reactie tijd IR sluis

trix

Golden Member

Op 5 december 2018 12:18:13 schreef MGP:
Daar zal de TS toch meer uitleg moeten over geven.

zo, wat een reacties. ik kan overdag moeilijk reageren i.v.m. het werk.

ik probeer nog wat aan de info toe te voegen,
de "scanner" komt binnen in een ruimte met weinig tot geen daglicht. de kunstverlichting is TL.
de constructie is wel zo te maken dat de IR led en de receiver "diep" in de construktie liggen, waarbij de toegang tot deze matzwart kan worden gemaakt. dan heb je alvast geen reflectie licht v/d TL lampen, alleen nog wat er rechtstreeks opvalt. en zelfs dat is nog wel af te schermen met juist geplaatste afdek kappen.
als er zo nu en dan een los bitje onterecht als gedetecteerd word weer gegeven, is dat geen probleem omdat ik die in de software eruit kan filteren. in de zin van:
1 detectie omgeven door 8x geen detectie = geen detectie

111
101
111

het scannen gaat eigenlijk van, ik heb max. 333 µS om te zien of de receiver licht of donker is. daarna heb ik 100 ms voor de volgende "scan" komt.

lambiek zij:
Wij gebruiken een Tsop1738 voor zoiets, het detecteert een vallend object van af 3 meter hoogte. Het is dus mogelijk.

dat is inderdaad positief, maar hoe snel mogen die objecten na elkaar komen ? dat is ook van belang in mijn situatie.

van de kosten ben ik bewust, liefs zo goedkoop mogelijk natuurlijk.
ik verwacht zelf onder de 1000 euro te blijven.

eigenwijs = ook wijs
Lambiek

Special Member

Op 5 december 2018 16:34:46 schreef trix:
lambiek zij:
Wij gebruiken een Tsop1738 voor zoiets, het detecteert een vallend object van af 3 meter hoogte. Het is dus mogelijk.

dat is inderdaad positief, maar hoe snel mogen die objecten na elkaar komen ? dat is ook van belang in mijn situatie.

Bij ons zit daar wel enige tijd tussen, dus ik weet niet precies hoe snel het kan als je achter elkaar moet scannen.

Maar dat zou je uit moeten proberen, en het kan ook nog anders natuurlijk, zie andere reacties.

Maar wat ga je nu precies detecteren dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Of overstappen van IR naar laser, dat heeft wel enige voordelen zoiets bijv.
https://www.amazon.com/Detector-Transmitter-Application-detection-Obst… maar er is veel meer
OT Vroegah veel gespeeld met IR, oa. garagedeuropener gemaakt met motortje en oud IR KTV RC-5 spul!

Arco

Special Member

Waarom zou je die 300 sensors allemaal moeten scannen? Laat ze gewoon allemaal aan staan continu.
Als je vijf I/O expanders (CY8C9560A, 60 i/o per chip) gebruikt en ze daar aanhangt, hoef je alleen te wachten tot er een interrupt voorbij komt...
(bij een statusverandering krijg je een interrupt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 december 2018 12:01:50 schreef MGP:
Dat was niet mijn punt, ik had het over 38kHz detecteren of niet (on/off) binnen de 300µS.

Maar om wel op 38 en niet op 36kHz te kunnen reageren moet er een filter in zitten. Die zit er ook gewoon in. (ik overdrijf de selectiviteit een beetje, maar het effect is er).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

Op 5 december 2018 17:47:20 schreef Arco:
Waarom zou je die 300 sensors allemaal moeten scannen? Laat ze gewoon allemaal aan staan continu.
Als je vijf I/O expanders (CY8C9560A, 60 i/o per chip) gebruikt en ze daar aanhangt, hoef je alleen te wachten tot er een interrupt voorbij komt...
(bij een statusverandering krijg je een interrupt)

het gevaar (zoals ik het zie) is dat wanneer je ze allemaal aan laat staan (of b.v. alleen de led's of receivers) er een kans is dat b,v, led 132 receiver 131 en/of 133 belicht.

detecteren bij een status verandering heeft niet zo heel veel voordeel, omdat je nog steeds alle 300 moet scannen.

die laser die RAAF12 laat zien is ten 1e veels te duur (x300) plus weinig zekerheid dat die over pak hem beet 3 jaar nog leverbaar is.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Dun buisje om led en receiver voor richteffect. Als je ze om en om monteert (led, receiver, led,...) wordt de afstand al 2x zo groot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

ik krijg het even niet voor mekaar om hier rechtstreeks een plaatje te plaatsen, dan maar een link:

https://www.dropbox.com/s/bsr9679fol6k535/Schermafdruk%202018-07-15%20…

dit is een voorbeeld hoe zo'n bitpatroon eruit kan zien. de letter P.
de scanner ziet deze vorm voorbij komen. in werkelijkheid is het 300x300 bits.

eigenwijs = ook wijs

De meeste lasers kun je niet zo snel inschakelen (ze hebben even werk met opstarten, geloof ik), maar omdat je die veel beter kunt richten is dat misschien ook niet meer nodig.

Wat je zou kunnen doen is het signaal van een fotodiode low-pass filteren, een klein beetje verschuiven, en samen met het ruwe signaal aan een comparator voeren. Je kijkt dan naar een verandering van het signaal daarvan kort na het inschakelen van de betreffende LED.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Er zijn genoeg standaard fotocellen beschikbaar die snel genoeg zijn met een bereik in de meters.

Waarom iedereen toch altijd naar IR grijpt is me totaal onduidelijk. Als ik een fotocelletje over meters, of tientallen meters, wil uitrichten is er niks zo onhandig als IR. Waarom toch niet gewoon standaard rood licht????

Wat is de toepassing en het budget?
Edit, pagina 2 niet gelezen. Een standaard fotocel x300 stuks is veel te duur voor het budget van TS. Maar als het met een standaard low budget fotocelletje kan moet het dus in ieder geval mogelijk zijn. Probeer wel gewoon zichtbaar licht te nemen, dan zie je tenminste wat je doet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 6 december 2018 08:02:14 (29%)

Deze namiddag heb ik enkele testen hierop gedaan, een pic geprogrammeerd op 38kHz met een ir-led en een TSOP4838 en de uitgang volgt alles wat ik doe, zoals ik dacht.

De modulatie werd gemaakt met timers van 20ms tot 2sec en geen enkele keer werd een fout gezien ook niet bij lange werking op dezelfde modulatiefrequentie.
Bv. 3min op 50HZ als 3min op 0.5Hz.

De andere proef was eens handvat van een kleine schroevendraaier zo snel mogelijk door de lichtstraal zonder modulatie geslingerd en ik kon de opstelling niet foppen, telkens werd de beweging gedetecteerd.

Maw, het systeem leent er zich prima toe om te gebruiken als lichtsluis.
Voor verdere proeven moet de TS er zich maar over ontfermen, de componenten kosten maar een euro, daarvoor hoeft hij het niet laten.

Wat ik wel denk is dat zijn systeem niet te maken is wegens het immense werk dat eraan verbonden is.
Niet alleen de opstelling maar nog meer de afscherming van de naburige fotocellen en leds ook al gebruik je industrieel materiaal.
Maar dat zal hij zelf al wel begrepen hebben.

Ik wilde enkel maar sommige beweringen checken.

LDmicro user.

Op 5 december 2018 21:48:25 schreef SparkyGSX:
De meeste lasers kun je niet zo snel inschakelen (ze hebben even werk met opstarten, geloof ik),

Ja, er zit normaliter een hoop energie opgeslagen in aangeslagen molekulen, ten opzichte van hoeveel vermogen er uitkomt. Toch wordt volgens mij de laser om een DVD te schrijven op de bitrate aan en uit gezet. Kortom: Bij solid state lasers valt de aanzet vertraging wel mee.

Toch wordt volgens mij bij het graveren van plaatjes met een laser-snij-machine de laser op de bitrate aan en uit gezet. Als ik uit m'n hoofd de snelheid schat, kom ik op rond de 60 microseconden per pixel. Dit is dan een CO2 laser.

De 600W CO2 lasers waar ik vorige week mee heb gespeeld die hebben een shutter. En een slow beamon en een fast beamon. De fastbeamon duurt miliseconden bij die lompe dingen. Daar zitten truken op om richting een 100kHz pixel-rate te kunnen halen, dus omdat ze inderdaad te langzaam zijn om het hele ding aan en uit te kunnen zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

MGP dank voor de genome moeite, om het een en ander te testen.

als je zowel de LED als de TSOP een voor een actief laat zijn, dan heb je mijns inziens geen afscherming nodig naar de buren.

GJ schreef:
Waarom toch niet gewoon standaard rood licht????
bedoel je daar b.v. een LED mee ? zou je daar dan 50 cm. mee kunnen overbrugen ?

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Voor zo'n korte afstand maakt de kleur niet zoveel uit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Infra rood voegt helemaal niks toe, het is alleen vreselijk onhandig bij het uitlijnen. Rood licht zie je een stuk beter.
Met gewone fotocellen doe ik met gemak tientallen meters met rood licht. En geen uitlijnlaser nodig.

Op de een of andere manier is IR een soort toverwoord voor dit soort dingen geworden, maar het slaat echt nergens op. En iedereen neemt het gewoon zonder er verder over na te denken over.

Op 8 december 2018 13:09:50 schreef GJ_:
... En iedereen neemt het gewoon zonder er verder over na te denken over.

Niet overdrijven hé, alles heeft zijn voor en nadelen en hobbyisten moeten het hebben van goed verkrijgbare en betaalbare componenten.
Wij maken daar geen >30% winst op, in veel gevallen zelfs verlies. :)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Voor zaken als een AB is IR wel weer geschikter; het reflecteert beter en dringt beter door zaken heen...
(houd maar eens een A4'tje voor je AB, gaat er gewoon doorheen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Niet alleen de AB maar toen ik nog werkte waren bijna alle fotocellen IR, hoe het nu zit weet ik niet zeker maar dat zal niet veel veranderd zijn, misschien meer lasers in omloop dan vroeger.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Een PIR kan ook prima 'zien' door zijn melkwitte fresnel lensje heen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Buiten lijkt mij ivm de weersomstandigheden, de penetratie van de atmosfeer (damp, regen) van IR beter dan van zichtbaar rood. Kan me ook voorstellen dat een klant niet zit te wachten op een felle rooie beam.
Die IR receivers hadden vaak nog een donkerrood plastic filter voor de lens om zoveel mogelijk zonlicht tegen te houden.

GJ_

Moderator

Op 8 december 2018 14:21:05 schreef Arco:...het reflecteert beter en dringt beter door zaken heen...

Dat is vaak niet echt een voordeel. Als je folie/PET/glas wil detecteren bijvoorbeeld. Dan gebruik je geen IR.

Op 8 december 2018 14:51:13 schreef MGP:
Niet alleen de AB maar toen ik nog werkte waren bijna alle fotocellen IR, hoe het nu zit weet ik niet zeker maar dat zal niet veel veranderd zijn, misschien meer lasers in omloop dan vroeger.

Bij fotocellen is de eerste keus nu rood omdat dat gemakkelijker werkt. En in sommige gevallen omdat IR niet werkt. Lasers kom je nu wel meer tegen dan vroeger maar alleen omdat ze vroeger erg duur waren. De voordelen van lasercellen zijn echter maar zeer beperkt, dus al met al kom je ze nog steeds niet veel tegen.

Op 8 december 2018 14:56:01 schreef RAAF12:...om zoveel mogelijk zonlicht tegen te houden.

Een moderne fotocel heeft geen last van vreemd licht. Dat is iets van ver in de vorige eeuw.

Ik heb een paar meetingen gedaan van kunst lucht (zie topic 'actief fiets reflector ?')
Blijkt dat sommige tl lampen op +/- 50 kHz lopen. Zoals eerder al gezegd, enkel met fotodiodes kan je dit meten niet met foto transistoren.

jan

RAAF12

Golden Member

Op 8 december 2018 15:12:24 schreef GJ_:
[...]Een moderne fotocel heeft geen last van vreemd licht. Dat is iets van ver in de vorige eeuw.

Tja rotzooi moet je buiten de deur houden, een extra optisch filter is dan nooit weg. Zoveel beter zijn die Si fotodiodes niet geworden, vergelijk de specs.
Wat echt oud is is een OAP12 fotodiode. Maar daar was ook al goed mee te werken. Been there, done that.

trix

Golden Member

voor mij heeft het voordelen om met een gewone (rode) led te werken. goedkoper en de zichtbaarheid is geen probleem. wat zou dan een goede receiver kunnen zijn ? ik had er gisteren een gevonden (weet even niet meer welke omdat mijn laptop stuk is :()
maar hij had zijn beste specs. op de 880 nm. maar een rode led zit op de ong. 460 nm De stijg en daaltijd was wel weer 12 us.
waar zitten TL lampen ong.

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Op 8 december 2018 17:41:05 schreef RAAF12:..een extra optisch filter is dan nooit weg...

Alleen optische filters werken maar half of niet. Tegenwoordig gebruikt men systemen met fraaie namen als "Active Ambient Light Suppression" of A2LS en dat werkt een stuk effectiever.