uln2803 uitgangen maar dan isolated

Ik ga vanavond nog maar eens wat stoeien. Ik vind de aansluitklemmen van het relais helaas zo ongunstig liggen. Ze hadden beide spoel aansluitingen gewoon naast elkaar moeten doen. Dan kan die blus diode ook stuk korter. En kan ik de dc goed gescheiden houden. De uiteindelijke opstelling is nog anders bedraad zelfs 8x en dat kan niet echt meer anders.

Zouden ferieten nog helpen?
Ik heb ook nog dc dc convertor liggen galvanisch gescheiden, maar daar hoor ik niemand over als optie, of houd je dan hetzelfde probleem.

EricP

mét CE

Zouden ferieten nog helpen?
Ik heb ook nog dc dc convertor liggen galvanisch gescheiden, maar daar hoor ik niemand over als optie, of houd je dan hetzelfde probleem.

Wel probleem bedoel je? Vooralsnog heb je meerdere problemen...

Begin nou eens met die 5V rustig krijgen. Gewoon een 7805, Ctjes zoals in de datasheet (echt, die maker van dat IC is heus niet gek). Als die 5V op de 7805 rustig is, dan eens kijken of die op je AVR ook rustig is.
Je kunt je 12V nog wat stiller proberen te krijgen door wat met dat draadje te spelen, wat bypass aan de ingang.
Je hebt een behoorlijke scope, het moet relatief eenvoudig zijn om een stukje software te bakken wat gewoon een relais aan/uit doet... Dat het zo her en der reset of vast zit, boeit op dat moment ff niet. Kijkhond aan en die lost dat wel weer op. En dan gewoon eens wat dingen proberen en kijken wat het effect is. Zolang die 5V alle kanten op vliegt, gaat geen enkele controller lekker werken tenslotte.

Ik ben geen guru op dit gebied, maar heb zelf ook wel eens lopen puzzelen. Je leest eens wat, je probeert eens wat... Je krijgt er wat gevoel voor. Zoals henri ook al zegt: loopjes klein en bij elkaar houden etc.

Als je die scope zo gek krijgt dat-ie op 'schakelen' triggert enzo, dan kun je terwijl je bezig bent kijken wat het effect is.

Arco

Special Member

Ik zou met die 12v en 5v zoals op het scoopplaatje niet verdergaan voordat dat fatsoenlijk is opgelost (zulke stoorpulsen is niet normaal)
Ik zie geen 100nF aan de in/uitgang van die 7805? En de elco aan de uitgang lijkt erg groot (wat is de waarde?)
Als de uitgangselco te groot is, kan de 7805 zijn werk niet meer goed doen...

Maar met zulke grote stoorpulsen op de 12v kun je niet verwachten dat een 7805 daar nog iets fatsoenlijks van kan maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb zo'n vermoeden dat van de de meting zelf niets klopt. Het kan niet waar zijn dat je +5V negatief wordt.

Je probe GND heb je helemaal rechts aan een GND aan hangen en je meet links.
Het lijkt wel of je hele GND van het board brak is en er een fors spaningsverlies is (of enorme piekstromen ergens).

Probeer eerst eens de probe GND aan de middenpoot van de 7805 (GND) te hangen. Dat zou goed moeten zijn.

Verder zie ik geen enkele ontkoppeling rondom de 7805, zoals EricP zegt die dingen MOETEN er in, staat niet voor Jan met de bekende korte achternaam in het daatsheet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik ga dat vanavond even fatsoeneren rondom de 7805.
Dat was maar een probeersel. Ik wilde eigenlijk sowieso geen 7805 ivm de hitte, maar een wat efficiëntere switcher. Zal de ground van de scope ook dichterbij houden.
Buiten dat ik wellicht niet goed meet, hangt de uc wel nog soms.

Op 4 december 2018 13:32:42 schreef Stijnos:
Buiten dat ik wellicht niet goed meet, hangt de uc wel nog soms.

Als ik naar het plaatje kijk is het een wonder dat er nog iets gebeurd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

De 5v verdwijnt bij +8 en -8v zelfs van het scherm!
Knap inderdaad dat de micro heel blijft bij zulke mishandelingen. (voor zover er geen 'onzichtbare' schade is aangericht die zich later openbaart)

Maar hopen dat je verkeerd gemeten hebt dus... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Precies Arco. Die AVR kan best wel wat hebben. Maar het hele verhaal stinkt. En wel op meerdere plekken :)
Alhoewel ik het niet met je eens ben dat die 7805 die 12V-zooi niet meer kan behappen, gaat het echt nooit werken zonder dat die 5V op orde is.
Denk ook nog ff na over het concept 12V - diode - elco - c-volgens-datasheet - 7805 - c-volgens-datasheet. Op die manier kan je 12V dippen, stuiteren en andere rare dingen doen zonder dat je 7805 daar veel last van heeft. (zelfs op wisselspanning gaat dat goed. We noemen het dan enkelzijdige gelijkrichting :+ ).

Als je de topics van fred101 (is die nog ergens? Al een tijd niks voorbij zien komen van Fred...) zo nu en dan eens mee leest mbt. reparatie van apparatuur, dan zie je ook dat hij steevast met de voeding begint. Fred is niet gek. En op zijn gebied de gemiddelde CO-er (en deze zeker) toch wel een paar mijl voor.

Als het een kwestie is van 'goed meten', dan is het een 'easy fix'. Maar gezien het gedrag van je AVR kan dat niet meer dan een deel van het probleem zijn vrees ik.

Dan zat ik net nog ff na te denken over je scope en je manier van meten. Henri62 heeft over dat meten ook een vrij uitgesproken mening, denk eens mee Henri...
Die scope hangt doorgaans aan aarde (ik NEEM AAN dat die van jou dat ook doet). Daarmee hangt dan de 'ground clip' ook aan aarde.
Je hele schakeling is zwevend tov. aarde en hang eigenlijk 'nergens' aan. Maar ik weet niet hoe gescheiden je Meanwell voeding is. Het is niet zeldzaam dat PSUs ook nog wat met 'min aan aarde', al dan niet hoogohmig of via een C doen. In dat geval heb je een soort van ground loop. Zou het kunnen dat de PE van je PSU een andere is dan die van de scope? Slag in de lucht natuurlijk, maar het kwam net in me op. Makkelijk uit te sluiten dat er uit die hoek ellende komt door er ff een 12V lood accuutje aan te hangen. Lage uitgangsimpedantie en gegarandeerd 'stil' :)

Arco

Special Member

Hopelijk zitten de latch-up diodes van de ULN's wel aan de 12v vast, en niet aan de 5v, want dat geeft ook heel lelijke effecten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Stijnos,

Even meegelezen je heb een uitdaging :D ik heb voor mij zelf een en ander op de rij gezet.
Als ik het spoor mis dan hoor ik het wel.

De grote lijn je schakelt met een relais een meter welke je doormiddel van de S0(pcm) uitleest of het relais zit achter de meter :?
In ieder geval tijdens het schakelen van het relais ondervindt je EMI.

Je vraag of de print goed is dat is moeilijk op afstand te beoordelen en dan met name de aarde ofwel retour pad.
Dan de voeding je schakelvoeding moet mijn inziens kunnen je heb in het geheel geen kritische (kleine) signalen alles is minimaal 5V dan moet je nogal gekke dingen doen maar het is techniek dus..... :o

Even je experiment tussendoor de 7805 dat was denk ik een slip of the pen |:( een driepoot zonder condensatoren dat gaat hem niet worden maar tijdens het gevecht overkomt ons dit allemaal wel eens.
Soms even een stap terug en met een heldere blik opnieuw er naar kijken.

In eerste plaats kan je de meter ook met 5V bedienen de S0 bus werkt van 5V.....12V bij 12V 1.03kΩ en bij 5V 370Ω nu weet ik niet welke spanning je relais nodig hebben maar als dit ook 5V is kan je met een spanning volstaan.
Voordeel van een lage pull up weerstand je bent minder gevoelig voor EMI afkomstig van de andere componenten.
Je zal de voeding voldoende moeten bufferen kort op de 74HC14 een condensator plaatsen maar geen elco want die is veel te traag 10nF of daaromtrent.
Verder als ik het een en ander overzie is je voeding te krap of een te grote retour weerstand kijk daar naar vergeet niet dat als een relais bekrachtigd wordt de stroom 2.5 tot 3 keer groter is als er dus 7 relais random schakelen valt het nog wel mee maar let hier op dit is 9 van de 10 keer de fout.
Wat er gebeurt is dat de weg welke je relais moet afleggen vertraagt gebeurt (dender) en dan heb je de zender van Marconi hier helpt een condensator niet meer.

Kijk of je op een simpele manier de weerstand aan de uitgang van de optocoupler kan verlagen naar 370Ω EN deze weerstand moet direct bij de meter dus geen lange draden je 5V er naar toe hier wordt de 5V PCM gemoduleerd klaar naar je montagebord dit geldt ook in je 12V situatie.
Je komt dan binnen op je 74HC14 welke inverteert niets aan de ingang geen weerstanden geen condensatoren dit is digitaal.
Dan naar je driver welke ook inverteert als je 12V op de uitgang moet schakelen net wat @Arco zegt dan de clamp diode naar de 12V dit is de common mijn ervaring is dat deze functie zijn doel voorbij schiet en alleen dient om de chip te beschermen.

Maar nu zal je de EMK van je relais spoel wat moeten temperen welk relais gebruik je type.
En meet je retour leiding op de print eens naar je voeding en naar het relais.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 4 december 2018 15:41:29 schreef Arco:
Hopelijk zitten de latch-up diodes van de ULN's wel aan de 12v vast, en niet aan de 5v, want dat geeft ook heel lelijke effecten... ;)

Ja die zitten aan de 12V

Op 4 december 2018 18:56:13 schreef electron920:
Ha Stijnos,

De grote lijn je schakelt met een relais een meter welke je doormiddel van de S0(pcm) uitleest of het relais zit achter de meter :?
In ieder geval tijdens het schakelen van het relais ondervindt je EMI.

Ja ik heb 8 kringen
die beginnen met een aardlek automaat, vervolgens een relais (Finder 22.22.9.012.4000) en daarachter een SDM120DB khw meter en een wcd.
Een mircocontroller schakelt het relais om een wcd van spanning te voorzien en middels de S0 uitgang van de kwm meter meet ik het gebruik.

Ik heb vanavond eerst even 2 0603 100n Ctjes op de 7805 geplakt.
Maar alles bleef onveranderd.
De gnd klemmen van de probes op het koellichaam van de 7805 geplaatst.
Mijn scope stond nog op 3 kanalen, maar de probe van kanaal 3 lag los op tafel.
Toen kreeg ik nog steeds soort gelijkte scope plaatjes als eerder hier gepost.
HUH? die 3e probe hangt nergens aan, maar toch zie ik die rommel. Meet methode fout of echt zooi in de lucht?

Mijn scope stond wel naast de meanwell voeding.

Toen heb ik de meanwell voeding eens weggelaten en een 12V adapter gepakt die ik nog had liggen van een oude linksys router. en HOP weg probleem.

Ik dacht nog even dat het wellicht lag aan de draad van de meanwell voeding naar de print, want die liep ook door de goot met 230 geschakelde spanning en de relais dc spanningen, maar die buitenom leggen maakte ook geen verschil.
Wel of niet de PE van de meanwell voeding aansluiten, maakt ook niks uit.

Opgelucht? hmmm, waarom is die meanwell voeding de boosdoener? of combinatie van factoren? Jammer dat die in de 8 kasten al inzit waar dit toegepast gaat worden, maar het had erger gekund.

Wat is jullie advies voor de groundplane van deze print bij een redesign?
Juist geen groot plane?

nog even ter info. Ik vermoed zwaar dat de reden van hangen het volgende was:
Mijn uc communiceert met een ethernet chip via spi. die ethernet chip draait op 3,3V. Ik heb sterk het vermoeden dat de atmega alles wel overleefde, maar dat de ethernetchip of resette of in een toestand kwam dan de communicatie tussen atmega en ethernet chip niet meer was wat de mega zou verwachten. de alive led stopte namelijk pas met knipperen bij de volgende ntp request. de mega zelf resette niet.

Arco

Special Member

Als die scoop plaatjes kloppen mag je blij zijn dat er nog wat overleefd heeft... ;) (min 8 volt vindt een MCU niet echt fijn...)
Ik denk dan ook eerder dan de meetopstelling of de scoop niet goed waren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

helaas. Ik was iets te voorbarig...
ook met de nieuwe voeding lijkt de processor nog te hangen.

Op 4 december 2018 18:56:13 schreef electron920:

Je zal de voeding voldoende moeten bufferen kort op de 74HC14 een condensator plaatsen maar geen elco want die is veel te traag 10nF of daaromtrent.

En meet je retour leiding op de print eens naar je voeding en naar het relais.

Bij de 74HC14's zit een 100nF 0603 geplaatst direct naast het ic

Henk, hoe kan ik die retour meten?

[Bericht gewijzigd door Stijnos op dinsdag 4 december 2018 23:11:01 (70%)

Ha Stijnos ,

In ieder geval een stukje verder in het onderzoek.
De Meanwell voeding is deze van voldoende (piek)vermogen en wat voedt de voeding ?
Als de belasting van de voeding nominaal heel weinig is dan kan het zijn dat het uitgangsfilter niet goed functioneert waardoor de onderdrukking van het HF component en harmonische onvoldoende wordt.

In je commentaar had je het over een vierde relais wat geen problemen gaf heb je hier nog naar gekeken?
Waar in de keten het uiteindelijk fout gaat is in eerste instantie niet zo belangrijk denk ik :o het gaat er om dat er een bron is en die moet je wegnemen of in ieder geval voldoende afschermen.
Meet eens aan de voeding in je praktijk situatie als het kan post een foto.

Je print lay-out is helemaal niet zo kritisch zolang je de signalen maar kort op locatie houd.
En om te beginnen je pull up weerstand bij de meter en ook daar de 12V of 5V aanknopen het liefste 5V met 470Ω dan ben je de spanningsdeler aan de ingang van je 74HC14 kwijt en je lijn heeft een lage impedantie.
Let op je aardbanen hier komen alle retour stromen samen deze banen moeten een lage impedantie hebben dus niet alleen de weerstand maar ook de inductie.
Bijvoorbeeld niet een brede printbaan maar twee parallel.
En als je nu toch draden nodig heb gebruik dan net voor je print verbindingsstrook een EMI filter smoorspoel en condensator net als je netentree hiermee voorkom je dat de rommel op de ingang de hele print over gaat om ergens een condensator tegen te komen want dat is niet slim 8)7

En als laatste een stroomtang is in deze wel handig zo'n ding maak je zelf is een ander topic maar kost weinig klein versterkertje erbij dan kan je in een proef bed de koppeling meten tussen de draden.
Dit lijkt veel werk maar scheelt een hoop ellende als je eenmaal een print heb dan wijzig je niet zo maar.

Groet,
Henk.

PS je kunt in het retour pad een shunt opnemen nu ken ik je lay-out niet maar neem een lage weerstand in de aard pool van je voeding beter is een laagfrequent trafo dan ben je gescheiden dus let op de massa van je scope deze moet naar de plus dus dat je niets kort sluit (zwevend meten).
Deze methode kan bij jou niet leg ik een andere keer wel uit zo je dat weten wil maar jij moet een opampje gebruiken.
Meet eerst eens de weerstand naar je voeding en naar je chip dit zijn milliohms op deze manier krijg je inzicht in het gedrag van je print.

Ik heb zelf heel veel van die kleine tools ook om aardvakken te meten kost weinig maar scheelt je geen uren maar dagen van tobben.
Dus topic openen voor simpele meet tools :P

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Henk, thanks voor de tips. Dat ga ik eens bekijken, al klinkt dat voor nu wel als iets wat teveel tijd gaat kosten (dit gelukkig niet ;) )
Ik weet inmiddels dat de atmega geen hinder ondervind. Die loopt gewoon door, maar liep enkel vast om een NTP request via de ethernet chip die niet meer reageerd.
Het is dus het W5500 ethernet printje.
Vandaar dat ik daarvan eens de 3,3V (geel) en de 5V (blauw) wilde meten.
Ik heb probes nu ook hangen aan 12V (blauw) en 5V (paars) (beide op de 7805)

Ik heb de grounds zo dicht mogelijk bij de te meten binnen gehouden. Dus geen loopjes hopelijk.

Bij inschakelen van een relais, met een vrijloop diode (die ik ook zo kort mogelijk heb gehouden) Zie ik toch nog het volgende op de scope:

kanaal 1 (geel) = 3,3V rechts op zwarte printje
kanaal 2 (cyaan) = 5V rechts op zwarte printje
kanaal 3 (magenta) = 5V links op 7805
kanaal 4 (blauw) = 12V links op 7805

Ik heb de S0 signalen van de meters los gekoppeld, maar dat maakt geen verschil, dus daar komt het niet langs binnen.
Of het leggen van de pull up bij de meters dus de oplossing bied betwijfel ik.
Ik vind het vooral vreemd dat ik op alle kanalen dit zie. Wat kan ik nog fout meten.
En ik meet 2x 5V 1x links en 1x rechts op de pcb. Maar de verstoring is niet synchroon.

zowel de 7805 als de lm1117-3,3V hebben 100nF op in en uitgang. VErder geen elco's

Arco

Special Member

Zulke grote storingen zijn niet acceptabel.
Als je tussen de massa bij de 7805 en de massa bij de CPU meet, zie je dan ook spanningsveranderingen?
(je meet dan eigenlijk spanningsval over het massabaantje tussen 7805 en CPU)

Als er meer als 15cm tussen 7805 en voeding zit, moet er wel een elco aan de ingang van de 7805 en LM1117...
(is bij de ethernet module ook raadzaam, die gebruikt een paar honderd mA makkelijk)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 5 december 2018 00:48:46 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat kan ik nog eens proberen vanavond.
Ik heb 1000uF elco's liggen. Zijn die te groot? Of kan het niet groot genoeg?
Deze dus aan de ingang parallel over de 100n van de 7805 en de lm1117?

Ik kan nog wel tussen de grounds meten. Dit gewoon door probe aan de ground te leggen en de gnd klem van de probe aan de andere ground?

Mijn print heeft boven en onder één groot groundplane

EricP

mét CE

zowel de 7805 als de lm1117-3,3V hebben 100nF op in en uitgang. VErder geen elco's

De eerste de beste datasheet die ik van een 1117 pak, zegt 10μF aan de ingang en 100μF aan de uitgang. Gokje wagen dat als je gaat lezen ze ook nog wel wat roepen over 'tantaal' ofzo.
Wat zegt de datasheet van specifiek jouw merk / uitvoering van die 1117 daarover?

De eerste datasheet van een 7805 die ik pak, zegt 330nF aan de ingang en 100nF aan de uitgang. Het zal wat minder kritisch zijn, maar wat zegt de datasheet van specifiek jouw merk 7805 daarover?

[edit]Voor je ground plane: ik zou als je toch gaat re-designen er in elk geval voor zorgen dat de '12V' ground en '5V ground' slechts op 1 punt aan elkaar zitten (en wel bij de GND van wat nu een 7805 is, maar wat straks vast wel weer wat schakelends gaat worden.

Overigens ben ik van mening dat 'rommel' uit die Meanwell voeding nooit zover de 5V / 3.3V in moet kunnen komen. Gezien de configuratie van de spanningsregelaars snap ik wel dat het stuitert. Ik kan me goed voorstellen dat als je LM1117 aan het oscilleren slaat (en dat doet-ie echt als de C aan de uitgang een veel te kleine capaciteit heeft), de 5V mooi mee gaat.
Alhoewel ik denk dat het zo als jij het hebt zou kunnen, was mijn opzet waarschijnlijk toch geweest om zowel de 5V als de 3.3V switching uit de 12V te halen. Puur omdat er op 3.3V zo nu en dan best wel ff stroom getrokken wordt en het niet voor het eerst is dat ik 2 regelaars 'tegen elkaar in' zie klapperen. Met de juiste C's los je een hoop op (je loop wordt 'traag' waardoor het niet meer oscilleert).

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 5 december 2018 08:13:36 (48%)

Op 5 december 2018 08:02:35 schreef EricP:
[...]De eerste de beste datasheet die ik van een 1117 pak, zegt 10μF aan de ingang en 100μF aan de uitgang. Gokje wagen dat als je gaat lezen ze ook nog wel wat roepen over 'tantaal' ofzo.
Wat zegt de datasheet van specifiek jouw merk / uitvoering van die 1117 daarover?

De eerste datasheet van een 7805 die ik pak, zegt 330nF aan de ingang en 100nF aan de uitgang. Het zal wat minder kritisch zijn, maar wat zegt de datasheet van specifiek jouw merk 7805 daarover?

shame...
Ik zal echt de datasheet even volgen... Het was een beetje gemaktzucht, omdat het zo vaak wel goed is gegaan ;) sorry.
Mijn idee van de 3,3v achter de 5V was om zo minder te hoeven verstoken in de lm1117..

[Bericht gewijzigd door Stijnos op woensdag 5 december 2018 12:00:03 (16%)

EricP

mét CE

Geeft niks. Ik ben er ook niet achter gekomen omdat ik vroeger de datasheet zo goed las zeg maar. Tot ik een keer iets heb wat staat te oscilleren... me afvraag waarom... Eens een datasheet lees en denk... f*ck, het staat er gewoon letterlijk in.

Ik snap je overweging qua dissipatie. Ik snap ook je overweging om het lineair op te lossen - en dan ligt het zo uiteraard voor de hand. Maar ook hier: deze ezel heeft zich ook wel eens aan die steen gestoten en aangezien tegenwoordig toch 'alles switching' is, is die noodzaak er niet meer zo. Het KAN ook prima werken hoor. Dus zeer zeker geen opgestoken vingertje van 'dit komt nooit goed', maar als je gez**k met 'voeding' hebt, dan is het wel iets waar ik min of meer mee begin.

Succes, zou leuk zijn als het inderdaad zo'n simpele fix is.

Dan nog ff uit interesse: ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van software die op z'n b*k gaat als de buitenwereld eens iets doet wat je niet verwacht had. Je ontkomt er niet altijd aan - om het 'hufter proof' te krijgen kost soms een onevenredige inspanning of je gebruikt en lib die nou eenmaal van wat mindere kwaliteit is (en de tijd / kennis om het opnieuw te maken ontbreekt). Waarom hangt het spul bij jou vast als dat ethernet-ding raar gedrag vertoont? Enig idee?

Arco

Special Member

Voor fail-safe software moet je vaak zelf de libraries (her)schrijven...
Zo zijn bijna alle i2c libraries die ik heb gezien 'blocking'. (als er iets gebeurt wat niet verwacht is blijf je voor eeuwig in die functie steken)
Als je bijv. de data of clocklijn continu laag trekt, hangt de boel. (meeste libraries gaan er vanuit dat zoiets nooit gebeurt. De praktijk is helaas anders als de theorie... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb 2 nieuwe gedefinieeerde spanningsregelaars met de voorgeschreven condensatoren in de farnell winkelwagen klaar staan voor morgen.
Is er tussen de print kroonsteen waar de 12V van de meanwell voeding op binnen komt en de ingang van de 7805 nog iets aan te bevelen? (soort van filtering)

Op 5 december 2018 11:53:03 schreef EricP:
Dan nog ff uit interesse: ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van software die op z'n b*k gaat als de buitenwereld eens iets doet wat je niet verwacht had. Je ontkomt er niet altijd aan - om het 'hufter proof' te krijgen kost soms een onevenredige inspanning of je gebruikt en lib die nou eenmaal van wat mindere kwaliteit is (en de tijd / kennis om het opnieuw te maken ontbreekt). Waarom hangt het spul bij jou vast als dat ethernet-ding raar gedrag vertoont? Enig idee?

Agree, maar dat is een punt voor later. Het was even een afweging. Zelfs een hele ethernet stack afhandeling gaan schrijven of eerst kijken wat er al gedaan is. Het was qua werk niet rendabel om het wiel helemaal opnieuw uit te vogelen, maar het moet inderdaad wel betrouwbaar werken. Zelf al werkt het op het bureau helemaal top, dan nog merk je in praktijk dat je dingen niet voorzien hebt, maar als het nu op t bureau al niet doet wat je wilt ;)

EricP

mét CE

Helemaal mee eens Arco, daarom schrijf ik het meestal ook maar gewoon zelf...
Daarbij snap ik stijnos z'n overweging om dat niet te doen voor een complete netwerk stack ook prima.

Voor wat betreft filtering... eh... het klinkt l*llig, maar... wat zegt je 7805 datasheet daar over?
Ik gok dat die naast de 330nF ook graag een electroliet zien als het draadje wat langer is (en dat is-ie). Verder heb je (denk ik...) geen idee hoe de uitgang van die PSU er uit ziet qua capaciteit, die 7805 gebruikt normaal de uitgangs C van wat je als voeding gebouwd hebt. Dat kun je nu niet garanderen, dus zorg je er zelf voor.

Zoals ik al eerder omschreef ben ik zelf wel fan van een diode voor de input van de 7805. Een simpele 1N4xxx volstaat denk ik. Je houdt wat ellende buiten de deur. De 12V kan dippen, ompolen, de rest (je relais) trekt in elk geval de buffer C van je 7805 niet mee. Bijkomend voordeel is dat je de diode over de 7805 (om 'm heel te houden als de ingang lager wordt dan de uitgang) niet meer nodig hebt, dat kan niet meer.
Ook als je je 7805 straks weer voor wat switching gaat vervangen (ik zou het zeker proberen als je de voeding eenmaal stabiel hebt; zoveel werk is het niet!) kan dat IMHO geen kwaad.
Wat er tegen zou spreken is boardspace, component count en dissipatie (paar 100 mA op je 3.3V, alles lineair, betekent ook een paar 100mA door die diode, 0,6V ofzo...) Zolang je een 7805 gebruikt niet boeiend. Bij een switcher... misschien.

[edit]
Let bij je condensatoren ook ff op dat je het type gebruikt wat de datasheet van de regelaar specificeert. Als daar tantaal staat en jij douwt er gewone natte elco's in, dan gaat het wederom niet vliegen.
Kun je geen tantaal gebruiken, dan kun je een 10nF, 100nF en de beschreven waarde 'stacken' als alternatief. Dat gaat meestal wel goed.

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 5 december 2018 12:27:17 (11%)

Lambiek

Special Member

@TS,

Je zou ook nog zo'n geschakelde spanningsregelaar kunnen proberen, daar zitten de condensatoren in de regelaar verwerkt. De pinning is 1:1, zou dus moeten passen.

Maar probeer het eerst zo maar eens.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Daarbij snap ik stijnos z'n overweging om dat niet te doen voor een complete netwerk stack ook prima.

Dat zou ik ook niet doen... :) (maar die Wiznet W5500 is een 'all-in-one' chip met stack en alles erin)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com