TV in brand ?

luidsprekerchassis wordt idd ook geaard in de TV; (mag een zachte aarde zijn, via weerstand) om ongewenste overslag te vermijden, en een tik als je ze aanraakt. Nu is een tik krijgen niet zo erg (energie is heel laag), maar de gevolgschade kan véél erger zijn.

Een beeldbuis is bedekt aan de binnenkant van de hals tot aan het scherm met een speciale geleidende grafietlaag

Dat is dus niet waar, de grafietlaag zit alleen aan de buitenkant, de binnenkant is gevoerd met een laagje opgedampte aluminium. Vandaar dat als men de beeldbuis gaat ontladen dit altijd via een weerstand moet doen anders smelt het metaal rond de hoogspannings aansluiting, althans kan smelten. Die aquadaglaag aan de buitenkant kan aan massa liggen, maar sommige merken gebruiken de capacitaire werking hiervan om de straalstroom te meten en daarmee de beeldbreedte constant te houden.

Ik heb eens een toestel gekregen ter reparatie die geen beeld meer gaf, alleen de speaker was vervangen, alleen had men daar een speaker in gezet van een autoradio, raar hè dat dan het beeld zoek is!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 25 november 2018 14:58:20 schreef grotedikken:
Ja, het front van de BB was vaak statisch geladen, en als je het aanraakte kon je dat ook voelen. Maar zou een los metalen voorwerp of plaat dat in de buurt van dat scherm gehouden wordt een merkbaar potentiaalverschil krijgen? Nooit over nagedacht. Wie nog een BBtv heeft, kan het makkelijk eens proberen door een stukje zelfklevend alufstrip tegen het scherm of de zijkant te kleven.

De binnenkant van het beeldscherm staat op 27kV. Een plaat aluminium op de buitenkant van het beeldscherm neemt de spanning aan van het electrische veld wat tussen de binnenkant van het beeldscherm en de rest van de aardbol is. Dat zal ca 20kV zijn. Is het beeldscherm vies aan de buitenkant of voorzien van een geleidende coating, dan zakt de spanning aan de buitenkant vrij snel naar 0V.

code:


               |       |                                    
               |       ||
binnenkant BB  |  glas || aluminiumfolie  
        +27kV  |       ||
               |       ||
               |       |


---------------------------------------- aarde

Even terug naar de oorspronkelijke vraag want we dwalen af,

Tot voor een 10 tal jaar hoorde / las je regelmatig dat er een huis afbrandde omdat de tv “implodeerde” .
Met de opkomst van flat screens heeft dit probleem zich opgelost.

Op mijn slaapkamer staat echter nog een oud Philips TV (+/- 1995) die dagelijks gebruikt wordt om het late journaal te bekijken voor het slapen gaan. Het toestel op zich werkt nog prima, dus wegdoen is een beetje gek.

Wat zijn de risico’s om dit toestel in dienst te houden ?

Helaas heb ik een huiskamerbrand mee mogen maken die door een sigaret die in de tussen ruimte van een met stof beklede stoel gevallen was. Naast die stoel stond een staande lamp met een massief houten onderstel en die is doordat de stoel ging branden ook in de hens gegaan. In die tijd hadden we net een nieuwe Rank arena tv met afstandsbediening aangeschaft en de tv werd door de brandweer als oorzaak aangewezen. Het glas van de beeldbuis was wel gebarsten maar niet geïmplodeerd terwijl de hitte enorm groot moet zijn geweest. Het dubbele glas in de woonkamer was compleet gebarsten als ook de waterleidingen in de gang die van kunststof waren. Wij geloofden de brandweer want hun verhaal zou wel de juiste zijn. Het grappige of droevige is wel dat bij kennissen veel en veel later hetzelfde gebeurde en er net op tijd bij waren om die stoel buiten op het balkon te zetten met als gevolg het dubbele glas aan gort was maar de tv geen enkele schade heeft geleden. Ik acht de kans vrij klein dat een beeldbuis uit zich zelf implodeert want het glas van een beeldbuis is zo dik dat als eerste de hals het zou begeven en zuurstof geen kans krijgt om toe te dringen.

maartenbakker

Golden Member

Oftewel de brandweer geeft makkelijk de TV de schuld...

Ter referentie: het scherm van de beeldbuis moet onder normale omstandigheden al ruwweg een ton aan externe druk opvangen en wordt ook nog eens ingespannen met een soortgelijke druk, dus alleen met zeer sterke lokale opwarming zou je nog een grote implosie kunnen krijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evelo

Golden Member

Op 24 november 2018 12:39:10 schreef RAAF12:
Idd, blijkbaar wordt er weer eens niet gelezen:

[...]

Als toevoeging kan ik nog vermelden dat het aardmagnetisch veld niet overal hetzelfde is, oude beeldbuis KTV's moesten in Azie anders worden afgeregeld dan in Europa. Overigens de de minimale stroom door de PTC in normaal bedrijf te laag om kleurfouten te induceren in het schaduwmasker.

Lang geleden tijdens mijn schooltijd eens op bedrijfsbezoek geweest bij Barco, toen fabrikant van monitoren voor medische en militaire toepassingen.

Daar werd dit ook zo uitgelegd, ze hadden zelfs een speciale kamer waar ze het aardmagnetisme van een bepaalde locatie konden nabootsen om dan de monitor af te regelen.

RAAF12

Golden Member

Het komt erg nauw bij beeldbuizen zoals KTV's maar ook bij CRT scope's. Ik hoef maar 50cm te schuiven met het apparaat en de horizontale lijn staat scheef. Daarvoor zit compensatie aan de zijkant, gaatje met instelpotje.
Leuk dat systeem bij Barco, dat had ik graag in het 'echt' gezien :-)

maartenbakker

Golden Member

Ze bestaan nog steeds dus misschien hebben ze ergens nog zo'n ruimte. Of anders misschien bij hun Italiaanse vestiging (F.I.M.I.). Veel zal hij dan wel niet meer gebruikt worden, maar toch.

Bij een scope luistert het ook zo nauw omdat die geen degaussing heeft.

Bij de wat oudere deltabuizen was de instructie om de convergentie zo nodig na het plaatsen bij de klant nog wat bij te regelen. Het maakte vooral uit of je het toestel noord-zuid of oost-west opstelde. Deze buizen hadden een extern afschermblik, ik denk dat het minder nauw is gaan luisteren toen die naar binnen verhuisde.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 27 november 2018 19:37:47 (52%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op de CRT de compensatiespoel voor de trace rotation. Lekker ouderwetse techniek ;-) Een keer de voedingstrafo vervangen, and still going strong.

bij een philips scoop uit de 70's heb ik die trace rotation spoel op meer plaatsen stuk gehad, de gebruikte lijm had de draad aangetast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Dat is lastig repareren, met dat apehaar... De voedingstrafo was los te koop destijds bij de importeur, Diode Nederland in Houten.

Deze morgen op het werk een koelkastbrand meegemaakt. Op 2 minuten tijd van een klein vlammetje tot een heuse oven. Brandweer is komen blussen. De politie die ook was mee gekomen zei dat dit veel meer voorkomt dan vroeger. Voor hun was het de 2de al op een week tijd. Nu we van de tv branden af zijn lijken de koelkasten een probleem te worden.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Zodan... Kun je nog herleiden waar het ongeveer begonnen is?

Lekker... Wij hebben een koelkast in de hal staan, onderaan de trap. Daar hangt dan wel een rookmelder, maar als de koelkast in lichterlaaie staat is het niet zo lekker ontsnappen daar.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb zelf een paar jaar terug ook een bijna-koelkastbrand gehad. zowel aardlek als automaat van de schuur lagen eruit, in de schuur hing al rook. Na wat systematisch foutzoeken plugden we de koelkast weer in en begon het startrelais flink te brommen, vonken en te roken. Deze was al helemaal gesmolten.

Dit is weer een typisch geval van slecht contact. De kortsluiting die volgde had in mijn geval een brand voorkomen doordat de boel uitviel.

Overigens heb ik het idee dat de brandweer al snel naar een apparaat wijst. Als je dus ooit ergens een brand wil stichten moet je gewoon een wasdroger o.i.d. saboteren. Dan kraait er geen haan meer naar.

[Bericht gewijzigd door meander op maandag 3 december 2018 23:45:26 (19%)

Spanning staat en stroom gaat!
KGE

Golden Member

Het gas wat momenteel in de koelkasten gebruikt wordt is een mix van propaan en butaan toch ? Bij een lekkage in het koelcircuit komt dat dan vrij. Thermostaat schakelt een keer en boem...

Op 3 december 2018 23:43:27 schreef meander:

Overigens heb ik het idee dat de brandweer al snel naar een apparaat wijst. Als je dus ooit ergens een brand wil stichten moet je gewoon een wasdroger o.i.d. saboteren. Dan kraait er geen haan meer naar.

Ik werk bijna 14 jaar in een bedrijf waar ze massa's witgoed apparaten verkopen. Veel koeling ook.
Nu zijn die mensen daar al van 1960 mee bezig, altijd eigen service gedaan.
Nog nooit of te nimmer hebben ze een koelkastbrand meegemaakt die veroorzaakt wordt door de koelkast zelf.
Heel vaak is er wel iets aan de hand als een slecht stopcontact, Jefke van om de hoek die er wat aan gerotzooid heeft enz.

Zo'n startrelais heb ik ook al enige keren meegemaakt. Zit echter vol aardingsleiders, dus voor er wat gebeurt is de verliesstroomschakelaar eruit geknald. Ook hier weer, als de huisinstallatie niet in orde is...

Op 3 december 2018 23:43:27 schreef meander:

Overigens heb ik het idee dat de brandweer al snel naar een apparaat wijst. Als je dus ooit ergens een brand wil stichten moet je gewoon een wasdroger o.i.d. saboteren. Dan kraait er geen haan meer naar.

daar zit een logica achter... Als er geen andere reden gevonden wordt,dan is automatisch de TV, koelkast of een andere elektrisch apparaat dat in het centrum van de brandhaard staat de schuldige. Voor dat soort redenering bestaat zelfs een naam, ben hem vergeten.. (zoiets als : omgekeerde bewijslast?)

GJ_

Moderator

Op 3 december 2018 21:48:26 schreef reddevil:
Deze morgen op het werk een koelkastbrand meegemaakt..

De minste schade is in de koelkast zelf zo te zien :-)

Op 4 december 2018 08:51:48 schreef Beeldbuisje:...Ook hier weer, als de huisinstallatie niet in orde is...

Ja, of gewoon oud natuurlijk. Er zijn nog genoeg huizen zonder aardlek. En zonder geaarde WCD's. In de jaren 60 was dat niet ongewoon.

Ik heb nog eens een gevalletje friteuse meegemaakt. Als het goed is staat hier op het forum nog ergens een foto. De thermostaat zou niet hebben gewerkt en daardoor was de olie gaan branden.
Mis poes, die olie heeft helemaal niet gebrand, maar alles er omheen wel!
Het ding stond in een schuurtje en door vocht in de thermostaat zijn kruipstromen ontstaan en is deze in brand gevlogen. De thermostaat werkte prima, maar toen deze uitschakelde was het wel waar.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Hmm.. We hebben hier een koelkast op de gang/trappenhuis onder de kapstok staan. Ongeveer de rotste plek als hij besluit in brand te gaan...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 december 2018 17:20:45 schreef maartenbakker:
Hmm.. We hebben hier een koelkast op de gang/trappenhuis onder de kapstok staan. Ongeveer de rotste plek als hij besluit in brand te gaan...

dat kan je van je meterkast ook vaak roepen, en toch is er geen rede tot paniek.

Op 4 december 2018 09:03:15 schreef kris van damme:
[...] Voor dat soort redenering bestaat zelfs een naam, ben hem vergeten.. (zoiets als : omgekeerde bewijslast?)

Confirmation bias. Doordat je al een hypothese hebt ga je, al dan niet onbewust, niet meer objectief te werk in het vinden van bewijs.

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Een goede meterkast heeft er geen jassen achter hangen, en ook geen open trap die als schoorsteen kan dienen. Nouja, bovenin het trapportaal zit asbest, dus als de rest uitfikt, is het dak op die plek nog heel :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ maus0611

s'Morgens op de werf aangekomen gezien dat de differentieel uit lag. Zette hem op en een paar seconden later springt hij terug af. Dacht met dat regenweer, waarschijnlijk een stopcontact van de paddenstoel dat regen gehad heeft.
Zette hem terug op, maakte een collega attent dat het aan de werfkeet knetterde. Ik ga aan de werfaansluiting kijken, niks. Kijk ik door het glas van de deur, deze was nog op slot, zie ik het achter de frigo branden.
Vlug de vrachtwagen verzet omdat hij tegen de keet stond en de brand blusser genomen maar toen was het al te laat, de hitte kwam al tegemoet.
Duidelijk te zien dat de brand in de relais gestart is.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Op 27 november 2018 16:18:15 schreef ronny530:
Even terug naar de oorspronkelijke vraag want we dwalen af, [...]

Helaas heb ik een huiskamerbrand mee mogen maken die door een sigaret die in de tussen ruimte van een met stof beklede stoel gevallen was. Naast die stoel stond een staande lamp met een massief houten onderstel en die is doordat de stoel ging branden ook in de hens gegaan. In die tijd hadden we net een nieuwe Rank arena tv met afstandsbediening aangeschaft en de tv werd door de brandweer als oorzaak aangewezen. Het glas van de beeldbuis was wel gebarsten maar niet geïmplodeerd terwijl de hitte enorm groot moet zijn geweest. Het dubbele glas in de woonkamer was compleet gebarsten als ook de waterleidingen in de gang die van kunststof waren. Wij geloofden de brandweer want hun verhaal zou wel de juiste zijn. Het grappige of droevige is wel dat bij kennissen veel en veel later hetzelfde gebeurde en er net op tijd bij waren om die stoel buiten op het balkon te zetten met als gevolg het dubbele glas aan gort was maar de tv geen enkele schade heeft geleden. Ik acht de kans vrij klein dat een beeldbuis uit zich zelf implodeert want het glas van een beeldbuis is zo dik dat als eerste de hals het zou begeven en zuurstof geen kans krijgt om toe te dringen.

vaag verhaal , je weet dat de brand is ontstaan door een peuk in de bank en toch geloof je de brandweer die zegt dat het aan de tv lag .