reactie tijd IR sluis

trix

Golden Member

hallo,

ik zou graag de reactie tijd van een IR lichtsluis willen weten.
ik heb 300 usec.(micro sec.) de tijd om te zien of er iets voor de lichtsluis staat.

en een bijkomende vraag is, hoe het met het omgevingslicht zit bij zo'n korte tijd, kan je dan ook nog moduleren om dit weg te filteren.

dank voor de reacties.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Om welk type gaat het? (er zijn nogal wat verschillende met idem verschillende timing)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

dat moet ik dus nog gaan bepalen.
ze moeten ca. 50 cm. kunnen overbruggen.

eigenwijs = ook wijs

300us is te doen, maar niet met een fototransistor, die dingen zijn meestal erg traag. Als je een fotodiode hebt, of de basis-emitter overgang van de fototransistor als fotodiode gebruikt met een comparator kan het wel. Ik heb iets dergelijks ooit met een trage optocoupler gedaan, en kreeg daar messcherpe 20kHz blokgolven doorheen, terwijl hij in fototransistor mode bij 2kHz al moeilijk ging doen.

EDIT: 50cm is erg ver voor een IR lichtsluis, ik denk dat je dan al aan IR lasers moet gaan denken. Omgevingslicht is ook een probleem, maar dat kun je onderdrukken met een zwart buisje op de fotodiode, en omdat een IR laser je veel licht geeft, kun je de schakelgrens vrij hoog leggen. Je kunt nog betere onderdrukking krijgen als je de lichtbron gaat moduleren en bij de ontvanger weer demoduleren, maar dat geeft een boel extra complexiteit.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 4 december 2018 22:04:45 (36%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
trix

Golden Member

ik dacht eigenlijk dat 50 cm. geen probleem was voor een IR sluis.

[Bericht gewijzigd door trix op dinsdag 4 december 2018 22:32:39 (61%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

IR beams overbruggen makkelijk enkele meters...
Zoiets: https://www.alphalas.com/products/laser-diagnostic-tools/ultrafast-pho…

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 4 december 2018 22:29:13 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

ik moet het 300x gaan uitvoeren, in dit topic staat waar het voor is, ging eigenlijk over de schuifregister, maar is gaande weg uitgebreid.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/142092/1

eigenwijs = ook wijs

Dat ziet er redelijk onbetaalbaar uit ("bel voor offerte" is meestal geen goed teken), maar we weten natuurlijk wat de toepassing van de TS is, en wat voor budget hij beschikbaar heeft.

@TS: wat meer informatie zou handig zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Alles in een topic lijkt me ook wel wat handiger. Dat voorkomt dat hier weer het hele verhaal uitgelegd moet worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met een TSOP4838 samen met een TSAL6100 geraak je zeker aan 10m, verleden week nog getest.

LDmicro user.
Arco

Special Member

De reactietijd van een TSOP komt niet eens in de buurt van 300uS. Dat kan ook niet door de opbouw met carrier e.d.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat was ik ook aan het denken maar als je geen 38kHz (26µS) signaal meer binnenkrijgt vroeg ik mij af of je nog binnen de 300µS een uitgangssignaal hebt.
Modulatie is iets anders, maar van belicht (on) naar onbelicht (off) zou volgens mij moeten kunnen, maar ben niet zeker.

Misschien ooit eens een testopstelling maken.

LDmicro user.

STEL dat je een 38 kHz signaal hebt dat op t=0 start. Stel dat je dat prima detecteert.

Maar nu bied ik een 36kHz signaal aan. Als je met de hand naar dat signaal kijkt, dan kan je vast de tijd van de eerste periode opmeten en meteen zeggen: Die mot ik niet: die is te langzaam. Maar normale filters hebben dan 10-20 periodes nodig om het verschil te kunnen zien.

Daarnaast wertk zo'n ding zo goed (het werkt met de AB op 20cm, maar ook op 6m, een signaalsterkte verschil van een factor duizend!) omdat er AGC in zit. De versterking wordt zo afgeregeld dat de uitgang van de detector zo'n 50/50 hoog/laag doet. En dan begin je ineens op 50cm te bleren! De versterking is veel te hoog en "ja signaal" gaat goed, maar "nee signaal" gaat helemaal fout. Die AGC binnen 30 microseconden bijstellen is ook niet goed. Dan zit je ook bij een perfect ingangssignaal steeds aan de knoppen. Daar zit ook een filter op die enkele periodes neemt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 4 december 2018 21:40:24 schreef trix:
ik zou graag de reactie tijd van een IR lichtsluis willen weten.
ik heb 300 usec.(micro sec.) de tijd om te zien of er iets voor de lichtsluis staat.

Wij gebruiken een Tsop1738 voor zoiets, het detecteert een vallend object van af 3 meter hoogte. Het is dus mogelijk.

en een bijkomende vraag is, hoe het met het omgevingslicht zit bij zo'n korte tijd, kan je dan ook nog moduleren om dit weg te filteren.

Wij gebruiken het buiten in de zon, dus gemoduleerd is een must voor een goede werking.

ze moeten ca. 50 cm. kunnen overbruggen.

Wij gebruiken het op zo'n 30 centimeter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 december 2018 09:38:27 schreef Lambiek:
Het is dus mogelijk..

Dat dacht ik ook als je de datasheet erop naslaat.

Op 5 december 2018 09:21:29 schreef rew:
Maar nu bied ik een 36kHz signaal aan.

Dat was niet mijn punt, ik had het over 38kHz detecteren of niet (on/off) binnen de 300µS.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Datasheet geeft reactietijd van max. 15/fo (15/38000), is 395uS...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat zal wel tussen 2 pulsen zijn, dus vermoed ik de helft van die 395µS om een voorwerp te detecteren.

Ik kan er wel inkomen dat dat voorwerp langer dan 395µS voor de fotocel moet zitten.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 5 december 2018 12:10:08 (29%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Dat zal wel tussen 2 pulsen zijn

Dat is toch ook wat je wilt meten? (een passerend voorwerp onderbreekt de pulsstroom die anders continu aanwezig is)
Ik twijfel trouwens of dat met continu signaal goed gaat. De AGC zal ingrijpen en de boel verstoren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Daar zal de TS toch meer uitleg moeten over geven.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 5 december 2018 12:12:53 schreef Arco:
Ik twijfel trouwens of dat met continu signaal goed gaat. De AGC zal ingrijpen en de boel verstoren...

Dat gaat ook niet, maar dat is in de software op te lossen. Het moet sowieso een gepulst signaal zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb wel eens iets dergelijks geprobeerd met zo'n TSOP, maar die mocht geen continue gemoduleerd signaal zien, na 500ms of zo ging de uitgang laag, ook terwijl het gemoduleerde licht nog aanwezig was.

In daglicht meten zonder modulatie is inderdaad vrij kansloos.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 5 december 2018 13:41:35 schreef SparkyGSX:
In daglicht meten zonder modulatie is inderdaad vrij kansloos.

Als je de uitgang van een TSOPxxxx aan de scoop hang, "als deze bijv. in de zon staat" dan zie je de waardes in het rond vliegen. Maar als je het met modulatie meet, heb je een mooie strakke waarde.

Ik heb buiten in de zon afstanden van meer dan 30 meter gehaald via IR met een TSOP. Best leuk om daar eens mee te experimenteren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Dat werkt alleen als er daadwerkelijk modulatie is. Bij alleen een carrier gaat de uitgang inderdaad weer uit na korte tijd.
(de AGC stelt zich zo in dat de carrier als 'achtergrondruis' gezien wordt.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Dan moet er ook een mute opzitten geen probleem :D met een lock in versterker haal ik signalen uit de ruis.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

300us is prima te doen met een fotodiode en een transimpedantieversterker. Je kan zelfs eventueel een modulatie toevoegen aan het geheel om selectief te detecteren op amplitudevariatie.

Wat je eventueel wel nodig hebt is een goed IR filter voor de fotodiode (in verband met dynamisch bereik) i.c.m. een eventueel optiek om de gewenste discriminatie van field of view te krijgen.

Maar het geheel is zeker te doen met standaard goed verkrijgbare componenten.

IR receiver modules zoals TSOP van Vishay zijn niet geschikt voor dit soort toepassingen, die zijn te traag in hun gedrag. Dit soort modules zijn tevens ontworpen voor en zo'n hoog mogelijk dynamisch bereik d.m.v. een ingebouwde AGC, dit is voor een lichtsluis of objectdetectie niet per se noodzakelijk en kan zelfs mogelijk nadelig werken.

[Bericht gewijzigd door Blackfin op woensdag 5 december 2018 15:16:40 (27%)

This is the world we know best, the world of madness