSM

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Onzin zou ik het niet willen noemen. Mijn ervaring is ook dat vooral schakelaars niet altijd op de meest practische plaats zitten. Daar ben je nu van af, je kunt als bewoner de schakelaars (ver)plaatsen waar(heen) je wilt, zonder hak- en breekwerk.

Ik vind het een fantastisch idee, zeker in trappenhuizen en zo scheelt het een massa buizen en kabels. Die monteur heeft nog werk zat, en als dat het argument is moet je talloze andere ontwikkelingen ook gaan verbieden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik ken veel van die systemen, geloof me het is niks. vaak is het draadloos bereik te klein of werkt het her en der niet/slecht. batterijen zijn om en om leeg. keer 1 zender bijkopen na 10 jaar en het spul is er niet meer. of schakelactor gaat stuk, maar geen vervanger meer bekombaar.

buis en draden is het meest betrouwbare..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 3 december 2018 18:19:21 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 3 december 2018 18:18:15 schreef testman:
ik ken veel van die systemen, geloof me het is niks.

Dat is natuurlijk onzin, als een Jung of Eaton, of een ander schakelmateriaal fabrikant daar op inspringt en het werkt goed is het waarschijnlijk een blijvertje.

Van mij mogen ze het door ontwikkelen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Nog meer aethervervuiling door die draadloze zooi...Als je geluk heb, stoort het niet op elkaar...
Geef mij maar gewoon ouderwets bedrade schakelaars :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evelo

Golden Member

Ik heb zo al enkele draadloze schakelaars geplaatst (van merk niko).

Meestal in situaties waar er iets moest veranderen waarbij het 'klassieke' alternatief van kabel bijplaatsen te duur en omslachtig zou worden.

Met 50 à 100€ per 'schakelaar' is het nog niet goedkoop te noemen maar ik zie dit nu wel op middellange termijn snel veranderen.

Op 3 december 2018 18:34:05 schreef Lambiek:
[...]
Dat is natuurlijk onzin, als een Jung of Eaton, of een ander schakelmateriaal fabrikant daar op inspringt en het werkt goed is het waarschijnlijk een blijvertje.
:)

gira, abb, jung, en wat al niet. het is als bedrijf interessanter om dat spul draaiende te houden, zitten vaker storingen in.

ik heb al eens een heel systeem gehad met actoren en al, was na lekkage deels overleden, 18 jaar oud en niet meer bekombaar. 30x batterij in de lichtschakelaars, 20 waren al te ver leeg en de rest was meermaals vervangen. de andere schakelaars werden zelden gebruikt, dus die batterijen lekken langzaam leeg.

bereik is vaak het punt, meubels verzetten en het is ineens bok met een deel van die knoppen. kan ook kantoorpanden waar dit spul zit, schakelaar reageert niet direct, men gaat maar drukken en doen terwijl ze 3 sec moeten wachten voor er iets gebeurt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Ik ken de technieken die in dit specifieke voorbeeld gebruikt worden niet, maar ik heb wel twee opmerkingen.

1. Gestekkerde meterkasten komen al jaren voor, zeker in Duitsland is men installaties al zeker 10 jaar aan het prefabben, niet dat ik daar een voorstander van ben. Als je iets wilt bij fabrieken ben je de klos.

2. Batterijen hoeven geen probleem te zijn, als ze er niet zijn. Je hebt tegenwoordig genoeg energy harvesting technieken om batterijen in draadloze schakelaars overbodig te maken (enocean bijvoorbeeld)

3. Vlamboogdetectie: Dat begint langzaam in europa door te dringen, in Amerika is het al tijden verplicht voor slaapkamers/woonruimtes (eea afhankelijk van de regelgeving per staat) Het is eigenlijk een aardlek met een extra detectie.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 3 december 2018 22:21:54 (18%)

kantoren die gestekkerd zijn van licht tot wcd's, het komt gelijk voorbij. wandgoot ertegen, wielandsnoer 3x2,5 uit het plafond en zo op de wcd's in de goot steken en 8 doorkoppelen. daar zie je reclame zat van, want geen personeel dus tijdwinst is een gewild goed..

de klemverbindingen in meterkasten ben ik ook geen fan van, allemaal makkelijk, maar degelijk is wat anders. niet alleen huiskasten, maar ook 630A verdelers zijn tegenwoordig klem en klikspul. daar ben ik al helemaal geen fan van, teveel railkasten uitgefikt gezien, die zijn ook geklemd, soms blijkt het naast de rail te zitten zelfs, constructie niet goed ontworpen als dat kan zonder dat je kunt zien wat er gebeurt met de klem..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 3 december 2018 22:18:01 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Tja, het mag tegenwoordig niks meer kosten,een brandje af en toe is goedkoper....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
trix

Golden Member

wat detecteerd zo'n vlamboog detectie dan precies ?
ik dacht eigenlijk dat de meeste door elektrische tijd veroorzaakte branden kwam door overbelasting.

eigenwijs = ook wijs

Vonken, die geven een hoog frequent component wat redelijk makelijk te detecteren valt.

Natuurlijk wel met een minimale tijdsduur, anders zouden veel oude schakelaars enzo al problemen opleveren.

Nu heb ik gelezen dat in Duitsland ze het alleen aanbevelen voor slaap en verblijfsruimtes in gevoelige gebouwen (kinderdagverblijf, bejaardentehuis, etc) of wanneer de woning van bijzonder brandbaar materiaal is (hout). Dus hoe gebruikelijk "AFCIs" zullen zijn in Nederland wil ik nog wel aan zien.

GJ_

Moderator

In Duitsland is het verplicht. Dat zat er aan te komen, het wachten was op een grote Duitse fabrikant die het ook op de markt bracht.
In Nederland is het een aanbeveling.

ik heb een cursus gehad waar die dingen meermaals voorbij kwamen, die gaan hier ook nog wel komen, verzekeraars voeren dat na die nen3140 keuringen nog wel op, zo niet algeheel bij een bepaalde verzekering, dan voor bepaalde bedrijven wel..

ik denk dat er een combi komt, aardlek en vlamboogdetectie ineen. anders heb je al snel kastruimte te weinig, zeker in bestaande installaties.

die dingen reageren op overslag, daar ontstaan veel branden door. een rot contact is daar ook onderdeel van. nadeel is dat die dingen wel trippen als je de lichtknop half indrukt vasthoud, dat is immers ook een contact wat knettert. dat zou bijv op scholen de nodige ellende geven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 december 2018 20:57:20 schreef testman
ik denk dat er een combi komt, aardlek en vlamboogdetectie ineen. anders heb je al snel kastruimte te weinig, zeker in bestaande installaties.

die dingen reageren op overslag, daar ontstaan veel branden door. een rot contact is daar ook onderdeel van. nadeel is dat die dingen wel trippen als je de lichtknop half indrukt vasthoud, dat is immers ook een contact wat knettert. dat zou bijv op scholen de nodige ellende geven..

Alle huidige op de markt zijn al combinaties met aardlek of aardlekautomaat uberhaupt al van wat ik heb kunnen vinden, met uitzondering van enkele voor industrieel gebruik. Eaton's zijn bijvoorbeeld 3-in-1 http://www.eaton.nl/nederland/Productenoplossingen/Electrical/Producte…, een 1P+N neemt echter wel 3 DIN modules breed bij Eaton.

Ik kan trouwens niet terug vinden dat het in Duitsland verplicht is, volgens VDE 100 is het alleen aanbevolen in een beperkte set situaties.

EDIT: gevonden inderdaad, het is verplicht, in woningen voor ouderen (toegankelijk) en kinderdagverblijven, in de slaap en verblijf ruimtes daar. Verder in gebouwen die makkelijk ontbrandbaar zijn, daar universeel zo te zien.

En inderdaad, dat zal nog een interresant probleem zijn, zoals ik al zei, er zit al enige tijdsvertraging in en de detectie wordt met redelijk complexe electronica (of zelfs een microcontroller) gedaan, dus misschien is er nog wat te verbeteren.

De vlamboogdetectietijd (4 keer woordwaarde?) zal denk ik niet het grootste probleem zijn.

Het belangrijkste van die beveiliging is dat een vlamboog(je) niet lekker minuten kan gaan bakken tot het tot brand leidt. Er is ook ergens een video geloof ik die dit systeem in de hoogspanning uitlegt, maar kan dat nu natuurlijk niet vinden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

niet onhandig, als je die ontplofte trafo nog herinnert in bergen op zoom, men deed de deur van dat station open, zag dat het goed fout was en deed de deur weer dicht en ging aan de overzijde van de straat staan. dat bleek niet ver zat, maar dat het daar al stond te bakken, hadden die monteurs al gezien. een beveiliging op 10kV niveau had daar al in kunnen grijpen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Overbelasting van draden, verbindingen, schakelaars, etc. die verder in orde zijn zou geen brand moeten veroorzaken, de zekering/automaat zou moeten aanspreken voordat het zover is; daar zijn ze immers voor. Afgezien van "gebruikersfouten" (afgedekte kachels, brandbare dingen tegen gloeilampen, etc.) zullen de meeste elektrische branden, denk ik, veroorzaakt worden door slechte verbindingen die heet worden terwijl de nominale stroom van de automaat niet overschreden wordt. Vlambogen zullen wellicht ook wel een deel veroorzaken, maar ik kan me weinig situaties voorstellen waar een langdurige vlamboog kan bestaan.

Echter, het is technisch niet heel moeilijk om dergelijke vlambogen te detecteren, en het zal een deel van de ongelukken voorkomen, dus ik vind het een goede zaak.

Het detecteren van slechte verbindingen is iets moeilijker, maar m.i. ook goed te doen, als je in elk stopcontact een klein stukje elektronica toevoegt, bestaande uit een microcontroller die de spanning en stroom meet, en dat kan communiceren naar een centrale controller in de meterkast. Die kan de spanningsmeting vergelijken met zijn eigen meting, na correctie voor de stroom die er loopt, en dus de weerstand van dat circuit bepalen. Als die weerstand (plotseling) hoger wordt dan de toegestane waarde, kan de module in de meterkast ingrijpen. Uiteraard is het nog best een uitdaging om iets dergelijks betrouwbaar en betrouwbaar uit te voeren.

Heeft iemand getallen van de onderliggende oorzaken van elektrische branden in woonhuizen? Hoeveel daarvan worden veroorzaakt door een slechte installatie, en hoeveel door slechte apparaten?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evelo

Golden Member

Je kan nog een andere vraag stellen: stel, je hebt zo'n veiligheid in de zekeringkast en op een dag valt die uit.

Wat zal de gebruiker dan doen? Begin maar eens te zoeken naar waar het probleem zou kunnen zitten.

Dat is absoluut een geldige vraag, maar eigenlijk is dat bij een aardlekschakelaar niet anders.

Als elke groep zo'n ding apart heeft, in plaats van 1 exemplaar voor je hele huis, is het probleem in ieder geval al beperkt tot een relatief klein circuit. De werkelijke fout lokaliseren is dan nog niet zo eenvoudig. Wellicht dat een monteur de AFCI kan overrulen of omzeilen, en met een warmtebeeld camera of RF ontvanger op zoek kan naar het probleem. Idealiter zou die AFCI zelf een soort TDR (tijdsdomeinreflectometrie) kunnen doen om de afstand tot de fout op te slaan, dat zou het zoeken al eenvoudiger moeten maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

zekers, recent nog een storing gehad met een 30ma aardlek waar 2/3 van de verlichting in een winkel opzat, gelukkig wist men dat er een tlbak stond te brommen die ochtend, daar was de vsa van aan het overlijden. anders had er een bult verlichting afgekoppeld kunnen worden.

als zo'n vonkboog detector stuk is ben je daar ook snel achter, alle groepen erachter uit, dan nog trippen wegmikken dat ding. tript ie meteen dan klopt er iets niet als er vertraging opzit. of je ruilt de achterliggende groepen met een andere, ben je ook zo erachter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 9 december 2018 19:44:09 schreef SparkyGSX:
Als elke groep zo'n ding apart heeft, in plaats van 1 exemplaar voor je hele huis, is het probleem in ieder geval al beperkt tot een relatief klein circuit.

Je zou ook een fout code mee kunnen geven van desbetreffende schakelaar, dan weet je gelijk waar het zit. Kan eventueel ook bij ieder stopcontact, nadeel het systeem wordt er wel complexer van.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.