Stroomstrijkijzer warmt aan het handvat en begint zelf te stomen

Hallo,

We hebben een stoomstrijkijzer type Calor Pro Express. Het handvat werd warm en het toestel begon water te lekken op onze strijkplank.

Omdat het moeilijker stoomde heb ik de onderzijde van het strijkijzer gedemonteerd en in een sopje gelegd met een ontkalker van HP (welliswaar zwaar verdunt). Ik heb er voor gezorgd dat dit product niet over de zijrand kon gaan (dus ook niet helemaal ondergedompeld in water). In de ontkalker (klepje via de zijkant van de machine) was geen kalk aanwezig.

Nadien heb ik het toestel weer in elkaar gestoken en verschillende malen laten stomen op een handdoek. Er is toen uit alle gaatjes een klein beetje kalk uit gekomen.

Nu is het zo dat we terug even kunnen stijken, maar na een half uurtje strijken wordt het handvat weer zo warm dat je het bijna niet meer kan vasthouden. Ook begint het toestel weer wat te lekken van ongestoomd water...

Iemand die ons kan helpen met de oorzaak te herhalen?

Groeten

Joos

Als het handvat zo heet word, betekent dat er stoomontwikkeling in apparaat zelf is. Vermoedelijk een lekke pakking of doorgevreten aluminium. Apparaat demonteren is enigste oplossing.

Werkt de temperatuurregeling nog wel? Word het ding niet veel te heet?

Hallo,

Ik kan eerst toch zeker een 30min tot 1h met het toestel strijken zonder problemen. Heb het toestel al eens uit elkaar gehaald en zag niet meteen slechte rubbers of dergelijke.

Het toestel is max 3 jaar oud dus zo versleten zouden die rubbers toch niet kunnen zijn.?. Wat bedoel je met het aluminium demonteren?

Het is een toestel dat automatisch zichzelf regelt afhankelijk van de was dat je doet. Je kan wel lichtjes een aanpassing doen in soort was, maar niet zoals de oude toestellen...

Joos

stoomknop in t handvat lekt dan warmte, je drukt deze in en uit het gat van de knop komt dan de warmte van lekstoom en van het element in de voet. als de bout rechtop staat is dit gunstiger voor die warmte als dat het ding plat staat. het ding niet op max ( linnen ) laten staan voor een dik uur helpt ook wel.

men ontkalkt die toestellen veel te weinig, het automatische ontkalk systeem in die apparaten is zinloos. er zit een element in en water, kalk heb je meteen, tenzij je demi water gebruikt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gewoon bij de drogist een fles, of een paar flessen gedistilleerd water kopen en dat gebruiken, scheelt een hoop ellende.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Heren,

Alvast bedankt voor uw suggesties. We gebruiken eigenlijk ALLEEN gedistilleerd water. Geen kraantjeswater...

Voor wat die knop aan het handvat betreft, dat zal ik in het oog houden. Ik kan er best wel inkomen dat de warme stoom een weg vindt naar het handvat waardoor dit te warm wordt.

Ik had ergens gelezen dat mogelijks de drukknop bovenaan defect zou kunnen zijn, maar dat was op oudere toestellen. Dit zou de 'stoomknop' zijn of zoiets...

mvg

Joos

Problemen in oudere modellen wil niet zeggen dat het opgelost is in de nieuwere types.