automatisch keukenboiler onderbreking

aangezien ik heel wweinig thuis ben zou ik het volgende willen in een externe shakeling:
de kleine (10l) keukenboiler staat standaard af, na het drukken van een drukknop warmt hij op, waarna de 230 v automatisch zou moeten onderbroken worden.

Ik deed dat vroeger met een relais, maar moet nieuwe een nieuwe kopen en ik wil het toestel niet open doen (garantie). Bestaat er een oplossing dmv een "serie" schakeling, beetje zoals een powermeter?

EricP

mét CE

Is een timer niet genoeg? Je rekent uit hoelang het ding nodig heeft van 'koud' naar 'warm' en zet er na een druk op de knop zo lang spanning op.

Als je het water niet gebruikt, dan zal het - eenmaal op temperatuur - best lang duren voordat de boiler zover afgekoeld is dat-ie weer aan zal gaan. Als je tussendoor water gebruikt, zou het natuurlijk wel kunnen gebeuren.

Een andere oplossing is een stroomrelais. Ik ken ze voor 24V met relatief kleine stromen, maar het zou zomaar kunnen dat er veel meer bestaat.

Finder heeft de 60.12 serie waar een 'current sensing' variant van bestaat. Geen idee welke stroom je door die spoel mag jassen, maar het zal vast geen 5 of 10A zijn...

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb twee 10l boilers opgezocht. Alletwee 2.2kW. Ook waren ze alletwee 10 liter. (duh!) :-)

Stel het ingangswater is 10 graden. Stel je stelt hem op 60 graden af. Dan moet er 50 graden opgewarmd worden.

Water heeft 4.2kJ/graad/liter nodig. Voor 10l 50 graden is dus 4.2*50*10 = 2100kJ nodig. Met 2.2kW duurt dat 954 seconden. Afgerond 1000 seconden. (er is ook een ketel die warm moet worden).

Dan heb je gewoon nog een tijdrelais nodig. Bijvoorbeeld:
https://www.vekto.nl/tijdrelais-13-functies-20-240v-ac-dc

Deze kan slechts 5A schakelen: niet genoeg voor een 10A boiler. Dus je gebruikt z'n enige contact om de puls-knop te overbruggen en je stelt hem in op 1000 sec (zeg 20-25 minuten (*)). Selecteer programma B.

Parallel aan het relais zet je een gewoon relais wat WEL 10A kan schakelen. Die schakelt de boiler.

1x op de knop drukken kost ongeveer 15 cent. (een kWh = 3600 kJ = ongeveer 20 cent).

(*) Overweeg om gewoon 1 - 1.5 uur in te stellen. Je gebruikt in 1 uur zo'n 17Wh extra (na correctie van de eenheden die fout staan bij de pagina van de leverancier). Dat kost je na 300 keer op de knop drukken zo'n 1 euro aan electriciteit. Maar het levert wel gemak op: Je kan dan "hey, hij is in de buurt!" gewoon meerdere keren water tappen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ja met een timer lijkt mij ook doenbaar ook al omdat het niet nauw steekt en er zowieso een thermostaat op staat. Het is gewoon een ongelooflijke verspilling als je dit enkel gebruikt om de vaat wat af te spoelen voor je ze in de vaatwasser stopt. Als je begint te koken duw je even op de knop en tegen dat je het nodig hebt is het heet. Voor de rest staat dat ding dus 23 uur per dag v0or niks te verwarmen en die keuken boilers zijn nauwelijks geïsoleerd.
Een doorstromer zou ook misschien een oplossing zijn, er bestaan ook verwarmde keuken kranen, maar die kosten heel wat.

Arco

Special Member

Met zo'n master/slave doos heb je alleen een 230v relais en een drukknop nodig... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 5 december 2018 12:16:36 schreef kombucha:
Het is gewoon een ongelooflijke verspilling als je dit enkel gebruikt om de vaat wat af te spoelen .

Dat valt dus vies tegen, er loopt een topic op tweakers waarin iemand dat getest en bemeten heeft.

Het voordeel is nihil.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 5 december 2018 12:44:49 (15%)

Arco

Special Member

Het hangt er ook vanaf hoe weinig 'weinig thuis' in dit geval is...
Bij aan/uitschakeling moet je er wel rekening mee houden dat je het beste wacht tot de zaak geheel op temperatuur is voor je water gebruikt.
(zaken als legionella zijn dol op stilstaand lauw water... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Tsja, wat is verspilling? Ik had vroeger een electrische boiler. De meterkast was daar vrij ruim, dus was het ook voorraadhok-voor-voer. Tevens zat er een heeeeele oude omschakelmogelijkheid voor 'nachtstroom'. Die knopjes hoefde je maar minimaal in te drukken. Soms gebeurde het dat je daardoor de boiler 'uit' zette. Daar kwam je dan na een 2, 3 dagen achter omdat het water alleen nog 'warm' was en niet meer 'heet'. Maar in die 2, 3 dagen had je wel gewoon water gebruikt.
Dus verlies door slechte isolatie viel daar denk ik wel mee. Geen idee hoe beroerd jouw boilertje geïsoleerd is. Als het echt zo beroerd is, dan heb je in elk geval een lekker warm keukenkastje :)

Ik heb een bewegings sensor boven het aanrecht geplakt van klik-aan klik-uit.
Bij de boiler een stopcontact van klik-aan klik-uit ertussen.
Bij aanwezigheid springt de boiler aan.
Hoef niet te boren en binnen 10minuten klaar.
De bewegingsmelder kun je ook op andere plaat ophangen natuurlijk.

ja had ik ook al aan gedacht, IR detectie en die op 20 minuten zetten of zo. Natuurlijk slaat die dan aan elke keer dat je in de keuken komt. Doorstromer gebruikt enkel wanneer je hem gebruikt, maar dacht dat men dat niet mag aansluiten in België.

ik zie hier een doorstroom verwarmer voor E133,00.
Dat is denk ik niet zo duur, heb zelf een timer en relays (3 fase) voor een element in mijn boiler om te douchen (als back-up voor de warmtepomp), dat alleen al was al duurder.https://www.econo.nl/drukloze-doorstroomverwarmers-1-fase met wat beter zoeken kan je vast nog goedkoper uit zijn denk ik.

zit sinds 2009 in de PV.

Hoevaak is weinig thuis? Als je 1 keer in de 48 uur thuis bent heeft t al weinig zin. Die boilers houden vrij lang hun warmte vast.

Spanning staat en stroom gaat!

Ik heb een simulator geschreven. Die neemt ook de afkoeling (evenredig met het temperatuurverschil met de omgeving) mee. Nu duurt het opwarmen tot 60 graden niet 954 maar 957 seconden: Precies wat we verwachten: een verwaarloosbaar verschil maar in de juiste richting. Dat valideert de eerdere berekening maar ook de simulatie.

Om de boel deelbaar te houden door "48 uur" heb ik gekozen de boel uit te rekenen over een periode van 2 weken. Na 2 weken, aanzetten en vergeten: 6.33 kWh verbruikt.

Met iedere 48 uur 1x aanzetten verbruik je in 2 weken nog maar 2.9kWh. Of het de moeite waard is, weet ik niet maar het scheelt wel.

Met 1x in de week thuis verbruik je maar 1.1kWh.

Dit alles is gebaseerd op "geen waterverbruik". De aanname is dat je de boel aanzet en het water wat je gebruikt ook opgewarmt wordt tot 60 graden voordat ie weer afslaat. Bovenop de genoemde getallen komt dan dus nog de energie die voortvloeit uit het water wat je daadwerkelijk verbruikt.

code:


#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

double get_power (int tim, double t)
{
  static int state; 


  switch (state) {
  case 0: 
     if (t < 60) return 2200.0;
     state = 1;
     return 0.0;
     break;
  case  1:
     if ((tim % (7*24*3600)) == 0) state = 0;
     return 0.0;
     break;
  }
  return 0;

}

int main (int argc, char **argv)
{
  double pin, pout; // elektrisch power in, lek power uit
  double t;    // temp
  double wcap; // warmte capaciteit. 
  double v; // verbruik.  
  int tim; 
  int dt; 

  t = 10;
  wcap = 10*4200;
  tim = 0;
  dt = 10;
  v = 0;
  while (1) {
     pin = get_power (tim, t);
     pout = (t - 20)/40*17;
     t = t + (pin - pout) / wcap  * dt;
     v += pin * dt / 3600 / 1000; // kwh. 
     printf ("%d: %f %f %f %f\n", tim, pin, pout, t, v);
     tim += dt;
  }
  exit (0);
}

Het programma is "quick and dirty". Je moet de code veranderen om "hoe vaak ben je thuis" aan te passen. Je moet de "state=1" weghalen om het verbruik bij "altijd aan" te bepalen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/